alg blijft terug komen.


ik had het toen ook 5 dagen gedaan op de manier als jessicapillon ..

ik heb consumentenhulp ingeroepen, en ben gisteren in mijn recht gesteld :D
Ze hadden het niet mogen verkopen zonder voorschrift of waarschuwingen aangezien de leverancier van hun heeft toegegeven dat ze er koper op spoten en dat dit inderdaad vergif is voor bepaalde dieren.
Wat dus eigenlijk gewoon inhoud: de logica respecteren.

Ik ben wel geleerd, nooit nog naar die winkel.
Of toch, nog 1 keer om even mijn gelijk te halen. Het was een bijdehandse verkoper die afkwam met de vergelijking: als u in de ijzerwinkel een hamer koopt en die gooit u door uw vooruit moet u de vooruit ook zelf betalen.
Wat er op neerkomt dat dierenwelzijn in deze dierenwinkel niet de topprioriteit is. :S


nu even terug ontopic, mijn bak groeit nog steeds goed (+-alg vrij), maar ik zou nog steeds nieuwe snelgroeiers moeten plaatsen.
Ik ben wat achterdochtig geworden op winkels, waar kan ik het best onbewerkte plantjes vinden?
 
Ja waar is de hamvraag. Ik denk dat je altijd ze eerst in een emmer moet zetten. ik zou niet zomaar de verkoper geloven.
Straks heb je weer een dot ellende. Gewoon lekker in de emmer 5 dagen schoon weken en dan ben je klaar.
Ik zou ook niet weten wie ze onbespoten verkoopt. Ja particulier uit een draaien de bak is dan een optie.

Wat zegt de winkel van je gelijk dan??
 
dat ik ze maar niet in mijn aquarium moest doen.

toen opnieuw contact gezocht met de consumentenbond, verteld wat de verkoper tegen mij zei (het verhaal van die hamer in dat hij niet wist dat het bestemd was voor aquarium. Een hoop bullshit aan elkaar gepraat eigenlijk.

nu heeft de consumentenbond hem een email gestuurd met het verzoek alles te vergoeden. Plantje + garnalen
 
Nou ben benieuwd wat de reactie van de winkel zal zijn hoor.
 
ik heb de laatste weken last van groene algen, een oplossing die ik gekregen heb van John en op andere plekken gezien heb, zou zijn de verlichtingsduur verminderen.
ik heb eigenlijk maar 8uren dat al mijn lampen aanstaan, 2x 2u overgangen. Moet het dan nog steeds minder zijn? Of wat doe ik mis..
ook denk ik dat nog minder licht niet goed zal zijn omdat ik ook wat last heb van loskomende blaadjes aan de onderkant van mijn plantjes.
ik zal ook een foto posten van de instellingen van mijn ledcontroller (ik heb de kleuren van de ledbalken erbij geschreven))

ik volg ook al 3 weken de EI nu

967458l3ct3r_0_82_tijdschema_aquarium.jpg


271431l3ct3r_0_82_img_9264.jpg


681146l3ct3r_0_82_img_9251.jpg


892938l3ct3r_0_82_img_9259.jpg


697863l3ct3r_0_82_img_9242.jpg


375581l3ct3r_0_82_img_9255.jpg


214991l3ct3r_0_82_img_9252.jpg


689874l3ct3r_0_82_img_9246.jpg




edit: wat extra fotos toegevoegd
 
zijn deze niet van ondergeschikt belang als ik de EI volg? ik voeg NO3 en PO4 toe volgens de regels hiervan, deze gaan dus in overvloed aanwezig zijn...

ik zal zo even NH4 en NO2 meten, of welke waarde wil je nog weten? Ik heb een testkoffer.

PH is 7 en kh 7 (zal het zo even nameten (maar dit is normaal al 2 maanden constant)
en ik voeg bio CO2 toe
 
kh5/6
ph6.8
gh7


dus wel degelijk verandering :stars: ik hou al mijn resuktaten bij in een excell bestand, maar na een tijdje ben ik gestopt met meten omdat het toch niet veranderde..
 
Teveel en te lang licht, dat is duidelijk.
Als je per se zoveel licht wil, zul je het CO2 gehalte moeten opschroeven en/of voor een beter distributie moeten zorgen.
 
Zeker zijn die waarden wel belangrijk. Hierbij is het namelijk van belang dat alle voedingsstoffen voldoende in je bak aanwezig zijn. Dus je nitraat en fosfaat en co2 en plantenvoeding.
Is je stroming wel goed??
Hoe kan de kh zo zijn gezakt?? dat was 7 lees ik en nu 5 of 6??
Worden de nieuwe blaadjes ook nog bealgd met de groene alg?? Het is draadalg en dat is vaak een co2 tekort eventueel met te lange belichting. Met normale buizen is 8 uur niet teveel, maar hoe dat bij jou LED zit durf ik niet te zeggen zo.

Omdat je de EI volgt ben ik benieuwd naar je no3 en po4 waarde en hoeveel voeding voeg je toe op hoeveel liter??
 
backplay zei:
Teveel en te lang licht, dat is duidelijk.
Als je per se zoveel licht wil, zul je het CO2 gehalte moeten opschroeven en/of voor een beter distributie moeten zorgen.

Hier kan ik me helemaal in vinden en lijkt ook overduidelijk.
Toch ben ik ook benieuwd naar de waarden ivm de EI.
 
@jessicapilon: ik voeg toe wat we enkele weken geleden in pm besproken hebben (15no3/1.5po4) en plantenvoeding 10ml profito op weekbasis.

het woordje 'ondergeschikt' is fout gekozen, ik bedoelde eigenlijk dit: het heeft volgens mij geen nut om no3 en po4 te meten omdat ik dit wekelijks toevoeg obv de EI. (dus sowieso voldoende aanwezig)

ik weet niet hoe het komt dat mijn ph en kh gezakt is. Ik maak mijn bio CO2 altijd op dezelfde manier:
200gr suiker in warm water, schudden, 2gr gist schudden. na een 7 a 8 dagen de fles wisselen.

er zijn ook geen dingen 'veranderd' of nieuw in mijn bak...
enkel voeg ik easy carbo niet meer dagelijks toe omdat ik dit wou afbouwen aangezien ik co2 toevoeg. Nu doe ik dit 1x per week (dagdosering die op de verpakking staat) na de waterwissel... ipv elke dag de dagdosering

edit: ik heb een spraybar over de lengte en alle plantjes bewegen, ik zou mijn pomp nog harder kunnen zetten maar dat gaat te fel zijn vrees ik.


toch het licht? het zijn wel maar balken van een 7w vermogen..
 
Ok, als je dat wekelijks toevoegd dan is dat waarschijnlijk ook wel op orde. Ik vroeg het eigenlijk met de gedachte dat je anders later nog meer algen zou kunnen krijgen.
Dan is het denk ik zaak om het advies van Backplay op te volgen en ik zou zelf zoveel mogelijk de alg proberen te verwijderen en echt bealgde bladeren eruit halen.


Ik bekeek je LED schama even en dat is niet mijn sterke punt maar je hebt wel 12 a 13 uur er licht boven hangen al is dat dan niet steeds op 100%.
 
dan ga ik het schema eventjes aanpassen.

een vraagje over het licht, moet het licht volledig uit?
of kan ik bv met rood en blauw een soort van avond verlichting maken? op een laag %.

de witte lampen doe ik wel uit als ik de bovengenoemde 8h gehaald heb.
 
backplay zei:
Heb je een continutest?


continu test was ik mee bezig, ik had een soort van DIY op internet ontdekt.
moet enkel wachten tot een vriend van mij een proefbuisje vanop zijn werk regelt.

de overige materialen die ik nodig heb, heb ik wel al in mijn bezig.

(is toch voor het CO2 niveau te testen? Of ben ik mis)

hierzo: http://www.instructables.com/id/CO2-Dro ... /?ALLSTEPS
 
H��l weinig licht kan wel buiten de normale verlichtingsperoide.
 
Zoals ik al aangaf zit ik niet zo in de LED verlichting. Ik zou zelf gewoon de kleur van warmwit hebben genomen en die zo n 8 uur aandoen en dan kijken of er verbetering optreedt.
Ik heb boven mijn bakken ook warmwit en dat is op zich prima verlichting. Misschien heb je een andere smaak en dan pas je het aan, maar ik zou eerst even gewoon 8 uur verlichten als een gewone bak en kijken of er verbetering komt.
Maar goed dit is mijn bescheiden mening en wellicht dat je betere adviezen gaat krijgen van mensen die meer van LED afweten.

Edit: Backplay is me net voor zie ik al ;).
 
Ja een continutest is om de co2 waarde te testen.
Je moet dan wel de vloeistof kopen en wellicht is een complete set dan niet veel duurder.
Ik heb met die van JBL goede ervaring en de reagens voor navullen zijn niet echt erg duur.
 
ja koudwit zou ik bv ook niet opnieuw kopen, ik heb begrepen dat het eerder geschikt is voor zeewater aquariums :) Ik wou het toen t� goed doen
maar ja, mijn eerste aquarium, en dus al veel fouten gemaakt op dit adres

ik ben het even het schema aan het aanpassen, ik zal het ook uploaden als het klaar is. Zal morgenavond ook een foto maken van de nachtverlichting. Dan kun je misschien oordelen als het weinig of toch nog te veel verlichting is backplay?
 
Van fouten kun je weer leren en die maken we allemaal hoor.
Ik vind zelf de kleur 830 of 840 het prettigste.
 
Dit is wat ik nu heb. 8uur licht en dan 2x 30 min overgang.

iemand een mening? als 'nachtverlichting' heb ik 10% blauw en 20% rood (denk dat dit zo'n 3W aan licht is)
wel jammer dat hij nu zo vaak donker is.

853418_0_82_8h_licht.jpg
 
Volgens Backplay is wat nachtverlichting geen probleem dus die 8 uur is dan beter lijkt me zo.
Als alles goed gaat kun je kijken wat er gebeurt als je het iets opvoert en wat dan je waarden zijn.
Misschien moeten de waarden dan iets omhoog.
Hopen dat je nu wel voldoende co2 hebt met minder verlichting.
 
Ik gebruik zelf RGB LED strips die ongeveer 80% van de lengte van het aquarium bedragen.
Deze dim ik zo ver mogelijk om als nachtverlichting te gebruiken. Heb ze op sommige plaatsen extra afgeplakt om nog minder verlichting te hebben.
Je moet er goed op letten dat als de hoofdverlichting uitgaat en je in nachtstand gaat, dat al de planten hun bladeren toe slaan. Is dit niet het geval, dan heb je teveel licht. Planten hebben een dag en nacht cyclus nodig, als het niet donker genoeg is heeft dit negatieve gevolgen op de planten.
Begrijp dat je zoveel mogelijk van je aquarium wilt genieten door er zo lang mogelijk licht op te zetten. Maar op dat gebied moet jij je aanpassen aan je aquarium, en niet omgekeerd!
Heb eens een paar artikels gelezen dat de lichtkleur blijkbaar invloed heeft op het gedrag van vissen, en dat blauw licht rustgevender werkt als bv. rood licht. Een beetje vergelijkbaar met "goede" slachthuizen waar ze kippen heel het traject in blauw licht houden omdat de dieren dan veel minder stress hebben.
 
ja begrijp me niet verkeerd, ik heb je advies opgevolgd om vooruitgang te boeken.

de bovenste toppen van mijn planten gaan idd toe met de verlichting die ik nu ingesteld heb. (hoornblad en ludwiga repens)
Ik heb ook 8 uur gewoon pikdonker, als alle lampen uit zijn want er staan rolluiken voor het venster :)

de reden waarom ik er ook rood bij heb is omdat ik in het begin van dit topic last van blauwalg had, en iemand me erop wees dat dit wel van blauwe verlichting hield. Ik wou dit dus minimaal houden als de hoofdverlichting uit is

een foto maken van de avond verlichting zal, denk ik, niet representatief zijn aangezien de intensiteit die weergeven wordt afhangt van de camera instellingen.
om het te beschrijven, de bovenkanten van mijn planten zie ik wel, maar eenmaal in het midden is het moeilijk om iets te onderscheiden
 
een weekje verder ondertussen.

ik heb nog steeds de hoeveelheid licht op 8h staan, de draadalg is zeker niet vermeerderderd. Maar het lijkt ook niet echt minder geworden te zijn.

nu stuit ik op een ander probleem, mijn ludwiga repens heeft allemaal gaatjes op de blaren, duid dit op een ander tekort?
de gaatjes waren er al voordat ik overschakelde op minder lichturen, maar nu zitten ze wel overal.
ik volg nog steeds de EI strikt, zonder uitzondering.


15/1.5 no3/po4
10ml profito
en bij verversing een scheutje easy carb.
 
en welk terokt dan want ik kom verschillende dingen tegen op internet

po4/magnesium/kalium/... tekort
 
Po4 ken ik wel zoals je schrijft maar met 1,5mg/L lijkt het me sterk al heb ik geen ervaring met deze plant.
Is dit de enige die dat vertoond??
 
hallo,

mijn verlichting staat nog steeds op 8 uur, maar enkele weken verder is de baardalg nog niet weg en is deze verder uitgebreid.

Kan het zijn dat ik misschien te weinig CO2 heb? Aangezien het aantal uur lichting verminderen niet hielp?

Ik voeg wekelijks voedingsstoffen toe obv de estimated index en een fles bio co2 wissel ik om de 7 a 8 dagen. alles aan een strak schema zonder uitzonderingen..
Stroming zit trouwens ook goed, een spraybar over heel de breedte van mijn aquarium..
 
Wat zijn nu dan de waarden??
Kan ook komen door onregelmatig co2 gehalte misschien.
Er moet ergens dan een tekort zitten als de stroming goed is.
 
PH 7 en KH6

dan aan het begin van mijn week voeg ik 15No3/1.5Po4 toe en 10ml profito.

Hoezo dan schommelende waardes? gebruik ik mijn fles te lang?
 
Volgens mij is het met bio co2 zo dat de produktie in het begin hoger is dan na een aantal dagen. Wellicht dat de productie terugloopt na enkele dagen en dat de ph dan ook wat schommelt.
Het is dus een mogelijkheid.
Met de genoemde waarden zit je rond de 17mg co2.
Maar als de productie wat terugloopt zal dat ook al snel dalen denk ik.
Heb je geen last meer van die groene algen die ik op de eerste foto s zie??

Welke waarden meet je vlak voor de wekelijkse verversing??
 
ik zal zaterdag vlak voor de verversing meten.

en jawel dezelfde groene algen, maar zijn dat dan geen baardalgen?

enig idee hoe ik die schommelingen een beetje kan opvangen? V��l sneller vervangen?
of gewoon het omgekeerd bakje wat groter maken, zodat er meer co2 onder zit, ook als de productie afneemt..
 
Tja soms geeft men diverse benamingen aan alg. De baardalg is meer grijs volgens mij.
http://www.aquascaping-blog.com/baardalg
Ik heb het in het verleden ook gehad tgv co2 tekort en dat waren meer donkere haren op de randen.
Denk eerder als ik de foto s zo zie dat je gewoon groene algen hebt en dat is in de regel een co2 tekort. Beter gezegd teveel licht voor de hoeveelheid co2 die je in je bak hebt.
Dat heeft Backplay dacht ik op 22-9 ook al aangegeven in zn post.
 
ondertussen is het ook wel meer grijs op veel plekken, maar op verschillende mossen is het wel nog groen.

ik denk dus 2 soorten algen, ik had ze beide onder dezelfde noemer gezet..

Ja idd, obv die post heb ik mijn licht ook terug geschroefd naar 8u. (dacht dat dit genoeg was)
Het is dus nog steeds te veel? ik kan bv nog 8u op 70% ipv 8u op 85%.
Of de hoeveelheid CO2 verhogen?

maw beter om het percentage te laten dalen of de hoeveelheid CO2 te verhogen.
 

Terug
Bovenaan