Algenellende, dus aan de plantenvoeding...


Ph heb ik zostraks niet gedaan. Ik heb echter wel gisteren mijn Dennerle dropchecker vervangen en de vloeistof daarin is nog vrolijk blauw. Geeft toch te denken over wat er daadwerkelijk in gaat aan co2... Maar de lichtintensiteit had ik zelf ook al aan gedacht. Ik heb momenteel ook weinig drijvers in de bak liggen vanwege een strijd tegen het kroos...
 
Interessant om te lezen, zelf was ik van plan om mijn low tech bak wel te starten met EI. Planten heb ik op bewust op low tech uitgezocht. We zullen zien hoe dat gaat uitpakken.

@Lecturer in Recent Runes, ik zie dat je ook in Assen woont, als je wilt testen met All in one van plantedbox mag je bij mij wel een half litertje ophalen.
 
JBL is sowieso mijn standaard testkit. Ik heb nu ook een PO4 van Colombo, maar daarmee heb ik in geen enkel water (kraan, regen, bak) fosfaat...

Inmiddels heb ik mijn belichting flink aangepast. Het tijdsverloop is hetzelfde, maar ik gebruikte een programma waarbij ik met mijn warm wit tot 100% ging. Dat werkte me flink wat kroos en ander drijvend onkruid wel goed, maar was nu natuurlijk veel te heftig. Ik heb daarom een Amazone programma van hobbyaquarium gepakt en dat aangepast naar de tijden waarop ik van een verlichte bak wil kunnen genieten. Dit programma had alleen 's ochtends en 's middags licht en de hele nacht blauw aan. Dat vond ik niks, dus ik heb de middagpauze er uit geknipt en 's nachts is het bij mij gewoon donker.

Heb ik op deze manier een schema wat qua lichtintensiteit beter zal zijn? Of moet ik het nog wat terugbrengen?

Knipsel.JPG
 
Indien je kiest om zonder co2 te werken de hoeveelheid licht verlagen totdat je over je volledige lichtperiode de continu test niet vol blauw laat worden.
All in one plantenvoeding of waar mijn voorkeur naar uitgaat kaliumnitraat en kaliumfosfaat + sporen doseren
 
@triple Dus nu eerst morgen kijken wat de continutest doet en dan verder met het licht rommelen? Of zou ik ook (mijn ideaalbeeld) de co2 weer uit mijn kastje kunnen trekken en kijken wat er dan met dit licht gebeurt?
 
Dit is volledig jou keuze maar low tech geeft ook wel zijn charme
 
Dit is volledig jou keuze maar low tech geeft ook wel zijn charme
Het heeft zelfs mijn voorkeur. Hoe minder tech, hoe minder gedoe. Helemaal omdat ik geen groene vingers heb, al had ik dan natuurlijk nog beter voor een Malawibak kunnen gaan...
 
Het heeft zelfs mijn voorkeur. Hoe minder tech, hoe minder gedoe.
Bij minder tech hoort een goede kennis
Een mooi beplante low tech is weggelegd voor aquarianen die snappen hoe alles in verhouding moet zijn
Meestal hebben ze al succesvolle high tech bakken in bezit of gehad en zien ze het als een uitdaging
 
Bij minder tech hoort een goede kennis
Een mooi beplante low tech is weggelegd voor aquarianen die snappen hoe alles in verhouding moet zijn
Meestal hebben ze al succesvolle high tech bakken in bezit of gehad en zien ze het als een uitdaging
Maar wat versta je dan onder low en high tech? In mijn ogen is low tech het type bak wat ik altijd heb gehad tot ik aan co2 begon: Filter, verlichting, verwarming en wat Profito oid. Enige verschil is dat er tegenwoordig led ipv T5 boven hangt.
 
Maar wat versta je dan onder low en high tech? In mijn ogen is low tech het type bak wat ik altijd heb gehad tot ik aan co2 begon: Filter, verlichting, verwarming en wat Profito oid. Enige verschil is dat er tegenwoordig led ipv T5 boven hangt.
Ik heb een wat andere mening hierover. Vroeger deden wij niets anders dan lowtech en toen waren we ook niet allemaal experts.

Lowtech wat bij mij werkt.

Licht niet te strek (LED ietswat dimmen wellicht) en niet te lang, maximaal 8 a 9 uur per dag.
Weinig plantenvoeding. Ik voeg 1x per week zelf gemengde tenso mix toe van aquariumbemesting.nl naar 4ml per 100L water.
Weinig waterwissels. Wel nitraat in de gaten houden natuurlijk maar als die geen aanleiding geeft om te verversen, niet verversen.
Makkelijke planten. Je kunt eigenlijk geen planten laten groeien die medium tot hoog licht vragen want daar kun je de co2 niet voor bieden. Dus makkelijke planten denk aan Echinodorus soorten, Anubias, Javavaren, Crytpo's etc.

Alles groeit maar wel langzaam. Co2 is een booster en die mis je dus alles gaat wat langzamer.
 
JBL is sowieso mijn standaard testkit. Ik heb nu ook een PO4 van Colombo, maar daarmee heb ik in geen enkel water (kraan, regen, bak) fosfaat...

Inmiddels heb ik mijn belichting flink aangepast. Het tijdsverloop is hetzelfde, maar ik gebruikte een programma waarbij ik met mijn warm wit tot 100% ging. Dat werkte me flink wat kroos en ander drijvend onkruid wel goed, maar was nu natuurlijk veel te heftig. Ik heb daarom een Amazone programma van hobbyaquarium gepakt en dat aangepast naar de tijden waarop ik van een verlichte bak wil kunnen genieten. Dit programma had alleen 's ochtends en 's middags licht en de hele nacht blauw aan. Dat vond ik niks, dus ik heb de middagpauze er uit geknipt en 's nachts is het bij mij gewoon donker.

Heb ik op deze manier een schema wat qua lichtintensiteit beter zal zijn? Of moet ik het nog wat terugbrengen?

Bekijk bijlage 311994
Je zou je lichtintensiteit én duur altijd moeten aanpassen aan je levende have, plant en dieren dus! Dát is nl. een eerste vereiste voor een gezonde bak.
 
Bij minder tech hoort een goede kennis
Een mooi beplante low tech is weggelegd voor aquarianen die snappen hoe alles in verhouding moet zijn
Meestal hebben ze al succesvolle high tech bakken in bezit of gehad en zien ze het als een uitdaging
Voor de oudere jongeren :) onder ons is het vaak juist andersom. Vroeger hadden we low-tech, echt low-tech, gewoon omdat er niet anders was. Nu is dat en kan dat anders.
 
Maar wat versta je dan onder low en high tech? In mijn ogen is low tech het type bak wat ik altijd heb gehad tot ik aan co2 begon: Filter, verlichting, verwarming en wat Profito oid. Enige verschil is dat er tegenwoordig led ipv T5 boven hangt.
Lowtech aquarium ,water , (voedings)bodem,planten,vissen ,licht en filter zonder de laatste 2 wordt het een no tech

Een standaard verlichting of die nu uit led of t5/t8 bestaat is eigenlijk al te hard om een natuurlijk evenwicht of zelfvoorziend aquarium te kunnen zijn .
Er zijn allerhande mogelijkheden om het wel in goede bannen te kunnen leiden
Meer lichten of net dimmen ,co2 toedienen en plantenvoeding
 
@benvo I know en dat had ik ook prima in de hand. Het gaat alleen de laatste weken voor het eerst in al die jaren dat ik aquaria heb mis en dat probeerde ik in eerste instantie bij te sturen door mijn enige wijziging in deze bak terug te draaien. Dat werkte niet, vandaar dat ik nu voorzichtig aan de andere knoppen draai.

@DanielHoogland Dat is een aardige beschrijving van mijn bak en plantenbestand. 😊 Het licht heb ik nu qua intensiteit fors teruggedraaid (zie het schema in mijn eerdere post) en hopelijk heeft dat het gewenste effect.
 

Terug
Bovenaan