Afmetingen guppy aquarium


Artemia

Well-known member
Lid geworden
27 februari 2020
Berichten
90
Hallo,
Ik heb 6 mannetjes guppy's van ongeveer 3 cm in een aquarium met wat garnaaltjes en kleine slakjes. Het is een aquarium van 26 liter, maar dat is te klein en nu vroeg ik me af hoe je een soort berekening kan maken om te weten hoe groot je aquarium moet zijn. In wat voor soort bakje kan ik mijn guppy's het beste laten rond zwemmen?
Alvast bedankt ;))
 
Berekeningen bestaan niet, elk dier heeft zijn eigen behoeft in zwem lengte en zwem behoefte, maar een 80 cm is zeker aan te bevelen voor deze.
Guppies zijn prachtig, maar als ze eenmaal gaan bevallen kan je de jonkies slecht kwijt en zal mogelijk een uitdaging worden.
 
Ik zou zeggen 60cm minimaal maar 80 is inderdaad beter.

 
Heb je alleen mannetjes?
 
Ja, ik heb alleen guppy mannetjes. Zou 60 cm daarvoor genoeg zijn, of toch beter 80 cm?
 
Stop een adhd-er in de doucheruimte en hij word doodongelukkig en sterft een deprimerende dood.
Zelfde geld voor guppen, dat zijn ware adhd-ers en hebben echt de ruimte nodig dus 80 cm is imo het minimum
 
60 cm is opzich oke voor een groep guppen mannen in mijn ogen. Het zijn actieve visjes maar geen snelle zwemmers met hun lange staarten.
Als je de ruimte hebt voor groter is dat natuurlijk nooit verkeerd. Sowieso goed dat je een groter huisje voor je visjes gaat kopen! :thumbs:
 
Dank u wel ;))
Nog wat vraagjes: zijn 6 guppy's en wat garnalen dan het maximum aantal bewoners ? Is een aquarium van 60 of 80 cm dan iets als 56 liter of zelfs meer?
 
60 cm bakjes zijn meestal brutto 54 liter 80 cm gemiddeld een ruime 100 liter, dus met 20 cm meer heb je aanzienlijk meer inhoud, overigens kun je dat makkelijk zelf uitrekenen (hoogte x breedte x diepte) en naast guppen en garnalen zou je als je een zandbodem neemt een leuke corydorassoort als bodembewoner nemen, en dan is 80 cm ook beter als 60 cm want dan corydoras is een echte scholenvis die je dus beter in een zo groot mogelijke groep kan houden, in 80 cm kunnen dat met gemak 10 stuks zijn
 
Bedankt, ik zal zien wanneer ik een nieuw aquarium kan kopen voor een redelijke prijs:DD
Fijne avond nog, allemaal:daisy:
 
guppen kun je redelijk goed combineren met een bodembewoner. beetje afhankelijk van de grote van je bak. De meeste bodembewoners hebben wel graag een zandbodem.

Corydoras kunnen, maar ook een aantal grondels zijn wel geschikt. bijv Chlamydogobius eremius en een aantal mugilogobius soortjes.
 
Is zo'n bodemvisje vooral voor een 80 cm bak?
 
een standaard 60 bij 30 bij 36 aquarium zou je wel twee soorten kunnen houden. Maar bijv corydoras wil je toch het liefst 8 of meer van bij elkaar, en dat past dan niet.
Dus het is wel een beetje afhankelijk van welke soort je neemt. Hoe groter de bak hoe groter de keuze ook.
 
Ja, ik heb alleen guppy mannetjes. Zou 60 cm daarvoor genoeg zijn, of toch beter 80 cm?
Guppenmannetjes leven maar voor één ding: paren.
Alleen mannetjes houden is dus niet bepaald goed voor hun gemoedsrust.
(Tenzij bij Guppen ook homofilie voorkomt, maar daar is bij mijn weten nog geen onderzoek naar gedaan. :D)
Veel mensen kopen alleen mannetjes vanwege de mooie kleuren.
Maar dat is dus eigenlijk niet zo wenselijk.

Aanbevolen wordt om tenminste twee á drie vrouwtjes op één mannetje te houden.
Maar dan wordt het wel een drukke bedoening in jouw bak.

Los daarvan zou ik voor een 80 cm gaan, als je dat kwijt kunt.
(Of zelfs een meter)
Size does matter in de aquariarij.
 
Goedenavond,
Kunnen mannetjes dus beter niet zonder vrouwtjes gezet worden? In dat geval zal ik eens nadenken over wat vrouwtjes guppy's in de bak :pp (een grotere)
Is het erg als dat nog even moet wachten, aangezien ik nu nog geen nieuw aquarium gevonden heb (ik ben gestart met de speurtocht :) )
 
Beter een paar vrouwen erbij inderdaad.
En áls je dat doet dan meer vrouwen dan mannen.
Anders gaan er twee of meer mannen achter hetzelfde vrouwtje aan.
(En dat kan echt zonder onderbreking zijn)
Dit kan de vrouwtjes helemaal uitputten.

Als je nu nog geen ruimte hebt voor meer vrouwtjes zou ik nog even wachten.
Ook al is het niet ideaal.
Liever wat gefrustreerde mannenguppies dan vrouwtjes die tot in alle hoeken van het aquarium opgejaagd worden.

Tip voor aanschaf ander aquarium: kijk eens op het advertentiebord van de supermarkt.
Daar staan ze regelmatig aangeboden.
Meestal niet duur en in elk geval in de buurt.
Ook de diverse verkoophoeken op Facebook willen nog wel eens wat aanbieden.
Of marktplaats. Al is de particuliere verkoper daar met een lampje te zoeken tegenwoordig.

Of een nieuwe. Dat kan natuurlijk ook.
 
Liever wat gefrustreerde mannenguppies dan vrouwtjes die tot in alle hoeken van het aquarium opgejaagd worden.
Ja, dat is waar en eigenlijk zijn de mannetjes hier (voorlopig) terug vriendelijk tegen elkaar :)
Op marktplaats heb ik er ook al een mooie gevonden, alleen wat ver ... Het zal wel lukken;))
Wanneer ik genoeg plaats heb, is de kans ook groter dat ik er vrouwtjes bijzet
Heel erg bedankt voor de reacties
 
Dag,
Weer een vraagje: is een Juwel 60 groot genoeg? Ondertussen zijn de guppy's helaas nog maar met vijf...
Zou ik er met een groter aquarium nog wat visjes bij kunnen zetten?
 
bij guppen kan je gemakkelijk de 1cm per liter regel aanhouden.
60l water is dus 60cm vis oftewel 10 vrouwlijke guppen.
 
Ik heb nu 5 mannetjes en zoals hier al gezegd is zou ik er vrouwtjes bij moeten zetten, dat zijn er dan minstens 10 + baby guppy's... Dat zal zeker niet passen?
 
een standaard 60 bij 30 bij 36 aquarium zou je wel twee soorten kunnen houden. Maar bijv corydoras wil je toch het liefst 8 of meer van bij elkaar, en dat past dan niet.
Dus het is wel een beetje afhankelijk van welke soort je neemt. Hoe groter de bak hoe groter de keuze ook.

Ik had altijd 6 panda s in een 60cm bak en dat ging prima zolang het kan met de medebewoners.
 
Kan ik er hier vrouwtjes bij zetten?
 
Je hebt al 5 mannen dus dan zou je er zeker 10-15 vrouwen bij moeten zetten en dat is teveel van het goede.
 
Bedankt allemaal!
 

Terug
Bovenaan