Alternatief voor discusvissen kleiner aquarium?


ONiel

Well-known member
Lid geworden
22 september 2020
Berichten
206
Leeftijd
25
Hallo

Ik ga een nieuwe bak kopen. De Juwel Rio 180. Ik ben heel geinteresserd in cichliden en discusvissen. Maar mijn aquarium is natuurlijk
te klein om eender van deze soort te houden.

Is er een alternatief voor deze vissen die ook groot en mooi zijn en passen in mijn aquarium? Verandert het iets als ik de Juwel Rio 240 koop?

Bedankt! :)
 
Hallo

Ik ga een nieuwe bak kopen. De Juwel Rio 180. Ik ben heel geinteresserd in cichliden en discusvissen. Maar mijn aquarium is natuurlijk
te klein om eender van deze soort te houden.

Is er een alternatief voor deze vissen die ook groot en mooi zijn en passen in mijn aquarium? Verandert het iets als ik de Juwel Rio 240 koop?

Bedankt! :)

Leuk feitje: discusvissen zijn cichliden :))

Als je het over cichliden hebt, waar heb je het dan zoal over?
Cichliden beslaan namelijk een zeer grote groep vissen van Afrika tot zuid-midden-noord Amerika aan toe... en zelfs een enkel soortje in Azië.

Er zijn namelijk zeker opties als je t hebt over cichliden.

Je zal overigens nooit zeer grote vissen kwijt kunnen in een rio 180/240.. althans niet in het kaliber van een volgroeide discus :))
 
apistogramma soortje een klein blijvende cichlide die in een 180l kan worden gehouden , maar zoals Richard zegt is de groep cichliden enorm groot hoor met alle maten van vissen erin
 
Ik had het voornamelijk over malawi's. Dit vindt ik zeer mooie vissen maar deze hebben minimum 400l - 600l nodig.
 
Ik had het voornamelijk over malawi's. Dit vindt ik zeer mooie vissen maar deze hebben minimum 400l - 600l nodig.
wie heeft jou dat wijsgemaakt :D
 
jammerlijk gevalletje van veralgemening.
Er bestaan cicliden van enkele cm tot meer dan een meter, zo ook afrikaanse cicliden.
Dus zowel een 180 als 240 zijn geschikt voor enkele van deze soorten
 
jammerlijk gevalletje van veralgemening.
Er bestaan cicliden van enkele cm tot meer dan een meter, zo ook afrikaanse cicliden.
Dus zowel een 180 als 240 zijn geschikt voor enkele van deze soorten

Echt?? Alles wat ik google was min. 400l. Was natuurlijk niet mijn bedoeling om te veralgemenen. Kan je me een voorbeeld geven van cichliden die in 180 passen?
 
Als je het over Malawi hebt, dan is je keus bij 120cm al een stukje ruimer dan bij 100cm.
Maar wat bijvoorbeeld met enige regelmaat wordt gehouden in 100cm (180L):
3m/6v Chindongo Saulosi + 1m/2v labidochromis caeruleus nkhata bay white.

Waarom deze combo? zijn relatief rustig en waar de Chindongo saulosi blauw/geel zijn is de nkhata Bay white wit :))
Dat beperkt onderlinge agressie en kruisingen.

Dit zijn dus allen zogenaamde "Mbuna", ofwel echte groenvoer eters.
Inrichting moet je natuurlijk wel aanstaan, Mbuna bakken liggen vol steen (echt grote stapels, dit om vrouwen en onderdanige mannen een plek te geven waar ze rust kunnen vinden).
Planten houden is lastig, wellicht enkele hele harde soorten (Vallisneria) maar ook dat hield bij mij geen stand.
Hout: je wil zoveel mogelijk tannines vermijden bij Malawi, dus eigenlijk geen of enkele kleine stukken.
 
Heel erg bedankt voor je reactie! Ik heb momenteel nog een Betta, 15 neon tetra's, 5 corydora's, en een kleine algeneter. Kunnen deze ook bij in de bak, of niet?
 
Ok. En 3m/6v + 1m/2v zijn 12 vissen. Is dit niet teveel in een 100cm bak? Of kan dit?
 
neen maar dan kunnen je andere vissen er niet bij
 
Snap ik! Bedankt!
 
Ik ga ze houden in de Aquatlantis Splendid 100.
 

Het zijn volledig andere dieren met andere waterwensen. Voor je aan Malawi begint, eerst goed kijken wat deze dieren wensen, anders kon het wel eens een groot drama worden.
 
Echt?? Alles wat ik google was min. 400l. Was natuurlijk niet mijn bedoeling om te veralgemenen. Kan je me een voorbeeld geven van cichliden die in 180 passen?
als je het over afrikanen hebt... Lamprologus soorten bvb.
De term "cicliden" is veeeel te algemeen om daar enige vereisten qua huisvesting aan vast te hangen.
 
Als je het over Malawi hebt, dan is je keus bij 120cm al een stukje ruimer dan bij 100cm.
Maar wat bijvoorbeeld met enige regelmaat wordt gehouden in 100cm (180L):
3m/6v Chindongo Saulosi + 1m/2v labidochromis caeruleus nkhata bay white.

Waarom deze combo? zijn relatief rustig en waar de Chindongo saulosi blauw/geel zijn is de nkhata Bay white wit :))
Dat beperkt onderlinge agressie en kruisingen.

Dit zijn dus allen zogenaamde "Mbuna", ofwel echte groenvoer eters.
Inrichting moet je natuurlijk wel aanstaan, Mbuna bakken liggen vol steen (echt grote stapels, dit om vrouwen en onderdanige mannen een plek te geven waar ze rust kunnen vinden).
Planten houden is lastig, wellicht enkele hele harde soorten (Vallisneria) maar ook dat hield bij mij geen stand.
Hout: je wil zoveel mogelijk tannines vermijden bij Malawi, dus eigenlijk geen of enkele kleine stukken.

Ik heb het antwoord gekregen van de winkel dat de Saulosi juist agressief en territoriaal is.
 
Ik heb het antwoord gekregen van de winkel dat de Saulosi juist agressief en territoriaal is.

Vraag mij af welke winkel dit geweest moet zijn?
Geloof wie je wilt geloven uiteraard, maar met een beetje google'n kom je saulosi in 100cm bakken veelvuldig tegen en die m omschrijven als relatief rustig voor een mbuna (en tuurlijk ze hebben, zeker onderling, best wel wat agressie).

Vergeleken met een corydora is elke malawi agressief en territoriaal... er zal altijd gejaagd worden.
 
Voor er “adviezen” gegeven worden...moet de TS eerst wat inlezen, lijkt me. Laat dat vooral belangrijk zijn en het betere advies. Voor er überhaupt nog maar sprake kan zijn over vissen in een meter-bakje onderbrengen.
Dus hier wat roepen over cichliden is gewoon belachelijk.
 
Vraag mij af welke winkel dit geweest moet zijn?
Geloof wie je wilt geloven uiteraard, maar met een beetje google'n kom je saulosi in 100cm bakken veelvuldig tegen en die m omschrijven als relatief rustig voor een mbuna (en tuurlijk ze hebben, zeker onderling, best wel wat agressie).

Vergeleken met een corydora is elke malawi agressief en territoriaal... er zal altijd gejaagd worden.

Ik ben naar de winkel geweest voor advies te vragen. De man in kwestie had uit persoonlijke ervaringen ooit wat Saulosi's die groter waren geworden dan normaal en
die de andere vissen terroriseerde.
Hij wou de vissen wel meegeven als mijn bak ingedraaid is, want het is geen onmogelijke combinatie, maar dan op mijn eigen risico. Wat ik natuurlijk snap en prima vindt.

Want de combinatie was zeker mogelijk.
 
Voor er “adviezen” gegeven worden...moet de TS eerst wat inlezen, lijkt me. Laat dat vooral belangrijk zijn en het betere advies. Voor er überhaupt nog maar sprake kan zijn over vissen in een meter-bakje onderbrengen.
Dus hier wat roepen over cichliden is gewoon belachelijk.

Als je een boektitel kent, site, artikel, of eender wat hebt over Malawi's mag je het me zeker doorsturen!
 

Terug
Bovenaan