Algen (bruin)


S

shenkie

Guest
Ik heb last van bruin alg (zo noem ik het maar even) in het aquarium. heeft iemand tips om van af te komen? Zie fotos onderaan.

Ze geven altijd verschillende oorzaken van alg. Daarom post ik direct maar de waterwaardes en tijden van het licht mee.

LED blauw (60 cm) 11:00 tot 1:00
LED wit (40 cm) 12:00 tot 24:00
TLs: 13:00 tot 23:00

Teveel licht was bijna onmogelijk maar misschien te lang aan?

Waterwaardes:
NO2: 0
NO3: 50
PO4: 0,5
PH: 8,5
KH: 7.0
CA: 450 mg/l
MG: 1500 mg/l
SG: 1025
Temp: 25 Graden

PO4 is nog een beetje aan de hoge kant maar dat probeer ik onder controle te krijgen met rowaphos.

Het eten hebben ze altijd binnen een paar minuten op.

fotos:
lEP2XrJMsSSll3ibTdf1ewtDgGBuvL_W.jpeg


lEP2XrJMsSSll3ibTdf1ewtDgGBuvL_W.jpeg
 
Je po4 is zeker niet hoog e zou wel hoger mogen hoor. Hier is de po4 rond de 3 mg met de EI. Hoelang draait deze bak en hoeveel Watt heb je op hoeveel liter?

Klopt het dat ik ook penseelalg zie?
 
Ik heb al heel vaak gehoord dat het niet meer mag zijn dan 0.5 liever 0.05 zelfs. Bal draait een jaar. 450 liter. Zout.
 
O, zout dat had ik niet begrepen en dat is heel wat anders ja. Ik zal dan je topic even verplaatsen naar de sectie zoutwater.
 
no3 50..
po4 0.50

zijn beiden bizar hoog.
fosfaat verwijderaar, en een koolstof bron inzetten naar keuze.

zorgen dat de hele bak flink stroming heeft.

afschuimet schoonmaken (ook de pomp) en zorgen dat deze lekker nat en veel troep afvoert
 
Zover ik gezien heb verdwijnen ze snachts niet. Afschuimer word regelmatig schoon gemaakt. Pomp zal ik vaker gaan doen.

Ik zei ook al op een ander forum. De een zegt no3 van 50 kan prima en een ander zegt van niet.

Fosfaat verwijderaar zit er in. Word gestaag minder.
 
Zover ik gezien heb verdwijnen ze snachts niet. Afschuimer word regelmatig schoon gemaakt. Pomp zal ik vaker gaan doen.

Ik zei ook al op een ander forum. De een zegt no3 van 50 kan prima en een ander zegt van niet.

Fosfaat verwijderaar zit er in. Word gestaag minder.
Vooral sommige lagere dieren kunnen slecht tegen een hoge no3 waarde. ]
Ik denk aan groene cyano of kiezelalg, maar ik denk dat het kiezelalg is.

[Edit: Ik zie dat ze je op het andere forum al hebben geholpen, ik zou inderdaad een zeehaas of doktersvis nemen, erg leuke dieren en helpen tegen algen.]
 
dan hier ook bedankt :D ik post altijd op meerdere fora. de meningen van de mensen verschillen soms nogal.
 
heel leuk om beesten in te zetten die het opeten (of zelf afhevele )..
daar heb je de oorzaak niet mee te pakken..

50no3
0.50 po4

is gewoon extreem hoog, en daarmee kan je algen verwachten, ik zou die waardes eens naar een nettere waarde proberen te brengen, al dan niet samen met iets dat algen eet.

een simpele koolstofbron voor nitraat en een ijzer preparaat voor fosfaat gaat je nu, en in de toekomst helpen om dergelijke ellende voor te zijn.
 
heel leuk om beesten in te zetten die het opeten (of zelf afhevele )..
daar heb je de oorzaak niet mee te pakken..

50no3
0.50 po4

is gewoon extreem hoog, en daarmee kan je algen verwachten, ik zou die waardes eens naar een nettere waarde proberen te brengen, al dan niet samen met iets dat algen eet.

een simpele koolstofbron voor nitraat en een ijzer preparaat voor fosfaat gaat je nu, en in de toekomst helpen om dergelijke ellende voor te zijn.
De TS geeft aan dat hij al een fosfaatverwijderaar gebruikt. Dus een dier om het alg op te eten kan best handig zijn nu...
 
De TS geeft aan dat hij al een fosfaatverwijderaar gebruikt. Dus een dier om het alg op te eten kan best handig zijn nu...

fosfaat is 1
nitraat is 2.

het geheel tezamen noemen we nutrienten.
alleen fosfaat aanpakken trekt de hele balans eruit.

je moet zowel het nitraat als fosfaat ondet controle krijgen,
eenmaal onder controle zal het niet terugkomen.

het inzetten van nuttige dieren (vooral slakken) zal op het oog zeker helpen, echter het probleem zit hem in de 400% te hoge nutrienten bereik..

en dan bedoel ik niet 100% kaal trekken, maar een nitraat gehalte van 10 bij een fosfaat van 0.10 lijkt mij een hogere prioriteit voor ALLE dieren, dan dat plukje alg voor ee eigenaar
 
Een overzichtsfoto zou ook meehelpen om het geheel wat beter in te schatten .
Wat zit er aan vis in , hoeveel voer gaat erin , is het steen wel goed ?
Welke techniek (afschuimer) draait er mee .
 

Terug
Bovenaan