Algen in mijn aquaruim


T

ThomasWilschut

Guest
Hallo aquarianen!

Ik heb een jaar een bak van 100x40x40 met planten, tetra's en goeramies. Ik heb zelf een bio CO2 systeem gemaakt. Bij het inrichten heb ik ook een voedingsbodem aangelegd. Omdat ik mijn plantengroei erg tegen vond vallen besloot ik een maand geleden om een flesje pro fito plantenbesmesting aan te schaffen. Gevolg na een paar weken was dat mijn planten niet beter gingen groeien, en na een tijd kwam er een dikke dinkergroene alg. in mijn bak. Uiteraard ben ik er meteen mee gestopt, maar de algen houden aan en ik kom er niet van af! Weet iemand hoe ik ervan af kom en hoe mijn planten beter kan laten groeien? Moet ik een algenbestrijdingsmiddel aanschaffen? Heel erg bedankt alvast!


Ps. Ik wist niet waar ik dit bericht moest plaatsen, hopelijk heb ik het goed gedaan.

Thomas Wilscht
 
Dag Thomas,

Er zijn in jouw bak een grote hoop factoren die de algengroei aanjagen.

1) Er is CO2, dat is heel gemakkelijk opneembaar plantenvoedsel
2) Er is een voedingsbodem, dat is een grote voorraad voedingstoffen voor planten, maar er kunnen ook
rottingsbacterien in gaan groeien, welke stoffen aan je bodem en water toevoegen die je niet wil
hebben
3) Je voegt Profito toe, nog meer plantenvoedsel.

Je geeft aan dat je planten niet naar behoren groeien, maar wat is voor jou de maatstaf hiervoor?
Je geeft niet aan hoeveel lampen ( en dus watts en lumen) je boven je bak hebt hangen en hoe lang die branden.
Je geeft wel de soorten vis aan, maar niet de hoeveelheid en welke soorten precies!
Hoeveel en hoe vaak en wat voer jij aam je vissen?
Hoe vaak en hoeveel water ververs jij?
Gebruik je dan plantenmest of waterbereider en kraanwater of regenwater of osmose water?

Graag antwoord op deze vragen, dan kun je ook een beter antwoord en richtlijnen verwachten.

Water- en moerasplanten hebben een groot aantal groeifactoren nodig om fatsoenlijk te kunnen groeien.
Als er in de hoeveelheid er eentje ontbreekt of te weinig aanwezig is, of als een van die factoren in een veel te grote hoeveelheid aanwezig is, dan stoppen de planten met groeien.

Algen zijn primitieve planten die relatief gezien veel minder factoren nodig hebben om explosief te groeien. Dat houden ze dan ook langer vol, omdat ze de echte planten verstikken.

Als je antwoord kan geven op de gestelde vragen, dan kan ik aangeven, en met mij andere mensen hier op AF, wat je zou kunnen ondernemen om de algen af te stoppen en je planten weer aan de groei te krijgen.

Greetzz Bigsmoke
 
Hallo,
Bedankt voor de reactie, hier zijn wat antwoorden:

Het groeien gaat echt langzaam, alleen planten als Mexicaans eikenblad komen veel nieuwe balderen aan.

Ik heb 2x 30 watt t8 lampen erboven, een voor de plantengroei, eenvoor de kleur van de vissen.

Ik heb 3x diamantgoeramie, en 30x kleine vissen, oa kardinaaltetra, vijfstreepbarbeel, vuurtetra's en koperzalmen.

Ik voer alleen tetramin, meestal 1 of twee keer per dag twee eetlepeltjes.

Ik ververs 15-20% kraanwater met easylife per week.

Mijn watertemperatuur is ong. 26 graden, anders is het te koud voor mijn goeramies.

Zelf had ik ook al bedacht dat ik weer nieuwe filtersponzen moet kopen. Denkt u dat de algengroei in gang gezet kan zijn door de profito? Wordt het erger door de hogere temperatuur?
 
topic staat er dubbel in zie ik, had ook al gereageerd met ongveer jou vragen bigsmoke. komt wel goed beter dubbele raad dan geen


Sorry, ik wist niet waar ik het moest plaatsen eerst.
 
maakt niet uit thomas, daarvoor is het forum bedoeld en je kan beter twee keer advies krijgen dan helemaal geen advies en geen plezier meer in je hobby
 
Re: Algen in mijn aguarium

Bedankt voor de tips!

Bij de dierenwinkel werd mij gezegd dat ik wel ieder twee maand nieuwe sponzen noest kopen. Even voor de duidelijkheid ik gebruik dus van die actieve sponzen en geen kool.

De lamp is ook eigenlijk wat geel groen. Was goed voor de plantengroei werd mij gezegd. Ze branden van 11 tot 21 dus 10 uur.

Mijn algen groeien vooral op de bodem en op de achterwand. Iemand ieder hoe ik daar stroming kan cre�ren? Is het verstandig een paar stromingspompjes aan te schaffen?

Moet ik mijn vissen bij zon verduistering gwn voeren etc? Het lijkt me een goed idee om te doen maar ik vond het ook een beetje eng, is het niet slecht voor de andere planten?

Drijfpalanten is een goed idee ga ik zeker doen! Vinden mijn goeramies vast ook leuk.
 
twee eetlepeltjes per keer 2x p/dag?????? Ik voer mn discussen en bijvis ca 1 desertlepel per keer en ik heb ca 30 kardinalen 9 discus 1 pleco 4 clownbotia 7 zalmpjes 1 mesvis 8 corydoras en nog enkele losse koppeltjes. Vermoed dus dat je echt veel voert edit gaat rotten op de bodem. evt garnalen om op te ruimen wat er over blijft of echte bodembewoners zoals corydoras oid
 
wat voor een bodem heb je erin liggen? kiezel of zand oid?. Mijn visbestand klinkt wel redelijk groot maar ik heb de plaats haha. ik heb ondanks nog een onderbezetting waardoor het schoonhouden van de bak een stuk gemakkelijker is, hoe meer vis hoe vaker spoelen.

Welk filter heb je erin? intern of extern? hoeveel capaciteit?
 
Sorry ik bedoelde theelepeltjes. Maar ook dat kan dus teveel zijn? Ik zorg wel dat er niets op de bodem blijft liggen.
 
blijf op dit topic reageren om verwaring te voorkomen
 
Ik heb grint op de bodem en een intern tetra 1000 filter. Misschien ga ik wel een soort sump maken, zodat het makkelijke schoon te maken is en meer stroming.
 
is deze grind open van structuur? of echt kiezel? Als de structuur echt open is blijen daar bacterien inzitten die dit veroorzaken. Indien je de bak dan spoeld ga je de echt nuttige bacterien eruithalen waardoor je een onbalans krijgt in je bacteriecultuur en je diverse problemen kan krijgen. Ik zou me hierop even verdiepen op he forum, klinkt misschien onlogisch maar ik vermoed dat je teveel spoelt. Je kan proberen 3 x p/wk te spoelen en dan niet zoveel. Weet het nooit zeker uiteraard alhoewel er altijd meningsverschillen hierover zullen bestaan.

Het heeft te maken met aerobe ( zuurstofbehevende) en anerobe (niet zuurstofbehoevende) bacterien. Heb je mischien toevallig een luchtpomje liggen? dit veroorzaakt een betere uitwisseling van schadelijke stoffen uit het water en meer zuurstof in het water tbv de bacterien.
 
haha eetlepels of theelepel is nogal een verschil!! zou moeten kunnen denk ik, zoals bigsmoke al aangaf even geen extra voeding toevoegen en de bio co2 weglaten tot de algn wegaan en spoelen spoelen spoelen. Je planten hebben even tijd nodig om te herstellen en daarvoor moet je gewoon ff geduld hebben, de meeste planten hebben ook een rust fase en groeien dan amper en hebben dan ook weinig tot geen voeding nodig en de algen reageren op het overschot.

succes en als je nog vragen hebt lees ik het wel, geduld is een schone zaak en een mooi aquarium
 
op je andere topic schrijf je dat je elke 2 maanden nieuwe sponzen moest kopen, dit kan nnooit kloppen!! hiermee gooi je dus je hele bacteriecultuur weg. Je zou evt tijdelijk overactiefkool kunnen filteren en hierdoor je water schoner te maken. Evt met toevoeging van extra vloeiaar bacterie toevoeging. Je zal zien dat je bak opknapt. tevens zou ik je adviseren om de brandtijd van de lampen te verlengen naar ca 12uur zodat de planten meer tijd hebben om te groeien. Na zonsondergang en indien de lampen nog aan zijn kun je gewoon voeren geen probleem tot uiterlijk 1 a 1,5 uur tot de lampen uitgaan
 
heb je evt een foto van de alg? we kunne hier wel diverse tips geven maar dan word het wel duidelijker om welke alg het precies gaat. Liever nog van de hele bak want we zijn niet nieuwsgierig hoor nee nee :foto:
 
Hoe kan ik een zelfgemaakte foto sturen? Ik weet daar geen url van.
 
Ik kan het bestand niet openen, sorry. Zou graag wat foto's uploaden.
 
Kan iemand mij vertellen hoe ik foto's lan uploaden? Bedankt!!
 
 
kunnen jullie het zo zien?
 
ik plaats de afbeelding van de algen wel even als mijn icoon, ander lukt het mijn niet op mijn mac. weet iemand zo te zeggen welke het is?
 
Nee, foto is zo niet te zien. Dit is een link naar je harde schijf, daar kunnen we (gelukkig!) niet bij. Ik ben ook wel nieuwsgierig naar de foto's. En dan een totaal overzicht van je aquarium en een paar detail foto's van de planten n de algen. Er zijn verschillende manieren om foto's hier geplaatst te krijgen. AF maakt het je ook nog makkelijk door je hiervoor een programaatje aan te bieden:
http://aquazone.leeuwen.nu/downloads/se ... Upload.exe

Het nadeel is dat er dan ook een watermerk van AF in komt, maar als je de geuploade foto alleen hier gebruikt is dat niiet zo erg.

Ben het nog niet direct met alle adviezen hier eens. In principe veroorzaakt profito geen algen. Tenzij de planten het niet op kunnen nemen doordat ze bij voorbeeld een te kort ergens anders van hebben. Ik ben daarom ook nieuwsgierig naar de volgende waterwaardes:
No3
Po4
Kh
Pe
Fe

Tot slot is het ook handig om te weten wat voor aquarium je voor ogen hebt. Wil je een goed gevulde plantenbak, of wil je slechts her en der een plantje.
 
Op een mac lukt het niet met de link die ik stuurde. Werkt picasa voor een mac? Dan kan je die gebruiken. Ik gebruik zelf ook picasa.
 
Gebruik dan gewoon het progje van AF om te uploaden, doodeenvoudig en het werkt super!

en het met darter eens, niet alle adviezen zijn even goed doordacht.

Greetzz Bigsmoke
 
BigSmoke zei:
Gebruik dan gewoon het progje van AF om te uploaden, doodeenvoudig en het werkt super!

Greetzz Bigsmoke
Niet op een mac
 
@ darter, om die waardes had ik ook al gevraagd. Het was zoals de ts aangeeft langer geleden dat zijn waardes getest zijn. Het blijft uieraard gissen zonder deze waardes echter heeft het zeer vaak te maken met ophoping van slechte waterwaardes. Vandaar mijn raad en geen verplichting. Dit zijn trucjes om de algen groei evt te remmen en je weet zelf heus wel dat spoelen belangrijk is.

@ thomas ik vind persoonlijk deze kiezels niet echt geschikt voor een subtropisch plantenaquarium en maakt dan weinig uit hoeveel planten je erin wil zetten. Door de grove structuur heb je het probleem dat er plaatsen ontstaan waar geen doorstroming is, in combinatie met de kiezels (die overrigens je gh kunnen verhogen) kan dit deze vorm van algengroei inn de hand werken.

nogmaals succes
 
Hallo allemaal,

Voor Sinterklaas heb ik een testset gehad, hier zijn mijn waterwaardes:

Ph ongeveer 9
KH 400 ppm/ 18 dH
GH 75 ppm/ 4.3 dH
Nitrite 0
Nitrate 40


Ik hoop dat jullie mij hiermee kunnen helpen!

Thomas
 
Zaten er echt niet meer test bij?
Ph ongeveer 9 te hoog.
KH 400 ppm/ 18 dH 5-10 zijn
GH 75 ppm/ 4.3 dH 5-15
Nitrite 0 goed
Nitrate 40mag naar 10.

Po4?
 
Nee sorry dit is alles. Hoe kan ik mijn ph en nitrate verlagen?
 
Wat komt er uit de kraan?
Nitraat,meer Zuurstofplanten inzetten,of water verversen.
Zijn zeker sticks?

Meten niet zuiver.
Kijk voor een koffer. Sera,Jbl. kosten wel wat(45 euro) maar dan meet je goed.

Sinterklaas zag het verkeerd. Koffer moest het zijn.
 

Terug
Bovenaan