Advies voor mijn eerste aquarium


F

Fish-J98

Guest
Hallo,
Ik ben jason 21 jaar en ik ben sinds 2 maanden bezig met mijn eerste aquarium.
Een aquarium starten is niet zo gemakkelijk nu heb ik ook een paar beginners fouten gemaakt.
Maar goed al doende leert men...
Maar ik wil toch eens bevestiging van kenners dat ik goed bezig ben nu of juist niet.
Ik kan nog veel bij leren en verbeteren zodat mijn bak en vissen een optimaal leven hebben.
Ik zal eens vertellen hoe mijn aquarium in elkaar zit.
Ik heb een juwel 180l met hier 2 filterinstallaties
1 aquael unifilter uv 1000l/h binnenfilter en een eheim 350 buitenfilter. Eerst had ik enkel de aquael maar mist ik de buiten filter nog had liggen heb ik deze ook geïnstalleerd.
De binnen filter zorgt voor de midden stroming.
De buiten filter heb ik gericht op het oppervlakte en de drijfplanten (grof eikenbladvaren) zodat deze meer zuurstof geeft, op het filmpje is te zien hoe ik deze heb ingesteld, nu zie je dat er overal in het aquarium zuurstof belletjes rond gaan.
Er zit ook nog eens een zuurstof steen in die ik 24/24 7/7 laat aanstaan.
Is dit goed??
De planten zijn een deel eikenbladvaren en waterpest hiervoor geef ik om de 2 dagen een beetje vloeibare Co2.
De temperatuur is rond de 25°c.
De bewoners zijn:
2 Ribbensalamander, 2 Blauwhaai,
4 Clownbotia,2 zebra scalare,
2 Zwaarddragers ,4Mollys,
5Kempvis,2Hemiloricaria castroi, 3Panda gara rufo,2 Dwerggoerami.
Ik post een paar filmpjes daarop is te zien,
1 hoe leven mijn vissen?, is er teveel stroming? Zien mijn vissen er gestrest uit? Wat kan ik of moet ik beter doen.
2 zijn mijn filters goed ingesteld? Zorgt mijn zuurstof steen niet voor teveel tegenstroom?
Zijn er teveel lucht belletjes in het water?
Ik heb zoals ge ziet nog heel veel vragen omdat ik het zo goed mogelijk wil doen voor mijn vissen.
Vanmorgen heb ik namelijk 1 dode goerami tussen het eikenblad kunnen vissen. (De vis zat er ongeveer 1 week in) en normaal vinden goerami's het heel leuk om te schuilen tussen eikenblad.
Dit vind ik dan heel triest zeker omdat ik denk dat mijn bak goed in orde is.
Ik heb onmiddellijk de vis (bob) eruitgehaald en mijn water getest deze was uitstekend inorde.
Vandaar dat ik deze post ook maak nu heb ik twijfels of mijn bak dan wel inorde is.
Voor de mensen die de tijd willen nemen om mijn filmpjes rustig te bekijken en mij feedback willen geven de visjes en ik zijn jullie zeer dankbaar ?

Nu de rechtstreekse links naar de filmpje

 
Welkom. Die blauwhaai moet je er helaas weer uit doen. Die wordt veel te groot. Ook bekend als Pangasius.

de bruissteen lijkt me ook niet zo’n goed idee, doet meer kwaad dan goed in een bak. Alleen gebruiken als je medicijnen gebruikt in de bak. Voor beluchten na een kuur.

nog meer over je bestand. Het is wel een beetje een bij elkaar gezocht bestand (sorry) oftewel, het past niet allemaal bij elkaar. En zeker 5 kempvissen in zo’n bak, ik schat een meterbak? Is teveel van t goede, gaat zeker heibel opleveren.
 
Hey fozzy,
Alvast bedankt om te reageren.
De visjes zijn nu nog klein, mijn bedoeling is om nu zoveel mogelijk ervaring op te doen en alle beginnersfouten beter nu mee te maken dan later.
Voor deze vissen ben ik zeker van plan om ze na verloop van tijd over te gaan zetten in een bak die aan hun nodige behoeften zal voldoen.
Verder de kempvissen zijn allemaal vrouwtjes daar had de verkoper niks over gezegd dat dit een probleem zou geven.
Dan de bruissteen heb ik uitgezet nu maar wat is er precies zo slecht aan dan?
 
Leuk om weer een nieuw iemand te verwelkomen!

Die blauwe 'haai' is wel een beetje een probleem want die wordt een meter lang. Ik neem aan dat je niet van plan bent om een 5 meter bak neer te zetten. Verkopen van die beesten zal ook lastig zijn want tsja, wie heeft er een 5 meter bak klaar staan voor die beesten ;)
Wat betreft de bruissteen, de meningen lopen nogal uiteen. Ik gebruik ze vaak wel in een aquarium en merk geen nadelige gevolgen. Als je echter co2 toevoegt met een aparte installatie (voor de planten of verlagen ph) dan gooi je ook weer een hoop co2 uit het water met die bruissteen. Voor een aquarium zonder co2 toevoegingen zie ik geen probleem eigenlijk.

De rest van het visbestand past ook niet echt bij elkaar. Kempvissen kunnen erg territoriaal worden en vechten tot de ander dood is, ook naar andere vissen toe. Andersom kunnen andere vissen ook weer aan de vinnen van de bettas gaan knabbelen. Het is echter wel iets wat iedere beginnende aquariaan tegen aan zal lopen. Mijn eerste visbestand was ook niet ideaal te noemen. En wat je ook doet, er is altijd wel iemand die wat op te merken heeft. ;)
 
Daniehoogland ,merci voor de reactie.
Als je mijn eerste filmpje bekijkt wat vind je van de vissen hoe ze zich gedragen? En hoe ik het filtersysteem heb ingesteld?
 
Het is in ieder geval een vrolijke bende? met drukke vissen en rustige door elkaar dat zal bij sommige vissen wel wat stress geven.
Op zich wel leuke vissen
In jouw bak maken meerdere soorten gebruik van dezelfde waterlaag. Daarom is het spitsuur in het midden.
Het ziet er wel fris uit.
Ik gun de vissen misschien wat meer schuilplekken. En zoals gezegd is je bak ws snel te klein.voor sommige soorten.
Goed dat je hier je vragen dropt.
 
Daniehoogland ,merci voor de reactie.
Als je mijn eerste filmpje bekijkt wat vind je van de vissen hoe ze zich gedragen? En hoe ik het filtersysteem heb ingesteld?
De vissen zwemmen vrolijk rond. Ik denk dat er voor de Betta's en Goeramies wat te veel stroming is die zijn namelijk gewend om in bijna stilstaand water te leven. Ik ben altijd een fan van tandkarpers en die zien er ook prima uit maar die twee maanvissen horen daar dan weer niet tussen. Die blauwe haai is al het nodige over gezegd. Het zwemt nu allemaal prima hoor maar op de lange termijn zie ik er niet veel in.

Wat je filter betreft kan ik niet veel over zeggen zo van een video opname. Het gaat bij een filter meer om de inhoud en het filter materiaal dan een video opname van de uitstroom. Zo op het eerste gezicht ziet het er prima uit maar zoals eerder gezegd is er voor sommige vissen wat te veel stroming.
 
Hoi Jason, welkom allereerst en goed dat je hier komt voor info en hulp.

Ter aanvulling op het bovenstaande:

Zou inderdaad kijken of die 'blauw haaien' naar iemand anders kunnen of dat deze terug kunnen naar de LFS (aquariumwinkel). Ook voor je 'maanvissen' zegt men dat deze doorgaans in een grotere bak gehouden moeten worden en het liefst met wat meer dieren. Hier evt nog wat naslagwerk: https://www.aquainfo.nl/artikel/pterophyllum-scalare-maanvis/ .

Je gaf zelf al aan dat het niet helemaal zo is gegaan als zou moeten maar vind het op zich ook al een aardig groot bestand voor een bak die pas twee maanden draait. De voorkeur is dit altijd rustig op te bouwen zodat het biologische filter rustig aan de verhoogde afvalstromen kan wennen.

De luchtsteen is in de meeste gevallen niet standaard nodig en wordt doorgaans gebruikt tijdens een behandeling met medicatie of wanneer het heel warm is. Kan verder geen kwaad dus als je het mooi vind staan zou ik het lekker erin laten, je gebruikt ook geen Co2 dus daar hoef je het niet voor te laten. Ook zie je het snel genoeg aan de vissen. Als deze naar lucht gaan happen en aan het oppervlak gaan hangen is er vaak sprake van zuurstoftekort.

Tot slot, ik weet niet of je dat toevallig al hebt maar zou ik je aanraden een testsetje te kopen. Nu is je Gourami gestorven en indien je denkt dat dit door je waterwaarden komt kun je dit gelijk meten. NH3/4 (ammonium/ammoniak) en NO2 (nitriet) zijn echte killers en zou je standaard in je set moeten hebben. Zoek maar even op dit forum evt naar topics over testsets mocht je nog niks hebben. Je kan ook even dit filmpje kijken van Aquarium Sunshine Valley welke ik persoonlijk erg goed en duidelijk vindt --> .
Druppeltests zijn altijd beter dan strips en voor iets meer dan 30 euro heb je al goede koffers.

Verder ziet je bak er op het filmpje wel schoon en verzorgd uit, ietwat druk qua vis. Succes en plezier en als er weer vraagtekens opdoemen weet je het forum te vinden ;).

Gr
Stefan
 
Merci Stefan voor de reactie.
Ik weet al wat meer nu dankzij jullie.
Het is een begin van mijn hobby dus ik ga er nog verder mee doen.
Mijn bedoeling is om nu zoveel mogelijk te leren.
Heb je misschien ook een idee over welke tijd het zal gaan dat deze vissen moeten overgeplaatst worden?
Ik ben zowizo van plan om (als alles goed gaat)
Binnen 1jaar-1,5jaar een bak te zetten van L2,50m,H1m,B1m. Ongeveer.
 
Don't know. Staat dat ze snel groeien maar ik geloof niet dat ze binnen een jaar al meer dan een halve meter zijn. Wel heb ik wel is gelezen dat alles wat in de bek past er ook in gaat op den duur dus of je dat moet willen met andere vissen. Eigenlijk is het ook helemaal geen geschikte vis voor 'normale aquaria'. In mijn optiek geschikt voor de dierentuin, snap ook niet waarom men ze nog steeds verkoopt (heb wel een idee :unsure: .... ) . Weet ook niet welke soort je hebt maar de meesten worden allen groter dan een meter. Sommige van die soorten worden ook overigens gebruikt als consumptievis (vd Pangasius filet).
 

Terug
Bovenaan