Alg of probleem met plant?


SmitVoorburg

Well-known member
Lid geworden
11 maart 2021
Berichten
45
Leeftijd
35
Ik heb een mysterie. Deze bak heb ik al jaren en ben twee maanden geleden helemaal opnieuw begonnen. Alles eruit gehaald en opnieuw ingericht. Ik had namelijk een baardalg probleem. Ik had toen nog geen co2. Nu twee maanden deze bak, met co2 via een fles. Van 14.00 tot 22.00 licht aan (wit rood blauw) en van 13.00 tot 19.30 co2 aan. 'S nachts staat ook de skimmer aan.

Ik doe wekelijkss onderhoud met waterwissel en doseer wekelijks Plantenvoeding Complete van aquariumbemesting.nl.

Nu zijn de planten praktisch gestopt met groeien (alles achterin) en wordt zoals op de foto zwart en de blaadjes vallen ersf. Zelfs nieuwe blaadjes worden zwart. Behalve de rode planten op de foto enn monte carlo. Die ging slecht maar trekt nu bij door mooie groene blaadjes te maken. De verlichting was eerst gewoon wit maar omdat de planten er zo uit zagen de Superfish Combi gekocht. Hielp dus niets.

Juwel primo 70L
10 corys
2 dwerg gourami
2 algeneter saigon
2 Zebraslakken
6 glasgarnalen.

Ideeën zijn welkom.
 

Bijlagen

  • 20230407_184030.jpg
    20230407_184030.jpg
    149.6 KB · Weergaven: 84
  • 20230407_184053.jpg
    20230407_184053.jpg
    146.8 KB · Weergaven: 76
  • 20230407_184039.jpg
    20230407_184039.jpg
    169.6 KB · Weergaven: 78
  • 20230407_184115.jpg
    20230407_184115.jpg
    182.5 KB · Weergaven: 84
  • 20230405_200932.jpg
    20230405_200932.jpg
    187.5 KB · Weergaven: 87
Ik zie de dc al maar dat is bruinig en is die vloeistof nog goed en hoevaak ververs je die? Die kleur herken ik zelf niet in elk geval.
 
Ik zie de dc al maar dat is bruinig en is die vloeistof nog goed en hoevaak ververs je die? Die kleur herken ik zelf niet in elk geval.
Komt door de foto. Is groen, groengeel aan het einde van de dag.
 
Wat zijn de waarden van NO3, PO4? Gebruik je bodemvoeding (kleikorrels/ voedingscapsules)?
 
Je crypto ziet er niet verkeerd uit hoor, wendii brown. De andere zien er idd een beetje karig uit. Ik zou ze wat meer bij elkaar zetten en wat meer makkelijkere planten erbij zetten. Ze doen het best goed, nieuwe scheuten. Alleen omdat het zo leeg is, lijkt het kaal. En je waterwaardes checken, kijken of ze niks tekort komen aan micro’s en macro’s . Groetjes!
 
Er is inderdaad een gebrek aan 1 of meerdere elementen in je aquarium. Het klinkt cliché maar meten is weten!
 
Wat zijn de waarden van NO3, PO4? Gebruik je bodemvoeding (kleikorrels/ voedingscapsules)?
Voedingscapsules, geen kleibolletjes.

No3 25mgl
Po4 3mg of 0,5 mg. Weet niet zo goed hoe ik die moet lezen.(zie foto) Po4 is eigenlijk altijd hoog.
Ph 7.6
Gh 16°d

Ik snap ook niet waarom dat zo hoog is. Ik dosseer wekelijks ongeveer 8ml Plantenvoeding Complete van aquariumbemesting.nl

Er zou toch geen tekort kunnen zijn?
 

Bijlagen

  • 20230408_093023.jpg
    20230408_093023.jpg
    75.5 KB · Weergaven: 54
  • 20230408_093710.jpg
    20230408_093710.jpg
    97.9 KB · Weergaven: 51
Die HS test ken ik niet en zit daar geen goede handleiding bij? Volgens mij moet je van de eerste waarde uitgaan maar ik ben niet zeker en je moet het potje van de deksel ontdoen en dan van bovenaf erin kijken en zo de goede kleur bepalen.
 
Het lijkt erop dat je een CO2 gebrek hebt. Bij een PH van 7,6 moet daar een hoge kh waarde tegenover staan. Kijk maar eens naar de bijgevoegde CO2 tabel.
 
Je huidige waterwaardes zien No3 , po4 en kleur co2 dropchecker zien er wel ok uit , wel wat hoge gh maar zou geen problemen mogen geven

dus even verdere vraagjes.

Wat zijn de kh/gh waardes van je kraanwater ?
Heb je hier eventueel een ontharder op staan ?
Hoeveel watt is je nieuwe verlichting?
 
Laatst bewerkt:
Je hebt je verlichting gewijzigd en daarmee alle verhoudingen op de kop gezet. Het beste is nu om bij het begin te beginnen. En dat is, inderdaad, licht. En dan met name de lichtsterkte. En dat is trouwens niet hetzelfde als lichtduur, die zet je het best op zo'n 8 uur exclusief eventuele dimtijden. De lichtsterkte moet nu ingesteld worden op je plantenkeuze. Voor je Monte carlo en je Ludwigia, je rode plant, ben je al veel licht nodig! Wil je dit niet kies dan voor planten die maximaal een gemiddelde lichtsterkte vragen. Maar in je huidige situatie is er een hoge lichtsterkte nodig. Let op; colour leds geven sowieso minder licht af. Wanneer je het licht goed afgesteld hebt gaan je planten groeien en vragen om voeding. En bij voeding hoort ook CO2. De voedingshoeveelheidsvraag is dus een gevolg van je aangeboden lichtsterkte. In ieder geval heb je al tekorten wat CO2 betreft t.o.v. je huidige lichtsterkte. Maar vermoedelijk zijn er meer voedingsproblemen.
gouden_driehoek-600x600.jpg
 
Het lijkt erop dat je een CO2 gebrek hebt. Bij een PH van 7,6 moet daar een hoge kh waarde tegenover staan. Kijk maar eens naar de bijgevoegde CO2 tabel.
De kh was 10°D.
 
Je hebt je verlichting gewijzigd en daarmee alle verhoudingen op de kop gezet. Het beste is nu om bij het begin te beginnen. En dat is, inderdaad, licht. En dan met name de lichtsterkte. En dat is trouwens niet hetzelfde als lichtduur, die zet je het best op zo'n 8 uur exclusief eventuele dimtijden. De lichtsterkte moet nu ingesteld worden op je plantenkeuze. Voor je Monte carlo en je Ludwigia, je rode plant, ben je al veel licht nodig! Wil je dit niet kies dan voor planten die maximaal een gemiddelde lichtsterkte vragen. Maar in je huidige situatie is er een hoge lichtsterkte nodig. Let op; colour leds geven sowieso minder licht af. Wanneer je het licht goed afgesteld hebt gaan je planten groeien en vragen om voeding. En bij voeding hoort ook CO2. De voedingshoeveelheidsvraag is dus een gevolg van je aangeboden lichtsterkte. In ieder geval heb je al tekorten wat CO2 betreft t.o.v. je huidige lichtsterkte. Maar vermoedelijk zijn er meer voedingsproblemen.
Bekijk bijlage 358835
Ik heb nu de co2 ingesteld dat deze om 12.00 aan gaat. 2 uur voor het licht. Dan is er meer co2 als het licht aan gaat. Als het 's avonds uitgaat is er groengeel kleur te zien en dan blijft de verlichting nog anderhalf uur aan. Dit zal verschil moeten maken. Ik kan haast niet voorstellen dat co2 het probleem. Die rode planten en montecarlo zijn de enigen die goed gaan sinds het nieuwe licht.
 
Ik heb nu de co2 ingesteld dat deze om 12.00 aan gaat. 2 uur voor het licht. Dan is er meer co2 als het licht aan gaat. Als het 's avonds uitgaat is er groengeel kleur te zien en dan blijft de verlichting nog anderhalf uur aan. Dit zal verschil moeten maken. Ik kan haast niet voorstellen dat co2 het probleem. Die rode planten en montecarlo zijn de enigen die goed gaan sinds het nieuwe licht.
OP je planten merk ik puntalg op. Dat wordt veroorzaakt door een mogelijk CO2 tekort en/of een fosfaat tekort. Je hebt een KH waarde van 10 en een PH van 7.6 wat al een CO2 tekort aangeeft. Je hebt nu zo'n 7,5 mg/ltr waar je rond de 23 mg/ltr zou mogen hebben. Op jouw foto zie ik een Ludwigia, de rode plant, met afvallende en naar groen neigende bladeren wat iets zegt over je lichtsterkte. Die voor die plant gewoon te laag is. De Monte carlo kan ik niet beoordelen vanaf je foto's maar ook deze plant wil veel licht om fris en groen te zijn. Dat is dan ook precies de grond waarom ik adviseer om eerst je lichtsterkte in te stellen op de lichtvraag van je planten. En als afgeleide van je juist ingestelde licht daarop volgend aan je voedselvraag te voldoen. Nu ken ik je verlichting niet en ik weet dus niet of je aan een lichtvraag kan voldoen. Maar daarom gaf ik al eerder aan om beplanting te kiezen die aan een gemiddelde lichtsterkte voldoende hebben. Dan wordt het eenvoudiger om een juiste voedselvraag te bieden.
 
OP je planten merk ik puntalg op. Dat wordt veroorzaakt door een mogelijk CO2 tekort en/of een fosfaat tekort. Je hebt een KH waarde van 10 en een PH van 7.6 wat al een CO2 tekort aangeeft. Je hebt nu zo'n 7,5 mg/ltr waar je rond de 23 mg/ltr zou mogen hebben. Op jouw foto zie ik een Ludwigia, de rode plant, met afvallende en naar groen neigende bladeren wat iets zegt over je lichtsterkte. Die voor die plant gewoon te laag is. De Monte carlo kan ik niet beoordelen vanaf je foto's maar ook deze plant wil veel licht om fris en groen te zijn. Dat is dan ook precies de grond waarom ik adviseer om eerst je lichtsterkte in te stellen op de lichtvraag van je planten. En als afgeleide van je juist ingestelde licht daarop volgend aan je voedselvraag te voldoen. Nu ken ik je verlichting niet en ik weet dus niet of je aan een lichtvraag kan voldoen. Maar daarom gaf ik al eerder aan om beplanting te kiezen die aan een gemiddelde lichtsterkte voldoende hebben. Dan wordt het eenvoudiger om een juiste voedselvraag te bieden.
Welke verlichting het is staat hierboven al benoemd en de fosfaat. Fosfaat is zelfs te hoog en de verlichting is de SuperFish Retro Combi 45cm. Moet ik een tweede lichtbalk nemen? Ik heb het normale witte licht vervangen door dit combi licht want dat zou beter zijn voor de planten. De monte carlo is toen juist beter gegaan. Ik kan ook de witte er nog bij doen.
 
Laatst bewerkt:
Als je meer licht neemt dan zal de vraag naar voeding toenemen en met de huidige algen lijkt me dat geen goed idee.
Op het oog zit er best al wat licht boven en het is meer een kwestie van achterhalen waar een tekort zit want dat is meestal de oorzaak van algen.
 
Als je meer licht neemt dan zal de vraag naar voeding toenemen en met de huidige algen lijkt me dat geen goed idee.
Op het oog zit er best al wat licht boven en het is meer een kwestie van achterhalen waar een tekort zit want dat is meestal de oorzaak van algen.
Ik snap het echt niet. Alle waarden zijn doorgaans te hoog juist. En met voeding Complete van aquariumbemesting.nl moet alles erin zitten.
 
Ben heeft al eerder ook aangegeven dat je co2 vrij laag is met een kh van 10 en ph 7.5 en daar zit denk ik het probleem omdat je ook niet echt weinig licht gebruikt.
Waarom je dc dan licht verkleurd dat snap ik niet maar ik gaf al eerder aan dat de getoonde kleur bij mij vreemd overkomt dus wellicht moet je de vloeistof eens vervangen.
Met jouw kh van 10 moet je ph eerder op 7-7.1 zitten.
 
Ik heb een jaar terug ook verschillende alg-problemen gehad. Nog steeds geen kenner maar mijn tip is: geduld. Niet om de haverklap van alles veranderen en na een verandering 2 weken wachten om te zien wat het (niet) doet.

Ik heb nu een bak met nauwelijks alg. Ik gebruik AIO voeding en de EI. Ik voeg geen co2 toe maar heb enkel planten die eenvoudig zijn. Je vindt daarvan een handige lijst op dit forum. De oplossing voor mij was (stroming verbeteren en) het licht dempen.

Succes. Het lukt je wel. Is voor mij deel van het moois van de hobby: het is een beetje denkwerk.
 
Bijzonder. Ik zal de co2 indicator vloeistof vervangen. Heb de co2 al verhoogd.
Wat je ook nog kan doen is het verplaastsen van de dropchecker naar een plek waar je minder CO2 verwacht. In jouw geval is dat denk ik de rechter zijkant van het aquarium.
 
Wat je ook nog kan doen is het verplaastsen van de dropchecker naar een plek waar je minder CO2 verwacht. In jouw geval is dat denk ik de rechter zijkant van het aquarium.
Bedankt voor de tip.
 
Wat je ook nog kan doen is het verplaastsen van de dropchecker naar een plek waar je minder CO2 verwacht. In jouw geval is dat denk ik de rechter zijkant van het aquarium.
Heel gek, ik heb de dropchecker nu aan de rechterkant gehangen, waar de stroming minder sterk is. En nu is ie zelf na de nacht nog groen. Ik heb de vloeistof eerst vervangen. Eerst was 'ie toch echt blauw in de ochtend.
 
Heel gek, ik heb de dropchecker nu aan de rechterkant gehangen, waar de stroming minder sterk is. En nu is ie zelf na de nacht nog groen. Ik heb de vloeistof eerst vervangen. Eerst was 'ie toch echt blauw in de ochtend.
Door de dropchecker te verplaatsen in je aquarium kom je erachter waar eventuele plaatsen zijn waar minder CO2 terrecht komt. Op zo'n plek kan je overwegen om een plant te plaatsen die minder CO2 nodig heeft.
 

Terug
Bovenaan