Algen verwijderen van kunstplanten en decoratie


R

Rianne Kramer

Guest
Goededag,

Mijn vraag gaat over bruine alg en hoe ik deze het beste kan verwijderen van mijn kunstofplanten en decoratie.

Ik heb doodkoraal in mijn aquarium en na een paar maanden zit dit keer op keer helemaal vol met bruine alg.
Tijdens het schoonmaken draai ik het koraal om, want de kant die onder het grint heeft gezeten is dan weer helemaal schoon.
Ik dacht eerst dat dit met licht te maken had dus heb ik de kunstofplanten opgeborgen in een plasticzak in het donker. Dit heeft helaas na 4 maanden niet geholpen.
Zou het dan met zuurstof te maken hebben?

Heeft iemand een idee hoe ik de planten het beste schoon kan maken?

Heb het geprobeerd met: kokend water, schoonmaak middelen (daarna erg goed afgespoeld), schuursponsje.
Dit werkte allemaal niet.

Groeten Rianne
 
Heb je een foto van de bak en hoelang draait deze? Bruinalgkun je normaal makkelijk eraf wrijven.
 
Het is een Juwel Vision 180.
En ik heb het aquarium al ongeveer 6 jaar.

Het is waarschijnlijk geen bruinalg dan, want ik krijg het zelfs niet met een schuurspons van de blaadjes af.

IMG_2001.JPG
IMG_2645.JPG
 
Lijkt me een kwestie van een verkeerde balans in de bak dus ook al krijg je de plantjes met 1 of ander middeltje schoon komt het net zo snel weer terug als je de oorzaak niet aanpakt.
Is een flink bestand dat het water behoorlijk belast en door oa juist het gebrek aan echte planten krijg je dan zulke problemen.
 
Ik denk dat John het goed heeft verwoord. Kun je de waterwaarden ook meten?
 
De Ph waarde is 7,2. En verder was alles goed heb mijn water laten testen bij de speciaalzaak.

Ik heb nog 2x een Juwel Vision 180 staan en daar heb ik geen problemen mee.

De een draaid nu ongeveer 3 jaar en zitten meer vissen is als in deze.
Heeft ook geen echte planten.

En de tweede heeft helemaal geen planten, alleen stenen en cichlide. Die fokken als konijnen dus daar zit helemaal veel vis in.
Ook geen problemen mee.(1,5 jaar ongeveer)

Verder duurt het ongeveer 3 maand voordat de stenen weer vies zijn, nadat ik ze heb omgedraaid. Dus als het schoon te maken is. Lijkt me het geen probleem om dat eens in de zoveel tijd dat te doen.

Gr Rianne
 
De ene bak is de andere natuurlijk niet maar snap je verhaal.
Misschien de plantjes een rondje in de afwasmachine laten meedraaien?
 
Dat de waarden goed zegt vaak niet zoveel en je kan de volgende keer beter ze even opschrijven denk ik;)
 
Lukt het niet met en tandenborstel...? mocht je tijd over hebben natuurlijk:D
 

Terug
Bovenaan