Alternatief JMB controller en tc 420


Henton

Well-known member
Lid geworden
2 september 2014
Berichten
983
Leeftijd
59
Locatie
X-Land
Beste medeforum leden.

Ik heb jullie advies en hulp nodig.

Zoals jullie misschien al gelezen hebben had ik mijn 1ste tc420 die was voor de JMB led balken zelf opgeblazen (zie onderwerp in mijn aquarium).
De 2de tc420 heb ik exact op dezelfde manier aangepast, maar na 1 dag deed die ook niks meer.
Ik ben er helaas nog niet achter wat er nu mis mee is, en ik ben mezelf aan het afvragen wat ik het beste kan gaan doen.
Uiteraard wil ik de led balken wel kunnen gaan dimmen, ten eerste omdat ik dan de led balken niet perse op 100% hoef te laten branden, en ten 2de is het wat aangenamer kijken met zons opkomst en zons ondergang.

1- terug naar de originele JMB controllers wat ik liever niet wil.
2- nog een keer een tc420 ombouwen met het risico dat hij weer snel de geest geeft.
3- een JMB multicontroller aanschaffen a €150,-.
4- een ander alternatief gaan doen, alleen heb ik geen idee of die er zijn.

Alle ideeen zijn welkom, want ik loop een beetje vast met wat ik nu het beste kan doen.

alvast bedankt voor de reacties.
 
Wel handig als je hier ook de foto’s post..
Maar heb je wel gekeken of het type mosfet hetzelfde is?
 
Ik gok heel beperkt te programmeren, niet prettig en praktisch in gebruik en daarom minder "mooi en/of wenselijk"
Precies dat, onhandig te programmeren, en ik heb er 2 nodig, dus moet er ook 2 aan gaan schaffen.
 
Wel handig als je hier ook de foto’s post..
Maar heb je wel gekeken of het type mosfet hetzelfde is?
Ik heb geen idee waar ik moet kijken naar het type mosfet.
Hier de 2 tc420 controllers.

de oude duidelijkk te zien wat er kapot is.
IMG_2897.JPEG

En de nieuwe, hetzelfde gesoldeerd, maar misschien wel verkeerd?
IMG_2906.JPEGIMG_2907.JPEG

en de 2 naast elkaar.
IMG_2898.JPEG
 
Die zwarte blokjes waar je alles op hebt gesoldeerd zijn je mosfets.
Als die pinnen anders zitten op je nieuwe tc420 kan dat een verklaring zijn voor je probleem
 
Die zwarte blokjes waar je alles op hebt gesoldeerd zijn je mosfets.
Als die pinnen anders zitten op je nieuwe tc420 kan dat een verklaring zijn voor je probleem
hm ok, en hoe kom ik daar achter dan?
En is hij dan nog te redden of is deze ook afgeschreven?
 
Door te kijken wat er op de blokjes staat, als dat niet hetzelfde is ff intypen op Google en je mogelijke fout herstellen.
Of het te redden valt geen idee, maar als je de 5v van de gate pakte en nu weer pakt had het gewoon 1 op 1 moeten werken.
Vermogen zou er namelijk niet op moeten staan gezien je niet direct je lampen ermee aan stuurt
 
Bij optie 3 heb je er dan ook 2 nodig.
Zitten drie jmb kanalen op en 5 tc420 kanalen.
Of je moet met een splitter werken dat je 2 balken op 1 kanaal zet.
Dan mag 1 balk max 30w zijn
 
Ik heb geen idee waar ik moet kijken naar het type mosfet.
Hier de 2 tc420 controllers.

de oude duidelijkk te zien wat er kapot is.
Bekijk bijlage 328506

En de nieuwe, hetzelfde gesoldeerd, maar misschien wel verkeerd?
Bekijk bijlage 328507Bekijk bijlage 328508

en de 2 naast elkaar.
Bekijk bijlage 328509

Ik gok dat de onderste de nieuwe is. Ik moet zeggen dat ik de Mosfets en het IC er net boven wel erg slecht uit vind zien. Ik weet niet hoe jij hebt lopen "bakken", maar zou je met je soldering de boel te heet hebben gestookt, met alle gevolgen van dien?

Zover mijn kennis gaat is de gate van de mosfets niet gewijzigd, maar dat is vast wel te checken, zoals tuinkabouter aan heeft gegeven.
 
Ik gok dat de onderste de nieuwe is. Ik moet zeggen dat ik de Mosfets en het IC er net boven wel erg slecht uit vind zien. Ik weet niet hoe jij hebt lopen "bakken", maar zou je met je soldering de boel te heet hebben gestookt, met alle gevolgen van dien?

Zover mijn kennis gaat is de gate van de mosfets niet gewijzigd, maar dat is vast wel te checken, zoals tuinkabouter aan heeft gegeven.
Zolang je niet echt croma gebruikt en niet minuten lang met 450 graden erop zit loopt het wel los.
Je hebt maar heel kort de hitte nodig om het te laten vloeien
 
Ik gok dat de onderste de nieuwe is. Ik moet zeggen dat ik de Mosfets en het IC er net boven wel erg slecht uit vind zien. Ik weet niet hoe jij hebt lopen "bakken", maar zou je met je soldering de boel te heet hebben gestookt, met alle gevolgen van dien?

Zover mijn kennis gaat is de gate van de mosfets niet gewijzigd, maar dat is vast wel te checken, zoals tuinkabouter aan heeft gegeven.
De onderste is idd de nieuwe (2de hands), en de mosfets zagen er zo al uit voordat ik ging solderen. Wat je als je goed kijkt kan zien op de onderste foto.
Ik heb per soldering maar enige seconden de bout erop gehad, dus daar zal het niet aan gelegen hebben.
Het rare is dat de controller het een aantal uren gewoon heeft gedaan, echter na een paar uur toen ik weer keek was de controller 'dood", het lijkt er op dat wanneer de controller de 80% haalde, wat de max. ingestelde waarde is, dat hij toen de geest heeft gegeven, maar dat is maar een vermoeden van mij.
Misschien toch nog maar een keer een ouder model proberen?
 
Laatst bewerkt:
Was dus tweedehands....wat was de reden dat die hem weg deed?
Was die misschien al slecht?

Mvg ronald
 
Was dus tweedehands....wat was de reden dat die hem weg deed?
Was die misschien al slecht?

Mvg ronald
vergeten te vragen, je vertrouwd erop dat iemand geen rotzooi verkoopt, maar zeker weten doe je dat nooit natuurlijk.
 
jullie hebben zeker geen vertrouwen in mijn soldeer kwaliteiten euhm :cool::cool:
 
Ik zou er voor 30 euro 2 in China kopen, dan heb je en garantie, want je hoeft hem toch nooit terug te sturen en je hebt een backup unit voor het geval er iets is

Dat zou een goeie optie kunnen zijn idd, alleen hoe weet ik of dit de goeie versie is?
 
De knoop is doorgehakt, ik ga het nog een keer proberen met een andere (nieuwe tc420). Voor de kosten hoef ik het iet te laten, alle andere opties zijn veel duurder, en volgens de geleerden hier op het forum moet het gewoon werken mits goed gesoldeert enzo.
Ik hou jullie op de hoogte ok?
 
Vandaag weer een nieuwe tc420 ontvangen, en de draden gesoldeerd.
Hopen dat het deze keer beter gaat.

IMG_2972.JPEG
IMG_2973.JPEG
 
De voeding wodt wel wat warm, maar volgens mij hoort dat zo.
 
Waar soldeer jij me?
Je draadjes lijken een groene gloed te hebben.

Mvg ronald
 
Waar soldeer jij me?
Je draadjes lijken een groene gloed te hebben.

Mvg ronald
Dat is de gloed op de foto denk ik.
En btw. ik soldeer met een gassoldeer apparaat, en gewoon met soldeer tin.
Deze dus.
image.jpg
 
Dag 2 en het licht brand nog steeds en de tc420 doet het nog, zou het dan toch?
 

Terug
Bovenaan