Akvastabil MOVE100, toekomstige dwergchiclidenbak


Beste allen,

Mijn aquarium draait nu ruim 3 weken, waarvan ca. 1,5 week met beplanting.
Nadat ik een werkweek van huis ben geweest vallen me wat zaken op:

- De drijfplanten worden erg mooi en groeien als kool;
- De bodemplanten lijken het ook wel aardig te doen, de meesten zijn mooi groen;
- Een aantal planten lijken last van alg en/of zwarte vlekken op de bladeren te hebben;
- De eerste bewoners zijn gesignaleerd: 3 slakjes.

Hier een foto-update van de huidige situatie:

895985_0_82_img_20151211_1628091.jpg


831616_0_82_img_20151211_1628052.jpg


899538_0_82_img_20151211_1755182.jpg


915584_0_82_img_20151211_1738321.jpg


856185_0_82_img_20151211_1738231.jpg


344645_0_82_img_20151211_1738261.jpg


Een planten met alg op de bladeren (Echinodorus bleheri volgens mij):
465495_0_82_img_20151211_1726271.jpg
 
Ook heb ik inmiddels de waterwaarden gemeten:

KH = 7
pH = 8
NO2 = 0.4
NO3 = 1
Fe = 0.4

De afgelopen week heb ik de planten gevoed met 'easy life profito'.

Aangezien ik geen ervaring heb met het opstarten van een aquarium ben ik benieuwd wat jullie er van vinden, met name de beplanting en de waterwaarden.
Is het bijvoorbeeld nog aan te raden om middeltjes (zoals easy carbo) toe te voegen aan het water?
Ook lees ik verschillende meningen over het filter, wel of niet filters vervangen/reinigen?
 
Ziet er goed uit hoor. Technische aspecten heb ik niet veel verstand van. Leuk drijfplantje is dat zeg.
 
Ziet er al leuk uit!

Het filter hoef je pas de reinigingen wanneer de stroming je te min wordt. De sponzen kun je dan goed uitknijpen in een emmer met aquariumwater en je ziet dat ze aardig schoon worden. Vervangen is eigenlijk niet nodig, dit zou ik enkel doen wanneer je ze echt niet meer schoon krijgt of wanneer ze uit elkaar vallen. Ik gebruik al jaren hetzelfde filter materiaal.
 
Ziet er mooi uit. En mooie aquarium ook van Akva... Vooral de uitsparingen aan achterkant voor jouw filters is heel handig.
 
Dank je!
Die uitsparingen zijn zeker handig, al zijn ze iets aan de smalle kant; hierdoor scharniert de klep niet lekker. Daarom heb ik een klein strookje uit de klep geflext.
 
Na meermaals controleren van de waterwaarden is het eindelijk tijd voor de eerste bewoners! :D

Een school (20) Kardinaaltjes:

349495holgersson013_0_82_img_20151224_1736291.jpg


188484holgersson013_0_82_img_20151224_1739191.jpg



En een algeneter waarvoor m'n broertje een nieuwe plek zocht:

284668holgersson013_0_82_algeneter.jpg


Weet iemand misschien welk soort dit is? Ik heb werkelijk geen idee
 
Ziet er leuk uit!
Mooie vissen heb je daar, soms verlang ik toch terug naar mijn P. axelrodi.

Die "algeneter" die je daar hebt, lijkt mij een albinovorm te zijn van de Ancistrus cf. cirrhorus.
Dit exemplaar lijkt daarbij ook een vrouwtje te zijn.

Maar ik ben geen expert op dit laatste gebied, dus neem mijn antwoord niet meteen voor juist aan.
 
Mooie bak, mooi gemaakt, knap hoe je alles hebt gemaakt. Ben erg benieuwd na je dwergchicliden.
Weet je al welke soorten of welke bijvis je erin gaat doen?
Wat ik persoonlijk jammer vind dat je geen bodem doorvoer hebt gemaakt, vind dat grijze pijpje wat minder mooi uizien, maar dat is smaak denk ik.
 
Over de bodemdoorvoer heb je gelijk, dit was een fraaiere toepassing geweest. Gelukkig stoor ik me niet zo aan het aanzuigbuisje, hij wordt al aardig gecamoufleerd door de beplanting.

Over het vissenbestand ben ik nog aan het uitzoeken/nadenken.
Ik heb het volgende momenteel in gedachten:

Bovenlaag: Ben ik nog niet uit. (Bijlvissen zijn wellicht een optie)
Midden: Kardinaaltetra's (20x) / Nannostomus beckfordie (15x)
Onderlaag: Mijn huidige onbekende algenetertje / A.Cacatuoides (1x man/ 2xvrouw) / Een duo L-nummers (wellicht L010a)

Huidige waterwaarden:
ph: 7.5
gh: 8
temp: 24

Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat jullie hier van vinden.
Welke L-nummers of andere bodemvissen gaan bijvoorbeeld samen (of juist helemaal niet) met de dwergchicliden?
Welke visjes bevinden zich ook graag boven in de bak?
 
Ziet er mooi uit Niels!
Lekker bezig :)

Al aan plantenvoeding gedacht?
Mijn ervaring is dat als je je planten mooi wilt houden dat op zich wel handig is...
Ook kan het helpen om algen tegen te gaan...
 
Dank je Coos!

Ik gebruik sinds het indraaien 'Easy-life profito' en 'Carbo green'. Bij sommige planten heb ik een kleibolletje geplaatst in de bodem.
Wat me opvalt is dat sommige planten heel goed groeien, maar dat ze bij de bodem minder mooi zijn.
 
holgersson zei:
Dank je Coos!

Ik gebruik sinds het indraaien 'Easy-life profito' en 'Carbo green'. Bij sommige planten heb ik een kleibolletje geplaatst in de bodem.
Wat me opvalt is dat sommige planten heel goed groeien, maar dat ze bij de bodem minder mooi zijn.

Graag gedaan :)

Ik ben niet bekend met die producten, maar als ik het goed heb dan mis je nog NO3 en PO4. Weet niet hoe hoog die waarden zijn?

Hoe is de stroming onderin je bak? Je hebt namelijk stroming nodig om alle voedingstoffen bij je planten te krijgen.
 
De hoofdbewoners zijn gearriveerd:

Apistogramma Cacatuoides (1xm, 2xv):

844773_0_82_img_20160109_145335.jpg


494736_0_82_img_20160109_145327.jpg


Het andere vrouwtje heeft nog geen zin in foto's, die vindt de grotjes interessanter.


Ook zitten er inmiddels 10 bijlvisjes in:

448562_0_82_img_20160109_162607.jpg



Leuk om te zien dat de tetra's ineens lijken op te leven, ze worden ineens veel actiever.


Ik heb er ook 2 slakken bij in gedaan, de soortnaam is me ontschoten:

639351_0_82_img_20160109_141147.jpg
 
Ik ben erg benieuwd hoe het gaat met je (water-)verversings methodiek. Zelf wilde ik ook een dergelijk iets gebruiken, afgekeken, trouwens, van een kant en klaar JBL systeem. Probleem bleek dat het water, gezien de afstand waarschijnlijk, niet was aan te zuigen. Bij JBL claimt men dat het al voldoende zou zijn om de kraan te laten lopen...

http://www.riftvalleyaquaristics.nl/aqu ... ysteem-ii/


Misschien heb jij daar iets op gevonden?

Of iemand anders?

Ik kijk uit naar de reacties!


Groet,
Ben.
 
@benvo:
Het water verversen werkt prima!
Eerst schoon ik de bodem op, met een bodemreiniger van Dennerle. Vaak heb je dan al enkele emmers water uit de bak gehaald, beetje afhankelijk van hoe grondig je door de bak heen gaat.
Aanzuigen van water is niet nodig. Eerst laat ik het water op temperatuur komen in de gootsteen (ca. 23graden), vervolgens het kraantje richting het aquarium openzetten en het kraantje richting gootsteen sluiten. Nu wordt je bak gevuld.

Als je toch water wilt afhevelen: Tijdens het vullen de kraan richting gootsteen ook openzetten en vervolgens de keukenkraan sluiten. Doordat de slang vol met water zit (tijdens het vullen dus) is aanzuigen niet meer nodig.

Ik hoop dat je er uit komt zo, anders wil ik je wel een filmpje sturen..
 
Ziet r leuk uit en je bent met een serieuze bak begonnen (is dit je eerste aqua?).
Als je houdt van een groene bak valt CO2 serieus te overwegen, maar dat moet je maar bezien.
Verder is sturen op aanwezigheid en juiste verhouding fosfaat en nitraat van belang voor goede plantengroei.
 
@C�dric:
Het zijn inderdaad prachtige vissen! Het mannetje is nu al de koning van de bak! :D

Ik ben ook heel benieuw hoe dat territorium bepalen gaat, ze zwemmen nog redelijk door de hele bak heen momenteel, al jagen ze elkaar al wel wat op zo nu en dan.


@Timmermans80:
Dit is inderdaad m'n eerste aquarium.
En over een CO2 installatie ben ik inderdaad over aan het nadenken; ik wil immers graag de beste condities hebben voor mijn vissen en planten.

Ik lees vaak dat een verminderde plantengroei en toenemende alg de belangrijkste indicatoren zijn voor een tekort aan CO2.
Alleen zie ik nog niet echt het bos door de bomen heen, voor wat betreft welke oplossing nu geschikt is voor mij. En of ik het wel echt noodzakelijk is.
Ik vind trouwens ook grote prijsverschillen in CO2 sets, al schaf ik liever iets goeds aan dan een goedkope set welke het net niet is.

Als iemand tips of aanraders heeft dan hoor ik dat uiteraard graag!
 
Vallisneria, javavaren, wat tenellum en ook nog wat lichtdemping in de vorm van drijfplanten. Ga er maar niet vanuit dat CO2 zeker benodigd is.
 
holgersson zei:
@C�dric:
Het zijn inderdaad prachtige vissen! Het mannetje is nu al de koning van de bak! :D

Ik ben ook heel benieuw hoe dat territorium bepalen gaat, ze zwemmen nog redelijk door de hele bak heen momenteel, al jagen ze elkaar al wel wat op zo nu en dan.


@Timmermans80:
Dit is inderdaad m'n eerste aquarium.
En over een CO2 installatie ben ik inderdaad over aan het nadenken; ik wil immers graag de beste condities hebben voor mijn vissen en planten.

Ik lees vaak dat een verminderde plantengroei en toenemende alg de belangrijkste indicatoren zijn voor een tekort aan CO2.
Alleen zie ik nog niet echt het bos door de bomen heen, voor wat betreft welke oplossing nu geschikt is voor mij. En of ik het wel echt noodzakelijk is.
Ik vind trouwens ook grote prijsverschillen in CO2 sets, al schaf ik liever iets goeds aan dan een goedkope set welke het net niet is.

Als iemand tips of aanraders heeft dan hoor ik dat uiteraard graag!

Ja, vindt hun ook super mooi! Ja, qua territoriaal gedrag is dit natuurlijk wel een vis die zich niet laat doen ...
 
Even een paar foto's van de stand van zaken na een aantal weken...

Totaalplaatje:
565151_0_82_img_20160121_163636.jpg


Vanaf links:
656354_0_82_img_20160121_163644.jpg


Vanaf rechts:
141755_0_82_img_20160121_163702.jpg


Het caca mannetje:
127226_0_82_img_20160121_163715.jpg


De caca vrouwtjes:
831147_0_82_img_20160121_165950.jpg


462198_0_82_img_20160121_170013.jpg


Een paar bijlvisjes:
788792_0_82_img_20160121_170033.jpg
 
Ik heb ook het gevoel dat de algen weer iets toenemen.

Momenteel heb ik mijn verlichting (2x wit, 1x RGB) als volgt ingesteld:

Zonsopkomst tot van 6u30 --> 7u00
Daglicht (90%) van 17u15 --> 17u15
Zonsondergang van 17u15 --> 17u50
Nachtlicht (rood) 17u50 --> 6u30

Komende week wil ik de verlichting eens iets terugschroeven; naar 60% denk ik. Wellicht heeft dat een positief effect op de algengroei. Anders zou ik het zo ook niet weten..
 
Weliswaar niet de meest geweldige kwaliteit, maar hier een video update van m'n aquarium:

[video]https://www.youtube.com/watch?v=uRFsz_YB5ng&feature=youtu.be[/video]
 
heb je album even door zitten bladeren, maar je bent goed op weg!
ziet er goed uit en je hebt mooie ca�a's!
 
Jonge Caca's!

Het viel me al een aantal dagen op dat het mannetje een nieuw stekje vrij fanatiek aan het verdedigen was.
Vanochtend zag ik piepkleine jonge visje's zwemmen, erg leuk om te zien! :D
Ik schat in dat het er iets van 20 zijn ofzo.

Ik heb een poging gewaagd om ze op de film te krijgen:

[video]https://www.youtube.com/watch?v=9Qnm_f7gqVk[/video]


Nu zit ik met de volgende uitdaging:
Hoe krijg ik de bak nu schoon met m'n bodemreiniger? gewoon maar een stukje overslaan lijkt me het verstandigste.

Omdat ik totaal geen verstand heb van het kweken van jonge vissen, ben ook heel benieuwd of ze het gaan redden.


Alle tips zijn welkom!
 
Heel leuk hoor. Ik zou dat reinigen van de bodem anders gewoon een keer overslaan hoor.Misschien kun je fijn stofvoer gaan geven voor de kleintjes of wat Liquidfry.
Succes met de kweek in elk geval.
 
altijd leuk, kleintjes.. vooral als ma en pa broedzorg laten zien, vind ik zelf altijd een ontzettend gaaf gezicht!
je zou ze kunnen bijvoeren met liquifry of fijn stofvoer zoals jessicapilon al zei. ik heb zelf ook bodemtabletjes die heel fijn uit elkaar vallen. die probeer ik ook altijd in de buurt van het nestje te gooien als ze wat ouder zijn.

zou het stukje waar ze zitten gewoon overslaan met bodemreinigen en gewoon ruim er omheen gaan.
 
Inmiddels zijn we bijna 2 maanden verder.. En voor degenen die zich afvragen of er nog jonge caca's in het aquarium bivakkeren: jazeker!
Er zijn er 6 die de, pak hem beet, eerste 8 weken hebben overleefd. :thumbs:
Erg leuk om te zien hoe ze langzamerhand de 'veilige mosstronk' verlaten en de bak verder verkennen.

Gelukkig laten de tetra's ze op het oog met rust. Ik was bang dat ze in de jonge vissen een makkelijke maaltijd zouden zien, maar gelukkig kijken ze niet al te veel naar 24Kitchen.

Ik heb nog even een foto en een filmpje gemaakt (in de gebruikelijke matige kwaliteit).

video:
[video]https://youtu.be/lYLxOIs3u9g[/video]

foto:
615557_0_82_img_20160511_202847.jpg
 
Bij deze ook nog een paar overzichtfoto's van mijn aquarium:

Het wateroppervlak met drijfplanten:
439558_0_82_img_20160511_210409.jpg


Een totaal-vooraanzicht:
713677_0_82_img_20160511_210302.jpg


Vanaf links:
972446_0_82_img_20160511_210324.jpg


Vanaf rechts:
585928_0_82_img_20160511_210331.jpg


Midden rechts:
722261_0_82_img_20160511_210342.jpg


Midden links:
567276_0_82_img_20160511_210348.jpg
 

Terug
Bovenaan