Aloha aquarianen


B

Bastafari

Guest
Hoi! Mijn naam is Bas, 29 jaar en, big suprise, net een aquariumpje opgestart. :)

Na menig keren dit forum als eerste zoekresultaat te krijgen bij het inwinnen van informatie vind ik wel dat ik lang genoeg 'ingedraaid' ben en ik zoetjes aan, nog even met een zakje op de kop acclimatiseren en met genoeg fertilizers, toe ben aan een écht account op dit forum.

Een kleine recap: heb ooit als 10 tot 13 jarige een 'gezelschap' aquarium gehad, hoewel ik met de wetenschap van nu ten zeerste betwijfel of het daarbinnen ook echt zo gezellig was. Waarbij er een dot zand in de bak was gekiept, het enige plantje het 'zuurstof' plantje was (Elodea Densa, maar dat was mij toen uiteraard niet bekend), foute decoratie en een diversiteit aan mismatch vissen waar Sir Attenborough een hartverzakking van zou krijgen. Maargoed, je moet ergens beginnen en leren van de foutjes. Heb de fascinatie voor aquaria altijd gehouden maar na het eerste fiasco heel lang niet meer aangedurfd. Tot ik jaar of 3/4 geleden een korte documentaire zag over een man, Takashi Amano, en het aquarium voor mij ineens in een nieuw en ander daglicht kwam te staan. Toen begon het toch weer te kriebelen om er zelf mee aan de slag te gaan.. Zoetjes aan allerlei filmpjes en kanalen bekeken en gevolgd op youtube, menig fora bespeurt etc. Toch was ik nog niet van plan al voor het echie te beginnen..

Ik was nog in de veilige verkenningsmodus 'ah, ooit op een dag..' tot ik een maandje geleden een aquarium in de handjes gedrukt kreeg. Het bakje stond stof te happen en diegene wist dat ik er mee bezig was, dus hij dacht; 1+1 = vis. Maar door al mijn verwennerij op youtube over aquascapen wist ik dat ik een aardige deut moest neerleggen om te beginnen, en daar was ik nog helemaal niet klaar voor. Daarbij kwam ook dat het bakje wat ik weliswaar gratis kreeg een Superfish 60 was en ik aan het orienteren was op iets groters en iets omvangrijker qua filter, licht etc. Maargoed, iets met een gegeven paard en in de bek kijken.. En eerlijk is eerlijk, dit was wel het zetje wat ik nodig had om daadwerkelijk te beginnen. Op een budget, en in etappes. Heb behoorlijk wat spul via marktplaats op de kop getikt, van externe filters en een CO2 systeem (nog niet aangesloten) tot hardscape materiaal, visvoer en medicijnen, in het kader van 'waar de een stopt kan de ander mooi mee verder' :) wilde alleen niet besparen op een substraat, een voedingsbodem en de plantjes. De bak staat nu ongeveer een weekje in te draaien en zoetjes aan een beetje aan het kijken voor een visbestandje. Ik had wel verwacht dat ik veel voor het bakje zou zitten om te kijken, maar door de thuiswerk omstandigheden nu natuurlijk nog meer dan normaal. En hoe langer ik kijk, hoe vaker ik een vraagje heb of nadenk over iets en dan bedenk hoe fijn het zou zijn als je dit aan gelijkgestemden kan vragen of bespreken. Dus bij dezen! Fijn om hier te zijn! Verwacht af en toe een onnozele vraag, haha! ik heb gemerkt dat hoe meer je bij de 'meesters' kijkt, hoe makkelijker kleine basale dingetjes niet worden verteld en dat zijn dan toch vaak de opstart dingetjes die ik nog niet weet en goed kan gebruiken!

Als je het tot het einde hebt gered, het spijt me, deze 10 minuten kan ik je niet terug geven.. maar bedankt voor het lezen! Als beloning een sneak preview van het aquarium hoe 'ie er nu bij staat. :)
 
De preview:
 

Bijlagen

  • sketch-1604878854289.png
    sketch-1604878854289.png
    1.4 MB · Weergaven: 121
Aloha Bas. Welkom op het forum en een leuk verhaal. Afkijken bij de meester der aquascapes, dat kan nog wel wat worden al heb je de lat al direct op z'n hoogst gehangen dus een flinke uitdaging :)

Ik nodig je uit om ook eens de fimpjes van Ivan Mikolji te bekijken, die benadrukt meer de natuurlijke kant van de vissen die wij in onze aquaria houden. Geen aquascapes te zien hoor maar wel natuur, deze bijvoorbeeld:
 
Welkom Bas, wat een leuk verhaal als kennismaking en wat een leuke bak. Veel plezier gewenst, net als voor mij, met de hobby en een leerzame tijd op dit gezellige forum.
 
Dag Bas, erg gelachen om je “gezellige bak verhaal” op de 10e/13e :DD Welkom en good luck met indraaien! Beloofd een goede start te worden!
 
Hah.. leuke binnenkomer..

Gaat zitten en have a coffee
 
Welkom, zelfs ik met het geduld van een adhder heb het verhaal uitgelezen :LOL: , ben heel benieuwd naar watvoor bewoners je erin wil doen
 
Welkom Bas. Leuk Verhaal en een mooie bak al !
 
Hoi bas welkom, ziet er nice uit!
 
Welkom, mooie hardscape, de linker steen staat er wel wat verloren bij.
 
Aloha Bas. Welkom op het forum en een leuk verhaal. Afkijken bij de meester der aquascapes, dat kan nog wel wat worden al heb je de lat al direct op z'n hoogst gehangen dus een flinke uitdaging :)

Ik nodig je uit om ook eens de fimpjes van Ivan Mikolji te bekijken, die benadrukt meer de natuurlijke kant van de vissen die wij in onze aquaria houden. Geen aquascapes te zien hoor maar wel natuur, deze bijvoorbeeld:

Haha ja pas later besefte ik me hoe groot de naam van Amano is in het wereldje.. Maar thanks voor de inspiratie van Ivan, ga ik zeer zeker bekijken!
 
Super leuk al die reacties! Om er maar even een uit den ouden doosch the pakken; 'I think this is the beginning of a beautiful friendship.' ;)
 
Welkom, mooie hardscape, de linker steen staat er wel wat verloren bij.
Ja eens, eigenlijk stond er eerst de andere maple leaf steen die achter het hout zit op de voorgrond, groter voor kleiner achter voor wat diepte, maar omdat het hout ook al een aardig stuk is wilde ik de visjes wel wat tegemoet komen met wat zwemoppervlakte.. Maar zit zelf ook nog te kijken om het iets meer te 'connecten' met elkaar inderdaad, voor nu hoop ik dat als de plantjes genoeg groeien dit minder op zal vallen..
 
Ik nodig je uit om ook eens de fimpjes van Ivan Mikolji te bekijken, die benadrukt meer de natuurlijke kant van de vissen die wij in onze aquaria houden. Geen aquascapes te zien hoor maar wel natuur, deze bijvoorbeeld:


Heb 'm gezien hoor Daniel, erg interessant! ;)
 

Terug
Bovenaan