Advies over soorten bij elkaar


G

Gerwin

Guest
Dag mensen, heb een juwel panorama 80'-40-40.
Huidige bestand bestaat uit 14 roodkopzalmpjes, 4 corydoras anues wil dit graag uitbreiden met als in hoofdrol trio apistogramma cactoide en liefst een paar bijlzalmpjes aangezien bovenlaag nogal leeg is.. is dit mogelijk? Of heeft iemand tips ook voeg ik even foto toe van de inrichting v mn huidige setups groetjes
Gerwin ps ben beginnent aquarium houder dus op of aanmerkingen zEer welkom! !

Aq1.jpg


Aq2.jpg


Aq3.jpg
 
Hallo Erwin,

Ik zie dat je een kiezelbodem in je aquarium hebt. Als je een harem van de prachtige Apistogramma cacatuoides overweegt dan zou ik je streng willen adviseren om het aquarium opnieuw in te richten met een zandbodem. Met name de mannetjes zeven graag zand door hun kieuwen op zoek naar eten. Het is ook aan te raden om dan wat bladeren toe te voegen, je zult zien dat ze zich hier tussen verstoppen en op zoek gaan naar eten.

Bovenstaande inrichting komt overigens ook overeen met de natuurlijke inrichting van je Hemigrammus bleheri. En ook je Corydoras aeneus zullen het zand vast en zeker waarderen en ook natuurlijker gedrag laten zien.

Je zou eventueel nog Carnegiella marthae kunnen toevoegen, deze blijven iets kleiner dan de strigata. Ik zou het echter niet doen omdat het aquarium zo wel erg vol wordt met als gevolg dat het uit balans raakt en je zeer regelmatig water moet verversen. Daarnaast ontstaat er een hoger risico op stress bij vissen met ziekte als gevolg.
Mocht je toch voor een groep bijlzalmpjes gaan, houd er dan rekening mee dat ze kunnen springen en ze voldoende beplanting nodig hebben om beschutting te kunnen zoeken.
 
Wat mijn voorganger al aangeeft, zand is wel een must.

alhoewel ik niet zeker weet hoe de combinatie trio caca's + cory's gaat worden in een bak van dit formaat.
denk dat als de cacatuoides jongen krijgen, dat de cory's constant worden weggejaagd.

klein groepje bijlzalmen moet nog wel kunnen m.i.
 
Dank voor nuttige tips wat moet ik verstaan onder zand ? Fijne zandkorrels met daaronder laagje voedingsbodem? Zal dit verder dan geen problemen geven met mijn roodkoper? Dank voor nuttige tips wat moet ik verstaan onder zand ? Fijne zandkorrels met daaronder laagje voedingsbodem? Nog suggesties voor andere boven in de bak zwemmers? En planten camboda? Ofzo?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Er word op het forum veel "zand" geroepen, maar wat de doorsnee ermee bedoeld is Filterzand 0.4-0.8mm

ook metselzand (goed spoelen dat wel) word gebruikt, alhoewel ik daar geen ervaring mee heb.

Hornbach heeft ook zand in het zwart, wit & in het bruin (0.4-0.8mm). is ook prima spul.
 
Ik zou kijken voor een voedingsbodem (biologische tuinaarde is ook een optie) en daaroverheen inderdaad filterzand. De aarde zorgt voor voldoende voedingsstoffen en zorgt ook dat je planten stevig kunnen wortelen. Het zand is voor de vissen, de kleine korrel is belangrijk zodat het zand niet dicht slibt.
 
Voordat ik het vergeet: Heb t zelf niet zo op voedingsbodems, gooi zelf altijd wat voedingscapsules bij de planten in het zand.

Die krokodil en de doodskoppen vind ik wel de max.

Nou mijn smaak is het niet maar toegegeven.. het zijn goede schuilplekken :D
 
Ik vind voedingsbodems ook not done want als die uitgewerkt is kun je heel je bak leeg halen om die eruit te krijgen voor hij begint te stinken.
 
Bedankt voor jullie advies ....veel werk gedaan voor niks dus conversie naar zand echt noodzakelijk? Voor kakatoe? Maar wel weer veel wijze thanks all
 

Terug
Bovenaan