Afhevelen en verversen via extern filter?


T

Timco

Guest
Ik vroeg me af of het mogelijk is om af te hevelen en verversen via de extern filter mogelijk is. Om het even iets duidelijker te maken zou onderstaand schema functioneren?

2if6.png


Ik ben nog vergeten na kraan 2 een koppeling te tekenen waar je een tuinslang op aan sluit.

De bedoeling was als je kraan 3 dichtdraait en kraan 1 en 2 open hebt, je via de tuinslang het water de wasbak inpompt. Zo hoef je eigenlijk niet aan te zuigen en pompt het filter het water niet terug het aquarium in maar juist naar de afvoer.

Als je het filter uitzet en kraan 1 dicht draait loopt het water niet uit je filter. En door kraan 2 en 3 open te zetten en de tuinslang op de thermostaat kraan aan te sluiten vul je het water weer aan via de uitstroom.


Nu heb ik hier enkele vragen over aangezien ik niet veel informatie kon vinden over deze methode (misschien heb ik de verkeerde zoektermen gebruikt)

Vraag 1: Is dit mogelijk of kunnen er problemen hierbij ontstaan?
Vraag 2: Wat voor een koppeling kan ik het beste hiervoor gebruiken T of Y? Iemand een idee van welk merk ze goed zijn?
Vraag 3: Ik vind van eheim alleen dubbele kranen. Maar bestaan er ook enkele kranen kan deze niet vinden helaas.
Vraag4: Na kraan 2 wou ik een koppeling die je van een aquariumslang naar tuinslang kunt aansluiten zijn dit de onderstaande slangpilaren?
aquarium veldhuis
En zo ja, er staan wel 100 verschillende maten welke heb je nodig voor een 16/22 mm slang naar tuinslang?

Excuses voor de vele vragen maar krijg over 1 kleine maand een nieuw aquarium en nieuwe filter, en wou het ververs en afhevel proces vereenvoudigen dan de hele tijd met gieters sjouwen ;)

bij voorbaat dank
 
Het lijkt mij dat dit zou moeten werken, weet ik echt neit zeker dus dit is meer een volg post..

Wel zeer interessant idee, want ook ik vond het altijd minder prettig om met emmers te zuilen..
 
Ook ik worstel al een tijdje met deze gedachte, ben ook benieuwd naar de reacties.
 
Dat afhevelen zal wel of niet werken afhankelijk van de afstand en hoogte waar het water uit moet komen natuurlijk.
 
Seabait zei:
Dat afhevelen zal wel of niet werken afhankelijk van de afstand en hoogte waar het water uit moet komen natuurlijk.
neem aan dat je de opvoer hoogte bedoelt van de pomp


mvg
jaap
 
Klopt inderdaad,staat altijd een maximum hoogte aangegeven voor zo'n filterpomp en als de afstand veel langer/hoger is dan aangegeven heb je zelfs kans dat de pomp zal doorbranden ivm veel te veel weerstand.
 
Ja Seabait, door de hoogte en lengte zal er minder water uitkomen.
Ook met een losse pomp(kop) aan het begin (of eind) van een tuinslang haalt niet veel uit, het gaat echt verdraait langzaam.
Je filter zal met afhevelen ook onnodig snel vervuilt raken en bij verversen spoel je het vuil weer terug de bak in.
Ik doe het gewoon met emmers, gaat veel sneller en is meteen goed voor de schouder en arm spieren. ;)
 
Het schone water wil de ts buitenom het filter doen en rechtstreeks op de uitlaat zoals ik vd tekening begrijp.
Een soortgelijk systeem wordt vaak gebruikt bij hele grote bakken maar zit meestal een constructie van pvc leidingen van een veel grotere diameter dan de 16mm slang van een normaal filter.
 
je tekening op zich zal wel werken denk ik (in ieder geval met het afhevelen). Het verversen kan denk ik niet terug je pomp in, omdat je als het ware je pompvol drukt met water terwijl het niet weg kan.
Als je een aparte weg maakt voor het nieuwe water in je bak te laten stromen moet het wel goed komen denk ik

dus wasbank en kraan appart.

even snel leiding erbij gezet misschien zo?

74yMCZ9SFa58onnZayJqVSmi39Mw2dUM.jpeg



Faal: over je stukje gelezen dat je kraan 1 dicht zet voor het verversen...... :stom: :sorry:
 
Staat in de beschrijving duidelijk dat het verse water niet door het filter gaat.


Ik weet niet om welke bak het gaat en in Jaap's situatie vanwege z'n rug is het ook een ander verhaal maar met de hand verversen heeft ook z'n voordelen.
Zelf ververs ik rond de 4 emmers van 10 liter per week van een Vision 180,met een losse slang kan je zo mooi het vuil van de bodem hevelen en goed de eventuele hoekjes doen waar vuil zich ophoopt.
 
Wat is er nou makkelijker dan met de tuinslang de bak op de helft leeg te laten lopen?
Hoef je maar 1 x aan te zuigen.


Omgekeerd,met dezefde slang een opvoerpomp er aan te doen,en in de gootsteen of wasbak te leggen.

Die laat je rustig vollopen,stekker erin. En Niveau van de bak in de gaten houden.
 
flipper34 zei:
vraag 3 http://www.aquariaveldhuis.nl/index.php ... merkID=135

verder interessant vragen zit daar zelf ook aan te denken
ivb rug problemen



mvg

jaap

Bedankt voor het antwoorden van vraag 3 flipper 34 :)

Seabait zei:
Staat in de beschrijving duidelijk dat het verse water niet door het filter gaat.


Ik weet niet om welke bak het gaat en in Jaap's situatie vanwege z'n rug is het ook een ander verhaal maar met de hand verversen heeft ook z'n voordelen.
Zelf ververs ik rond de 4 emmers van 10 liter per week van een Vision 180,met een losse slang kan je zo mooi het vuil van de bodem hevelen en goed de eventuele hoekjes doen waar vuil zich ophoopt.

@ Seabait het gaat om een 1200 mm(l) x 450 mm(b) x 650 mm(h) Trofis colisa 1200. Niet de grootste bak inderdaad voor deze methode. Ik doe altijd al de bodem afhevelen met een slang waarbij ik maximaal 2 emmers mee vol krijg aangezien alles zich mooi op 1 plek verzameld. Hierna is gewoon afhevelen en het leek me zo een handige manier om de pomp het te laten afhevelen zodat je zelf in de tussentijd kunt snoeien.

Het afhevelen zelf is voor mij nog niet het probleem ik heb binnen 3 meter een afvoer dus dat is niet zo een probleem. Maar het vullen is een ander verhaal het is een behoorlijke afstand en ben met het vullen gewoon de meeste tijd kwijt en vond dit een beetje zonde.

Seabait zei:
Dat afhevelen zal wel of niet werken afhankelijk van de afstand en hoogte waar het water uit moet komen natuurlijk.

Het is ongeveer 3 meter naar de afvoer en ligt 20cm lager dan de aquarium.

Bertus zei:
Wat is er nou makkelijker dan met de tuinslang de bak op de helft leeg te laten lopen?
Hoef je maar 1 x aan te zuigen.


Omgekeerd,met dezefde slang een opvoerpomp er aan te doen,en in de gootsteen of wasbak te leggen.

Die laat je rustig vollopen,stekker erin. En Niveau van de bak in de gaten houden.

Bedankt Bertus dit zou ook een oplossing kunnen zijn als bovenstaande niet zou werken, maar ik denk dat als ik de nieuwe aquarium krijg ik het gewoon ga proberen en kijken hoe het bevalt en werkt
 
Ik gebruik een reserve filtertje dat ik heb om af te zuigen richting toiletpot, en een 2e slang met gardena-koppeling aan de kraan om terug te vullen. Is handig, ook omdat ik meerdere bakken heb - kan ik tegelijkertijd 1 afhevelen en de vorige vullen.
 
Een afvoer 3 meter verder en 20cm lager zal wel gaan idd.
Om de boel weer te vullen moet ook kunnen,er zijn van bv gardena hulpstukjes die ook op de slang van het filter passen.

EDIT- ondertussen heeft Saskia ook Gardena als tip gegeven.
Ik moet toch eens wat sneller gaan typen! ;)
 
Moet werken, wat je ook kunt doen is hem op deze manier legen �n vullen!

Doe dan ook zon t-splitsing op de ingang en draai de aanzuiging in aquarium dicht en de andere open in een bak water. Pompt die zo het water de bak in.
 

Terug
Bovenaan