Akvastabil Move 130 met Zuid-Amerikaans tintje van Timmermans80


Timmermans80

Well-known member
Lid geworden
29 september 2012
Berichten
362
Locatie
Rosmalen
Ik heb een nieuw aquarium.
Vandaag kwam binnen mijn Akvastabil Move 130 met meubel. Een enorme stap voorwaarts 360 bruto liters in verhouding tot mijn Juwel RIO 125 die ik nu heb.

Biotoop
Zeker niét echt natuurgetrouw. Ik houd van bakken met groen, maar ook van Zuid-Amerikaanse vissen en dat gaat niet altijd lekker samen.
Mijn zoektocht heeft me gebracht naar de Pantal regio in Brazilië.
Een inspirerend filmpje vond ik hier:

Techniek
Er komt een Eheim P4 600 als buitenfilter. Voor mij is dat een grootste first ook qua techniek, want heb het altijd met het interne Juwel filtertje gedaan (wat overigens prima ging).
De MOVE heeft een doorvoer vanuit de bak en daar ga ik met PVC componenten mijn aanzuig en afvoer op maken. @biljoenblik en @tuinkabouter hebben daarbij met hun aquaria als voorbeeld gediend!.
Verder een Eheim thermocontrol 200 thermostaat (ik heb een 300 geleverd gekregen, maar die past domweg niet dus moet retour)
De Dennerle CO2 PH deluxe controller zet ik over van mijn Juwel samen met de JBL Taifun. Misschien op termijn ook iets anders voor verzinnen dan dat malle plastic ding...

Inrichting
Ik heb gekozen voor de Back to Nature achterwanden en heb 4 modules bestelt (A, B en twee keer C). Even kijken in welke volgorde ik die ga plaatsen en op maat maken.
De modules A en B zijn 50 centimeter, C is 20 centimeter en de binnenmaat van de bak is 128...vandaar dus twee keer C.
Op de bodem HS Aqua Loire filterzand 1 mm

Verder heb ik een eerste opzet van een plantenlijst gemaakt, maar goede aanvullingen of suggesties (liefst enigszins Z-A qua afkomst) hoor ik graag.
Sowieso vind ik rode lotussen prachtig dus die komen er zeer waarschijnlijk ook in (maar niet natuurgetrouw I know)

Heteranthera zosterifoliamidden
Cabombaachter
Myriophyllum aquaticum brailiensisachter
Brazliaanse klimopmidden
Echinodorus uruguayensisachter
Helanthium bolivianum Angustifoliusmidden
Helanthium bolivianum “latifolius“voor
Echinodorus subalatusmidden
Hydrocleys nymphoidesdrijvend

Daarnaast komt er hout in, maar daar ben ik nog op zoek naar een paar mooie grote stukken.
 
Laatst bewerkt:
IMG_2845.jpg
IMG_2846.jpg


Alleen tot mijn grote spijt een beschadiging aan de onderplaat...én wel aan de zichtkant dus die ga ik komende week omruilen.
Werd niet moeilijk over gedaan dus dat is fijn, moet alleen wel zelf rijden.

Daarbij kwam ook de nodige techniek vandaag binnen. Belangrijkste uiteraard het filter (en de te lange heater).
Hopelijk gaat deze leverancier ook even soepel om met de omruiling. Is namelijk op zijn aangeven dat er geen lengte verschil was in de 200w en 300w heater dat ik met die sterkere akkoord ben gegaan (andere was niet op voorraad). Maar 50 centimeter lengte vind ik net effe te gek in deze bak.


IMG_2854.jpg
 
Verder zit ik nog een beetje te dubben wat te doen met de aanzuig. Ik heb 3 opties om precies te zijn en op volgorde van de foto:

1. Is een ingezaagde PVC-pijp (er moet dan bovenop nog een dop) die ik verlijm op een PVC-sok 25 mm (veruit het hoogst en kan veel water vangen)
2. Is een klassieke Eheim korf die ik kan verlijmen op een PVC-sok met verloopje naar 20 mm (voordeel is dat ik het filterkorfje kan vervangen). Maar is dat ooit nodig/wenselijk?
3. Is een PVC-korfje die ik dan verlijm op een PVC-sok 25 mm. (veruit het laagst en relatief kleine doorstroming).

IMG_2855.jpg


Wat zouden jullie doen en waarom?

vriendelijke groet Martin
 
Laatst bewerkt:
Leuk project, we verheugen ons naar het verdere verloop, en met hopelijk veel foto's :foto::foto:
Vanwaar de blue-exit?

Zal zorgen voor voldoende foto's.
Ik heb Blue-exit er eigenlijk al heel lang bij; blauwalg is gelukkig al heel lang geleden.
 
Morgen de plank omwisselen en dan kan ik beginnen met de eerste opbouw: het kastje en hopelijk komt deze week de achterwand ook binnen zodat ik die kan gaan vastlijmen.
Nog input van jullie zijde over de uitvoer van de aanzuig-zijde?
 
Het meubel staat inmiddels. Ik wil rechts de pomp en wellicht tzt er naast ook de CO2 cilinder.
Die ik nu heb past niet want is echt heel hoog.

IMG_2909.jpg



IMG_2914.jpg

Waar ik me een beetje zorgen om: ik wil in wandcontactdoos in de kast monteren; maar hoe doen mensen dit mocht deze stuk gaan? Die kast krijg je niet 1-2-3 van zijn kant?
Ik heb het al een keer meegemaakt met een gewone huis tuin en keuken losse contactdoos en dat was niet zo'n issue bij mij Juwel, want die heeft een behoorlijk open achterwand.

Nog een issue: mijn adapter op mijn Dennerle Space drukmeter+magneetventiel past niet door het gat in de achterwand :help:...als die kleinere CO2 fles er is, is dat probleem opgelost. Ik zou ook het gat kunnen vergroten, maar ben bang dat het daar niet knapper van wordt. Wat te doen?

E400EDA0-072C-49B4-A338-A777903C6F61.JPG


C29F2FB5-163E-4708-B66C-FDDC5BE2BBC9.JPG
 
Achterwand gewoon voor d ehelft afzagen overlengs?, heb dat hier met een keukenkastje gedaan waar de kraanaansluiting achter zit en die ik gebruik voor mijn tuinslang aan te sluiten
 
Achterwand gewoon voor d ehelft afzagen overlengs?, heb dat hier met een keukenkastje gedaan waar de kraanaansluiting achter zit en die ik gebruik voor mijn tuinslang aan te sluiten

Da's wel heel stevige aanpak :) ... ik denk alleen dat er toch ook wat draagkracht moet overblijven? Die plaat is namelijk behoorlijk dik dus lijkt een constructieve functie te hebben
 
Ik zou het met een decoupeerzaag vergroten want je ziet het niet als het kastje dicht is toch?
 
Voor je pvc zou ik eigenlijk altijd gaan voor de grootst mogelijke doorvoer zodat je filter daar zo min mogelijk belemmering in heeft.

Wat betreft je adapter voor de CO2, daar zit toch een stekkertje aan?

Als je een stekkerdoos niet ziet zitten zou je ook altijd nog een paneel kunnen maken met stopcontacten erop en die monteren in je kast
 
Voor je pvc zou ik eigenlijk altijd gaan voor de grootst mogelijke doorvoer zodat je filter daar zo min mogelijk belemmering in heeft.

Wat betreft je adapter voor de CO2, daar zit toch een stekkertje aan?

Als je een stekkerdoos niet ziet zitten zou je ook altijd nog een paneel kunnen maken met stopcontacten erop en die monteren in je kast

Ik heb de eerste versie om die reden gekozen. En een stekkerdoos genomen met een losse kabel...mocht de doos dan toch overlijden kan ik die wisselen op de kabel.
Bestaat gewoon en is geaard!
 
Het aquarium zelf heb ik op het meubel geplaatst. Dat scheelt toch een beste hoeveelheid ruimte in de woonkamer en aangezien de levering van spulletjes niet altijd even snel en soepel gaat werden de "dwingende blikken" van mijn ega me teveel. Als de achterwanden verlijmt worden gaat ie toch weer even op de grond.

IMG_2938.jpg


Zoals gezegd ben ik in afwachting van wat spulletjes. PVC heb ik grotendeels al binnen, de proefopzet gemaakt en ook al wat zaken in elkaar gelijmd. Moet zeggen dat ik dat best een leuk prutsklusje vind om te doen. En uiteraard ook dingen verlijmt die niét aan elkaar hoorden, dus maar weer enkele nieuwe onderdelen bestelt :oops: die ik deze week verwacht.

IMG_2968.jpg



De achterwanden en de bodem zijn ook binnen gekomen; alleen had ik de pech dat 1 achterwand nogal krom/vervormt was...20 kilo gewicht voor een dag of 2 mocht niet baten, dus contact gezocht met de webwinkel en die ruilen 'm om. Zodra die binnen is kan ik dan eindelijk de achterwand plaatsen. De overige delen heb ik verticaal in ieder geval al ingekort; een van de smalle delen (dat dient als sluitstuk in de rij) zal ik ook horizontaal nog moeten inkorten. Best een pittig werkje want met alleen een stanley mes red ik dat echt niet...een ijzerzaagje was zeker nodig.

IMG_2934.jpg



En hoe krom is krom dan Martin? Nou...
IMG_2962.jpg
 
Verder ben ik bezig met mijn vissenbestand.
Ik wil graag al hoofdvis de apistogramma borelli meenemen uit mijn RIO125 en uitbreiden in aantal en dat geldt ook voor de neontetra's.
Daarnaast heb overige bewoners die gewoon meeverhuizen, maar die niet in aantal worden uitgebreid.

Ik zit aan het volgende te denken:

- Apistogramma Borelli (2M/4V)
- Paracheirodon innesi, ofwel neontetra 20x
- L136 2x
- Daarbij wil ik eigenlijk nog een scholenvisje...waarbij ik twijfel tussen de volgende soorten én opensta voor leuke andere suggestie:

Nannostomus marginatus (15), óf
Hyphessobrycon erythrostigma (10), óf
Hyphessobrycon megalopterus (15)

Verder gaan als "restvissen" mee uit mijn vorige aquarium:
- Nematobrycon palmeri, ofwel keizertetra 6x
- Corydoras panda 2x

Daarbij heb ik ook onbekend aantal anatome helena's en een 5-tal japonica garnalen als "ondersteuners"
 
Corydoras is een scholenvis dus 2 is veel te weinig, gaan ze heel ongelukkig van worden, gaan overigens niet samen met apistogramma's zover mijn kennis strekt
 
Corydoras is een scholenvis dus 2 is veel te weinig, gaan ze heel ongelukkig van worden, gaan overigens niet samen met apistogramma's zover mijn kennis strekt

Dat cory’s liever met meer zijn weet ik.
Maar heb ze al jaren (en daarmee ook met apisto’s) dus ga ze niet weg doen maar ook niet uitbreiden.
 
We zijn weer wat dagen én vorderingen verder.
Toen alle achterwanden binnen waren ben ik die op maat gaan maken en verlijmen.




IMG_2974.jpg


IMG_2976.jpg


IMG_2978.jpg
 
Daarna het maken van een opzet voor de hardscape én de planten.

IMG_2982.jpg




IMG_2984.jpg





IMG_2983.jpg


IMG_2987.jpg


1Lilaeopsis brasiliensis
2Hydrocotyle verticillata
3Nymphaea stellata
4Althernantera reineckii "Pink"
5Bacopa australis
6Echinodorus Uruguayenisis
7Echinodorus Argentinensis of Martii
8Myriophyllum Guyana
9valisneria spiralis tigerTwijfel / mogelijk niet
~Salvinia auriculatadrijver
 
En daarna een eerste proefvulling gedaan om te kijken of al het PVC werk droog is en de pomp normaal kan draaien.
Vond ik best spannend moment en leek goed te gaan.
Na een hele dag draaien viel me op dat één witlofmof wat nattig aanvoelde...gelukkig zat daar nog wat spelling op; en na het aandraaien ging het goed.
 
Na de proefvulling alle plantjes bestelt. De valisneria was niet op voorraad dus die heb ik uiteindelijk laten schieten en ook de indeling is uiteindelijk een klein beetje anders geworden dan initieel bedacht.


De eerste levering van plantjes



IMG_3004.jpg



IMG_3005.jpg
 
En daarna dus alles in de bak plaatsen en afvullen met water zodat het grote indraaien kan beginnen.
Officiële startdatum op 23 augustus met onderstaand totaaltje.
Ik ben begonnen met verlichting op 50% van 1500 tot 2245 uur.
Op de voorgrond moeten nog plantjes bij maar die waren op dat moment nog niet binnen.


IMG_3010.jpg


en twee "ingezoomde" beelden


IMG_3008.jpg



IMG_3009.jpg


En alles natuurlijk netjes opgeruimd en weggewerkt onder in het kastje.


IMG_3017 (1).jpg


IMG_3018 (1).jpg


IMG_3019 (1).jpg
 
Laatst bewerkt:
Op 28/8 de eerste watercheck gedaan

PH 7,1 (gestuurd)
KH 8
GH 3 (ik heb een ontharder achter de watermeter zitten)
NO2 0
NH 0,5
NO3 0
Po4 1
FE 0,25

Er vormt zich enigszins een kaamlaag; de plantjes doen het redelijk hoewel 1 Myriophyllum Guyana verslijmt is.
Ook de Bacopa Australis lijkt wat slijmerig te worden dus kwestie van goed in de gaten houden.
Een beetje voer verkruimelt om de bacteriecultuur op gang te krijgen en ik heb 1 anatome helena toegevoegd uit mijn oude bakje.

IMG_3023 (1).jpg



IMG_3024 (1).jpg




IMG_3025 (1).jpg




IMG_3026 (1).jpg



IMG_3039.jpg


De plantjes voor op de voorgrond kwamen 30 augustus binnen. De update daarvan volgt binnenkort!
 
Zou wel alle kroosjes gelijk van je bak scheppen want dat woekert als de pest en slaat je water dood

Iedere dag weer ... echt heel apart dat je ondanks uitspoelen en inmiddels al een ruime week scheppen nog steeds iedere dag weer een kroosje of 3 tot 4 tegenkomt :stom:
 
Iedere dag weer ... echt heel apart dat je ondanks uitspoelen en inmiddels al een ruime week scheppen nog steeds iedere dag weer een kroosje of 3 tot 4 tegenkomt :stom:
Echt een plaag, die zooi. Ik was blij dat ik met een nieuwe bak begon, zat het verdorie weer tussen de bestelde plantjes.
 

Terug
Bovenaan