Alg op ruiten


Goose

Well-known member
Lid geworden
21 mei 2022
Berichten
60
Locatie
Lelystad
Mijn aquarium (Aqualantis splendid 80) draait inmiddels behoorlijk alg vrij. Mijn hout is bijna helemaal schoon (met dank aan de japonica's en Neritina turrita?)

Sinds vorige week ook begonnen met de estimative index methode. Toen volgens de calculator van aquarium bemesting.nl de stoffen toegevoegd. Inmiddels zit de bak weer op ca 5ppm no3 en 0.02(nauwelijks meetbaar) po4.

Mijn dropchecker is behoorlijk geel de laatste dagen en na meting/berekening schrok ik wel van de co2 waarde van ongeveer 50 (ph 6.5, kh 6.5) die ga ik dus nog wat naar beneden bijstellen.
IMG_20220809_124939_1.jpg


Het enige waar ik me op dit moment aan stoor is een groen/bruine aanslag op de ruiten van het aquarium, anubias- en Echinodorus Bleheri bladeren en een groene rand onder het substraat aan de lichte kant van het huis.
IMG_20220809_124946_1.jpg
IMG_20220809_125002.jpg
IMG_20220809_130408.jpg


Is hier (behalve poetsen) nog iets aan te doen om dit te bestrijden? Of moet ik eerst langer doorgaan met de ei methode en zal het dan verdwijnen? Mijn verlichting is gedimd tot 55% en brand van 11:00-19:00 (exclusief een gedimde half uur aan-uitloop)

Tot slot nog een overzicht van de bak
IMG_20220809_130032.jpg
 

Bijlagen

  • IMG_20220809_124927.jpg
    IMG_20220809_124927.jpg
    126 KB · Weergaven: 88
Wat een prachtig aquarium, en wat zien jou planten er schitterend uit!
verder heb ik geen idee.
 
A;s ik kijk naar je waterwaarden dan denk ik aan een po4 tekort.
 
Wat een prachtig aquarium, en wat zien jou planten er schitterend uit!
verder heb ik geen idee.
Haha, dat was niet de intentie van mij bericht, maar bedankt! Ik ben er ook wel blij mee.

A;s ik kijk naar je waterwaarden dan denk ik aan een po4 tekort.
Daar was ik al bang voor. Ik had verwacht dat dat met de ei bemesting beter zou zijn. Het zou natuurlijk kunnen dat dit na een week 'op' is verbruikt door de planten. Om dit te kunnen testen moet ik denk ik vaker water testen? Hoe lang na het toevoegen van de plantenvoeding kan ik dit het beste doen? (maw: Hoe en wanneer kan ik het beste meten of ik voldoende toevoeg?)
 
Normaliter voeg je met de EI 2 mg per week toe en het lijkt me sterk als dit wordt verbruikt.
 
Ik ga het deze week eens wat beter bijhouden. Hoeveel tijd moet er tussen het toevoegen van bemesting en het meten zitten?
 
Ach een uur is voldoende hoor want dan kan het met de circulatie even goed door heel de bak heen.
 
Btw, ik voeg na het verversen altijd 20/2mg toe en je zou dat eens kunnen doen en dan na het toevoegen meten hoeveel erin zit en dat vlakvoor de volgende verversing weer doen. Dan weet je het verbruik over de week.
 
Daar was ik al bang voor. Ik had verwacht dat dat met de ei bemesting beter zou zijn. Het zou natuurlijk kunnen dat dit na een week 'op' is verbruikt door de planten. Om dit te kunnen testen moet ik denk ik vaker water testen? Hoe lang na het toevoegen van de plantenvoeding kan ik dit het beste doen? (maw: Hoe en wanneer kan ik het beste meten of ik voldoende toevoeg?)
De EI gaat uit van gecontroleerde 'overschotten' van alle voedingsmiddelen: licht, CO2, fosfaat en nitraat, en plantenvoeding. Als je het goed doet zal er nergens een tekort optreden, en het 'teveel' haal je wekelijks weg met flink waterverversen. Zo stapelen de stoffen zich niet in te hoge concentraties in je bak op.
Als je eenmaal in de regelmaat zit: wekelijks 50% water verversen, en in een keer, of liever verspreid over 5 dagen, voldoende fosfaat, nitraat en bijvoorbeeld Profito toevoegt, dan hoef je op een gegeven moment maar af en toe je waterwaarden te meten.
Ik voeg fosfaat en nitraat toe op dag 1, 3 en 5, en de plantenvoeding (Profito, of een eigen mix van Aquariumbemesting.nl) op dag 2 en 4. Dit omdat ik ooit gehoord hen dat tegelijk toevoegen de werking van de plantenvoeding deels opheft; geen idee of dat waar is.

Mijn streefwaarden: PO4 2,0 mg/l, en NO3 20 mg/l. Ik weet nu wat ik toe moet voegen en hoeveel, dus ik meet eigenlijk nog maar zelden mijn waterwaardes. Spaart ook dure testjes uit ! Ik heb, net als jij, wel een CO2 indicator hangen: die moet groen zijn (30 mg/l).
 
Dit omdat ik ooit gehoord hen dat tegelijk toevoegen de werking van de plantenvoeding deels opheft; geen idee of dat waar is.
Dit lees je vaker en heeft ook te maken met het binden van fosfaat en ijzer maar als je micro s hebt met een goed chelaat dan valt dat me en ik voeg al 10 jr alles tegelijk toe.
 
Dit lees je vaker en heeft ook te maken met het binden van fosfaat en ijzer maar als je micro s hebt met een goed chelaat dan valt dat me en ik voeg al 10 jr alles tegelijk toe.
Dat is ook wel fijn trouwens, gewoon alles op 1 dag, verversen poetsen, micro en macro. Dan valt er weinig te vergeten 🤭
 
Daarom doe ik het ook zo want anders vergeet ik het toch weer af en toe.
 
Ben je je licht gaan dimmen ivm de algen op de ruiten?
Je moet proberen om je planten de hoeveelheid licht aan te bieden die ze nodig hebben.
Dit is de vaste basis van je aquarium en vandaaruit pas je de voeding en CO2 aan
 
Ben je je licht gaan dimmen ivm de algen op de ruiten?
Je moet proberen om je planten de hoeveelheid licht aan te bieden die ze nodig hebben.
Dit is de vaste basis van je aquarium en vandaaruit pas je de voeding en CO2 aan
Eerder had ik inderdaad heel veel algen op de ruit en hardscape. Toen ben ik de verlichting wat gaan dimmen. Ook had ik destijds nog niet zoveel drijfplanten.
Inmiddels dus beter gaan bemesten en meer drijfplanten en dus zat ik er ook aan te denken om de verlichting weer wat hoger te zetten. Maar ik wou niet teveel in 1x wijzigen dus daarom staan ze nog wat gedimd
 
Mijn streefwaarden: PO4 2,0 mg/l, en NO3 20 mg/l. Ik weet nu wat ik toe moet voegen en hoeveel, dus ik meet eigenlijk nog maar zelden mijn waterwaardes. Spaart ook dure testjes uit ! Ik heb, net als jij, wel een CO2 indicator hangen: die moet groen zijn (30 mg/l).

Ik zit nu, de ochtend na het toevoegen op ongeveer 0.4ppm PO4 en 15ppm NO3. Betekent dit dat ik méér moet toevoegen?
 
Dit is overigens de door mij gebruikte receptuur:

Recept voor de Makro oplossing:
- Voeg 432ml lauw tot warm (osmose-)water in een container met een minimum inhoud van 500ml.
- Voeg 22 gram kaliumnitraat (KNO3) toe
- Voeg 1,72 gram kaliumfosfaat (KH2PO4) toe
- Voeg 10 gram kaliumsulfaat (K2SO4) toe
- Schud de fles nadat je de ingredienten hebt toegevoegd nog ongeveer 1 minuut zodat alle poeders oplossen.
- Voeg hierna nog 48ml lauw tot warm (osmose-)water toe zodat je totale oplossing qua volume uitkomt op 480ml. Deze
hoeveelheid maakt het doseren makkelijker dan 500ml.
Recept voor de Micro oplossing:
- Voeg 432ml lauw tot warm (osmose-)water in een container met een minimum inhoud van 500ml.
- Voeg 6,24 gram sporenelementen (Tenso Cocktail) toe
- Schud de fles nadat je de ingredienten hebt toegevoegd nog ongeveer 1 minuut zodat alle poeders oplossen.
- Voeg hierna nog 48ml lauw tot warm (osmose-)water toe zodat je totale oplossing qua volume uitkomt op 480ml. Deze
hoeveelheid maakt het doseren makkelijker dan 500ml.

Van deze oplossingen voeg ik dan van ieder 120ml toe.
 
Hoeveel ml moet je dan toevoegen wekelijks met deze bereiding? Normaliter voeg ik 83 gr nitraat toe zoals op het zakje staat en 8 gr fosfaat (dubbele van wat ze aangeven dus). Dat doe ik beide in een 500ml fles en moet dan 20 ml toevoegen per 100 liter om met 20/2 te verhogen. Kaliumsulfaat gebruik ik dan weer niet.
 
Hoeveel ml moet je dan toevoegen wekelijks met deze bereiding? Normaliter voeg ik 83 gr nitraat toe zoals op het zakje staat en 8 gr fosfaat (dubbele van wat ze aangeven dus). Dat doe ik beide in een 500ml fles en moet dan 20 ml toevoegen per 100 liter om met 20/2 te verhogen. Kaliumsulfaat gebruik ik dan weer niet.
Ik bedacht me inderdaad dat die info nog miste, had ik inmiddels via een edit toegevoegd. Blijkbaar had die edit en jouw comment elkaar gemist. Van beiden moet ik 120ml toevoegen
 
Opzich maakt het ook niet uit hoe je het bereid als je maar op weekbasis die 20/2 toevoegt maar dan lijkt het me sterk dat je amper po4 overhoudt. Ik denk dat ik met een volle bak planten en niet teveel licht 1,5 van de 2 mg overhou.
Je zou eens met een emmer water de po4 kunnen meten en dan op die 10 liter fosfaat naar verhouding toevoegen om te kijken of het dan 2 mg hoger ligt.
Jouw bak is niet extreem beplant en het licht is ook flink gedimpt dus dan zou je verbuik echt niet zo hoog kunnen zijn volgens mij.
 
Hoeveel ml moet je dan toevoegen wekelijks met deze bereiding? Normaliter voeg ik 83 gr nitraat toe zoals op het zakje staat en 8 gr fosfaat (dubbele van wat ze aangeven dus). Dat doe ik beide in een 500ml fles en moet dan 20 ml toevoegen per 100 liter om met 20/2 te verhogen. Kaliumsulfaat gebruik ik dan weer niet.
Ik denk dat wanneer mijn huidige oplossing op is, ik de volgende keer ook een geconcentreerdere variant aanmaak met de hoeveelheden zoals op de verpakking. Kan ik in dezelfde fles ook nog de kaliumsulfaat toevoegen (ik heb het nu toch, is dit verder niet echt nodig om toe te voegen dan?) of zou het dan niet meer oplossen omdat de vloeistof verzadigd is?

Ik ga vanmiddag ook eens met een emmer aan de slag om te zien hoeveel daarin de waardes veranderen.
 
Als je geen kaliumsulfaat toevoegt dan kom je qua hoeveelheid kalium wat lager uit dan de 20mg want ze raden vaak aan om net zoveel kalium als nitraat te hebben maar ik gebruik het niet en schijn aan de hoeveelheid kalium voldoende te hebben.
Of dat erbij kan in 1 fles dat weet ik niet maar de kaliumfosfaat en kaliumnitraat kan wel in 1 fles maar dan moet je niet de 4 gr kaliumfosfaat gebruiken maar 8 gram.
Ik heb het wel apart en met de 83 en 8 gr op 500 ml heb ik dan van beide 20 ml nodig op 100 liter om te verhogen met 20/2mg.
 
Zojuist een emmer kraanwater getest met daarin in verhouding wat ik gisteren heb toegevoegd. Daaruit kwam een vergelijkbare hoeveelheid no3 (15) maar >1.8ppm (max wat mijn test aankan) PO4. Om een meetfout van vanochtend uit te sluiten heb ik mijn aquarium opnieuw getest maar daar kwam weer hetzelfde uit als de vorige keer (0.4ppm). Hoe is dit mogelijk? Gisteren heb ik 50% water ververst en toen 120ml voeding toegevoegd op ca 150liter netto aquarium. Net 8ml op 10liter kraanwater en daar kwamen hele andere waardes uit.
 
Hoe gaat het nu, verminderd de alg nu je wat meer plantenvoeding bent gaan toevoegen.
Ik vraag dat omdat ik ook last heb van groene alg op ruit en hout. Ik heb het eerst aan de warmte gekoppeld van de zomer, maar het blijft aanwezig.
 

Terug
Bovenaan