Advies waterwaardes bij indraaien


John

Active member
Lid geworden
8 april 2024
Berichten
26
Leeftijd
64
Heb een vraag over de waterwaardes bij het indraaien.
Heb nu 3 weken ingedraaid en zie onderstaand de waardes.
Gebruik profito en biotopol na waterwissel.
25 %wekelijks.
De slakjes poepen veel dus tussendoor kuis ik de bodem nog.
Moet ik nog iets meer doen.
Heb een oasehighline 400 staan.


IMG_1671.jpeg
 
Je meet nog nitriet en de piek zie je vaak in week 2-3 dus nog even geduld.
Bedankt voor je reactie.
Dus ik kan door blijven gaan met 25% waterwissel, enz.
En de bodem schoon maken is ook goed neem ik aan.
 
Ik zou het schoonmaken van de bodem achterwege laten voor nu. De slakkenpoepjes zijn juist een mooie bron van afval voor je bacteriën. :) Ook het water verversen is niet nodig tijdens de opstart. Dat remt eerder je filterprocessen dan dat het iets toevoegt. En wat is de reden dat je die Biotopol toevoegt? Aangezien kraanwater in NL al heel goed is voor vissen.
 
Ik zou het schoonmaken van de bodem achterwege laten voor nu. De slakkenpoepjes zijn juist een mooie bron van afval voor je bacteriën. :) Ook het water verversen is niet nodig tijdens de opstart. Dat remt eerder je filterprocessen dan dat het iets toevoegt. En wat is de reden dat je die Biotopol toevoegt? Aangezien kraanwater in NL al heel goed is voor vissen.
De bodem schoonmaken heb ik gedaan omdat het anders erg vervuild eruit ziet. Ook het water verversen doe ik om de bak er beter uit te laten zien. Het water ziet er nu vaak smerig uit.
Wat raden jullie nu verder aan de waterwissel vanaf nu achterwege te laten?
En dan volgende week nogmaals testen. En wanneer wissel je dan het water?
 
Ik doe een WW in de opstart als de NO2 hoger is dan 1 of als de NO3 hoger is dan 50.

Ik weet alleen niet hoe nauwkeurig je testen zijn, dit zijn van die strips waar je een foto van maakt en dat de app je dan verteld wat de waarden zijn toch? Ik heb daar geen ervaring mee dus ik kan daar niet zoveel over zeggen. Weet je ook wat je NH3/NH4 waarde is?
 
De bodem schoonmaken heb ik gedaan omdat het anders erg vervuild eruit ziet. Ook het water verversen doe ik om de bak er beter uit te laten zien. Het water ziet er nu vaak smerig uit.
Wat raden jullie nu verder aan de waterwissel vanaf nu achterwege te laten?
En dan volgende week nogmaals testen. En wanneer wissel je dan het water?
Het idee van opstarten is dat je de filterbacteriën opbouwt door ze afval te laten verwerken. Je bak mag daarbij best vies worden. :) Anders hebben ze weinig te doen. Ik zou gewoon de boel de boel laten, eventueel een beetje vissenvoer in de bak gooien, en dan volgende week weer eens testen. Is de bak eenmaal ingedraaid, dan doe je als reset een grote waterwissel (mag gerust 95%) en kun je de eerste vissen gaan toevoegen.
 
Ik zou als hij is ingedraaid de vissen niet te snel allemaal toevoegen zodat de bacteriecultuur zich kan aanpassen aan de nieuwe belasting.
 
Ik zou als hij is ingedraaid de vissen niet te snel allemaal toevoegen zodat de bacteriecultuur zich kan aanpassen aan de nieuwe belasting.
Bedankt John.
Ik dacht dat een WW tijdens het indraaien ook nodig was, dus netjes iedere week uitgevoerd, dat was dus eigenlijk beter om dat niet te doen.
Ik laat de bak nog een week staan en zal dan het water weer testen, ik begrijp dat het dan beter zou moeten zijn. Als de waterwaardes dan nog niet niet goed zijn moet ik dus geen WW doen en nog een week laten staan.
 
Als ik het goed onthouden en begrepen heb, moet je bij sommige voedingsbodems tijdens het indraaien ww's doen. Maar dat zou op de verpakking moeten staan en anders zijn er hier wel een aantal mensen die weten bij welke precies dat van toepassing is.
 
  • Leuk
Waarderingen: John
Ja dat klopt en dat heeft te maken met de hoeveelheid stikstof in een bepaalde vorm.
@Cornelius kan wel vertellen in welke bodems dit zit maar ik dacht ik veel soils.
 
  • Leuk
Waarderingen: John
Ja dat klopt en dat heeft te maken met de hoeveelheid stikstof in een bepaalde vorm.
@Cornelius kan wel vertellen in welke bodems dit zit maar ik dacht ik veel soils.
Ik heb als bodem aquariumzand.
 
Dan is het niet nodig want daar is geen voeding aan toegevoegd.
 
  • Leuk
Waarderingen: John
Ja dat klopt en dat heeft te maken met de hoeveelheid stikstof in een bepaalde vorm.
@Cornelius kan wel vertellen in welke bodems dit zit maar ik dacht ik veel soils.
Klopt. Alleen bij een aquasoil met pH verlagende eigenschappen is het een noodzaak om een heel strak waterverversingenregime aan te houden.
Zeker bij de opstart. De soil is namelijk rijk geïmpregneerd met diverse vormen van ammoniumstikstof en dat willen we verminderen tijdens de opstart.
 
Je meet nog nitriet en de piek zie je vaak in week 2-3 dus nog even geduld.
Nog een vraagje, onderstaand de waterwaardes ik neem aan dat ik nu een grote WW kan doen, maar van hoeveel. Gino88 adviseert 90%. Wat is jullie advies.
En mag ik het voorfilter en hoofd filter uitspoelen in het water van de WW?
En is het beste om de vervuiling bruinalg en ontlasting zoveel mogelijk weg te halen alvorens de WW te doen? Ook het hout is behoorlijk vies. Dan kan ik daarna de 1e vissen halen.
JBLProScan_2024-05-06_15-40-07.png
IMG_1674.jpeg
 
Hoelang draait de bak nu want hij mag zeker 4 wk indraaien. Zelf ververs ik vaak niet na die 4 weken maar je kan ook gerust dit wel doen als de waarden op orde zijn. Je no3 is 0 en die moet hoger en ook po4 moet aanwezig zijn.

Edit: zie net dat de bak langer draait dus dat is ok. Je hebt een gewone bodem zo te zien? Als de bak goed is ingedraaid dan mag en zal er niet veel vuil blijven liggen want dat zetten de bacterien om.
 
Hoelang draait de bak nu want hij mag zeker 4 wk indraaien. Zelf ververs ik vaak niet na die 4 weken maar je kan ook gerust dit wel doen als de waarden op orde zijn. Je no3 is 0 en die moet hoger en ook po4 moet aanwezig zijn.

Edit: zie net dat de bak langer draait dus dat is ok. Je hebt een gewone bodem zo te zien? Als de bak goed is ingedraaid dan mag en zal er niet veel vuil blijven liggen want dat zetten de bacteriën om.

Hi John,

Wat kan ik concreet doen.
1- Wachten tot het no3 hoger is of moet ik daar iets voor doen?
2- en po4 ( bedoel je carbonaat) wat moet ik daar aan doen.
de planten groeien prima.
3- wat is nu het beste en in welke volgorde.
Donderdag 2 mei was het 4 weken ingedraaid.
 
Je kan als je vissen toevoegt even kijken of de no3 en de po4 stijgen en de po4 is de fosfaat. Je bak draait nu bijna 5 weken dus als de planten het goed doen dan is dat mooi.
Ik zou niet alle vissen tegelijk toevoegen maar bv elke week een deel zodat de bacteriecultuur zich kan aanpassen.
Mbt het verversen kun je ervoor kiezen om een flinke verversing te doen maar een must is dat normaliter niet en er zijn meer wegen die naar Rome leiden.
 
  • Leuk
Waarderingen: John
De bodem schoonmaken heb ik gedaan omdat het anders erg vervuild eruit ziet. Ook het water verversen doe ik om de bak er beter uit te laten zien. Het water ziet er nu vaak smerig uit.
Wat raden jullie nu verder aan de waterwissel vanaf nu achterwege te laten?
En dan volgende week nogmaals testen. En wanneer wissel je dan het water?
Hey Jhon, mijn bak staat nu 4 weken. Aan het begin kreeg ik vies water. Ik bleef 10-30% wisselen om de 2 dagen. Om het een beetje helder te houden. Toen had ik er 5 guppys in de bak. Kwamen er wat algen, vooral eerst wit alg, daarna wat zwarte en toen vooral bruinalg veel. Toen wat algeneters en slakken ingedaan. Nu doe ik amper meer water wisselen. En de algen worden minder. Ondertussen bleef ik water meten en had ik 4 dagen nitriet piek. Toen veel water verwisseld. Nu is mijn bak denk ik in balans. Heb filter even schoongemaakt en nu is mijn bak glashelder en denk ik klaar om te starten. Wacht het af tot vrijdag
 
  • Leuk
Waarderingen: John
Je kan als je vissen toevoegt even kijken of de no3 en de po4 stijgen en de po4 is de fosfaat. Je bak draait nu bijna 5 weken dus als de planten het goed doen dan is dat mooi.
Ik zou niet alle vissen tegelijk toevoegen maar bv elke week een deel zodat de bacteriecultuur zich kan aanpassen.
Mbt het verversen kun je ervoor kiezen om een flinke verversing te doen maar een must is dat normaliter niet en er zijn meer wegen die naar Rome leiden.
Mijn no2 en no3 zijn naar 0 gegaan automatisch na de piek, betekent dit dat ik vissenbestand kan uitbouwrn?
 
Nog een vraagje, onderstaand de waterwaardes ik neem aan dat ik nu een grote WW kan doen, maar van hoeveel. Gino88 adviseert 90%. Wat is jullie advies.
En mag ik het voorfilter en hoofd filter uitspoelen in het water van de WW?
En is het beste om de vervuiling bruinalg en ontlasting zoveel mogelijk weg te halen alvorens de WW te doen? Ook het hout is behoorlijk vies. Dan kan ik daarna de 1e vissen halen.Bekijk bijlage 375417Bekijk bijlage 375418
Ik heb algeneter toegevoege voor de alg, werkt super
 
  • Leuk
Waarderingen: John
Mijn no2 en no3 zijn naar 0 gegaan automatisch na de piek, betekent dit dat ik vissenbestand kan uitbouwrn?
Ik zou altijd 4 weken wachten want soms komt er nog een 2e piek en als je vissen gaat inbrengen dan zou ik dat in etappes doen zodat de bacteriecultuur zich kan aanpassen.
 
  • Leuk
Waarderingen: John
Je kan als je vissen toevoegt even kijken of de no3 en de po4 stijgen en de po4 is de fosfaat. Je bak draait nu bijna 5 weken dus als de planten het goed doen dan is dat mooi.
Ik zou niet alle vissen tegelijk toevoegen maar bv elke week een deel zodat de bacteriecultuur zich kan aanpassen.
Mbt het verversen kun je ervoor kiezen om een flinke verversing te doen maar een must is dat normaliter niet en er zijn meer wegen die naar Rome leiden.
Hi John,

Heb nu een week 6 honinggoerami ‘s in de bak en de no3 is nu gestegen is nu 10, dus dat is prima.
Krijg wel last van wat draad alg maar had het licht 9 uur aan staan, ik zal dat terug brengen naar 7.5 uur, dat zou wel moeten helpen.

De planten doen het prima (ik voeg geen CO2 toe) maar de CO2 waarde blijft heel laag ( 15 mg/l ) en de KH blijft 3.
Heb je een advies?
Ik voeg al wel profito toe voor de planten.

Ben van plan om 10 Corydoras panda zaterdag toe te voegen .
 
Zonder co2 is een gehalte van 15 erg raar want dat zou eerder max 5mg moeten zijn denk ik. Ik zou niet de lichtduur maar de intensiteit wat verlagen.
Hou ook de no3 en po4 in de gaten want dat is ook belangrijk voor de planten.
Hoe meet je de waterwaarden en wat zijn die nu dan?
 
Ik zie je testwaarden van eerder en daar staat kleiner dan 15mg en dat kan wel kloppen dan.
 
Zonder co2 is een gehalte van 15 erg raar want dat zou eerder max 5mg moeten zijn denk ik. Ik zou niet de lichtduur maar de intensiteit wat verlagen.
Hou ook de no3 en po4 in de gaten want dat is ook belangrijk voor de planten.
Hoe meet je de waterwaarden en wat zijn die nu dan?
Hallo John,

De co2 is idd minder dan 15, zie onderstaand. Je had gelijk.

Ik heb er 3 lampen inzitten die ik niet kan dimmen.
Wat is je advies om de draadalg te bestrijden, is 9 uur niet teveel? Ik kan ook 1 lamp minder lang later branden.

Waterwaardes meet ik met jbl proscan.
Moet ik voor de po4 een aparte test halen?

Bedankt voor je advies, wordt zeer gewaardeerd.

Moet ik nog iets doen om de co2 te verhogen.
JBLProScan_2024-05-15_17-32-38.png
 

Hier kun je lezen wat je ongeveer aan co2 hebt als je niks toevoegt aan co2. Als je draadaglg hebt dan kan dat zeker komen door te weinig co2 tov de hoeveelheid licht. Het beste is dan om te dimmen en als dat niet kan om bv veel drijvers te gebruiken.

Bestaat er geen mogelijkheid om te dimmen met een dimmer dan? Ik weet niet of Oase dat heeft en of er een andere mogelijkheid is.
 
  • Leuk
Waarderingen: John
Draadalg ontstaat óók door een gebrek aan mineralen (evt icm te zacht water)!
Je kunt dus wat meer mineralen/sporenmix geven, of de hardheid van het water verhogen. (met middeltjes of mijn voorkeur: wat oester/schelpengrit toevoegen....
 
Draadalg ontstaat óók door een gebrek aan mineralen (evt icm te zacht water)!
Je kunt dus wat meer mineralen/sporenmix geven, of de hardheid van het water verhogen. (met middeltjes of mijn voorkeur: wat oester/schelpengrit toevoegen....
Bedankt voor de info.
Ik voeg wel biotopol toe na de waterwissel.
Aquarium staat nu 6 weken.
Wat bedoel je met mineralen/sporenmix heb je een naam.
Wat bedoel je met oester toevoegen. Kan je dat uitleggen.
 

Terug
Bovenaan