"Advies" van dierenwinkel over betta's


Destiny035

Well-known member
Lid geworden
6 juni 2019
Berichten
273
Leeftijd
47
Locatie
Leeuwarden, Nederland
Dus ik loop in de dierenwinkel waar ik vaker kom, kan het goed met die man vinden en koop er vaak ondergrond voor de hamsterkooi. Ook bewonder ik de betta die in een hoge koker zit (nooit iets van gezegd, zo ben ik nou een maal niet...).
Maar nu zag ik naast die koker twee vazen (lage) met in elk een betta die langzaam aan de opper vlakte zwommen.

Dus ik zeg "Had je hier nou niet iets groters voor kunnen nemen?" en ik krijg vervolgens een hele verhandeling over dat mensen, als ze al een vaas op hun bureau willen hebben, daar mooi een betta in kunnen doen omdat ze niet zo groot nodig hebben. En dat ze in het wild ook in kleine poeltjes zitten en mensen ze in rijstvelden houden om insecten op te eten.

Ik zei dat ik een 25L bakje had en juist omdat mijn betta snel heen en weer schoot hem meer ruimte wilde geven en daarom een 60cm bakje wil, zegtie "Dat is omgekeerd denken, een betta vindt wat kleiner juist fijn, dan hoeftie niet zoveel territorium te verdedigen. Ze gaan juist zo snel heen en weer als tegen dat ze te groot zitten." Ik heb gezegd dat je dwerghamsters ook niet in kleine hokjes houdt.

Ik had medelijden met die visjes... maar ik bedacht me ook dat als ik ze zou kopen (ik heb sowieso nog niets om hem in te doen) hij zo weer nieuwe in vaasjes zou doen... ze worden zo als "setje" verkocht.

Arme beesten. Ik moest het even van me afschrijven en ben benieuwd naar de commentaren. Voor zover ik hier en op Internet heb gelezen klopt bovenstaande toch niet?
 
Ze zitten inderdaad in rijstvelden en dat is ondiep stilstaand water, maar die poelen zijn wel gewoon meterslang. Dat als argument gebruiken voor kleine bakken houdt voor mij geen stand.
Betta's doen het prima in kleinere (30 liter) aquaria, maar in grote gaat ook prima. Heb er hier een tijd een gehad in 180 liter en die had nergens last van. Dat waren wel de kortvinnige varianten, langvinnige worden wel eerder moe.
Maar ben het met je eens. Het is schandalig dat ze nog verkocht worden voor in een vaas, vaak zonder filter of heater. Wat mij betreft mag dat onder dierenmishandeling gaan vallen.
 
Vreemde beredenering van die man.. Mag ik vragen welke dierenwinkel dat was? Dan vermijd ik die in ieder geval ;)
 
Onder in Zaailand in Leeuwarden. Verder prima winkel maar ik weet wel waar ik geen vissen ga kopen :) voor hamsterondergrond en voer en zo is het prima te doen. Lekker dichtbij vanaf mijn werk ;) Wil hem ook zeker geen slechte naam geven hoor.
 
Het in flessen of vazen houden van betta is natuurlijk not-done. Is het al niet omdat je dan geen filter en verwarming kunt bieden en de vis gewoon te koud wordt gehouden. Wel kan ik mij vinden in het territorium gedeelte van zijn uitleg, ik heb dat geloof ik ook in jouw topic gepost over de 60cm bak. Mijn ervaring met Betta's is dat ze een kleinere bak vaak fijner vinden en helemaal niet zo lekker doen in een 60cm aquarium. Wat de winkelier zegt over een te groot territorium aanbieden die hij dan moet verdedigen en stressvol kan zijn vind ik zo gek nog niet en rijmt ook met de ervaringen die ik zelf heb.

Op dit moment zit mijn betta ook in een 60cm en hij is wat verloren lijkt het wel. Ik ben dan ook juist aan het kijken voor een 25L bakje (liefst vrij laag en wat breder dus geen cube) als vervanging of wellicht het opdelen van de 60cm in twee of drie gedeeltes.
 
Je moet bij een Betta ook rustige en geschikte medebewoners hebben dus ik denk dat de combi in het genoemde geval niet zo goed is.
 
Ze zitten inderdaad in rijstvelden en dat is ondiep stilstaand water, maar die poelen zijn wel gewoon meterslang.
Dit is trouwens niets eens helemaal waar en is alleen populair gemaakt als excuus om niet voor goede huisvesting te zorgen. Betta's leven in vrij ruime blackwater stroompjes en poeltjes. Tijdens de moesson kunnen deze poeltjes overlopen en dan belanden een aantal vissen in rijstvelden. Dit gebeurt dus hooguit een aantal keer in een periode van zo'n 3-4 maanden en met maar een klein percentage van alle wilde Betta's.
 
Veel bettakwekers houden hun visjes in bakjes van een paar liter. In Azië heb je hele kantoren waarop elk bureau een betta staat in een klein bakje. Nou kun je dat met het opgeheven vingertje veroordelen. Maar ik zie eigenlijk niet zo waarom. Objectief bekeken leven ze niet korter dus wat is er mis mee? Het idee dat dieren gelukkig worden van veel ruimte is een nogal cultuur gebonden menselijke perceptie zonder feitelijke onderbouwing.
 
Veel bettakwekers houden hun visjes in bakjes van een paar liter. In Azië heb je hele kantoren waarop elk bureau een betta staat in een klein bakje. Nou kun je dat met het opgeheven vingertje veroordelen. Maar ik zie eigenlijk niet zo waarom. Objectief bekeken leven ze niet korter dus wat is er mis mee? Het idee dat dieren gelukkig worden van veel ruimte is een nogal cultuur gebonden menselijke perceptie zonder feitelijke onderbouwing.
Je ziet toch wel duidelijke verschillen in gedrag tussen een Betta in een 2 liter bakje en een Betta in een 30 of 60 liter bak. In grotere bakken merk je gewoon dat ze de ruimte gebruiken en meer bewegen.
 
Wat die man verteld is grootendeels waar, betta's leven het grootste deel van het jaar in kleine poeltjes van vaak nog geen tien liter, regelmatig zelfs alleen op een hoopje natte bladeren. Dat betekent natuurlijk NIET dat ze in een kom van 2 liter gehouden kunnen worden. In zo'n kleim aquarium heb je heel snel vervuild water, en heb je te koud water om de betta langere periodes in leven te houden.
 
Wat die man verteld is grootendeels waar, betta's leven het grootste deel van het jaar in kleine poeltjes van vaak nog geen tien liter, regelmatig zelfs alleen op een hoopje natte bladeren. Dat betekent natuurlijk NIET dat ze in een kom van 2 liter gehouden kunnen worden. In zo'n kleim aquarium heb je heel snel vervuild water, en heb je te koud water om de betta langere periodes in leven te houden.

Heb je iets om die informatie te onderbouwen?
Het komt niet overeen met wat ik hier lees.

 
Heb je iets om die informatie te onderbouwen?
Het komt niet overeen met wat ik hier lees.

Mooi artikel! Daar wordt ook gesproken over de "The ‘Bettas Dislike Large Tanks’ Myth" en nu ik dit lees zou het best wel eens kunnen dat mijn 60cm bak gewoon te open is. Binnenkort eerst maar eens wat nieuwe plantjes plaatsen en kijken of hij zich daarmee meer op z'n gemak voelt.
 
Mooi artikel! Daar wordt ook gesproken over de "The ‘Bettas Dislike Large Tanks’ Myth" en nu ik dit lees zou het best wel eens kunnen dat mijn 60cm bak gewoon te open is. Binnenkort eerst maar eens wat nieuwe plantjes plaatsen en kijken of hij zich daarmee meer op z'n gemak voelt.

Er staat veel op het internet. Ik heb geen bewijzen voor hoe waar dit is. Het komt wel meer overeen met dat wat ik her en der tegenkom.

Naar ik heb begrepen zijn de betta's zoals we die hier nu hebben, met hun lange vinnen, heel andere vissen. Ik zou zelf een betta met lange vinnen niet meer in meer dan 20 a 30ltr water doen, met bijna stilstaand water. Gewoon omdat hij waarschijnlijk wel wil zwemmen, maar de vinnen een te grote handicap zijn waardoor hij vermoeid raakt waardoor ziekten meer kans maken.

Dat dierenwinkels en kwekers hun vissen tijdelijk in kleine potten houden daar kan ik me, tot op zekere hoogte, iets bij voorstellen. Dat ivm gemak, houdbaarheid etc.

Dat ze het goedpraten en ook stimuleren bij toekomstige eigenaren is iets wat in mijn ogen net zo triest is als goudvissen die verkocht worden in een 20ltr bak.
 
Ik heb de beste man gevraagd hoe hij het zou vinden om zijn hele leven op de wc te zitten...
Toen kwam dus het "poeltjes" verhaal.
 
Veel betta's in de hobby staan vrij ver af van die in de natuur, vooral de langvinnige vormen kun je volgens mij moeilijk vergelijken. Dus in hoeverre dat een argument is kun je je sowieso afvragen.

En voor alle duidelijkheid, ik wil niemand aanmoedigen een Betta in een zo'n klein mogelijk bakje te stoppen, groter lijkt me sowieso leuker om naar te kijken. Maar om het nou meteen tot zielig te bombaderen. In de Betta-hobby is er een redelijke consensus dat ze klein gehuisvest kunnen worden, en dat zijn toch mensen met een behoorlijk stuk kennis en meer dan voldoende passie voor dit visje.
 
Sorry, misschien bekijk ik het inderdaad dan wat overdreven. Ik heb een hamster en ik weet dat mensen die in kleine hokjes stoppen "want hij is immers maar klein". Dat ze kilometers kunnen lopen voor voedsel bedenkt dan niemand.
Dus ik bekijk het inderdaad wat "dat arme beest kan tien cm zwemmen en dan moet hij omkeren" - hij kan niet eens even vaart zetten.
Ik zou het persoonlijk totaal niet leuk vinden dus ja... misschien moet ik dat niet zo bezien :) maar ik gun ze gewoon genoeg ruimte om iig eens lekker een baantje te kunnen trekken indien gewenst.
 
De moeilijkheid is natuurlijk dat wij niet als een betta vis kunnen denken en het vanuit ons perspectief zien is natuurlijk niet correct.

Ik zeg niet dat ik het er mee eens ben en zou mijn betta nooit in een klein glazen bakje stoppen maar Simpy Betta, die kweekt betta's en verkoopt ze aan LFS heeft speciale opgroei bakjes voor de betta's. Die beesten worden daar dus opgekweekt om dan weer verkocht te worden. Die zullen er dus wel een aantal maanden in zitten en zien er allemaal erg gezond uit. Het is natuurlijk ook best lastig als je niet mannetjes bij elkaar kunt zetten om die te kweken, je kunt moeilijk voor elke vis een 60cm bak neer zetten. Al die kleine bakjes zijn wel aangesloten op een DYI sump en krijgen regelmatig nieuw water.

Zie onderstaand fragment.

 

Terug
Bovenaan