Algen in filterslang


M

Matthijs H

Guest
Op mijn nieuwe aquarium staan twee externe filters in te draaien. Nu heb ik nog nooit met externe filters gewerkt (altijd interne) en vroeg ik mij af of het normaal is dat filterslang bruin wordt van de alg?
 
Volgens mij zijn dat ook bact�rien, dus niets slecht!
Ik denk dat je de slangen enkel moet schoonmaken wanneer de bruine laag echt TE dik wordt en dit je druk verminderd!??
 
Met een lang stuk koperdraad, 5 m . dubbel vouwen, en rond draaien. pluk watten in de lus.


Lus vast knijpen, en door ragen.
 
Het is nu nog dun dus ik hoop dat het stabiliseert, of dat het idd bacteri�n zijn. Bak is verder nog algen loos op wat groene alg op het hout na. Slang is juist bruin.

Door ragen wordt lastig omdat de slangen aangesloten zitten op pvc met allemaal 90 graden bochtjes :(
 
Tja, geen koppeling in gehouden.
En 90 graden?????? Niet slim, Matthijs.
Kijk of je dat kunt veranderen naar 2 x 45. dat het vloeiend wordt.
 
Ik heb het nog nooit gedaan , filter draait nu een jaar of 3
Ik weet ook niet of het nodig is bij mij , heb nog geen last ondervonden.

Groet John
 
Johnny Boy zei:
Ik heb het nog nooit gedaan , filter draait nu een jaar of 3
Ik weet ook niet of het nodig is bij mij , heb nog geen last ondervonden.

Groet John

Dat zie je toch, of ze verkleuren.
of donker worden?
 
Ik heb bruine slangen , en er zit wel aanslag in
Maar is het erg dan als er aanslag (alg) in zit ? kan het zo dik worden dat het kan gaan verstoppen.
 
Johnny Boy zei:
Ik heb bruine slangen , en er zit wel aanslag in
Maar is het erg dan als er aanslag (alg) in zit ? kan het zo dik worden dat het kan gaan verstoppen.

Verstoppen misschien niet maar het kan wel aardige invloed hebben, wanneer je de slangen schoon hebt gemaakt merk je het verschil meestal wel/
 
Maar zijn het nu algen of bacterien wat er in de slang zit??
 
Johnny Boy zei:
Ik heb bruine slangen , en er zit wel aanslag in
Maar is het erg dan als er aanslag (alg) in zit ? kan het zo dik worden dat het kan gaan verstoppen.

Neen, dat kan geen kwaad. Heel wat mensen reinigen die slangen nooit. Omdat ze lui zijn, het praktisch niet altijd kan of ze hebben geen weet dat hun slangen vol met drap zitten.
 
Ludger zei:
Johnny Boy zei:
Ik heb bruine slangen , en er zit wel aanslag in
Maar is het erg dan als er aanslag (alg) in zit ? kan het zo dik worden dat het kan gaan verstoppen.

Verstoppen misschien niet maar het kan wel aardige invloed hebben, wanneer je de slangen schoon hebt gemaakt merk je het verschil meestal wel/

De doorzichtige slangen van een Tetratec ex 800 hoeven nooit schoongemaakt te worden bij mij , af en toe zit er wat aanslag in en na plaatsing van vernieuwde Purigen verdwijnt die aanslag weer.

De slangen van mijn andere filters waar geen Purigen gebruikt wordt moet ik eens in het jaar schoonraggen.
 
Peterdenhaag53 zei:
De doorzichtige slangen van een Tetratec ex 800 hoeven nooit schoongemaakt te worden bij mij , af en toe zit er wat aanslag in en na plaatsing van vernieuwde Purigen verdwijnt die aanslag weer.

De slangen van mijn andere filters waar geen Purigen gebruikt wordt moet ik eens in het jaar schoonraggen.
kijk das nu info waar we wat aan hebben
anderen ook deze ervaring met de Purigen

groet

jaap
 
Coulibaly zei:
Johnny Boy zei:
Ik heb bruine slangen , en er zit wel aanslag in
Maar is het erg dan als er aanslag (alg) in zit ? kan het zo dik worden dat het kan gaan verstoppen.

Neen, dat kan geen kwaad. Heel wat mensen reinigen die slangen nooit. Omdat ze lui zijn, het praktisch niet altijd kan of ze hebben geen weet dat hun slangen vol met drap zitten.


Dus? kan geen kwaad?
Weet je hoeveel dat afremt? in stroming?

Geef ze dan toch maar de raad om ze schoon te ragen.
 
jessicapilon zei:
Maar zijn het nu algen of bacterien wat er in de slang zit??

Allebei ,hoor. Bacterie zet zich daar ook in vast.
Net als in het filter.
 
Hangt er denk ik ook wel vanaf hoeveel aanslag je in de slangen hebt, maar het zal wellicht altijd wat afremmen.
 
Precies Bertus, waarom investeren in filters die tig liter water per uur kunnen rondpompen en vervolgens je slangen laten volslibben?
Slangen die vervuild zijn lekkah effe doorragguh ;)
 
peterdenhaag53 zei:
Precies Bertus, waarom investeren in filters die tig liter water per uur kunnen rondpompen en vervolgens je slangen laten volslibben?
Slangen die vervuild zijn lekkah effe doorragguh ;)

Lekker doorragen.
Daarom van te voren al rekening mee houden,he.
 
Bertus zei:
Dus? kan geen kwaad?
Weet je hoeveel dat afremt? in stroming?

Geef ze dan toch maar de raad om ze schoon te ragen.

Eens die drap rondom het plastic zit komt er nog amper iets bij. Dan kan immers niet goed meer hechten en wordt weggespoeld door de stroming.

Ik ken diverse mensen die al jaren hun slangen niet reinigen en niet met een abnormale trage uitstroom zitten.

Ik heb er even de handleiding van 2 filters bijgenomen. In geen enkele staat dat je periodiek de slangen moet reinigen.

Kan het kwaad? Neen, het zit vooral tussen de oren.
 
Tja, ik rag ze wel altijd schoon dus hoe dik die laag kan worden durf ik niet te zeggen.
In de bochten zal het wel sneller kunnen dichtslaan lijkt me zo toe.
 
Ik merk dat de uitstroom sterker is na reiniging van de slangen.
 
jessicapilon zei:
Tja, ik rag ze wel altijd schoon dus hoe dik die laag kan worden durf ik niet te zeggen.
In de bochten zal het wel sneller kunnen dichtslaan lijkt me zo toe.

Zit er in de slangen van je JBL's ook zo'n drap?

Ik heb er zelf wel ��n, maar nog niet lang. Ik zou verwachten dat met dit merk er daar geen of toch minder drap is. Die uitstroom is immers een pak sterker dan van de Sera.
 
Daar krijgen ze hier de kans niet voor hoor ;)
Ik maak de slangen meestal periodiek ook schoon.
 
Coulibaly zei:
peterdenhaag53 zei:
Ik merk dat de uitstroom sterker is na reiniging van de slangen.

En wat voor filter heb je?

Een Jebao 304 deze draait op mijn 150cm samen met een Tetratec ex 800.

De Jebao zonder Purigen en daarvan maak ik de slangen 1 x per jaar schoon=nodig.

De Tetratec draait met Purigen en die slangen reinig ik nooit=niet nodig.
 
peterdenhaag53 zei:
Coulibaly zei:
peterdenhaag53 zei:
Ik merk dat de uitstroom sterker is na reiniging van de slangen.

En wat voor filter heb je?

Een Jebao 304 deze draait op mijn 150cm samen met een Tetratec ex 800.

De Jebao zonder Purigen en daarvan maak ik de slangen 1 x per jaar schoon=nodig.

De Tetratec draait met Purigen en die slangen reinig ik nooit=niet nodig.

Ik vind het wel interessant dat die Purigen ook dat vuil weghaalt. Ik weet dat kerels als Backplay en Bigsmoke nogal lovend over Purigen zijn.

Nu ja, ik ga geen Purigen halen voor die slangen, maar wel voor het schitterend heldere water.

Die Jebao ken ik niet, heeft die dunne slangen misschien?
 
Ik gebruik ook Purigen en heb ook wel een beetje aanslag in de slangen nog. Al is dat niet veel.
 
Ja,wel 100.000 draadjes.

Je snapt het niet ,he. Dan doe JIJ het toch niet.

laat de anderen dan gewoon n lekker ragen.
 
Coulibaly zei:
Hier zijn er diverse mensen die nooit hun slangen reinigen en geen problemen ondervinden:

http://www.venividivissie.org/viewtopic ... 16&t=43348

En zo kan ik nog 1001 draadjes vinden.



Re: Slangen schoonmaken

Berichtdoor warander � 26 apr 2011, 14:14

Ik maak alle slangen gelijk schoon,als de pomp eraf is. Plus,dat ik ze even doorblaas(slang omhoog in de bak,klein bakje eronder)
Vooral als er komkommer is gegeten,wordt slap,en op gezogen.
Of vanaf de pompzijde,OF vanuit de bak.

Schoonmaken,is nodig,als de jonge ancistrus de uitlaatslang in zwemmen. :grin: :grin:
Maak de pomp open, 1??? nee, wel 20,van 1 1/2 cm. lekker rondkuieren,op de filterbodem.

En hij dan? :juggle:

Re: Slangen schoonmaken

Berichtdoor Krietjur � 26 apr 2011, 11:01

Zit er gewoon aanslag in de slag waardoor het er vies uitziet, of zit de slang echt vol met troep? Ik heb de slangen van mijn pomp nog nooit schoongemaakt en ook nooit gemerkt dat de stroming echt minder was geworden. Je ziet wel wat vuil zitten, maar meer ook niet.
 
Ik denk dat iedereen mag en moet dan wat hij het beste vindt werken. Geen bak is gelijk en de ��n zal meer aanslag krijgen dan de ander.
De een zal het wel doen en de ander weer niet. Zoals bij veel dingen heeft iedereen zijn eigen methode en daar is ook niks mis mee verder.
Maar laten we nu wel stoppen met het spelletje van wie heeft er nu gelijk ;).
 
Bertus zei:
Ja,wel 100.000 draadjes.

Je snapt het niet ,he. Dan doe JIJ het toch niet.

laat de anderen dan gewoon n lekker ragen.

Waar zeg ik dat het niet mag?

Probleem is vooral dat jij stelt dat het moet en dat is niet zo.

Dan kan zo wel zijn voor pakweg Peter en andere mensen, maar da's daarom niet waar voor iedereen.

Johnny Boy in dit draadje zit ook al 3 jaar te werken met 'smerige' slangen.

Zijn bezorgdheid is "Kan dit kwaad?". En dan is het antwoord "Neen".
 
Pak weg een jaar geleden was er ook een topic hierover, en werd er ook gesteld en door mensen ervaren dat slangen waar licht op valt eerder vervuilen dan slangen die of heel donker waren of waar geen licht op kwam.
En daar waren ook mensen welke hun slangen om deze reden inpakten.
 

Terug
Bovenaan