alle koi's ineens dood


R

ralfj

Guest
Hallo,

mijn zus heeft een vijver en had hierin alleen koi's (Europese). Deze had ze al jaren.(mijn schatting 8 jaar)
Het is over het algemeen altijd wel goed gegaan, soms een gewonde vis door een reiger of een kat (ze waren te groot voor de reiger om te pakken, en handtam dus zwommen gewoon naar boven). 1 keer een vis ziek gehad, die er na een bezoekje dierenarts en een behandeling weer bovenop kwam.
Dus al met al ging het over de jaren goed.

Maar nu ineens vanmorgen 7 vissen dood, en vanmiddag de laatste :S
2 hadden bloedende wonden, bij de rest kwam er bloed uit poep/plasgaatje lopen.
Ze hadden gisteravond nog gewoon gegeten, ze wilde vanmorgen gaan voeren toen zag ze het.

Het veranderd natuurlijk niks meer aan de situatie, maar hebben jullie enig idee wat dit zou kunnen zijn??

Ik dacht misschien een virus of zo, maar heb er geen ervaring mee.
 
Google eens op koi herpus virus (khv) en vergelijk de situatie.
 
Ze had me foto's gestuurd, maar daarop is buiten een wondje verder eigenlijk niks te zien aan de vissen.
Alleen dat wondje zou dan hierop kunnen duiden. Maar ik heb foto's op google gezien waar de vissen er echt slecht/ziek uit zien met slijm en bij de kieuwen
 
Lastig zo hoor,zeker omdat het erg plots ging. Lijkt haast met opzet dan,een vergiftiging?
 
Dat vermoeden had mijn zus eerst ook, maar er heeft toch niemand last van vissen!?!?

Ik dacht misschien is er een agressief virus of parasiet die zoiets veroorzaakt?
 
Kan ook nitriet zijn. zie je dat ook.??

Slechte filter werking.???
 
Het lijkt mij verstandig om een of meerdere vissen door een deskundige te laten onderzoeken, want dit is wel erg verdacht.
 
Hier heb ik een foto waar ik een wond zie bij de bovenste vis op de rug, misschien zien jullie er nog meer op dat kan helpen?

img-20140919-wa0001.jpg
 
Ja ik heb haar gezegd dat ze het water moet laten testen, maar ze weet nu niet of ze wel weer opnieuw wil beginnen...
 
@ Bertus nee er hangen wel gespannen draden overheen ter voorkoming dat er nog reigers of iets bij kunnen komen.

@ mondeo je bedoelt in het voorjaar opnieuw beginnen denk ik? Maar ze twijfelt om er helemaal mee te stoppen, ze heeft er natuurlijk flink de balen van (zacht gezegd)
 
Ik kan begrijpen dat ze er ff klaar mee is,maar evt een nieuwe opstart in het voorjaar idd.
 
Ze appte net nog dat de enige vis die nog leefde wel een vlies over zich heen kreeg, misschien dan toch KHV?? :S
 
Voor zekerheid naar een koiboer,maar neem de vis NIET mee in de zaak. Of bellen hoe of wat.
 
Wat is de verdere informatie over de vijver, wat betreft de inhoud, filtercapaciteit en visbezetting?
 

Terug
Bovenaan