Albino Dwergklauwkikker kweekvorm of natuurlijk verschijnsel?


L

Lique

Guest
Is de albino dwergklauwkikker een kweekvorm of een natuurlijk verschijnsel? Of een natuurlijk verschijnsel waar mee gekweekt is?

Weet iemand hoe en wanneer ze in de handel verschenen?
Ik ken en heb ze nu iets meer dan een jaar via een kleine LFS in Den Haag.

Wat me opvalt is dat ik 3 gewoon en 2 albino in de bak heb. Ze zouden onderling kunnen paren maar de albino's doen het met elkaar en de gewone variant ook.

Das toch gek?

737249lique_0_82_20131112_19.jpg
 
Albinovorming komt overal voor, bij vissen, zoogdieren (dus ook bij mensen) enz enz
In de vrije natuur hebben ze over het algemeen weinig kans op overleven omdat ze opvallen en dus als ze prooidier zijn er als eerste uitgepikt worden, en als jager erg opvallen en snel gezien worden. Als je 2 albino's bij elkaar zet heb je grote kans dat een groot deel van hun nazaten ook albino zijn en hoe verder je in de bloedlijn komt hoe groter dat percentage zal zijn. Dat ze in jouw geval bij elkaar kruipen en paren is waarschijnlijk gewoon toeval
 
De albino is spontaan ontstaan uit de gewone vorm en daar is mee slectief door gekweekt.

Wat je vaak ziet is dat dieren die anders zijn niet goed geaccepteerd wordne doorsoortgenoten. Niet paren en zich dus niet voortplanten.

Ik ken bv een eend met een ernstig volgroeide poot deze ken ik al 5 jaar en geen vrouwtjes eend wil hem als partner.

Ook ken ik al jaren een Tureluur die heel veel witte vlekken heeft deze wordt gemeden door soortgenoten.

Maar je ziet wel vaak dat twee afwijkende dieren van verschillend geslacht wel met elkaar paren. Maar zelden in de natuur omdat afwijkers (zeker albino"s) in de natuur snel uitvallen.
 
Dus dan zijn ze waarschijnlijk in de handel gekomen door wat kwekers die de toevallige albino's bijelkaar hebben gezet en zo voor meer albino's hebben gezorgd. 3 jaar geleden zag je ze bij mijn weten niet (althans niet bij de 3 bekendste LFS in Den Haag) en nu heb je overal de keuze tussen albino en gewoon.

Dat ze in jouw geval bij elkaar kruipen en paren is waarschijnlijk gewoon toeval
Poef. Weg romantiek. Gewoon toeval. Hihi! :D
 
Ik ga 't nou toch eens nog scherper in de gaten houden want eerlijk is eerlijk, ik heb de albino's alleen maar met elkaar gezien.
Maar dat snap ik niet want in de regel zien ze geen steek. Toch?
Volgens mij communiceren ze door hun 'gekwaak'
Ik hoor per kikker ook een eigen geluid. En geloof me, ze kwaken wat af op een avond/nacht.
Paren ook trouwens. Woei!
 
Lique zei:
Maar dat snap ik niet want in de regel zien ze geen steek. Toch?
Nee hoor, de meeste albino's kunnen gewoon zien. W�l is het zo dat oogklachten (waarbij ook een verminderd zicht of blindheid) bij albino's verhoudingsgewijs vaker voor komen
 

Terug
Bovenaan