Advies gevraagt


P

para89

Guest
Hallo medeforumleden,

Binnen nu en zeer korte tijd gaat het toch gebeuren dat ik ga overstappen van een juwel rio 125 naar een trofis colisa 1200 :D
Dit omdat ik op mezelf ga wonen en op deze manier gelijk de kans krijg het aquarium goed op te starten endergelijke zonder dat ik met 2 aquariums in het huis zit. De vissen kunnen dan zolang tijdelijk in het aquarium bij mijn ouders thuis blijven zitten.

Het nieuwe aquarium is gelijk een heel stuk groter als die ik nu heb dus ben van plan ook wat grotere vissen te gaan houden.

Ik ben al op onderzoek uit geweest en was eerst van plan 6 discus vissen te nemen met zo'n 12 corydoras sterbais op de bodem maar ben hier al vanaf gestapt. Ik vond het toch te duur worden kwa onderhoud en alles wat er bij discussem komt kijken.
Een echte expert op het gebied van discussem had mij verzekerd dat mijn aquarium uitermate geschikt was voor 6 discussen dus ging hier ook gewoon van uit.

Maar zoals eerder gezegd neem ik geen discussen meer. Nu gaat mijn voorkeur uit naar maanvissen. Dit omdat ik dit ook prachtige vissen vind en zeer sierlijk :D

Nu eigenlijk de belangrijkste vraag, hoeveel kan ik er dan nemen en is er dan bijvoorbeeld nog plaats voor een schooltje kardinalen en corydorassen?

Ik heb nu namelijk een school van 15 kardinalen en zou deze graag mee overnemen voor wat extra kleur in het aquarium.
De corydorassen wil ik omdat dit zeer goede opruimers zijn :)
Heb nu ook nog een koppeltje apistogramma cacatuoides maar deze wil ik niet samen gaan houden met corydorassen en maanvissen denk dat dit toch fout gaat lopen.

Afmetingen aquarium: 120x45x65 ( LxBxH )
Pomp: JBL cristalprofi e1501 greenline (max. 1400L per uur )

Hoor graag wat mogelijk is en wat jullie er van vinden :)

Groetjes!!
 
WElkom op het Af.

Dus,als ik het goed begrijp,doe je eerst de vissen bij je ouders????

En ben je gereed met je bak,ga je ze daar opjagen?

waarom laat je ze niet gewoon in de oude bak? overleven ze tenminste.
 
was ik er vergeten bij te zetten maar mijn ouders willen de rio 125 niet houden dus als mijn nieuwe aquarium eenmaal ingedraaid is gaan de vissen van de juwel rio 125 naar de trofis colisa 1200 en gaat de rio 125 weg.

Dus moet de vissen wel overplaatsen want mijn ouders zijn niet van plan een aquarium te onderhouden :)
 
Vind de bak persoonlijk aan de kleine kant voor zowel maanvissen als discussen. Beter beperk je je tot de Apistogramma cacatuoides die je nu hebt, daar kan je eventueel een harem van maken (dus meerdere vrouwen). Corydorassen zou ik inderdaad weglaten. Dan past er zeker nog wel een school/scholen. Zou er verder ook geen dwergcichliden bij doen, aangezien de cacatuoides niet altijd even vriendelijk is.
En eventueel nog wat (dwerg)garnalen.
 
Ben bij hobbykwekers geweest en die hadden toch een andere mening :) Het was inderdaad wel die minimale maat maar zeker niet te klein volgens deze personen. Dit is wat ze mij vertelden en mag toch van hobbykwekers die dit al jaren doen wel verwachten dat ze goed advies geven, ze doen het namelijk niet voor het geld maar puur voor de hobby :)

de cacatuoides zou ik liever niet meer meenmen ivm het gedrag. Ook al hebben ze geen jongen dan nog zijn ze vrij agressief en fel. ( op het moment hebben ze wel jongen dus word nog wat om deze straks eventueel uit te vangen ) Wil ook het liefste geen dwergcichlides meer :)

Voor de kardinalen zou ik eventueel een ander huisje kunnen zoeken want vind ze toch niet zo opvallen als ik gehoopt had ook al heb ik een hele donkere achterwand en het gedrag is ook niet zo boeiend, maar dit is mijn persoonlijke ervaring :)

Dus zover ik nu begrijp kunnen maanvissen niet??

Groetjes
 
para89 zei:
Ben bij hobbykwekers geweest en die hadden toch een andere mening :)
Weet je heel zeker dat het hierbij ging om het houden van een groep maanvissen? Of ging het heel toevallig om het huisvesten van een kweekkoppel? Daar zit in gevallen (ook bij andere soorten) namelijk een wereld van verschil tussen.

~ Ivo
 
het ging om houden van groepen en niet om kweekkoppels dit heb ik er inderdaad wel duidelijk bij verteld want had op internet ook al gelezen dat hier verschil in zat :)
 
Ook al zijn het hobbykwekers, ze willen toch verkopen.
En ik vind de bak inderdaad te klein, zeker voor een groep maanvissen. De hoogte is wel goed, alleen het zal nooit 65 cm netto zijn, aangezien je nog een bodem hebt en hem waarschijnlijk ook niet helemaal tot de rand vult. En maanvissen blijven ook cichliden. Dus als die afzetten dan worden/zijn ze ook agressief. De anderen moeten wel een beetje de mogelijkheid hebben om woedeaanvallen te kunnen ontvluchten.
 
een groepje van 5 maanvissen,moet makkelijk kunnen.de bak is 120cm lang.
mooie lengte.de rio 300 word hier ook vaak geadviseerd.zelfde lengte.hoogte is 65cm
met bodem eraf,en omdat de bak nooit helemaal vol zit.zou je ongeveer een hoogte van 50cm overhouden.
dat kan ook mooi.ik zou de kardinalen met nog een stuk of 10 uitbreiden en dan heb je een mooi bestand.
 
@visstick: Degene waar ik geweest ben niet hoor. Deze wou echt weten in wat voor aquarium ze kwamen en hoe ik deze in ging richten enzo. Als mijn aquarium te klein had geweest had hij het ook wel gezegdwant met mij was er nog een kijker en die had een aquarium van 100cm en die rade hij af om maanvissen te nemen. Hij vond 120cm echt de minimale grote die het aquarium moest hebben.

Net zoals Petie sprak hij over een groep van 5 a 6 maanvissen met dan een school van 15 kardinalen en 10 a 12 corydorassen.

Dit was welliswaar iets over de max heen maar hij legde uit dat ik een zeer sterk filter had gekozen en het daardoor geen probleem zou moeten zijn. Wel langzaam het bestand uitbreiden maar hij was er echt heilig van overtuigd dat dit zeker moest kunnen.

Het is niet dat ik persee wil horen dat het wel kan maar die kweker kwam op mij als heel professioneel over en als iemand die weet waar hij over praat.

Als andere samenstelling gaf hij op:

7x maanvis.
10 a 12x corydoras.
1 a 2 L nummers.

Zo voorkwam je volgens hem dat de vissen elkaar in de weg zwemmen en hier gaf hij zelf ook de voorkeur aan omdat deze samenstelling schijnbaar minder kans op problemen gaf. Hij vertelde wel dat 7 maanvissen echt de max was en ik het beter op safe kon spelen en dan voor 6 stuks te gaan.

jullie meningen en ervaringen zijn natuurlijk altijd van harte welkom wil namelijk zoveel mogelijk ervaringen horen en meningen zodat ik uiteindelijk zelf een beslissing kan nemen.
 
Iemand nog op of aanmerkingen voor de TS want ben benieuwd wat medeforumleden hier van vinden :) ik persoonlijk denk misschien iets te veel dus nog even aan de aantallen werken maar heb al vaker aquariums gezien met dit formaat met daar maanvissen in en ging super. Dus ik denk met wat meer aandacht m.b.t. de aantallen en de samenstelling dat je er wel komt.

Groetjes Kevin
 
Kan niemand mij verder helpen want weet het nu echt niet meer :(
De een zegt dat het wel kan en de andere niet dus is erg verwarrend voor mij.

Hoor graag van jullie :)
 
De meningen zijn dus verdeeld daar kun je uit opmaken dat je dus niet de perfecte situatie maakt voor deze vissen.
Maar het kan dus wel, je hebt alleen een verhoogde kans dat er iets mis zou kunnen gaan wat dat voor deze specifieke vissen zou kunnen zijn weet ik niet precies misschien kan een kenner je daar op wijzen.
Je zou er aan kunnen denken dat ze iets gestrest zouden kunnen zijn wat bv agressie of ziektes een makkelijker kans kan geven in je aquarium ook zullen ze wat minder oud kunnen worden.
Je kunt er ook aan denken dat de vissen minder "gelukkig" zouden kunnen zijn en het dus niet/minder naar hun zin hebben.
Kort samen gevat: je neemt een risico wat heel klein zou kunnen zijn of groter, vraag jezelf af of je dit risico wilt nemen.
Ik weet zeker dat er mensen zijn die de vissen houden zoals jij dat nu wil doen en ik verwacht dat het best goed gaat bij die mensen ook omdat alleen de experts de kleine verschillen in bv gedrag zullen opmerken.
Ik persoonlijk zou het niet doen omdat ik nu zelf een aquarium aan het uitzoeken ben zou ik een groter aquarium nemen maar een stapje groter is soms (en ik denk in dit geval)wel een klap duurder dus dat moet je maar kunnen betalen.

Het is lastig, ik zie het ook een beetje als mijn idee over binnen katten ik vind dat ze naar buiten moeten kunnen en aangezien ik niet op de begane grond woon neem ik geen kat maar er zijn genoeg mensen die het wel doen wat ik ook weer niet raar vind.

Ik hoop dat je wat aan mijn mening (ben ook nog maar nieuw in de aqua) hebt en dat ik een beetje over breng wat ik bedoel.

sucses
 
Ik heb 6 maanvissen in 1,60 zonder andere middenbewoners en ik zou ze niet kleiner willen zetten. Tot nu toe is er een koppeltje en die nemen ruim de helft van de bak in, bij een 1,20 zou er dan nog 30-40 cm over zijn voor 4 manen. Dat is veel te weinig. Ik raad je af maanvissen in die bak te houden.
 
para89 zei:
De een zegt dat het wel kan en de andere niet dus is erg verwarrend voor mij.
Volkomen begrijpelijk, maar helaas is het antwoord niet altijd zwart wit en kunnen meningen verschilllen. Het belangrijkste van alle reacties samen is denk ik dat het je eens aan het denken zou moeten zetten, zoals Socko ook al helder uitlegt. De centrale vraag is dan: 'wil je een situatie creeren die (kennelijk) op het randje is?'

Heb je wel de ruimte voor een 1m50 bak? Je zou dan i.p.v. een (nieuwe?) Colisa 1200 kunnen gaan voor een tweedehands Rio 400?

~ Ivo
 
Zijn er dan bijvoorbeeld niet andere mooie robuuste vissen voor in mijn aquarium die meer opvallen dan de kardinalen en kwa formaat ook groter zijn?
 
Het liefste ook vissen met een leuk en interessant groepsgedrag zodat ze niet.snel gaan vervelen en het leuk blijft om naar te kijken :)
Cichlides wil ik zoiezo niet meer hierdoor worden je keuzes toch redelijk beperkt omdat gewoonweg niet alles bij de cichlides kan. Ik vind namelijk corydorassen heel erg leuk maar dit kan al niet in combinatie met dwergcichlides.

Hoor graag van jullie.

Groetjes!!
 
heeft echt niemand een idee voor mooie wat grotere vissen voor in de middenlaag die wel passen?
Wil me namelijk eerst goed inlezen alvorens ik de vissen ga kopen, vind ik wel zo belangrijk :) Heb nog wel even de tijd maar ik ben iemand die graag ver van tevoren weet hoe en wat.

Groetjes!!
 
Jelle Touwen zei:
Ik heb 6 maanvissen in 1,60 zonder andere middenbewoners en ik zou ze niet kleiner willen zetten. Tot nu toe is er een koppeltje en die nemen ruim de helft van de bak in, bij een 1,20 zou er dan nog 30-40 cm over zijn voor 4 manen. Dat is veel te weinig. Ik raad je af maanvissen in die bak te houden.


Ik heb 2 maanvissen in de 1.60 m
Is prima voor ze,hebben ze de ruimte.
Geen 6 of 7.

Worden blikvangers.
Net als de zoenvissen ,in de 1.20 m.
Best mooie vissen,hoor,maar je kunt niet missen.

DUS,ZOENVISSEN>
 
Roodoogmoenkhausia??? Ondergewaarde leuke "massieve" vis.
 
Misschien kan je voor een groepje Cleithracara maroni gaan i.p.v. een andere bodembewonende cichlide en daarbij een grote school Hyphessobrycon erythrostigma? Beiden niet te kleine, robuuste vissen.
 
Of een drietal/viertal (1M/2-3V) Trichogaster leeri voor het oppervlak, een groepje Puntius pentazona/hexazona in de middenlaag en nog een soortje voor op de bodem.

~ Ivo
 
Ik heb bij de winkel waar ik altijd ga wel eens zoenvissen gezien maar vind die eerlijk gezegd niet zo :p mij te klef :p

@Aad: De vissen die jij adviseerd kan ik niet vinden via google of lijken ze eenb beetje op de rode minor?

Dat zou inderdaad ook een heel mooi bestand zijn jones dankjewel :D Hoeveel zou jij dan van ieder nemen en kan ik dan bijvoorbeeld ipv de Hyphessobrycon Erythrostigma de Moenkhausia Pittieri nemen of gaan deze absoluut niet samen met de Cleithracara maroni's?

Bedankt voor de snelle reacties :D

Groetjes!
 
Dan ga je toch meer naar de azi� hoek en ik blijf liever een beetje in de amerikaanse sferen maar toch bedankt ivo :D
 
bedankt Bertus :D
 
Rode minor,lijkt erop qua vorm,maar zijn meer rood.
Heb er 25 van.
 
ja inderdaad nu je het zo zegt wel maar ik tikte de naam die aad gaf in op google en toen kwamen er vissen tevoorschijn die vrij veel op de rode minor leken dus vandaar :p

Is een mooie grote groep dan :)
 
Die ga ik er bij schrijven op mijn lijstje is inderdaad ook een mooie vis ivo :D
 
Zou dit kunnen denken jullie:

6x Cleithracara maroni
20x Hyphessobrycon Erythrostigma of Moenkhausia Pittieri
??x L-Nummer. (welke weet ik niet dus hoop dat jullie mooie soortjes weten)

Hoor graag van jullie.

Groetjes!
 

Terug
Bovenaan