Algenplaag boosdoener van massasterfte?


Berkers

Member
Lid geworden
8 juli 2021
Berichten
13
Leeftijd
23
Ik heb eind vorig jaar een nieuw aquarium opgestart. Na een aantal weken in te hebben gedraaid, heb ik er allereerst 4 guppies ingedaan. Dit ging behoorlijk goed en zodoende heb ik er nog 4 platty's bijgedaan. Dit ging eigenlijk ook prima totdat er opeens heel veel algen kwamen. Op het begin wist ik ze nog wel weg te krijgen d.m.v. algenmagneet, maar ze bleven maar terug komen (voorkomen is beter dan genezen idd, al heb ik geen idee wat de boosdoener is van de algen). Een aantal weken na de eerste plaag overleed de eerste vis. Ondertussen was er wel al nageslacht bijgekomen. Een week later stierf er weer een vis, waarschijnlijk aangevallen ofzo aangezien z'n hele achterkant open lag. Vlak voordat ik op vakantie ging stierf er weer een vis. Toen ik terug kwam van vakantie lagen er drie dode vissen roerloos in het water. Nu heb ik er nog twee zwemmen en een paar babyvissen; één daarvan zag ik net levenloos rondgaan.
Ik snap niet wat nou de oorzaak is van de plotseling sterfte is. Het moet toch iets te maken hebben met de algen zou je zeggen? Niet per se direct dan, maar de oorzaak van de algen toch zeker wel? Ik ververs iedere week het water en pleeg het andere nodige onderhoud, maar de algen willen maar niet weggaan. Op het glas is het nog enigszins eenvoudig weg te halen met een algenmagneet, maar de algen op de planten blijven maar zitten. Heeft iemand tips/advies wat ik zou moeten doen? Ik heb geen zin om dadelijk helemaal opnieuw te moeten beginnen.
Alvast bedankt!
 
Hoelang draait de bak en wat zijn de waterwaarden en wat voeg je toe? Van de reguliere algen gaan vissen niet dood in ieder geval.
Heb je een foto van de bak?
 
Omschrijf eens wat preciezer welke alg je ziet? Is het een groene alg? Is ze gemakkelijk van bladeren te vegen of zit het vast op het blad? Wanneer het een van deze twee algensoorten is kan je daar wel iets aan doen. De zachte gemakkelijk weg te vegen groene alg krijg je door een CO2 tekort en je geeft te weinig of geen plantenvoeding? De harde, moeilijk weg te vegen soort vraagt ook om meer CO2 en mogelijk een hoger fosfaat gehalte. Kijk eens of je een goede waterdistributie hebt?
 
Hoe groot is je bak en hoeveel water ververs je dan? Aanvullend op bovenstaande vragen.

Gr. Ed
 
Hoe groot is je bak en hoeveel water ververs je dan? Aanvullend op bovenstaande vragen.

Gr. Ed
De bak is 60 liter. Ik ververs dan ongeveer tussen de 6 en 15 liter. Het ligt er een beetje aan of dat ik die dag ook het grind 'stofzuig' en hoe het ermee voor staat. Ik heb de waterwaardes voor mijn vakantie gemeten en toen waren ze prima. De Ph was een beetje aan de hoge kant, maar lag nog in de 'safe-zone'. Het lijkt voornamelijk bruinalg en groene puntalg te zijn al lijkt het alsof er staghorn alg zich begint te ontwikkelen op mijn voorste plant. Excuses voor de rotzooi, ik ben net terug van vakantie haha. Oh ja, de bak draait al zo'n 5 á 6 maanden. Daarnaast zit bij het filter (Bioflow one) ook een CO2 diffusor. Ik heb deze maar de hele tijd aanstaan, maar heb eigenlijk nergens echt kunnen vinden hoelang deze aan zou moeten. Alvast bedankt
 

Bijlagen

  • WhatsApp Image 2022-05-09 at 8.06.09 PM.jpeg
    WhatsApp Image 2022-05-09 at 8.06.09 PM.jpeg
    100.8 KB · Weergaven: 79
De bak is 60 liter. Ik ververs dan ongeveer tussen de 6 en 15 liter. Het ligt er een beetje aan of dat ik die dag ook het grind 'stofzuig' en hoe het ermee voor staat. Ik heb de waterwaardes voor mijn vakantie gemeten en toen waren ze prima. De Ph was een beetje aan de hoge kant, maar lag nog in de 'safe-zone'. Het lijkt voornamelijk bruinalg en groene puntalg te zijn al lijkt het alsof er staghorn alg zich begint te ontwikkelen op mijn voorste plant. Excuses voor de rotzooi, ik ben net terug van vakantie haha. Oh ja, de bak draait al zo'n 5 á 6 maanden. Daarnaast zit bij het filter (Bioflow one) ook een CO2 diffusor. Ik heb deze maar de hele tijd aanstaan, maar heb eigenlijk nergens echt kunnen vinden hoelang deze aan zou moeten. Alvast bedankt
Volgens mij zie ik ook penseelalg op de pomp, klopt dat? En ik mis nog het antwoord op de vraag of je plantenvoeding geeft? Hoe vaak verschoon je het filter? Hoe is de stroming. En klopt het dat je co2 dag en nacht aan staat?
 
Volgens mij zie ik ook penseelalg op de pomp, klopt dat? En ik mis nog het antwoord op de vraag of je plantenvoeding geeft? Hoe vaak verschoon je het filter? Hoe is de stroming. En klopt het dat je co2 dag en nacht aan staat?
Ja, het lijkt inderdaad wel op penseelalg. Ik geef om de 2 weken plantenvoeding (easy life profito). Het filter reinig ik eens per maand; één van de filterblokken vervang ik eens per drie maanden. De stroming verloopt de laatste wat stroever. De CO2 staat inderdaad dag en nacht aan.
 
Maar dat is geen co2 maar daarmee voeg je zoals ik het bekijk zuurstof toe. Zo n slangetje heb je bv ook bij de Aquaell mini pat.
Het slangetje komt zeg maar boven water uit waardoor je extra zuurstof in de bak brengt of beter gezegd lucht want er zit maar 21% zuurstof in.
 
Ja, het lijkt inderdaad wel op penseelalg. Ik geef om de 2 weken plantenvoeding (easy life profito). Het filter reinig ik eens per maand; één van de filterblokken vervang ik eens per drie maanden. De stroming verloopt de laatste wat stroever. De CO2 staat inderdaad dag en nacht aan.
Waarschijnlijk komt de penseelalg door het gebrek aan degelijke stroming. 1x per 2 weken plantenvoeding is wat weinig. Plantjes krijgen dan honger (voedingstekort) waardoor algen meer kans hebben. Ik gebruik zelf AIO plantenvoeding van plantedbox. Ik deel de dosering in 2x keer (op maandag na het water verversen en dan op donderdag zonder waterverversen) daarnaast heb ik kleibollen van jbl in de bodem, dit doe ik 1x per half jaar. Het filter reinig ik als de uitstroom vd pomp minder wordt, dan knijp ik de filterwatten lichtjes uit in oud aquarium water. Vervangen heb ik bij de interne filter alleen af en toe de filterwatter vervangen, sponsen helemaal niet (interne pomp heeft anderhalf jaar gedraaid). Nu heb ik een externe pomp. Ik hoop dat je hier iets aan hebt!
 

Terug
Bovenaan