Akvastabil MOVE100, toekomstige dwergchiclidenbak


Voor wat betreft de beplanting: de waterpestplantjes groeien dusdanig snel dat ze me haast in de weg zitten.
Ik zou graag willen weten of het kwaad kan om deze plantjes te verwijderen, of zijn ze nodig ivm de zuurstofaanmaak?
 
zou niet heel veel mogen uitmaken, als je een beetje rimpeling hebt in je oppervlak. bak draait al een poosje toch?
 
Hoi allen,

Even een video update van de jonge caca's:

[video]https://www.youtube.com/watch?v=44ohR39zlwo&feature=youtu.be[/video]

En van een waaierhand garnaal die er sinds een aantal weken inzitten:

[video]https://www.youtube.com/watch?v=KN77k9crZRg&feature=youtu.be[/video]


Overigens zijn de jonge caca's gratis af te halen via:
http://www.aquaforum.nl/ubb/ubbthreads. ... ost1917931

Groeten Niels
 
Na een recente verhuizing heb ik besloten om mijn aquarium een nieuwe start te geven en het lijkt me wel een leuk idee om het proces weer te delen met jullie.

Nadat de oude bewoners allen blijvend een nieuw onderkomen hebben gekregen, ben ik mijn aquarium opnieuw aan het inrichten.

Dit houdt het volgende in:
- Mijn leidingwerk heb ik volledig nieuw aangepakt, alles uitgevoerd in 25mm druk pvc en doorgevoerd door het meubel en de bak;
- Ik heb een spraybar gemaakt en een uitloop met dubbele uitstroomkoppen. Welke het gaat worden ben ik nog niet uit, kan altijd gewisseld worden;
- De kabels en aansluitingen werk ik wat netter weg dan voorheen;
- Er is een nieuw filter in aantocht: een Hydor Professional 450; mijn huidige Eheim is in de loop der jaren nogal wat herrie aan het produceren en gaat op zolder als eventuele backup;
- Ik ga het met een inline diffusor proberen i.p.v. de 'bazooka' van CO2 Art;
- De verwarming van Eheim maakt plaats voor een Schego 548 titanium heater i.c.m. een Inkbird thermostaat;
- Alle oude terrassen en grotjes zijn verwijderd, hier komen nieuwe versies voor in de plaats;
- De LED verlichting+controller blijven trouwe dienst doen.

Een tussenstand in foto's:

Leidingwerk:
DSC_1085.JPG


Met het oude filter er even op:
DSC_1205.JPG


Spraybar:
DSC_1200.JPG


Dubbele uitloop:
DSC_1203.JPG


Kabels en aansluitingen:
DSC_1204.JPG

DSC_1200.JPG
 
Ondertussen is het nieuwe filter binnengekomen, de Hydor prof. 450.
Ik twijfelde nog even om de 600 aan te schaffen, maar dat leek me uiteindelijk toch wat overkill.

DSC_1202.JPG

De eerste indruk ervan is prima. Een mooi afgewerkt apparaat.
Een handige sluiting, degelijke slangaansluitingen.
De mandjes voor het filtermateriaal passen ook mooi strak op elkaar.

Over filtermateriaal gesproken, het standaard meegeleverde materiaal ga ik niet gebruiken.
Na wat uitzoekwerk in diverse fora en youtube ben ik tot de volgende samenstelling gekomen:

3 sponzen (grof/medium/fijn) -> Biohome Ultimate -> Biohome Ultra mini -> Seachem Matrix -> Seachem Purigen.

Dit ziet er zo uit in de bakjes:
DSC_1203.JPG
DSC_1204.JPG
DSC_1205.JPG
DSC_1206.JPG


Het Purigen ga ik in een filterzak op de laag Matrix leggen.
 
Wat ben je eigenlijk van plan om te houden? Je bent een hoop dingen aan het aanpakken, maar ook een hoop die voor dwergcichliden onnodig zijn.
 
Wat ben je eigenlijk van plan om te houden? Je bent een hoop dingen aan het aanpakken, maar ook een hoop die voor dwergcichliden onnodig zijn.
Het zal Zuid-Amerikaans getint gaan worden. Inclusief redelijk wat planten en hout.
De reden dat ik een hoop dingen aan het aanpakken ben is omdat ik nu de kans heb om het te doen, m'n bak is leeg immers.

Zou je willen toelichten wat in jouw ogen onnodig is voor dwergchicliden?
 
Het zal Zuid-Amerikaans getint gaan worden. Inclusief redelijk wat planten en hout.
De reden dat ik een hoop dingen aan het aanpakken ben is omdat ik nu de kans heb om het te doen, m'n bak is leeg immers.

Zou je willen toelichten wat in jouw ogen onnodig is voor dwergchicliden?

Snap ik. Dan moet je het ook zeker doen.

Ik zie dat je een dubbele spraybar in elkaar hebt gezet, een CO2 systeem en je hebt het over terrasjes en grotjes.

Een aquarium gericht op (uitgaande van de gebruikelijke) dwergcichliden heeft een lichte stroming, bevat weinig tot geen levende planten en heeft veel takken, hout en bladeren die voor schuilplaatsen zorgen.

Pantanal/Mato Grosso heeft wel wat meer plantengroei, misschien is dat wat voor jou. Kan je alleen wel die verwarming weer de deur uit doen. ;)
 
Na een drukke periode heb ik eindelijk de terrassen klaar.
Zoals in de voorgaande inrichting, waar ik uitermate tevreden over was, heb ik ook nu de grotjes er in verwerkt. Over het resultaat ben ik uitermate tevreden.
Nu de kit nog even rustig laten uitharden. Hopelijk blijven de steentjes en grintkorrels goed zitten in een vol aquarium.
Bekijk bijlage 298004Bekijk bijlage 297995DSC_1558.JPGDSC_1557.JPGDSC_1583.JPGDSC_1578.JPGDSC_1579.JPG
 

Bijlagen

  • DSC_1581.JPG
    DSC_1581.JPG
    146.1 KB · Weergaven: 117
mooi bak zo!!
op welke temp en ph zitten ze ( vooral met betrekking tot de Ramirezi)
 
Mijn ph waarde zit op 6.5, bij een temperatuur van 27graden.

Ze lijken zich prima te vermaken.
De groep Ramirezi's bestaat uit 2m/4v.
Was er enigzins huiverig over (te veel), maar dit gaat eigenlijk prima en heb de groep maar zo gehouden.
Er zitten 13 diamantzalmen in, waarvan 1 erg jonge (ca. 5mm groot).

Ook zitten er 6 dwarsbandsnoekjes in. Deze bevinden zich, tegen mijn verbazing in, vaak in de grotjes.
 

Terug
Bovenaan