Algprobleem, welke alg ?


E

Eremetaal

Guest
Bij een grondige inspectie van mijn planten bij 2 soorten duidelijk een algprobleem gevonden, lijkt er zelfs op alsof het bij beide plantjes verschillend is.


Cognacplant :
In de toppen duidelijk steeds nieuwe gezonden blaadjes maar net onder de top al meteen problemen.
sJvbepfkse8_KdjgsRhYouaaNAHmqu2x.jpeg


Hygrophila pinnatifida :
Duidelijk draderige alg, veel planten krijgen ook wat bruinige vlekjes vergelen en sterven af.
sJvbepfkse8_KdjgsRhYouaaNAHmqu2x.jpeg


Waardes:
Po4: 0,7
No3: 10
Fe: 0,05 - 0,1
PH: 7,1
KH: 8

Temp: 24,7

Licht :
07:00 - 09:00 Maanlicht
09:00 - 21:00 Hoofdverlichting (1x Philips 830 en 1x Philips 865)
21:00 - 23:00 Maanlicht

Iemand tips of diagnose ? ;)
 
12 uur verlichting niet wat veel?
 
Ja 12 uur is duidelijk teveel. Als je de ph/kh tabel bekijkt dan zie je dat er geen co2 aanwezig is haast. Dat is denk ik ook het probleem hier.
Ik zou eerst de verlichting naar 8 a 9 uur terugschroeven en kijken of je co2 kan verhogen dmv bio co2 of drukflessen.
Ook de po4 mag wel iets hoger.
Groene algen zijn in de regel een co2 tekort vaak icm teveel licht.
 
Kan ik dat in een keer terugschroeven, of is dat t� voor de planten ?
En wat co2 betreft, ik voeg al bio co2 toe en als ik deze tabel bekijk is de verhouding prima ?

InnzY-b-GCk20PgUFyoPvbHDCrg5VWw1.gif
 
Ik ben het niet eens met Jessicapapilon. 12 uur verlichting lijkt mij prima en niet duidelijk te veel. Ik weet niet hoe sterk je nachtverlichting is maar ik neem aan dat dat ook het probleem niet is. Je co2 is, als je opgegeven waarde kloppen, namelijk ook prima.

Po is ook voldoende en No3 is ook voldoende. Misschien wat laag, maar niet 0 dus aanwezig voor de planten.

Ik zie dat je ijzer aan de lage kant is, dat zou er eventueel op kunnen duiden dat je een te kort hebt aan micro-elementen. Maar of dat de getoonde algen veroorzaakt weet ik niet.

Gezien de geringe informatie kan er volgens mij moeilijk tips gegeven worden. Kan het zijn dat je filter niet geheel schoon is en/of dat je stroming niet optimaal is?
 
Deze heb ik enkele weken terug goed schoongemaakt, en de stroming daarvan is nog altijd prima.
Ik voeg dagelijks 3ml profito toe, dat is eigenlijk alle ijzer toevoeging.
Verder heb ik een maand terug reflectoren geplaatst, wat misschien de oorzaak kan zijn ?

De leds : LED Unit 52cm/ 30 LED�s 7.20W (max.)
 
Als je reflectoren plaats zal je ook je hoeveelheid voeding moeten verhogen. Persoonlijk zou ik als je planten zonder reflector goed groeien geen reflector plaatsen. Mocht het licht niet voldoende zijn, vooral voor de bodem, dan kan je een reflector plaatsen.

De cognacplant kan soms best een lastig plantje zijn. Dus misschien eerst met andere planten beginnen. Met de H. Pinatifada heb ik geen ervaring. Als het probleem alleen bij deze planten voorkomt, zou ik deze vervangen voor andere. Eventueel kan je dan later als je bak lekker stabiel is het nog een keer proberen.
 
darter zei:
Als je reflectoren plaats zal je ook je hoeveelheid voeding moeten verhogen. Persoonlijk zou ik als je planten zonder reflector goed groeien geen reflector plaatsen. Mocht het licht niet voldoende zijn, vooral voor de bodem, dan kan je een reflector plaatsen.

De H. Pinatifada werd mij verteld, heeft heel erg veel licht nodig om zijn paarsbruine kleur te krijgen, eigenlijk is de tl iets te weinig dus vandaar de reflector. De Micranthemum Micranthemoides die ik op de voorgrond heb staan kreeg ook te weinig licht dus vandaar de reflectoren.[/quote]

darter zei:
De cognacplant kan soms best een lastig plantje zijn. Dus misschien eerst met andere planten beginnen. Met de H. Pinatifada heb ik geen ervaring. Als het probleem alleen bij deze planten voorkomt, zou ik deze vervangen voor andere. Eventueel kan je dan later als je bak lekker stabiel is het nog een keer proberen.

Zo snel wil ik het niet opgeven met de planten, voorlopig hou ik het dan maar even goed in de gaten, maar eruit halen is het nog wat te vroeg voor. Misschien moet ik het voedingsschema maar eens aanpassen.
 
Inderdaad niet te snel opgeven natuurlijk, maar je moet je ook niet in allerlei bochten gaan zitten wringen om 1 plantje aan het groeien te krijgen.
 
Nee uiteraard niet, zodra het ergernis gaat worden knikker ik ze eruit. ;)
Ik laat het voorlopig maar even zo, en dan zie ik wel hoe het zich ontwikkelt.
 

Terug
Bovenaan