Advies juwel rio 125


peterctv

Well-known member
Lid geworden
2 november 2008
Berichten
64
Locatie
Bleiswijk
Hallo beste mensen,
Zoals sommigen misschien hebben gezien ben ik terug van weggeweest en wil ik weer opnieuw beginnen met een rio 125 maar ik heb een vraagje over de verlichting .
Afgelopen week mijn oude vaste winkel gebeld over de beschikbaarheid en deze werd meteen afgeraden en werd geplaatst upseld naar de "aqualantis volga" omdat de verlichting van de "rio" niet goed zou zijn.
Volgens de verkoper waren de 2 meegeleverde lampen de "Day" & "Nature" niet goed voor een bak met een gemiddelde plant en visbestand en ook niet op dezelfde manier vervangbaar voor andere lampen zoals met de oude T5.

Ik zou graag jullie mening en advies hierover horen want ben nu wel gaan twijfelen.

Bvd Peter
 
Ik heb een rio240. De day lamp heb ik vervangen voor de color van juwel. Kost een paar tientjes en ineens is zijn je lampen oké voor planten. Niet high end, maar wel oké.
 
Laatst bewerkt:
Het halve forum heeft toch een Rio, dus ik zie het probleem niet.

Waarom koop je geen lege glazen bak met een Rio onderkast en een losse lamp zoals een Chihiros. Dan heb je een open bak, veel toffer toch?
 
Hahaha ja die man moet z’n salestarget nog halen denk ik. Google vooral de specs, rio is prima voor gemiddelde plantjes. Vond m zelf zelf vrij fel en werkte in m’n lowtech bak met kikkerbeet.
 
Heb hier toch al verschillende topics voorbij zien komen dat de verlichting te fel is.
Ook is de verlichting niet te dimmen.
Zon op en ondergang kan ook niet.
Het binnen filter zit vast gekit in de bak,dat is bij aquatlantis ook niet het geval.
Bij aquatlantis heb je een echte led lamp, bij juwel led buizen.
Er zit dus wel degelijk verschil tussen de Rio en bv een volga of splendid.
Een Kia kun je ook niet met een BMW vergelijken he.
 
Precies! Maar ook een Kia brengt je tot waar je heen moet. Wil je kwaliteit dan moet je idd de buidel trekken. Maar zeggen dat rio drie keer niks is en dat je duurder moet is ook weer overdreven. Maar das mijn mening :)
 
Kia heb je ook in een Rio uitvoering hoor.
BMW is ook maar..meh... ;)
 

Bijlagen

  • kia-about-kia-concetp-cars-gt4-stinger-tg1-5.jpg
    kia-about-kia-concetp-cars-gt4-stinger-tg1-5.jpg
    30 KB · Weergaven: 44
Heb hier toch al verschillende topics voorbij zien komen dat de verlichting te fel is.
Ook is de verlichting niet te dimmen.
Zon op en ondergang kan ook niet.
Het binnen filter zit vast gekit in de bak,dat is bij aquatlantis ook niet het geval.
Bij aquatlantis heb je een echte led lamp, bij juwel led buizen.
Er zit dus wel degelijk verschil tussen de Rio en bv een volga of splendid.
Een Kia kun je ook niet met een BMW vergelijken he.
Fel zijn de lampen zeker. Ik heb er hier ook wat draaien en bij sommige heb ik stukjes afvoerslang overheen geschoven. Ook heb ik bij 2 de buizen omgedraaid zodat ze tegen de kap aanschijnen zodat het minder fel is.
Heb er geen planten in dus daar kan ik niks over zeggen.
 
Zelf ook lang getwijfeld tussen een Rio en een Volga. Uiteindelijk voor een Volga gegaan omdat de afwerking en uitstraling net wat beter is dan een Rio. Maar alsnog is de Rio een prima bak! Wat betreft verlichting kan je bij de Volga vrij makkelijk gaan dimmen door de aanschaf van een Luminus controller. Bij Jewel zal je hiervoor de complete verlichting moeten gaan aanpakken. Overigens groeien planten ook prima met de standaard lampen van Jewel. Persoonlijk zou ik dan de color met day combineren.
 
Dat is een verkooptruc van juwel,die multilux led buizen.
Als de klant in de winkel staat voor een aquarium krijgt hij een aquatlantis van 700 euro te zien,
en ernaast staat een juwel,ongeveer dezelfde afmetingen,maar wel maar 450 euro.
Keuze is rap gemaakt dan.
Stel dat ze 100 bakken verkopen,aan die veel goedkopere prijs dan wat een aquatlantis kost,
en de helft van die mensen wil toch wat verder gaan in de hobby,
licht dimmen,zon's op/ondergang creeeren enz....
Die krijgen als ze terug naar de winkel gaan allemaal een helialux+controller van om en bij de 300euro voor hun neus geschoven,
en wat doe je dan,kopen natuurlijk,
je gaat dan niet weer een nieuwe bak kopen waarvan de verlichting wel te dimmen enz is.
Mooi verkooptrucje wat ze daar bij juwel bedacht hebben.
 
Daar heb je helemaal gelijk in Marc .
Het gaat er mij om dat ik gewoon weer wil beginnen en dan met een bak met Led en aangezien het verstandiger is om helemaal nieuw te gaan dan mijn oude rio uit de berging te trekken die 6 jaar gedraaid heeft en nu 7 jaar droog staat kwam ik weer bij een rio uit
 
Misschien of mezelf kennende zeer waarschijnlijk zal ik in de toekomst wel upgraden naar een systeem waarbij ik wel kan dimmen en dergelijke maar het is allemaal al duur genoeg om opnieuw te beginnen dus stap voor stap en dan komt het ook wel goed.

Ik baalde vooral over het advies wat ik kreeg of eigenlijk niet en dan ga je nadenken waar je wel het advies kan krijgen wat je zoekt en tadaa dan kom je hier uit.
 
Vaak merk je bij een lfs dat ze willen verkopen en dat is ook wel weer te begrijpen en ja dan proberen ze soms zaken aan te praten die niet echt noodzakelijk zijn.
 
Juwelledlampen, ik heb ze ooit gekocht uit beschikbaar en uit nieuwsgierigheid.
Ik persoonlijk zou het nooit iemand terugaanbevelen.
Met name omdat het veelsteduur verkocht wordt voor wat het klaarspeeldt.
 
Te hoog spectrum oa en te weinig golflengtes die voor de bio beslechtbaar zijn.
In de multilux is het te vervangen voor colorbuizen, dan ben je weer 100€ verder.
Met genoeg geld kun je dat rustig doen dan komt automatisch er weer een co2 advies bijkijken maar mij vind je er niet in.
De kleurweergave laat te wensen over!
Te veel lichtsterkte die nauwelijks te benutten valt in die zin.
Mijn mening inziens.
 
Ok, ik moet zeggen dat ik het kleurenspectrum niet ken en ik heb vroeger de Juwel met T5 en T8 gehad en ja daar was ik goed over te spreken.
 
Ok, ik moet zeggen dat ik het kleurenspectrum niet ken en ik heb vroeger de Juwel met T5 en T8 gehad en ja daar was ik goed over te spreken.
Dat was het makkelijke van die oude TL-buisen daar kon je mee spelen met allerlei verschillende merken en kleurenspectrum
 
Nou het water is door de bak.

Net 5 minuten geleden een nieuwe Rio 125 besteld , nu nog ff wachten op de verzendbevestiging en dan is ie morgen als het goed is binnen.
 
Alvast veel plezier van je bak en denk er ook over na of je de interne filter erin wil houden want een buitenfilter is vaak effectiever.
Als de bak nog leeg is dan is een intern filter er nog vrij makkelijk uit te halen.
 
Bedankt hij komt morgen binnen maar ga wel alles op mijn gemak doen en natuurlijk met een foto verslag ervan.

Wat het binnenfilter betreft weet ik nog niet of ik hem deze x ga verwijderen, een buitenfilter heb ik nog , een Eheim Classic 250 ik moet daar nog wel een nieuwe binnen emmer (de houder voor de media) zien te bestellen ergens want ik krijg het deksel er niet meer af.

Maar dat komt wel goed ik heb geen haast , ben nog bezig met dingen uitzoeken zodat ik de bak krijg met het visbestand, plantenmix en daar de juiste bodemsamenstelling wat ik wil.
 
Ik vind het grote voordeel van een binnenfilter dat dat de oppervlakte van het water affiltert. Dat doet een extern filter niet, omdat daar de aanvoer veel lager van zit. Om die reden heb ik besloten om de interne filters van mijn bakken (zelfbouw 2m en Juwel 350) mooi in de bak te laten zitten, ondanks extern filter dat daarnaast draait.
 
Ik gebruik voor het affilteren dan ook een afschuimertje die 1 uur per dag draait.
 
Ik gebruik voor het affilteren dan ook een afschuimertje die 1 uur per dag draait.
Een afschuimer in een zoetwater bak?
Die heb je toch alleen nodig in een zoutwater bak?

Ik weet dat er een kamlaag op het water kan komen als het oppervlaktewater niet voldoende in beweging is.
Daarom zorgde ik er altijd voor dat de uitstroom verdeeld was over de hele breedte en zo strak op de oppervlakte dat het net geen geluid maakte.
Ik had dat van die kamlaag en de beweging dan ook van hier en ik had er dan ook geen last van met mijn uitstroom zo geplaatst.

Maar dit van zo'n afschuimer is dan ook nieuw voor mij, moet ik natuurlijk wel zeggen dat vooruitgang altijd in beweging is en dit een perfecte plek is om nieuwe ideeën en oplossingen te delen.
 
Nee er zit een heel klein sponsje in en elke week met het verversen spoel ik die even uit.
 
Hallo beste mensen,
Zoals sommigen misschien hebben gezien ben ik terug van weggeweest en wil ik weer opnieuw beginnen met een rio 125 maar ik heb een vraagje over de verlichting .
Afgelopen week mijn oude vaste winkel gebeld over de beschikbaarheid en deze werd meteen afgeraden en werd geplaatst upseld naar de "aqualantis volga" omdat de verlichting van de "rio" niet goed zou zijn.
Volgens de verkoper waren de 2 meegeleverde lampen de "Day" & "Nature" niet goed voor een bak met een gemiddelde plant en visbestand en ook niet op dezelfde manier vervangbaar voor andere lampen zoals met de oude T5.

Ik zou graag jullie mening en advies hierover horen want ben nu wel gaan twijfelen.

Bvd Peter
Mijn ervaring met Juwel verlichting (wanneer er 2 ledbalken in zitten) is dat ze zelfs te fel zijn.. zeker bij niet veeleisende planten. Je kan er alleen geen dimmer op zetten geloof ik. Een vriend van mij had schijfjes pvc erover heen gedaan, want voor basis planten was het echt te fel
 

Terug
Bovenaan