Advies voor verbeteringen nano bak


Simoniem

Well-known member
Lid geworden
6 augustus 2010
Berichten
105
Locatie
Kampen, Overijssel
Hallo,

Sinds ~Augustus heb ik een kleine bak omgebouwd tot een nano zeewater bak. Het betreft een 60x30x30cm bak (54L). Heb de kap eraf gehaald, een budget zeewater lamp erop geplaatst, opvoerpomp van 1200L/h erin gezet en een klein filtertje achterop hangen met wat carbon en filterwol.

10 kg aan steen en een behoorlijk dik zandbed en met gegalvaniseerd gaas een afdek kap in elkaar geknutseld.

Na een maandje indraaien, heb ik de eerste vissen erin gezet. Ik heb er nu een alleenstaande Percula clown en een royal gramma inzitten, samen met twee poetsgarnalen. Een paar stukken koraal, zoals een hamer, anemoontje, een groot stuk Rhodactis, wat apehaar en zoas.

De hamer was de laatste aanwinst, twee weken geleden. Puur uit nieuwsgierigheid vroeg ik de verkoper in de winkel daar wat ik eventueel nog kan toevoegen (veel last van alg). Hij wilde mij niks verkopen en gaf aan dat wat ik nu heb thuis in een grotere bak hoort. Liet mij toen ook veel in de winkel zien aan kleine vissen die beter in een nano passen.

Ik dacht, als ik nu toch het hele bestand overhoop wil gaan halen, dan moet ik het ook meteen goed aanpakken. Wat is verstandiger : Een nieuwe bak kopen (heb gekeken naar de Red Sea Max Nano), of enkel het licht vervangen voor een degelijk merk en een afschuimer zien te bemachtigen?

En ik kan nergens op internet een fatsoenlijke lijst vinden met echte nano vissen. Overal staan de clown op nummer 1 en de royal gramma op nummer 2 als beste nano vissen. Maar de winkel liet mij toch echt veel kleinere vissen zien (ik gok veel gobys?)

Even buiten kosten om, ik wil liever een gezonde bak dan een goedkope.

Ik doseer momenteel niks, behalve dagelijkse koraal voeding.
Calcium zit op 500, magnesium op 1560 en alkaliniteit op 10,9. Zoutgehalte op 1.025 en temp op 25C.
Voor water verversing en aftoppen gebruik ik RODI water

Dit is zoals het er nu bij staat
ZBq8MVO.jpg
 
Ik doseer momenteel niks, behalve dagelijkse koraal voeding.
Calcium zit op 500, magnesium op 1560 en alkaliniteit op 10,9. Zoutgehalte op 1.025 en temp op 25C.
Voor water verversing en aftoppen gebruik ik RODI water


Qua mineralen lijkt mij dit prima.

Qua bak.. welke vissen wil je houden? Bepaalde Goby soorten had ik ook altijd in mijn zeewaternano (denk aan: gobiodon okinawae)
Daar zijn een aantal soorten van te houden.

Ik zelf zou kiezen voor de Red Sea. bij zeewater weet ik 1 ding. verlichting en stroming moeten echt goed zijn. Dan heb ik het nog niet eens over de no2/no3/po4 etc.

Maak een lijstje met de voors en tegens. dat kan je misschien ook helpen bij het kiezen :)
 
Qua mineralen lijkt mij dit prima.

Qua bak.. welke vissen wil je houden? Bepaalde Goby soorten had ik ook altijd in mijn zeewaternano (denk aan: gobiodon okinawae)
Daar zijn een aantal soorten van te houden.

Ik zelf zou kiezen voor de Red Sea. bij zeewater weet ik 1 ding. verlichting en stroming moeten echt goed zijn. Dan heb ik het nog niet eens over de no2/no3/po4 etc.

Maak een lijstje met de voors en tegens. dat kan je misschien ook helpen bij het kiezen :)

Qua vissen ben ik er niet over uit. De winkel waar ik was had heel veel verschillende kleine vissen (circa 2cm max ofzo), maar ik heb niet de namen ervan meegenomen..

M'n stroming zit wel goed, maar de lamp is een echte budget lamp. De Aquaknight A029 30W Cree. Een chinees geval van 60€. Voor een fatsoenlijke lamp plus een kleine afschuimer ben ik al gauw 300€ verder. De Red Sea bak, met de onderkast, ben ik 850 voor kwijt, maar dan heb ik een grote bak, die helemaal compleet is
 
Ik heb de Red Sea reefer 170 maar ja die is incl licht wel iets duurder. Ik ben ook begonnen met een bak van 85 liter 2 jaar geleden en heb ondervonden dat je dan flink beperkt bent. Als je de mogelijkheid hebt zou ik gelijk voor een grotere gaan die compleet is en waardoor je later niet spijt krijgt van een verkeerde aankoop.
 
Ik heb de Red Sea reefer 170 maar ja die is incl licht wel iets duurder. Ik ben ook begonnen met een bak van 85 liter 2 jaar geleden en heb ondervonden dat je dan flink beperkt bent. Als je de mogelijkheid hebt zou ik gelijk voor een grotere gaan die compleet is en waardoor je later niet spijt krijgt van een verkeerde aankoop.

Dat zit er helaas qua ruimte in mn appartementje niet in. Ik heb al een 420 liter discus bak staan en nog een grote erbij, ben ik bang dat ik straks bij de onderbuurman op schoot zit..

Heb nu naast de bank net nog een hoekje waar de bak staat, ik denk dat het zo'n 80cm ruimte is. Ben alleen niet zo heel zeker hoeveel gewicht een betonvloertje in een appartementengebouw uit 1986 kan hebben. Heb het al een keer geinformeerd bij de VvE, maar die durven het ook niet te zeggen
 
...........
Even buiten kosten om, ik wil liever een gezonde bak .........

Mag ik u een tip geven , haal dat gaas boven je bak weg .
Dat is een hoop vergif wat je er boven hebt liggen .
Zeker als het afgedekt is en er condens kan druppelen (ik kan met al het blauw licht weinig van zien)
 

Terug
Bovenaan