Alles valt om... 😭


Lecturer in Recent Runes

Well-known member
Lid geworden
27 november 2011
Berichten
1,266
Locatie
Assen
Sinds eind vorige week beginnen plotseling mijn vissen dood te gaan. De slachtoffers zijn op 1 na mijn Keizertetra's en Marmerbijlzalmen, een deel van mijn C. Sterbai en nu ook een Sleutelgatcichlide. Er is helemaal niets aan de vissen te zien, al worden sommigen eerst wat sloom en gaan in een hoek van de bak hangen.

Ik heb getest en nitriet, chloor e.d. zijn uitgesloten. De waarden zijn zoals de bak al een paar jaar draait, enige verschil is dat ik door de warmte even niet met regenwater maar kraanwater heb vervest. Temperatuur is iets verhoogd, maar nooit meer dan 25,3 tov 24 normaal. Ik heb sinds vrijdag dagelijks water vervest en ook kool aan het filter toegevoegd en een luchtsteen geplaatst om extra zuurstof toe te voegen en eventuele gifstoffen uit het water te filteren. Allemaal tot nu toe zonder resultaat.

Ik denk daarom ook dat er iets anders loos is en wil maar met medicijnen aan de slag. Maar wat is in dit geval te adviseren? Ik heb nog Sera Bactopur Direct liggen, maar kan ook even Omnipur of Esha oid gaan halen. Alles om er maar voor te zorgen dat dit stopt, want dit is na 5 jaar probleemloos draaien echt niet grappig.
 
zou het een worminfectie kunnen zijn, schijnbaar een veel voorkomende ziekte?
I
 
Nee ok maar soms vergeet men om te kijken of ze nog niet over de datum zijn en dan kun je verkeerde testuitslagen krijgen.
Toch nog even gecontroleerd (begin grandioos aan mezelf te twijfelen) en die zijn goed. Nitriet en Chloor zijn afwezig, maar dat had ik zeker na mijn waterwissels ook wel verwacht.

Ben ook nog even naar de LFS geweest en die heeft me geadviseerd om in ieder geval de Bactopur Direct die ik nog had liggen te proberen. Dus net de kool weer uit de FX 4 gehaald en 8 tabletten in een netje in de bak gehangen. Maar eens kijken of dit effect heeft, want hier wordt je heel verdrietig van.

Wat ik ook zo bijzonder vind, is dat het dus vooral de tetra's, bijlzalmen en Sterbai treft. De Oto's, Farlowella's, Bujurquina Vittata, overige Corydoras en Rineloricaria's zijn/lijken prima in orde en ook de 'overblijfselen' van oude schooltjes (2 Roodneuszalmpjes, 2 Dwergknorgourami's, 2 Kuhli's en nog 1 Dario Tigris Myanmar) zwemmen vrolijk rond. Ik snap er niks van en vrees dat de 2e Maronii (die nu stil en langzaam ademend onder een stuk hout hangt) er ook aan gaat.
 
Ja vreemd en jammer en dan zou je wel denken aan een ziekte al is het verrekte lastig om dat weer te bepalen. Ik hoop dat de medicatie wat gaat doen in elk geval.
 
Tja, ergens is dat natuurlijk het risico van de hobby en ik mag natuurlijk van geluk spreken dat ik nog nooit iets echt ernstigs heb gehad. Maar het doet wel pijn als de een na de andere omvalt en je hebt geen idee waar het door komt.
 
He jakkes, wat naar.

Zie je iets aan de vissen, behalve dat hun gedrag sloom wordt?
Hoe is de eetlust?
Hoe is de ontlasting?
Hangt er toevallig iets van flinterdunne rode sprietjes uit het achterste?

Zie je iets aan de vinnen? Zijn die gerafeld? Staan de ogen wat bol? Zie je iets aan aders in de vinnen lopen? Of andere gekke plekjes op je vissen?

Hoe halen ze adem? Is dat bij alle zieke vissen langzaam? Happen ze naar lucht aan het oppervlak? Houden ze een of beide kieuwdeksels gesloten?
Schuren ze, of hangen ze in de uitstroom?
 
@Barwaz Aan de vissen zie ik niks, behalve dan dat een paar Keizertetra's wat onstabiel zwommen.

@meksjoef Zou kunnen, maar dat doe ik in de winter ook wel als het me te smerig weer is om water van buiten te halen. En als de regenton leeg is gaat er ook wel eens kraanwater in. Je praat dan over een 10-15% op 350 liter, dat zou toch niet zo'n extreem effect mogen hebben?
 
Denk dat je er goed aan heb gedaan de bactopur direct in te zetten. Met het warme weer is het feest voor bacterieel. Vergeet niet je lichten uit te laten en liever wat langer dan korter. Helaas zullen te zwakken vissen die te veel aangevallen zijn het niet gaan redden maar wat nog te redden valt is het proberen waard.

Succes en ik hoop dat het drama snel over is(y)
 
Dankjewel en dat hoop ik ook! Maar moet dan alle licht uit? De bijsluiter geeft alleen UV aan en dat heb ik niet op de bak staan. Er hangt alleen Daytime Matrix led boven.
 
Ph gecheckt en die is goed. Ik denk dat ik het ergste ook wel heb gehad, want alleen een Maronii is nog door gegaan. Die stond echter met zijn kop half in het zand tussen twee stukken hout, dus dat kan ook nog paniek zijn geweest doordat ik zo vaak in de bak heb gezeten. Die Maronii's zijn namelijk zulke stresskippen dat mijn vrouw en zoon ze alleen kennen als "schrikvissen".

De rest lijkt het echter te redden, maar ik maak de 7 dagen, met tweedaagse waterwissels, van de kuur voor alle zekerheid gewoon af. Daarna over kool filteren en volgens de bijsluiter moet er dan Bio Nitrivec of Aquatan in, maar daar heb ik altijd weinig vertrouwen in. Zou misschien Microbe-Lift Special Blend, eventueel in combinatie met Nite Out, nog wat zijn als extra ondersteuning voor de bacteriën? Van dat spul lees ik namelijk nog wel eens dat het wel zou werken.
 
Ph gecheckt en die is goed. Ik denk dat ik het ergste ook wel heb gehad, want alleen een Maronii is nog door gegaan. Die stond echter met zijn kop half in het zand tussen twee stukken hout, dus dat kan ook nog paniek zijn geweest doordat ik zo vaak in de bak heb gezeten. Die Maronii's zijn namelijk zulke stresskippen dat mijn vrouw en zoon ze alleen kennen als "schrikvissen".

De rest lijkt het echter te redden, maar ik maak de 7 dagen, met tweedaagse waterwissels, van de kuur voor alle zekerheid gewoon af. Daarna over kool filteren en volgens de bijsluiter moet er dan Bio Nitrivec of Aquatan in, maar daar heb ik altijd weinig vertrouwen in. Zou misschien Microbe-Lift Special Blend, eventueel in combinatie met Nite Out, nog wat zijn als extra ondersteuning voor de bacteriën? Van dat spul lees ik namelijk nog wel eens dat het wel zou werken.
Even je NH3 en NO2 blijven monitoren. kan ook tijdens de kuur medicatie heeft geen invloed op test uitslag. Gezien je aquarium al lang stabiel draait heb je wellicht niet z on grote klap in je bactie cultuur. Beetje mazzel en de boel herstelt vlot zonder grote pieken of kun je nog bijsturen met enkel verversen.
 
Even je NH3 en NO2 blijven monitoren. kan ook tijdens de kuur medicatie heeft geen invloed op test uitslag. Gezien je aquarium al lang stabiel draait heb je wellicht niet z on grote klap in je bactie cultuur. Beetje mazzel en de boel herstelt vlot zonder grote pieken of kun je nog bijsturen met enkel verversen.
Nou, alles lijkt effect te hebben want er zijn geen doden meer en ik meet (nog) niets raars. Vandaag de laatste wissel met herdosering gedaan en dan ga ik morgenavond een koolmat in het filter doen om de resten er uit te filteren. Dan nog een weekje dagelijks meten en eens gaan kijken wat we er dan (in fases) bij gaan zetten. Uitgaande van het biotoop van mijn Bujurquina Vittata neig ik naar een combinatie van Rode Minors en Rouwtetra's (bak is 150cm), maar die Minors zijn wel weer pestkoppen...
 
Goed om te lezen dat je geen dode vissen meer heb aan getroffen en de boel zo te lezen goed stabiel blijft.

Als je nog wat geduld heb zou ik heel even wachten met uitbreiding van je vissen tot dat het wat koeler is gezien overal met die hoge temperaturen het een en ander aan bacterieen groeit en je even de tijd neemt om je restjes vis kans geef om weer wat te herstellen dan wel aan te sterken. Ze zullen toch iets verzwakt zijn na een medicatie kuurtje en mocht je de pech hebben een exemplaar in te brengen met wat onder de leden dan zit je misschien weer met een door slaand drama.

Dit kan natuurlijk ook nog later gebeuren maar ik zou even rustig aan doen als je tijd heb of quarantaine nieuwe visjes en water uitwisselen.
 
Wow, wat vervelend om te lezen. Ik hoop dat je bak snel weer helemaal goed is en je weer kan gaan genieten. Succes!
 
Om "klappen" op te vangen bij waterwissel, gebruik ik al vele jaren dezelfde methode. Heb pas 1 x zelfde meegemaakt als de TS. Ik wissel uitsluitend 1 x per maand en dan 30 tot 50% . Bij het vroeger altijd regenwater, maar gezien klimaatverandering, al 4 jaar uitsluitend kraantjeswater, voeg ik altijd normale dosis aquatan toe. Daarnaast vaste tabletten Duplaplant in helft van de normale dosis. Dit ONTGIFT het water. Is geen fabeltje.
 
Om "klappen" op te vangen bij waterwissel, gebruik ik al vele jaren dezelfde methode. Heb pas 1 x zelfde meegemaakt als de TS. Ik wissel uitsluitend 1 x per maand en dan 30 tot 50% . Bij het vroeger altijd regenwater, maar gezien klimaatverandering, al 4 jaar uitsluitend kraantjeswater, voeg ik altijd normale dosis aquatan toe. Daarnaast vaste tabletten Duplaplant in helft van de normale dosis. Dit ONTGIFT het water. Is geen fabeltje.
Benieuwd wanneer je aquatan toevoegt. Doe je dit al voordat het de bak in gaat, of gaat een goede scheut in de bak voordat je gaat toevoegen? En welke tabletten heb je het over?
Ik ken Duplapant met name van plantenvoeding en lijm.
 
Dat kun je wel zeggen ja, wat een putlucht... Ik heb de fles maar in de garage gezet, want in de aquarium kast stonk hij de hele kamer door.
 
Aquatan voeg ik toe 20 ml per emmer van 20 liter, IN de emmer.
1 x voeg ik geen aquatan toe aan de emmer maar gewoon 1 tablet Duplaplant ( fijngestampt) per 40 liter toe te voegen water.
 

Terug
Bovenaan