ADVIES gevraagd: Voederautomaat tijdens vakantie


crossfittom

Member
Lid geworden
24 oktober 2022
Berichten
24
Leeftijd
38
Ik ben opzoek naar een voederautomaat voor mijn JUWEL VISION 120. Welke raden jullie aan? En wat zijn jullie goede en slechte ervaringen met dit soort apparaten.
 
welk type voer gebruik je? Wij hebben 2 juwel easyfeeds staan die het met sluierpellets prima deden. Niet heel fancy maar ook geen klachten over. Mijn advies zou sowieso zijn om er 2 te gebruiken, mocht 1 dan vastlopen, stuk gaan of iets anders overkomen, zitten je vissen niet meteen zonder voer. Je kunt met 2 ook dubbel zo lang wegblijven :)
 
Ik ben opzoek naar een voederautomaat voor mijn JUWEL VISION 120. Welke raden jullie aan? En wat zijn jullie goede en slechte ervaringen met dit soort apparaten.
Ik heb nu de Juwel Smartfeed 2.0. Heb hiervoor ook de JBL Autofeed gehad.

Beide wel degelijk. De Smartfeed van Juwel heeft een extra wartel. 1 voor vlokvoer en 1 voor granulaat.

de JBL is voor mijn gevoel wat beter af te stellen qua hoeveelheid per keer voeren.
de JBL kan je 4 voermomenten per dag instellen.

bij de Juwel kun je kiezen om de intervallen aan te passen tussen 24/48/72 uur.
de Juwel heeft als voordeel dat hij past op de klep van de nieuwe Juwel kleppen. Hij staat er steviger op zeg masr.

om nou te zeggen welke beter is… ik heb de Juwel nog niet so lsng, maar zou de volgende keer weer voor een JbL ga.
 
Bedankt. Ik ga maar een weekje weg, maar wil toch een betrouwbaar apparaat hebben staan. Ik voer droogvoer pellets. Ik zal eens kijken naar de JUWEL Easyfeed.
 
Aanvulling.. je kunt de hoeveelheid voer per keer bij beide aanpassen. Al geeft de JBL minder als je hem op de minimale afgifte zet . Bij de Juwel komt er aardig wat meer uit.
 
Ik heb nog vrij weinig vissen in mijn aquarium. 7 barbeeltjes en paar danios. Dus er moet niet veel voer uitkomen.
 
Ik heb nog vrij weinig vissen in mijn aquarium. 7 barbeeltjes en paar danios. Dus er moet niet veel voer uitkomen.

hmm met zo'n klein aantal visjes en ws micropellets die je voert wordt het eerder de uitdaging inderdaad om niet teveel te voeren. Als je iemand hebt die halverwege een vooraf door jou klaargelegde portie erin kan gooien zou ik voor een week er niet eens een machine boven hangen.
 
Wanneer ga je op vakantie? Als het nog ff duurt is het een mogelijkheid om ze voor tijd een paar weken wat meer te voeren, zodat ze een buffer hebben. Dan kunnen ze gerust een week zonder gevoerd te moeten worden.

als het tenminste geen ‘jonge’ vissen zijn, maar al wel een tijdje rondzwemmen in je bak.
 
Ze zwemmen bijna een jaar rond in mijn aquarium. Ik vertrek 25 augustus en kom 1 september weer thuis. Hoe zou ik dat dan moeten doen als ik ze een week niet wil voeren?
 
hmm met zo'n klein aantal visjes en ws micropellets die je voert wordt het eerder de uitdaging inderdaad om niet teveel te voeren. Als je iemand hebt die halverwege een vooraf door jou klaargelegde portie erin kan gooien zou ik voor een week er niet eens een machine boven hangen.
Dat zou ook nog een idee zijn inderdaad! Bedankt voor de tip.
 
Voor mij voerde de buurvrouw de visjes en ik had envelopjes gevouwen met daarin het voer dat ze moest voeren en op de envelop(je) zette ik de dag zodat ze wist hoe of wat.
 
ik heb een voederautomaat van eheim, ben ik tevreden mee; geen condensvorming en je kunt 4 voedermomenten instellen en of je 1 of 2x per keer wilt voeren
 
Ik gebruik de grasslin rondomatic. Dan kan ik 28 dagen weg en een per keer door mijzelf afgemeten hoeveelheid voer er in doen
 
De Grasslin Rondomatic heb ik ook. Ik vind deze heel fijn, want heb daarvoor weleens met anderen gehad dat ze teveel voer strooiden en niet goed in te stellen waren. Dat is met deze niet mogelijk.
 
Hebben jullie ook een voorkeur in soort voer, merk dat beter bevalt in die apparaten?
Voor de rondomatic kan denk ik het beste korrels. Het staat wel redelijk open en door de verdamping gebeurt het wel eens dat niet al het voer er in valt. Ik heb zelf iets van Hikari pellets volgens mij, maar ik denk dat iedere korrel of grote pallet er wel goed bij past. Vlokken zou ik zelf niet zo snel gebruiken want denk dat die met de verdamping makkelijker aan elkaar gaan plakken, maar dat is een gevoel hoor, geen idee of dat echt zo is.

Ik schat dat er in elk bakje een goede theelepel voer past, en er zijn dus 28 bakjes en je kan maximaal 2 voedermomenten per dag doen. Als je een dag wil overslaan laat je dat bakje leeg. Met de beugel klik je hem zo op de rand van het aquarium maar bij de Juwel past het iig niet, want daarbij is die sierlijst te dik voor de beugel. Ik leg hem boven op het aquarium en dan valt het via een gat in de kleppen in het water.
 
Ik gebruik de grasslin rondomatic. Dan kan ik 28 dagen weg en een per keer door mijzelf afgemeten hoeveelheid voer er in doen

De Grasslin Rondomatic heb ik ook. Ik vind deze heel fijn, want heb daarvoor weleens met anderen gehad dat ze teveel voer strooiden en niet goed in te stellen waren. Dat is met deze niet mogelijk.
Die monteren jullie op een open aquarium denk ik? Of kan die ook op bijvoorbeeld een gesloten Juwel bak?
 
Als je één week weg gaat....niet voeren, ook niet laten voeren. Dat is voor vissen die je al een jaar hebt echt geen probleem.
Precies dit.

Zelf zet ik de voer automaat er pas op als ik langer dan 2 weken weg ben.
Normaal gesproken krijgen ze hier ook maar 3a4 keer in de week.
 
Persoonlijk vind ik het niet fijn om de vissen een week of langer zonder voer te laten. Ik zou niet rustig vakantie kunnen vieren. Daarbij, zonder voeding overleven wij het ook een week, en zelfs nog veel langer, maar prettig is anders.
 
Als mijn vissen (muilbroeders) eieren hebben, eten ze soms tot 6 weken niet.

Denk dat de vergelijking van vissen met mensen in deze niet helemaal juist is.
In een bak die al een jaar of langer draaid kunnen de vissen makkelijk een week of langer zonder bijvoeren hoor, je zult na die week nog echt geen ingevallen buikjes zien.
 
In het wild hebben ze ook hele periodes geen eten. In het aquarium krijgt 95% van de vissen zelfs teveel....mensen en vissen met elkaar vergelijken gaat gewoon niet.

Ervaring leert dat voerautomaten af en toe meer problemen opleveren dan oplossen....dat geldt ook voor het laten voeren door anderen....ik heb liever iets hongerige vissen dan dode.
 

Terug
Bovenaan