Agaatslak winterslaap


M

mebel76

Guest
Goedemiddag,
Ik heb een agaatslak die al maanden ingegraven in zijn terrarium ligt. Met vlies bij de ingang.
Op internet kom ik iets van een winterslaap tegen.
Klopt dit?
Moet ik mijn slag gewoon laten liggen?
Wordt de slak van zelf wakker? Of moet ik de slak binnenkort eens wakker maken?
Ik bevochtig elke dag wel het terrarium.
Help!
 
Zoals nicolientje al aangeeft trekken de slakken zich terug op het moment dat het te koud of te droog is.
Aangezien je elke dag sproeit lijkt me dat het inderdaad te koel is.
Wij hebben zelf kort geleden het terrarium naar aan andere kamer verplaatst waar het koeler is, waardoor ze zich ook direct hebben ingegraven en teruggetrokken.
Door een warmtemat onder het terrarium te leggen en wat extra te sproeien zijn ze inmiddels weer volop actief 👍
 
Misschien heb je wat meer info over de temp en de vochtigheid.
 
De slak staat in de woonkamer, dus de temperatuur is overdag nu 21 graden en 's nachts 18 graden. Ik sproei elke dag met de plantenspuit zodat de aarde nat is.
Afgelopen zomer was de slak heel actief en ontzettend gegroeid. Als de slak wat langer in het huisje verbleef dan kreeg de slak een badje en kwam de slak weer uit het huisje.
Alleen sinds de herfst kwam de slak niet meer uit zijn huisje ook niet na een badje.
Dus vandaar dat ik even informeer naar de winterslaap.
Gewicht was 26 gram is nu 24 gram.
 
Weet je welke soort agaatslak je hebt?
Er zijn namelijk een aantal verschillende met elk hun voorkeuren voor temperatuur en vochtigheid.
Ongeacht welke soort je hebt, zit je qua temperatuur nu lager dan alle advieswaardes waarmee het niet gek is dat de slak zich terug trekt.

Daarnaast hoeft een winterslaap niet erg te zijn, mits ze in goede conditie zijn.
Wij zien ze liever actief, dus hebben daarom zoals eerder vermeld een warmtematje onder het terrarium gelegd.
Qua grootte is 1/2e tot 2/3e van de bodem voldoende.
Zorg wel dat de mat niet straks tegen de bodem aan ligt, maar zorg ervoor dat er wat luchtverplaatsing plaats kan vinden.
Anders knapt de bodemplaat.

Wellicht heb je hier iets aan:
https://www.licg.nl/terrariumdieren/agaatslakken/#huisvesting

 
De slak staat in de woonkamer, dus de temperatuur is overdag nu 21 graden en 's nachts 18 graden. Ik sproei elke dag met de plantenspuit zodat de aarde nat is.
Afgelopen zomer was de slak heel actief en ontzettend gegroeid. Als de slak wat langer in het huisje verbleef dan kreeg de slak een badje en kwam de slak weer uit het huisje.
Alleen sinds de herfst kwam de slak niet meer uit zijn huisje ook niet na een badje.
Dus vandaar dat ik even informeer naar de winterslaap.
Gewicht was 26 gram is nu 24 gram.
Tja dit zegt al genoeg he, in de zomer actief want toen was het bakje dus warm genoeg, nu is je bak te koud geworden en zal je hem moeten verwarmen
 
Bedankt voor jullie reacties en tips.
 

Terug
Bovenaan