advies over plaatsing en lengte zelf gemaakte spraybar


mjgroep

Well-known member
Lid geworden
17 november 2020
Berichten
103
Leeftijd
57
Locatie
heerhugowaard
Hallo Allemaal,

In mijn nieuwe aquarium wou ik een langere spraybar maken.
Ik kan over de achterwand naar de linker zijkant een L met een stuk slang er tussen als bochtje. De spraybar op de achterwand de uitloop naar voren richten en spraybar op zijkant omlaag richten. Mijn intake zit rechts van het midden en ik heb CO2
Heeft dit zin voor de flow?
Moet een spraybar net onder het wateropvervlakte vanwege het beter versprijden van de CO2 belletjes of kan het ook boven het wateroppervlak

Hoor graag jullie adveis en ervaring
Vriendelijke groeten
Marc
 
Als je CO2 wil besparen creëer je het liefst zo weinig mogelijk oppervlaktebeweging.

Ik zie persoonlijk niet direct voordeel in het stuk spraybar tegen de zijruit. Natuurlijk heb ik wel geen idee van hoe groot je bak is.
 
Denk dat enkel de volle achterwand voldoende is.
Maar ik ben overgestapt op RFGs ipv spraybars en dat bevalt mij een stuk beter
 
Als je CO2 wil besparen creëer je het liefst zo weinig mogelijk oppervlaktebeweging.

Ik zie persoonlijk niet direct voordeel in het stuk spraybar tegen de zijruit. Natuurlijk heb ik wel geen idee van hoe groot je bak is.
O ja helemaal vergeten.er bij te zetten.
160x55x55cm waterhoogte.
Ongeveer 460 liter
Ik heb een droogkamer net uit het midden en rechts daarvan zit mijn water intake.
Denk dat enkel de volle achterwand voldoende is.
Maar ik ben overgestapt op RFGs ipv spraybars en dat bevalt mij een stuk beter
Hallo,
3d print je dei rfg's zelf? ik had even gekeken maar 20 euro voor een stukje plastic is wel erg heftig, of ligt dat aan mijm eigen krenterigheid ;-)
 
O ja helemaal vergeten.er bij te zetten.
160x55x55cm waterhoogte.
Ongeveer 460 liter
Ik heb een droogkamer net uit het midden en rechts daarvan zit mijn water intake.

Hallo,
3d print je dei rfg's zelf? ik had even gekeken maar 20 euro voor een stukje plastic is wel erg heftig, of ligt dat aan mijm eigen krenterigheid ;-)
Is prijzig idd, maar ik heb geen 3D printer.
Ik kan ook niet eens 3D tekenen XD
 
Ik heb ook even gezocht naar wat goed te maken was. Begin is een 16/22 aansluiting van een JBL sprayset (spraybar). Vanaf dat punt gebruik ik drukvaste pvc. JBL waar anders het knietje komt een beetje verwarmd zodat een 16 mm pvc buis erin past, daarna pvc knietje gevolgd door pvc buis met 2 mm geboorde gaatjes en einddop. Spraybar ook langs de achterwand.

Trouwens zoals je inmiddels ook wel zult weten verwacht ik, gaat het niet alleen om de CO2 maar om distributie van alle voedingsstoffen en voorkomen van deadspots. Ik heb de gaatjesbuis een cm onder het oppervlak en geen lijm Gebruikt zodat ik speelruimte heb om het buisje in de aansluiting gemakkelijk naar beneden kan schuiven en kan draaien wanneer nodig.
 
Laatst bewerkt:
Wat zijn RFGs?
Random Flow Generators
Niet zo random als je zou denken maar de uitstroom word constant een andere richting op afgebogen
2D2CEFA1-1E28-41EA-963A-51630E48657C.jpeg
 
RFG is dit:
 
Random Flow Generators gebruik kan zeker ook goed werken. Denkelijk zijn er ook voordelen op te merken bij decoraties die normaal vaak een obstakel voor stromingen zijn. Maar daar kan @tuinkabouter misschien, als ervaringsdeskundige, ook iets over zeggen? Verder zou ik ook nog willen weten of de stromingen, door het bundeleffect, voor sommige bakken niet te sterk worden?

In ieder geval meen ik dat bij gebruik van een spraybar deze het best vlak onder het wateroppervlak gezet kan worden met de gaatjes licht naar onder gezet. Hierdoor ontstaat er op het wateroppervlak niet meer dan een lichte rimpeling hetgeen goed uitpakt voor een efficiënt CO2 gebruik. Daarvoor zou ik overigens uitsluitend de achterwand gebruiken om botsende stromingen te voorkomen.
 
Random Flow Generators gebruik kan zeker ook goed werken. Denkelijk zijn er ook voordelen op te merken bij decoraties die normaal vaak een obstakel voor stromingen zijn. Maar daar kan @tuinkabouter misschien, als ervaringsdeskundige, ook iets over zeggen? Verder zou ik ook nog willen weten of de stromingen, door het bundeleffect, voor sommige bakken niet te sterk worden?

In ieder geval meen ik dat bij gebruik van een spraybar deze het best vlak onder het wateroppervlak gezet kan worden met de gaatjes licht naar onder gezet. Hierdoor ontstaat er op het wateroppervlak niet meer dan een lichte rimpeling hetgeen goed uitpakt voor een efficiënt CO2 gebruik. Daarvoor zou ik overigens uitsluitend de achterwand gebruiken om botsende stromingen te voorkomen.
Naja ervaringsdeskundige...
Heb ze er nu 3 weken in zitten dus veel kan ik er nog niet over zeggen.
Jan heeft ze al veel langer, dacht dat Danny ze ook gebruikt.
Judith en Rens hebben getest of je ze kon uitkoken wat dus niet kon XD

Maar voordeel van die rfg tegenover een spraybar is dat je wat beter stroming kan creëeren om grote stukken hardscape.
Dat is gewoon iets wat je niet lukt met een spraybar.
 
Naja ervaringsdeskundige...
Heb ze er nu 3 weken in zitten dus veel kan ik er nog niet over zeggen.
Jan heeft ze al veel langer, dacht dat Danny ze ook gebruikt.
Judith en Rens hebben getest of je ze kon uitkoken wat dus niet kon XD

Maar voordeel van die rfg tegenover een spraybar is dat je wat beter stroming kan creëeren om grote stukken hardscape.
Dat is gewoon iets wat je niet lukt met een spraybar.
Dat doordat er een wisselende stroming en daardoor eventuele obstakels ook omzeilt worden lijkt me een belangrijk pluspunt. Goede informatie dus, dank daarvoor. Maar wordt door het feit dat er sprake is van een zekere bundeling wat je "waterstraal" geen sprake van een te sterke stroming? Overigens: gebruik je gewoon zo'n nozzle dus geen bewegende delen in je uitgang?
 
Dat doordat er een wisselende stroming en daardoor eventuele obstakels ook omzeilt worden lijkt me een belangrijk pluspunt. Goede informatie dus, dank daarvoor. Maar wordt door het feit dat er sprake is van een zekere bundeling wat je "waterstraal" geen sprake van een te sterke stroming? Overigens: gebruik je gewoon zo'n nozzle dus geen bewegende delen in je uitgang?
Nope, geen bewegende delen.
Word gebruik gemaakt van een venturi eductor met gebogen vinnen om de straal af te buigen
 
Maar op mijn andere vraag over die stromingssterkte kan je nog niet zoveel zeggen?
Naja het is niet echt een straal die er uit spuit zoals je hebt met een open pijp.
Het verwaaierd wat zegmaar
 
Heb je dan 1 zo'n RFG of heb je er dan meerdere in 1 bak?
Heb je misschien een foto van hoe wat de aansluiting is op je uitflow.
 
In ieder geval meen ik dat bij gebruik van een spraybar deze het best vlak onder het wateroppervlak gezet kan worden met de gaatjes licht naar onder gezet. Hierdoor ontstaat er op het wateroppervlak niet meer dan een lichte rimpeling hetgeen goed uitpakt voor een efficiënt CO2 gebruik. Daarvoor zou ik overigens uitsluitend de achterwand gebruiken om botsende stromingen te voorkomen.
Is er, naar jullie mening, nog een verschil tussen:
  1. spraybar tegen de achterwand (zodat de stroming van boven-achter > boven-voor > beneden-voor > beneden-achter gaat)
  2. spraybar tegen de zijwand (zodat de stroming boven-links > boven-rechts > beneden-rechts > beneden-links gaat)
Wat is zo lees is dat de meesten de spraybar tegen de achterwand hebben.
Mijn theorie is dat de 2e optie beter is: het 'vuil' zal zich uiteindelijk verzamelen aan de linkerkant. Aangezien een zijkant een kleinere oppervlakte heeft dan de achterkant zal het vuil sneller in de filter-inlaat komen.

Hoe denken jullie hierover?
 
Is er, naar jullie mening, nog een verschil tussen:
  1. spraybar tegen de achterwand (zodat de stroming van boven-achter > boven-voor > beneden-voor > beneden-achter gaat)
  2. spraybar tegen de zijwand (zodat de stroming boven-links > boven-rechts > beneden-rechts > beneden-links gaat)
Wat is zo lees is dat de meesten de spraybar tegen de achterwand hebben.
Mijn theorie is dat de 2e optie beter is: het 'vuil' zal zich uiteindelijk verzamelen aan de linkerkant. Aangezien een zijkant een kleinere oppervlakte heeft dan de achterkant zal het vuil sneller in de filter-inlaat komen.

Hoe denken jullie hierover?
Mijn spraybar zat tegen de achterwand met de graden zo 30 graden naar meteen gericht vlak onder het wateroppervlak. Dit zorgt voor een lichte beweging op het wateroppervlak. Doordat de stroming kaatst tegen de vooruit wordt ze naar beneden gedrukt gaat over de bodem naar de achterkant, stroming over de bodem is belangrijk, en komt daar weer boven voor de volgende duw. Er ontstaat zo een spiraalvormige stroom beweging richting je aanzuiging die alleen gewijzigd word door decoratie en planten. M.i. de beste totale waterdistributie in je bak.
 

Terug
Bovenaan