Algen aqua 60 "revisited"


Y

ypoc

Guest
Ik heb nu wat duidelijkere foto's kunnen maken van wat ik toch denk dat het algen zijn.

Eerlijk gezegd heb ik geen idee vanwaar het zou komen.
Dus hopelijk helpen de foto's en kan iemand me zeggen wat het is en wat er tegen te doen is. (ps: ze zelf verwijderen lijkt niet te lukken)

851274_0_82_dscn03171.jpg


926796_0_82_dscn03181.jpg


125349_0_82_dscn03221.jpg


Het geeft nergens negatieve gevolgen op, zelfs de planten groeien uitstekend.
Maar het is natuurlijk heel erg lelijk.

Mijn waterwaarden zijn in orde, heb ze zelf gemeten.
En mijn lfs heeft ze ook gemeten.

Dus aub hulp gevraagd!
 
Heb trouwens ook nog wat alg op de ruit maar die kun je makkelijk afhalen.
 
En wat vind jij 'in orde'? :p Post ze ff, dan hebben wij ook een beeld.

Vooral die eerste 2 foto's zijn voor mij raadsels. Die derde lijkt op een rood alg? Iets van baardalg.

Die witte slierten, vertakken die zich, of zijn ze echt enkelstrengs, onvertakt?
 
no3: 0
no2: 0
gh: 14
kh: 15�d
ph: 7,5
ci2: 0

Die witte slierten waren eerst groen maar nu lijken ze wel volledig wit.

Ze verspreiden zich zoals je ziet op het hout.
Als je heel goed kijkt zie je witte puntjes en het begint zo en dan groeit het tot een hoop lange slierten.
 
En die onderste zijn zwart, en enkel op de zijkanten van het blad.
 
Die laatste lijkt me inderdaad baardalg.

Maar het grootste raadsel is die slierten, omdat ze gewoon heel veel oppervlak innemen.
Wat me heel erg stoort natuurlijk.
 
Toch wel goed dat je je waardes gepost hebt, want ik zie daar toch wel het probleem.

Een NO3 van 0, betekent geen enkele voedingsstof voor planten om te bouwen. Wanneer planten niet groeien, groeien algen wel, omdat zij veel minder behoefte hebben aan alle voedingsstoffen tegelijk.

Ook heb je geen PO4 waarde. Deze is net zo belangrijk. Eigenlijk alle hogere planten hebben NO3 en PO4 nodig in een verhouding van 10:1. Je zou dus bijvoorbeeld een NO3 van 10 mg/l en een PO4 van 1.0 mg/l kunnen hebben als streefwaardes. Dat is wat ik zelf aan houdt, voor een relatief licht beplante bak.

Daarnaast is je KH zeer hoog. Hierdoor is de beschikbare CO2 voor planten laag. Hoewel dat bij jou wel mee lijkt te vallen. Ik kom uit op een CO2 van 14.2 mg/l. Dat is een nette waarde. Voeg je CO2 toe?


mijn vragen:
- Waarmee meet je deze waardes?
- Wat voor verlichting hangt er boven je bak?
- Voeg je CO2 toe?
- Voeg je verder nog iets als profito toe?
 
Ik voegde co2 toe eventjes, maar was maar een weekje of 2.
En de algen groeiden en dacht ik dat het daardoor was.
Maar het is maar een jbl bio setje, als dat van belang is.

Ik voeg elke week sera florena toe.

En heb eigenlijk vandaag naar mijn lfs geweest en die heeft me easycarbo megegeven.
 
Ik meet de ph en gh metdruppels en de rest met strips.

De verlichting is een standaard superfish aqua 60 licht, die rode wel, heb de blauwe trouwens ook liggen.

En als dat van belang is ik heb ee aquaball 130.
 
Easycarbo gaat helemaal niets uithalen als je niet wat aan je NO3, en misschien ook je PO4, doet. Alle hogere planten hebben dezelfde verhouding aan alle voedingsstoffen nodig. En koolstof is nou net wat ze niet tekort zullen komen met jouw waardes. De LFS heeft je in mijn optiek verkeerd voorgelicht.
 
Maar wat is dan eigenlijk concreet de oplossing?

Het is trouwens begonnen op de javavaren en dan overgeslaan.
 
Wat ik zou doen (kost wel wat geld):
- koop een druppeltestset, waar in ieder geval NO3, PO4, pH, KH en GH in zit. Het liefst ook Fe.
- naar gelang je beplanting, kun je dan gericht je voedingsstoffen opkrikken. Ik gebruik op dit moment de producten van EasyLife. Je kan ook zelf van poeders oplossingen maken.

Als je er weinig geld aan kwijt wilt zijn:
- haal voor een tientje een flesje EasyLife Nitro, krik je NO3 op naar 5.0, en wacht een maand om te kijken of het helpt. Blijf ook profito (oid) gebruiken.
- Helpt dat niet, dan is er eigenlijk alleen nog PO4 over waar het aan kan liggen. Dan kun je dat anvullen.


De 2e methode is wel giswerk, en dat is nooit echt een tof plan in mijn ogen. Voor baardalg, heb ik uit meerdere bronnen begrepen dat de enige manier om er vanaf te komen, is zorgen dat de planten beter groeien dan de alg. Echt bestrijden gaat niet.

Wat betreft de witte algen, zou het groene draadalg kunnen zijn, waar de kleur uit is getrokken?
 
Ik zou de CO2 houden zoals het nu is. Dat is een prima waarde om mee te werken.

Maar is die hoge KH en GH bedoeld, of is dat gewoon toevallig wat er uit de kraan komt?
 
Oi, dan mag je zeker elke week je douche ontkalken, anders hangen de stalactieten er aan. Ik zou daar voorlopig maar even niks aan doen. Ik denk niet dat de KH namelijk het probleem veroorzaakt. Sommige vissen waarderen de hoge KH en GH dan weer niet, maar dat is een ander onderwerp, dat je zelf prima kan uitzoeken.

Je kan trouwens ook wel de ergste bladeren er uit halen. Snoeien stimuleert planten tot groei, en het beeld wordt er een stuk schoner van.
 
Ik moet wel zeggen.

Het is gewoon een vaststelling, ik weet niet of ik het juist zie.
Maar die slierten lijken net te groeien in het meest belichte stuk (het midden)
En de iets donkere plaatsen niet.
 
Dat herken ik wel, ik heb ook wat alg in de bak, altijd op het hout dat direct onder de 10000K lamp, vlak onder het wateroppervlak staat. De meeste algen zijn echte lichtfanaten. De hoeveelheid licht terugbrengen kan ook heil brengen misschien, maar daar hebben de meeste planten ook last van.

Je kan ook een nature lamp nemen. Die geeft wat warmer licht, rond de 4000K. Dit oogt natuurlijk, en je planten hebben er meer aan dan van dat schiphol-licht. Ik ken jouw merk verder niet, dus wat voor lamp je precies hebt, en wat je zou moeten hebben, weet ik niet.
 
Oei wat een gedrochtelijk systeem, het lijkt wel Apple :p

Maar dan zou ik rood/wit nemen.
 

Terug
Bovenaan