Algen in filterslang


Ik maak de slangen van mijn Eheim filters ongeveer om de 2 maanden schoon nadat ik in het begin weleens een verstopping in een bocht heb gehad.
Komt steeds een aardig beetje troep uit en merk aanzienlijk verschil in de doorstroming,scheelt mij ook per keer een schoonmaakbeurt van het filtermateriaal uit.
 
Ik heb de slangen weggedaan. Ben overgegaan op pvc.
Diameter pvc zo gekozen dat (als er uberhaupt al) als er een laagje zou ontstaan. De diameter nog steeds dikker is dan hagelnieuwe slangen.
Slang 16/22 is intern 16mm. Pvc 25 is intern 21mm. Dan kan er dus een behoorlijke dikke laag ontstaan.
 
Coulibaly zei:
jessicapilon zei:
Tja, ik rag ze wel altijd schoon dus hoe dik die laag kan worden durf ik niet te zeggen.
In de bochten zal het wel sneller kunnen dichtslaan lijkt me zo toe.

Zit er in de slangen van je JBL's ook zo'n drap?

Ik heb er zelf wel ��n, maar nog niet lang. Ik zou verwachten dat met dit merk er daar geen of toch minder drap is. Die uitstroom is immers een pak sterker dan van de Sera.


Ja, ook net als bij elk ander filter. Ook bij JBL is dus reiniging nodig. Sterker nog! JBL biedt zelf een borstel aan voor dit doel...

https://www.google.nl/search?q=JBL+Clea ... BFoQsAQIKg
 
biljoenblik zei:
Ik heb de slangen weggedaan. Ben overgegaan op pvc.
Diameter pvc zo gekozen dat (als er uberhaupt al) als er een laagje zou ontstaan. De diameter nog steeds dikker is dan hagelnieuwe slangen.
Slang 16/22 is intern 16mm. Pvc 25 is intern 21mm. Dan kan er dus een behoorlijke dikke laag ontstaan.

Kijk dat heb ik ook. Slang 12/16, pvc 16 dus intern iets minder maar meer als 12.

Ik ga het gewoon in de gaten houden en zie wel of ik ze eens moet poetsen.
 
Ik gebruik Fluval filters en die worden geleverd met ZWARTE slangen.
Heb in deze slangen nauwelijks drab.
Begrijp ook niet waarom de concurrenten dit ook niet doen.
 
Ik denk dat de drap in de slangen niet wordt be�nvloed door eventueel licht. Alleen algen zullen daar denk ik op reageren die in de slang zitten. Of mis ik iets??
 
jessicapilon zei:
Ik denk dat de drap in de slangen niet wordt be�nvloed door eventueel licht. Alleen algen zullen daar denk ik op reageren die in de slang zitten. Of mis ik iets??

Laat ons hopen. Anders zitten er geen bacteri�n in onze donkere filters :)

Zou kunnen dat Fluval zijn slangen heeft behandeld met ��n of andere coating waardoor vuil en bacteri�n lastiger kunnen hechten.

Ook hebben sommige van die Fluval filters zeer krachtige pompen.
 
Ik heb een jbl filter
Als ik het filter los koppel dan blijft er een deel van de filter aan de slangen achter die de slangen dicht houd
Als ik de slangen wil reinigen moet ik dan dat deel van de filter er af halen , zodat er van af 2 kanten gespoeld (geragd} kan worden
 
Coulibaly zei:
jessicapilon zei:
Ik denk dat de drap in de slangen niet wordt be�nvloed door eventueel licht. Alleen algen zullen daar denk ik op reageren die in de slang zitten. Of mis ik iets??

Laat ons hopen. Anders zitten er geen bacteri�n in onze donkere filters :)

Zou kunnen dat Fluval zijn slangen heeft behandeld met ��n of andere coating waardoor vuil en bacteri�n lastiger kunnen hechten.

Ook hebben sommige van die Fluval filters zeer krachtige pompen.

Ik bedoel het anders. Sommige mensen plakken de slangen af maar als dit bacterien zijn die zich afzetten in de slangen dan heeft licht geen invloed, dus waarom dan aftapen??
Ik krijg namelijk alleen die bruine aanslag in de slangen hier.
 
Johnny Boy zei:
Ik heb een jbl filter
Als ik het filter los koppel dan blijft er een deel van de filter aan de slangen achter die de slangen dicht houd
Als ik de slangen wil reinigen moet ik dan dat deel van de filter er af halen , zodat er van af 2 kanten gespoeld (geragd} kan worden


IK doe dan een zakje over de uitstroom, met klem erop.

Dan hou ik dat pompdeel Boven de bak ... Doe de uitstroom open, raag hem tot het zakje, haal hem terug, en hou emmer eronder, en trek de veer terug, bagger in de emmer.

pompdeel terug, op 1/4 kracht. pomp aan, vuil in het zakje.

POmp stil ,zakje eraf. pomp aan.
 
Merken de mensen die wel de slangen schoonmaken dat er verschil zit in de 2 slangen met de hoeveelheid vuil en of alg
Ik kan mij voorstellen dat er in de invoer slang naar de filter meer vuil zit dan in de uitvoer
En ik denk dat in de uitvoer slang naar de bak meer bruin alg zit dan de invoer slang

Groet John
 
Ik merk geen verschil tussen de in en uitlaat slang, beiden even vuil.
 
Ook hier lijken me beide even smerig.
 
Bertus als je de pompdeel van JBL los koppel dan wordt hij afgesloten , en dan kan je hem niet openen uit veiligheid
Je kunt hem pas weer openen als hij aan gekoppeld is
 

Terug
Bovenaan