Akadama


G

Geukie

Guest
Bij het toepassen van akadama bodem kan je deze ook afdekken cq vermengen met brekerzand dus eigenlijk als een voedingsbodem toepassen
 
Ja heb ik tot nu toe in al mijn bakken gebruikt en nog nooit problemen mee gehad
 
Valt mee moet zeggen dat ik wel normaal gesproken het zand goed was.
Nu niet gewassen maar ook nog niet gevuld dus weet niet hoe of wat.
Vaak een dagje een beetje een waas maar das makkelijk weg te filteren
 
Brekerzand is toch bedoeld om langzaam uit elkaar de vallen als het nat wordt, zodat alle kiertjes en gleuven vollopen.
 
Is een wat grover zand met diverse korrels.
Heb ooit in 1 bak speciaal aquariumzand gehad dit sloeg binnen het halve jaar dicht met een rotte bodem tot gevolg sindsdien altijd brekerzand van de karwei stukken goedkoper en nog nooit problemen mee gehad
 
Ik zou dit niet doen omdat het gaat mengen met onderhoud en wellicht kan dichtsibben. 2 soorten bodem gebruiken is niet aan te bevelen met een verschillende korrelgrote.
 
In princiepe is elke ondergrond goed als hij maar geen ongewenste stoffen afgeeft en geschikt is voor de viskeuze!

Het is vaak een kwestie van smaak, lees kleur en structuur die de keuze bepaald.

Bij die keuze horen dan uiteraard ook de nadelen, onderhoud enz.

Materiaal dat snel dichtslibt moet je vaker wat “los” maken dmv prikken of door bijv puntslakken of grondelende vissen.

Twee soorten zullen in princiepe altijd vermengen.

In mijn Cube20 zit infill zand, eigenlijk heel fijn grind. Misschien wel hetzelfde als het zand/grind dat men voor bronbemaling gebruikt.
Dit slibt zo goed als niet dicht en ziet er bijna hetzelfde uit als rivierzand.

In de Cube60 en de Rio125 wilde ik een donkere bodem en koos voor Sansibar van JBL. Ook een heeeeeel fijn grind dat in mijn ervaringen ook niet echt dichtslibt.
Wel wat duurder maar met een beetje googlen kom je het ook wat gunstiger tegen.

Conclusie, de keuze bepaald de mate van onderhoud en enige voorstudie is dan ook wel handig/aan te raden.
 
Bij het toepassen van akadama bodem kan je deze ook afdekken cq vermengen met brekerzand dus eigenlijk als een voedingsbodem toepassen


Nee want dan akadama en de andere kleikorrels/soils hebben juist als voordeel dat door de vorm van de korrels er circulatie is tussen het materiaal.
Dat is goed voor plantenwortels en bacteriën die er nestelen.


In principe doe je dit bij aqua scapen toch ook, bv. met Power Sand en Soil. Ook hier is de kans dat het gaat mengen.

Vaak gebruiken ze iets van schotjes om te voorkomen dat het gaat mengen.
 
Spijtig dat je geen 2 soorten zand in een malawi cichliden bak kan doen want dat zou niet goed komen omdat ze zand happen.
 
In principe doe je dit bij aqua scapen toch ook, bv. met Power Sand en Soil. Ook hier is de kans dat het gaat mengen.

Vaak gebruiken ze iets van schotjes om te voorkomen dat het gaat mengen.

Een laag powersand is in verhouding met de soil maar erg weinig. Als er een laag powersand word geplaatst van bv 1 cm dikte komt daar
gemiddeld misschien nog 10 cm soil overheen. Dat dit met elkaar gaat vermengen is dus erg klein. Het zou alleen gaan vermengen als je in bodem gaat lopen wroeten.
En je heel anders dan de naam doet vermoeden is het geen zand maar geïmpregneerde stukjes vulkanisch gesteente wat in 3 afmeting komt. En die afmeting die je gebruikt word bepaald door de hoogte van je waterkolom.

Dus Powersand en soil gaan in de praktijk wel met elkaar mengen maar dat wil niet zeggen dat de powersand boven komt te liggen.
En schotjes worden gebruikt bij 'Cosmetic Sand'. Een Powersand is iets anders...
 
Ter informatie, brekerzand wordt gemaakt dmv malen van puinafval. Je ziet weleens vrachtwagens rijden met veel puin erin. Die gaan naar een zogenaamde puinbreker. Daar wordt het gemalen en de korrels (korrelmix) gezeefd. Die korrels worden bv als fundatie onder een weg gebruikt. Bij dat breken komt ook heel fijn materiaal vrij, zgn brekerzand. Dit is scherp zand (door het malen uiteraard) en is vaker ook wat lichter kwa gewicht.
Nu komt het, dat metsel puin komt vrij bij het slopen van een woning of wat dan ook. En is eigenlijk baksteen (betonpuin is waardervoller) En er kan vanalles erbij zitten, ik zou het persoonlijk niet in een aquarium verwerken. Kans op verontreiniging is bij dit materiaal aanwezig.
Dit materiaal is vaak verboden om te verwerken in bv waterwingebieden. Verboden door de water en zuiveringschappen. Etc
Verder vinden de Cory’s die scherpe gebroken schilfertjes vast niet fijn.
 
Dat klopt Rob maar je weet nooit welke stoffen het opneemt en welke het precies weer afgeeft toch?
 
Daar kun je wel vanuit gaan dat daar onderzoek naar is geweest. Zij gaan echt niet hun naam te grabbel gooien.
 
Ja maar de opname is toch afhankelijk van wat er in de waterkolom zit en eventueel wordt toegevoegd en dat is toch bij iedereen weer anders. Volgens mij moet je daarom ook af en toe kleibollen vervangen omdat je niet weet wat er is opgenomen of wordt afgegeven.
 
Daar kun je wel vanuit gaan dat daar onderzoek naar is geweest. Zij gaan echt niet hun naam te grabbel gooien.

Het is oorspronkelijk bedoeld als pot vulling voor Bonzai boompjes vanwege een goede doorstroming van het gegeven water,dat men het in aquaria gebruikt is een ander verhaal lijkt mij en heeft niks met hun goede naam te maken.
Wat betreft voeding ben je echt beter af met zo'n andere soil.
 
Dit regel je dan toch met de EI methode, of zit ik helemaal mis?

ja dat is zo maar ik gebruik ook kleibollen in bakken zonder de EI. Dan nog blijft de vraag wat een kleibol opneemt en afgeeft en of dat voldoende is voor je planten.
Daarom gebruik ik ook capsules met alle voeding erin en als die zijn uitgewerkt dan stop ik er nieuwe in Rob.
 
Als je kleibollen zonder EI gebruikt, blijft er eigenlijk ook geen voeding over dat niet door de planten opgenomen wordt.
De kleibollen zullen alleen de overtollige voeding opnemen en later vrijgeven aan de plant wanneer ze het nodig hebben. Even simpel uitgelegd.
 
Ja dat klopt maar wanneer geven ze dat af? Als de hoeveelheid in de waterkolom minder is of.........................:S:S
 
Ok, dus er komt een balnas tussen de hoeveelheid in de kleibol en de hoeveelheid in de waterkolom dus. Net als bij levend steen en fosfaat zeg maar.
 

Terug
Bovenaan