Alles over LED verlichting


Ik denk dat het PAR licht rood niet genoeg door kan dringen op 40cm diepte met zulke geringe opbrengst aan licht, zijn led waren 0,5Watt per stuk, nu zal wit wel 50lumen halen maar een rode/bauwe led haalt dan maar ongeveer 20lumen en ik vreesde al dat dan de PAR onder de 30micromols zou komen en op ongeveer 15-20micromols uit kwam en dat is net niet voldoende om planten te laten groeien en zelfs lowlight planten niet omdat T8-buizen al een gemiddelde PAR haalde van 35-45micromols en dat was voldoende voor lowlight plants zonder Co2.
Dus als je dan de planten op 20cm onder water zou zetten kan je de PAR verdubbelen en minimaal 30 en max 40micromols nu zal halen met zijn strips.. das echt het minium voor planten dus ook Javavaren, Anubis zou het misschien redden met 15-20micromols maar das gissen.
Ah, dat gaat dus uitsluitend over zijn leds. Ik las het als over leds in het algemeen.
 
Ja dat klopt, maar er zijn nog maar weinig ledjes die minder dan 50 Lm/watt geven these days
 
Ja dat klopt, maar er zijn nog maar weinig ledjes die minder dan 50 Lm/watt geven these days
Dacht dat een 5050 SMD op 60-80 Lm/W blijft hangen.
Meeste 5050 chips zijn van goedkope Chinese makelij, je kan ze efficiënter krijgen ook in een 5W uitvoering maar zonder heatsink lijkt mij dat sterk.
 
Mijn leds zijn samsung smd 5630.

Kijk hoeveel licht ik heb met 2 meter op 100 procent.

20190923_214456.jpg
 
Laatst bewerkt:
Mijn leds zijn samsung smd 5630.
Die zouden met gemak 50 lumen per stuk moeten halen, aangezien jij er 120 van hebt geeft dat een beste bak licht ja. met 6000 lumen heb je 30% meer licht dan wat ik heb (op een vergelijkbare bak) en nog gericht ook.
 
Dacht dat een 5050 SMD op 60-80 Lm/W blijft hangen.
Ja kan wel kloppen, er staat veel wisselende info, maar 18 lumen op 0,24 watt is het dacht ik (mits van goede kwaliteit)
je kan ze efficiënter krijgen ook in een 5W uitvoering maar zonder heatsink lijkt mij dat sterk.
Dat wordt gegarandeerd heet ja.
 
Die zouden met gemak 50 lumen per stuk moeten halen, aangezien jij er 120 van hebt geeft dat een beste bak licht ja. met 6000 lumen heb je 30% meer licht dan wat ik heb (op een vergelijkbare bak) en nog gericht ook.
Ja ik denk dat ik gewoon te lang veel te veel gedimd heb en ook te weinig opgelet want ik was druk en ook vaak weg. Maar hoewel het er op de foto hysterisch licht uitziet, zo licht is het nou ook weer niet, het is wel echt heel erg licht nu op dit moment om 22u. Je zet er bijna een zonnebril bij op. Overdag ben ik er nooit en dan valt het sowieso minder op de als het heel licht is ivm daglicht. Maar s avonds prefereer ik toch een lekker donkere bak. En ik heb natuurlijk die enorme hoeveelheid drijfplanten gehad e n dat in combinatie m e t sterk gedimd kortdurend licht en dat dat mijn planten verkloot heeft. Maar ik weet toch eigenlijk wel heel erg zeker dat ik toch echt heel veel licht heb nu met mijn goedkope ledjes.
 
Met zonnebril ziet het er wel rielekst uit.
 
Maar ik weet toch eigenlijk wel heel erg zeker dat ik toch echt heel veel licht heb nu met mijn goedkope ledjes.
Ja dat roep ik de hele tijd al, maar als je ze dimt in combinatie met veel drijvers blijft er weinig van over natuurlijk.
Maar zet ze niet voluit, dan worden ze best heet, 70 a 80 % moet wel voldoende zijn dacht ik zo.
 
Ja dat roep ik de hele tijd al, maar als je ze dimt in combinatie met veel drijvers blijft er weinig van over natuurlijk.
Maar zet ze niet voluit, dan worden ze best heet, 70 a 80 % moet wel voldoende zijn dacht ik zo.
Maar hoe heet is heet want als ik er aan voel voelen ze wel warm maar niet echt wat ik noem heet.
 
Ik heb die 5630 ledjes ook in de stadslichten van mijn auto, als die vol branden dan hou je ze niet lang vast, dat is dan te heet denk ik :D
Maar zet ze sowieso niet op 100%, dat verkort de levensduur.
 
Ik vraag me nou altijd af of de keuze in verlichting niet gewoon afhangt van wat je precies wilt met je aquarium.

Ik ben zelf voor de superfish retrofit combi gegaan en dit werd op dit forum echt als enorm slecht en onbetrouwbaar gezien, terwijl ik nooit problemen heb gehad met deze “cheap led buis”.

Als je het prima vind om medium/low light planten te gebruiken waar je ook een prachtige bak mee kunt maken, heb je dan echt een kei dure led balk nodig? Led ziet er nou eenmaal mooier uit en de tl buis die erin hing toen ik hem kocht zorgde bij mij voor masale plantensterfte.

mijn bakje op dit moment met de SF retrofit combi:

B045EE84-5724-42B5-8AAD-AC0039539DD3.jpeg
 
Dat ziet er echt gezond en fris uit. Wat bij jouw bak voor keiharde plantensterfte zou kunnen zorgen zijn 2 of 3 van mijn dieren. Want de krab eet anubias for breakfast en spiderwood for lunch e n de rest wordt omgeploegd door de botias. Maar dat terzijde.

Ik ben het met je eens denk ik qua wat zijn je eisen. Ik heb bewust gezocht naar planten m e t zo min mogelijk eisen en nog kom ik in de knoei. Maar ik word er hoe langer hoe meer van overtuigd dat mijn gebrek aan groei niet aan mijn goedkope leds ligt maar aan onoplettendheid, laksheid en gebrek aan tijd van mijn kant.
 
Ik vraag me nou altijd af of de keuze in verlichting niet gewoon afhangt van wat je precies wilt met je aquarium.

Ik ben zelf voor de superfish retrofit combi gegaan en dit werd op dit forum echt als enorm slecht en onbetrouwbaar gezien, terwijl ik nooit problemen heb gehad met deze “cheap led buis”.

Als je het prima vind om medium/low light planten te gebruiken waar je ook een prachtige bak mee kunt maken, heb je dan echt een kei dure led balk nodig? Led ziet er nou eenmaal mooier uit en de tl buis die erin hing toen ik hem kocht zorgde bij mij voor masale plantensterfte.

mijn bakje op dit moment met de SF retrofit combi:

Bekijk bijlage 280411

Er is hier veel over te zeggen maar ik zou het willen houden bij: Jij bent tevreden dus is het goed!
 
Ik vraag me nou altijd af of de keuze in verlichting niet gewoon afhangt van wat je precies wilt met je aquarium.

Ik ben zelf voor de superfish retrofit combi gegaan en dit werd op dit forum echt als enorm slecht en onbetrouwbaar gezien, terwijl ik nooit problemen heb gehad met deze “cheap led buis”.

Als je het prima vind om medium/low light planten te gebruiken waar je ook een prachtige bak mee kunt maken, heb je dan echt een kei dure led balk nodig? Led ziet er nou eenmaal mooier uit en de tl buis die erin hing toen ik hem kocht zorgde bij mij voor masale plantensterfte.

mijn bakje op dit moment met de SF retrofit combi:

Bekijk bijlage 280411

Die van superfish zijn geen slechte ledbuizen, nu weet ik niet hoe groot jouw aquarium is maar de 24Watt versie geeft al 2400lumen per balk en er zijn verschillende kleuren leds gecombineerd dus echt slecht kan ik het niet noemen voor die prijs, ik zou hier meer vertrouwen in hebben als al die losse ledstripjes met geringe opbrengst.
Als planten goed groeien dan werkt het gewoon en aangezicht van het lichtkleur is altijd een persoonlijke smaak, ik hou van warm licht in mijn bak maar geef ook wel extra blauw en groen dan komen de planten wat beter naar voren en ogen frisser groen.
Dus alles heeft een prijskaartje en is een persoonlijke keuze en vindt jij je kleur keuze goed en planten doen het goed..dan heb je je doel bereikt en wat een ander daar van vindt is dan jammer het is jouwe keuze :thumbs:
 
Dat ziet er echt gezond en fris uit. Wat bij jouw bak voor keiharde plantensterfte zou kunnen zorgen zijn 2 of 3 van mijn dieren. Want de krab eet anubias for breakfast en spiderwood for lunch e n de rest wordt omgeploegd door de botias. Maar dat terzijde.

Ik ben het met je eens denk ik qua wat zijn je eisen. Ik heb bewust gezocht naar planten m e t zo min mogelijk eisen en nog kom ik in de knoei. Maar ik word er hoe langer hoe meer van overtuigd dat mijn gebrek aan groei niet aan mijn goedkope leds ligt maar aan onoplettendheid, laksheid en gebrek aan tijd van mijn kant.
Makkelijke planten hebben juist veel minder onderhoud nodig omdat ze minder licht nodig hebben en dus ook minder voeding vragen, nu is het wel zo dat wel elke week even 25% waterwissel zal moeten doen om je mineralen aan te vullen of overtollige voedingstoffen te verdunnen.
Zolang je licht maar minsten 8uur brand dan kan er eigenlijk weinig fout gaan lijk mij, maar te zwak licht of licht met geringe PAR opbrengst heeft veel nadelen en kan betekenen wel groeien of niet groeien maar teveel is ook weer niet goed op de planten omdat met name een Anubis slecht tegen 30lumen de liter kan en liefst in de schaduws staat van drijfplanten op max 20lumen en PAR van 15-30micromols anders kwijnt hij weg.
Javavaren die het met lowlight en midlight prima groeid maar highlight kan hij in shutdown raken en stoppen met groeien of heel slecht gaan groeien omdat deze plant niet met 50micromols kan omgaan en het beste op 20-35micromols groeid..
Teveel knoeien en prutsen in je aquarium, dus elke dag erin zitten rommelen en veranderen moet je ook niet doen alleen het noodzakelijke en de natuur moet de rest doen.
En inderdaad kreeften en krabben zijn in een beplant aquarium vaak problemen opzoeken, ze graven en wroeten en kunnen heel je bak omploegen, planten kan je houden maar dan harde soorten zoal zwaardplanten en valisinera in stenen potten van 8-12cm die net met de rand boven het substrate staan is het wel te doen.
 
Laatst bewerkt:
Makkelijke planten hebben juist veel minder onderhoud nodig omdat ze minder licht nodig hebben en dus ook minder voeding vragen, nu is het wel zo dat wel elke week even 25% waterwissel zal moeten doen om je mineralen aan te vullen of overtollige voedingstoffen te verdunnen.
Zolang je licht maar minsten 8uur brand dan kan er eigenlijk weinig fout gaan lijk mij, maar te zwak licht of licht met geringe PAR opbrengst heeft veel nadelen en kan betekenen wel groeien of niet groeien maar teveel is ook weer niet goed op de planten omdat met name een Anubis slecht tegen 30lumen de liter kan en liefst in de schaduws staat van drijfplanten op max 20lumen en PAR van 15-30micromols anders kwijnt hij weg.
Javavaren die het met lowlight en midlight prima groeid maar highlight kan hij in shutdown raken en stoppen met groeien of heel slecht gaan groeien omdat deze plant niet met 50micromols kan omgaan en het beste op 20-35micromols groeid..
Teveel knoeien en prutsen in je aquarium, dus elke dag erin zitten rommelen en veranderen moet je ook niet doen alleen het noodzakelijke en de natuur moet de rest doen.
En inderdaad kreeften en krabben zijn in een beplant aquarium vaak problemen opzoeken, ze graven en wroeten en kunnen heel je bak omploegen, planten kan je houden maar dan harde soorten zoal zwaardplanten en valisinera in stenen potten van 8-12cm die net met de rand boven het substrate staan is het wel te doen.
Nou ik rommel zeker niet dagelijks in de bak integendeel. Ik heb vnl vallisneria, zwaardplant en javavaren. De vis en krab laten die met rust. Verder mollen vis en krab alle planten die ik tot nu toe geprobeerd heb. Ik had bijna 80 procent van de bak ruim bedekt met drijfplant en zo'n 6u per dag een meter helder wit smd 5630 op zo'n 80 procent en een meter smd 5630 warm wit op zo,n 50 procent. Nu heb ik veel minder drijfplant en 2 meter wit 10u op 100 procent gezet sinds eergisteren kijken wat er gebeurd. Verder heb ik een lelijke javavaren eruit gehaald wat extra stenen op het stapeltjegelegd en daar een nieuwe varen op geplakt.

De anubias offer ik op aan mijn krabben die het heel goed doen.

20190923_224443.jpg
 
Ik vraag me nou altijd af of de keuze in verlichting niet gewoon afhangt van wat je precies wilt met je aquarium.
Uiteraard.
Als je het prima vind om medium/low light planten te gebruiken waar je ook een prachtige bak mee kunt maken, heb je dan echt een kei dure led balk nodig?
Nee niet perse, dan kan je ook uit de voeten met een goedkopere oplossing, die Led armaturen van (bvb) AliExpress zijn ook wel goed voor de gemiddelde plantjes.
mijn bakje op dit moment met de SF retrofit combi:
Staat er prima bij :thumbs:
 
de 24Watt versie geeft al 2400lumen per balk en er zijn verschillende kleuren leds gecombineerd
Dat lijkt me sterk, 100 Lm/W, en al helemaal met gekleurde Led's, JMB haalt net de 100 Lm/W met alleen witte led's
 
Dat lijkt me sterk, 100 Lm/W, en al helemaal met gekleurde Led's, JMB haalt net de 100 Lm/W met alleen witte led's

Ja JBM balken zijn 27watt die 2400lumen halen die van Eheim zijn 24watt die 2400lumen halen + Eheim daylight haalt 2880lumen op 24Watt
Dus wat is je punt ? dat bij JBM en Eheim de blauwe en rode leds dat 100lm/W gaan halen ? das max 50lumen hoor enkel de witten halen 100lumen/Watt.
Waarom zou dat met Superfis dan niet kunnen 2400lumen op 24Watt met witte leds gecombineerd met rode/blauwe/groene ?

Zou dus niet weten waarom Superfish dat niet zou kunnen halen.
 
Dus wat is je punt ?
Nou nou, hold your horses :D die superfish heeft ook gekleurde led's dus haal je nooit 2400 lumen met 24 watt, aangezien de gekleurde veel minder lumen geven, dat is mijn punt :deal:
 
Nou nou, hold your horses :D die superfish heeft ook gekleurde led's dus haal je nooit 2400 lumen met 24 watt, aangezien de gekleurde veel minder lumen geven, dat is mijn punt :deal:
Ik heb gekleurde leds gebruikt in mijn verlichting die beter dan 130Lm/W doen...
Snap je punt niet echt waarom je denkt dat het niet haalbaar is omdat er gekleurde leds in zitten.
 
Ik heb gekleurde leds gebruikt in mijn verlichting die beter dan 130Lm/W doen...
Ja oké, maar dit soort leds zitten niet in een Superfish buisje, lijkt me stug dat zo'n buisje van een paar tientjes nog meer output heeft dan een JMB of HVP balk van gelijke wattage.
Mijn punt is dus niet dat het niet haalbaar is met gekleurde led's, maar dat het niet haalbaar is met de Superfish retro combi, daar zitten echt geen powerled's in.
 
Laatst bewerkt:
Ja oké, maar dit soort leds zitten niet in een Superfish buisje, lijkt me stug dat zo'n buisje van een paar tientjes nog meer output heeft dan een JMB of HVP balk van gelijke wattage.
Mijn punt is dus niet dat het niet haalbaar is met gekleurde led's, maar dat het niet haalbaar is met de Superfish retro combi, daar zitten echt geen powerled's in.
Powerled beginnen vanaf 1Watt/100-120lumen Powerled+ 3Watt/150-220lumen Laatste led technologie 5Watt/300-500lumen
Aangezien Superfish 1Watt type led gebruikt zullen ze minsten 90lumen halen op witte leds , anders heeft het bar weinig zin met 24Watt om dan 0,5Watt ledjes te gaan gebruiken die dan per balk op gemiddeld 1200lumen gaat opleveren, en das behoorlijk weinig .
Dus dan zou je 2x1200lumen boven je bak hebben wat totaal 2400lumen haalt, meestal is dit op een meterbak of 80cm.. dus 180liter water zou je op 13,3lumen uitkomen de liter en met een 80cm bak op 20lumen de liter , beetje krap voor led vindt je niet.. zelfs T8 zou dan nog hoger scoren in lumen opbrengst :oops:
En jij geloof dat superfish zo'n product op de markt gaat zetten waarop je niet eens planten kan laten groeien, tegendeel is al bewezen dat planten erop groeien dus die halen heus wel met 24Watt 2400lumen per balk.
 
Aangezien Superfish 1Watt type led gebruikt
Hoe kom je daar bij, als je goed kijkt naar zo'n buisje (zie link) zul je zien dat de Led's erg dicht op elkaar zitten, een cm zal het zijn.
Een 24 watt Retro Led Combi is 120 cm, dus zitten er waarschijnlijk gewoon 100 x 5050smd chips in, een 5050 chip is 0,24 Watt x 100 is 24 Watt
De 5050 geeft max. 18 lumen, dus met alleen witte Led's mag je blij zijn als deze buis 1800 Lumen haalt, omdat er ook nog gekleurde tussen zitten die maar 10 Lumen per stuk geven geven zal het nog lager uitvallen, als je geluk hebt kom je dan op 1500 a 1600 Lumen. en dat is toch heel iets anders dan 2400


Aangezien Superfish 1Watt type led gebruikt zullen ze minsten 90lumen halen op witte leds , anders heeft het bar weinig zin met 24Watt om dan 0,5Watt ledjes te gaan gebruiken die dan per balk op gemiddeld 1200lumen gaat opleveren, en das behoorlijk weinig .
Waarom zou de lichtsterkte halveren als er 0,5 watt led's in zouden zitten? er zitten er dan natuurlijk dubbel zoveel in, 24 watt blijft 24 watt ;)
Dus of er nu 24 x 1 watt inzit van 80 a 90 lumen, of 48 x 0,5 watt van 40 a 45 lumen, dat maakt geen verschil natuurlijk.

 
Laatst bewerkt:
5050 is de formfactor, dat zegt niks over de totale output...
Je kan gewoon bijna 700 lumen uit een 5050smd krijgen als je wilt.

Ik hoor wel vaker die aanname dat SMD5050 niet goed zijn, goedkope brol, weinig output...etc etc. Het zegt inderdaad helemaal niets over de gebruikte materialen maar alleen over de formfactor. Je zal echt in de onderliggende materialen moeten duiken wil je iets zinnigs kunnen zeggen over de kwaliteit van een LED balk....en dat maakt het nou net heel erg onoverzichtelijk voor de eindklant. Die komt niet verder dan SMD5050....of wat dan ook en vergelijkt daar op.
 
Hoe kom je daar bij, als je goed kijkt naar zo'n buisje (zie link) zul je zien dat de Led's erg dicht op elkaar zitten, een cm zal het zijn.
Een 24 watt Retro Led Combi is 120 cm, dus zitten er waarschijnlijk gewoon 100 x 5050smd chips in, een 5050 chip is 0,24 Watt x 100 is 24 Watt
De 5050 geeft max. 18 lumen, dus met alleen witte Led's mag je blij zijn als deze buis 1800 Lumen haalt, omdat er ook nog gekleurde tussen zitten die maar 10 Lumen per stuk geven geven zal het nog lager uitvallen, als je geluk hebt kom je dan op 1500 a 1600 Lumen. en dat is toch heel iets anders dan 2400



Waarom zou de lichtsterkte halveren als er 0,5 watt led's in zouden zitten? er zitten er dan natuurlijk dubbel zoveel in, 24 watt blijft 24 watt ;)
Dus of er nu 24 x 1 watt inzit van 80 a 90 lumen, of 48 x 0,5 watt van 40 a 45 lumen, dat maakt geen verschil natuurlijk.


Meer lumen uit leds die meer licht opbrengen zullen koeling nodig hebben, 5050chip op een simpele strip zal lagere werkspanning krijgen dus lager current op de chip, wanner je ze op een koelstrip of koelplaat zet kan je meer werkspanning geven en hogere current wat resulteerd in meer lummen output.
Maar de 24watt versie is dus voor 120cm bakken en dat ziet er inderdaad krapjes uit op die lengte, de JBM zit dan al op 32Watt en Eheims zitten dan op 28-30Watt om voldoende lumen te halen.
Dus hoeveel output ze dan halen is beetje onduidelijk , ze meten in lux op 20cm afstand en 1lumen =25lux maar zegt niks over de totaal aantal lumen.. na mijn weten wordt opbrengst lumen op 1meter afstand gemeten en met lux heb je 2 manieren , meten op 30cm en 1meter afstand dus hoe Superfish lux meet op 20cm is een rare manier.. en is niet de juiste manier van lux meten.
 
Intressant leesvoer... oke dacht dat Powerled pas de naam mocht dragen als het 90-120lumen op 1Watt haalde kwa rendement maar das dus niet zo.. weer wat geleerd :koffie:
Geen idee hoe de term “powerled” is gedefinieerd maar vaak word er gedoeld op leds die meer dan 1w verbruiken.
Ik hoor wel vaker die aanname dat SMD5050 niet goed zijn, goedkope brol, weinig output...etc etc. Het zegt inderdaad helemaal niets over de gebruikte materialen maar alleen over de formfactor. Je zal echt in de onderliggende materialen moeten duiken wil je iets zinnigs kunnen zeggen over de kwaliteit van een LED balk....en dat maakt het nou net heel erg onoverzichtelijk voor de eindklant. Die komt niet verder dan SMD5050....of wat dan ook en vergelijkt daar op.
Kleine nuance daarin, de efficiëntie en output die ik aanhaal zijn niet haalbaar in de toepassing die je ziet in de plakstrips die niet gekoeld worden of de lampen die constant op 80 graden staan.
Dus die goedkope stripjes van Ali of iedere willekeurige reseller van chinese import stripjes vallen mijn inziens wel onder de groep “rommel”
 

Terug
Bovenaan