akadama..


I

Inuz

Guest
ik snap het niet helemaal.
is die akadama bonzai grond nu ook voor in het aquarium of zijn er verschillende soorten?
ik zie twee verschillende soorten zakken. 1 met een bonzai boom er op en 1 met een rood kader met japanse letters. is daar verschil tussen?
 
Er zijn diverse soorten akadama. Hard en zacht gebakken.
Ook is er wel verschil in merk zover ik weet.
Volgens mij kun je in het aquarium gewoon iedere akadama doen. Ik kocht hier via de Bonsaivereniging in de buurt ook zakken voor in de garnalenbakjes. Zolang het maar akadama is he.

De harde moet wel beter zijn heb ik gehoord. Ik denk dat de zachte sneller uiteenvalt en drap wordt.
En zoals met alles zal er dus wel verschil in prijs en kwaliteit zijn.
 
ok� bedankt!
 
Is deze bodem trouwens wel goed voor corydoras?
 
waarom niet john?
is die scherp?
 
Corydoras hebben de voorkeur aan fijn en afgerond zand zoals je weet dus ruwe dubbel gebakken redelijk flinke kleikorrels niet zo geschikt.
 
oh dat is jammer, ik dacht dat ze daar wel op konden.
kan er wel goedkoop aankomen en leek me wel wat ;)
 
Is vaak zo dat de waarden zoveel zakken door akadama dat je weer mineralen moet toevoegen om ze aantevullen en is ook niet handig lijkt me.
 
wordt niet zo'n dikke laag hoor, in de lido. denk dat het voor de ph niet veel effect heeft misschien.
welke waarden dan john? mijn kh en gh zijn nu ook al best laag, door het regenwater.
 
De kh en gh maar in het geval van een dunne laag zal het wel meevallen of je moet het ook in combinatie met regenwater doen dan zakken ze misschien wel naar 0.
 
nou het was dan wel de bedoeling om te zien of ik zonder regenwater kan of met minder toe kan.
het bodemoppervalk in verhouding met het aantal liters is natuurlijk veel kleiner bij de lido, dus ik heb ook wel het idee dat het misschien niet genoeg effect heeft. maar dat het een emmertje scheelt, wat het voor mij weer iets makkelijker maakt met verversen.
 
Ik gebruikte het bij de garnalen en de kh nam dan af van 7 naar 2. De Gh van 13 naar 5 en dan zat er zo n 5 cm dikke bodem in.
Ik heb wel een mineralensteen gebruikt of van die druppels van Dennerle gewoon voor de zekerheid. Normaal hoeft dat niet bij een gh van 4 of 5 is me verteld.

Ik zou voor je cory s eens kijken bij Hornbach. Daar hebben Crash en ik ook de bodem vandaan en dat is een hele mooie zandbodem lijkt het maar dan net iets grover en mooi rond. Dus ideaal en te krijgen in zwart en 2 tinten bruin. Ook Jones heeft het in gebruik.

Voor Cory s is denk ik akadama erg grof. Volgens mij spoelen de Cory s ook de kieuwen met zand. Daarom is dat van de Hornbach zo mooi. kijk maar eens in het fotoalbum van Crash zijn 1800 bak, dan zie je die bodem wel.
 
Naast het gemak ivm minder regenwater te hoeven gebruiken zitten en verder volgens mij wel weer meer andere nadelen aan de akadama dus zou er nog ff een nachtje over slapen Ineke.
 
Ik heb nu, met regenwater een gh van 4 en een kh van 6. Gebruik dat inderdaad niet, mineralen ;)
Maar ik dacht als ik nu een beetje akadama doe, als compromis zeg maar. Voornamelijk voor de garnalen doe ik het regenwater, hoewel de visjes het natuurlijk ook goed doen op deze waarden, maar die zie ik ook wel op kraanwater. Als ik dan voor deze bak niet met regenwater hoef te kliederen scheelt dat weer in lasten. Maar het is ook niet erg als ik het wel gewoon door moet zetten hoor, het regenwater.
Ik denk dat ik dan gewoon deze zandbodem houd als de akadama gewoon niet kan. Weer zo'n gedoe. Maar ik houd de hornbach in ieder geval in mijn hoofd, mocht ik toch eens anders willen.
Dat ze de kieuwen spoelen met zand daar heb je ook gelijk in ja. Heb het bij mijn vroegere aeneus wel gezien, maar bij deze habrosus nog niet, misschien is zand nog te grof voor ze?

Maar dan het tweede plan. Het andere bakje.
Wil ik een speciaalbak voor de choco's maken. Die zitten wel graag iets lager dan 6,5, hoewel 6,5 ook wel goed is. Kan ik dan eventueel wel gaan ph verlagen met bodem EN regenwater?

Edit: ik ben al overtuigd hoor Johnnen ;)
Ik wou het gewoon graag nog van een andere John horen :p
 
Bedoel je chocolade garnalen? die hoeven niet zo laag te zitten.
 
hahaha nee sorry John, chocolade gourami's; Sphaerichthys osphromenoides
 
Haha ok dacht al ff ;)
Ik zeg niks meer je gelooft me toch niet... :rolleyes:
 
Hahaha jawel hoor :) je had me al (bijna) overtuigd :D
 
hahaha ik heb me nog ingehouden hoor ;) anders had de akadama er al in gelegen :p

je weet het gewoon niet dus ;)
 
Volgens mij had je dat stiekem al wel en ben je het er nu snel uit aan het halen :D

Natuurlijk kan je een ph verlagende bodem in combinatie met regenwater gebruiken,zo gaat de bodem nog langer mee ook!
 
maar het brengt de ph niet verder omlaag?
moet ik dan ook mineralen gaan toevoegen? ik neem aan dat deze vissen het wel gewend zijn. kunnen van ph 4-6,5

Seabait zei:
Volgens mij had je dat stiekem al wel en ben je het er nu snel uit aan het halen :D

hahahaha nee :)
maar had al wel de akadama al zo'n beetje geregeld ;)
 
Als de zuurgraad van het water waarmee ververst wordt niet lager is dan de aangegeven waarden op de verpakking van de ph verlagende bodem zal de ph niet lager worden,andersom kan wel dus als je bv met heel hard kraanwater ververst zal de ph niet zo ver kunnen zakken als de waarden die op de verpakking staat.
Staat ook op de verpakking aangegeven bv,deze bodem zal de ph rond de 6 stabiliseren als het gebruikte kraanwater geen hogere ph heeft dan 7.5 oid.

Wat mineralen betreft weet ik niet hoe het zit in combinatie met vissen,die mineralen zijn dan hoofdzakelijk bedoeld vanwege de hele lage gh en het vervellingsverhaal van garnalen dus in combinatie met vissen zal je dat ff aan een andere expert moeten vragen ;)
 
Kijk hier eens: Mineraalbehoefte en osmosewater

Je moet trouwens goed opletten dat pH helemaal niet alles is. KH en GH zijn minstens zo belangrijk, geleidbaarheid ook iets. Idealiter zit je met wildvang blackwatervissen zo laag mogelijk met alles.

~ Ivo
 
Nou op seriously fish praten ze over een "negligible dissolved mineral content"
Op aquavisie een gh van 0-4.
Dus ik neem aan dat het gewoon eigenlijk wel onmeetbaar mag zijn, de gh en Kh

Wel was het plan om hier een paar vuurtjes in te steken... ;)

Edit: bedankt trouwens john, voor je bodem-verhaal :) blijf ik dan ook weer gewoon regenwater tappen ;) ach.. heb toch genoeg. Ook genoeg tijd hahahaha :p
 
Wat zijn de KH en GH van het regenwater eigenlijk?
 
Volgens mij is de Gh wel vrij belangrijk want dat zegt iets over de mineralen. Ik denk dat een gh van 0 niet goed is.
Maar met een vrij dikke akadamabodem is de Gh nooit onder de 4 a 5 hier gezakt.
Garnalen hebben dus zeker mineralen nodig. Voor vervellen e.d.
 
Het is de bedoeling met die bak om voor de kleur (mocht hout niet genoeg af geven) een extract van elzenproppen te maken (kon niet meer aan goede eikenbladeren komen) maar meer voor de kleur. Ik denk niet dat het nog een verlagend effect zal hebben. Maar misschien wel...
Ik heb de akadama maar uit mijn hoofd gezet en laten gaan. Beter moeilijk goed, dan makkelijk moeilijk doen ;)
 
Wat weerhoudt je ervan over turf te filteren?

jessicapilon zei:
Volgens mij is de Gh wel vrij belangrijk want dat zegt iets over de mineralen. Ik denk dat een gh van 0 niet goed is.
Maar met een vrij dikke akadamabodem is de Gh nooit onder de 4 a 5 hier gezakt.
Garnalen hebben dus zeker mineralen nodig. Voor vervellen e.d.
Zoals gezegd: het gaat hier om chocolade gouarmi's ;)

In dat topic waar in naar linkte schrijft Marcel een aantal interessante zaken over mineraalbehoefte en het daaraan (mogelijk) voldoen door het voer.

~ Ivo
 

Terug
Bovenaan