Advies aquarium


Erik Blom

Well-known member
Lid geworden
13 december 2012
Berichten
512
Locatie
Zwammerdam
Goedemiddag allemaal,

zouden jullie aan de hand van foto’s jullie mening kunnen geven over mijn aquarium?
het draait al een aantal jaren, maar het wil nog steeds niet helemaal zoals ik het wil.
ik zal de foto’s erbij doen en hoor dan graag wat ik kan veranderen of verbeteren.

alvast bedankt voor jullie advies.
 

Bijlagen

  • 4119BE0E-8F3F-44B8-A9E7-623A5B42C37F.jpeg
    4119BE0E-8F3F-44B8-A9E7-623A5B42C37F.jpeg
    562.8 KB · Weergaven: 93
  • 5F1431DC-4D55-4C52-A7AF-B2E4AA90A05B.jpeg
    5F1431DC-4D55-4C52-A7AF-B2E4AA90A05B.jpeg
    641 KB · Weergaven: 83
  • F9927CE6-6E5E-4225-AD95-77AA88B39D54.jpeg
    F9927CE6-6E5E-4225-AD95-77AA88B39D54.jpeg
    669.8 KB · Weergaven: 85
  • B8EB8030-744E-42DB-8E60-B9B42B5ABEB9.jpeg
    B8EB8030-744E-42DB-8E60-B9B42B5ABEB9.jpeg
    579.1 KB · Weergaven: 89
  • D8FEBF98-144E-4714-AB06-A8B11324DEAC.jpeg
    D8FEBF98-144E-4714-AB06-A8B11324DEAC.jpeg
    571.5 KB · Weergaven: 88
  • 1403B9A0-FA66-4B0B-B5DB-2FB070A9EFAB.jpeg
    1403B9A0-FA66-4B0B-B5DB-2FB070A9EFAB.jpeg
    493.3 KB · Weergaven: 93
  • 3C0D2736-3420-4E8B-9E36-6AFED3CC8F7D.jpeg
    3C0D2736-3420-4E8B-9E36-6AFED3CC8F7D.jpeg
    542 KB · Weergaven: 93
Ten eerste: je plantjes zien er mooi uit en gezonde bladeren.
Wat mij verder opvalt, is dat het allemaal erg vlak en verspreid is. Geen centraal punt waar je blik naar toe trekt, of een blikvanger.
Niet iedereen is even begenadigd met scapen, maar het zou al kunnen helpen als je een groot stuk hout of een paar grote stenen (stuk of 3) in je bak legt, en daar je planten omheen bouwt. Verder hoven je plantjes niet allemaal op 'anderhalve' meter afstand van elkaar te staan. Het kan juist een mooi effect geven als een grotere plant achter een lagere plant met andere kleur of bladvorm tevoorschijn komt.
Kijk anders even rond op internet of in de fotoalbums hier om inspiratie op te doen.
 
Wat is het precies wat niet naar je zin is aan je aquarium?

Mijn mening is wel een beetje gelijk aan die van Lysia. Je bak lijkt er gezond uit te zien maar er ontbreekt naar mijn idee een beetje een plan in de beplanting. Het ziet eruit als je random wat verschillende planten neergezet hebt zonder dat daar een idee achter zit. Klopt dit of is dit juist je smaak en gaat je vraag ergens anders over?
 
Ik ben net opgestart. Heb dus nog echt weinig ervaring.
maar ik zie ook net als de voorgaande berichten mooie plantjes die gewoon ergens neergezet zijn.

heb je ook gekeken naar bv achtergrond, midden of voorgrondplanten.
als je ze op groei hoogte neer gaat zetten krijg je volgens mij al een ander aangezicht.

succes in ieder geval
 
Persoonlijk zou ik het aantal planten gaan verdubbelen. Daarbij een mooi groot stuk hout aan de linkerkant.
 
Hallo allemaal,

bedankt voor jullie advies.
maar kunnen jullie ook technisch advies geven i.v.m. De algen op het grind vooraan.
wat mij ook opvalt is dat de planten achterin de bak kaal worden onderaan, komt dit door te weinig voeding(dus stroming)of heeft dit met het licht te maken?
ik gebruik een spraybar die tegen de voorruit gericht staat.
nu vroeg ik mij af of je ook een spraybar kunt maken met gaatjes aan de voorkant en aan de achterkant en de spraybar in het midden van de bak.
dan heb je overal stroming.
 
Hallo allemaal,

bedankt voor jullie advies.
maar kunnen jullie ook technisch advies geven i.v.m. De algen op het grind vooraan.
wat mij ook opvalt is dat de planten achterin de bak kaal worden onderaan, komt dit door te weinig voeding(dus stroming)of heeft dit met het licht te maken?
ik gebruik een spraybar die tegen de voorruit gericht staat.
nu vroeg ik mij af of je ook een spraybar kunt maken met gaatjes aan de voorkant en aan de achterkant en de spraybar in het midden van de bak.
dan heb je overal stroming.
Om over dat soort dingen iets zinnigs te kunnen zeggen is het handig om een beetje zicht te hebben op de staat van je bak.
Wat zijn je waterwaardes? Wat voeg je toe? Met welke frequentie? Hoevaak doe je een waterwissel en hoeveel wissel je dan. Hoeveel liter is je aquarium? Welk filter gebruik je?
 
Het beste is een spraybar over de hele breedte van de bak en dan de gaatjes iets naar beneden gericht. Zeg maar in een hoek van 30 graden.
Ook zou ik wat meer plantjes kopen en de soorten bij elkaar zetten als mooi groepje.
Verder vindt ik ze er niet slecht uitzien.
 
O ja, die tweede dc op de voorruit zou ik ook uit het zicht halen;)
 
Ik heb een spraybar over de gehele breedte van de bak, maar de bak is 50 cm plus, dus achterin komt het niet zo gemakkelijk.
daarom het idee van gaatjes aan bijde kanten.
Water wissel 1 x per week 50%
co2 via cerges reactor en eheim 600 pro 3e
volg EI methode dus heb geen water waardes, druppel test is ook over datum.
licht is van Chihiros wrgb 2 en brand 8 uur op 15 %
Als planten onderin kaal worden is toch het gevolg van te weinig licht?
Ook nog een klein beetje last van baard alg, dit zou het gevolg zijn van onstabiele co2, maar ik gebruik een co2 computer met een ph elektrode dus dat zou dan niet de oorzaak kunnen zijn.
op de voorgrond op het grind zit ook iets van alg, welke soort is dit?
ik weet van de gouden driekhoek(licht, macro, micro), maar als ik het licht feller zet groeien de algen ook sneller.
ik heb 3 dc in de bak die allemaal licht groen tot geel zijn dus co2 genoeg.
zeg het maar.
 
Qua inrichting ('scape') tja dat is je persoonlijke smaak natuurlijk. Ik zou achterin nog wat hogere/dichtere planten zetten. Maar ik zie nu ook dat je van die plantjes hebt die voorin dichter begroeid zijn en achterin de bak onderaan veel blaadjes missen. Ik weet er te weinig van om te zeggen waar het door komt. Maar om te kijken hoe je stroming in je bak is, zou je dan niet eens met een 'wolkje' van poeder kunnen kijken hoe de circulatie is? Dat je iets fijns toevoegt bij de spraybar en kijkt hoe het zich verspreidt. (WIE WEET WAT JE DAAR VOOR KAN GEBRUIKEN.. FIJN KLEIPOEDER OF ZO??)
 
Dus je voegt en co2 toe en je doet de ei-methode? beetje dubbelop he en het gaat elkaar tegen werken denk ik zo
 
Dus je voegt en co2 toe en je doet de ei-methode? beetje dubbelop he en het gaat elkaar tegen werken denk ik zo
Hoezo dubbelop? En waarom tegenwerken? De EI-methode heeft toch niets met Co2 te maken?
 
Is allebei plantenvoeding, en ik dacht dat de ts ook co2 toevoegd dus als je dna ook de ei-methode doet is dat dubbelop
Co2 is een vorm van voeding voor een plant, maar geen onderdeel van de EI-methode. Het is een beetje hetzelfde als zeggen dat je niet meer hoeft te drinken omdat je ook al brood en groente in overvloed eet.
 
Kijk eens na aquascaping; denk daarbij aan de 1,681. Dat is een verhoudingsgetal waarop dingen in de natuur vaak staan. Een fotograaf weet dit ook, ze gebruiken de 1/3 - 2/3 regel. Je maakt iets waar je oog meteen naar toe trekt op een 1/3 afstand in je bak. Dat kan een decoratie zijn of een mooie solitaire plant. Verder zou ik kiezen voor meer planten die je dan wel als groepen zet, dus niet overal een plantje van die soort. Zet soorten naast elkaar met een groot verschil in uiterlijk. Dan kan kleur zijn of de bladvorm. Kijk eens naar de scapers van bijvoorbeeld de Hollandse school. Succes!!
 
Bij problemen eerst af strepen waar je wel 95% zeker van bent.
Dus je
- co2 dropchecker geel/groen ok
-no3/po4 met EI zou je goed moeten zitten ( maar heb nog iemand gekend die de zakjes kaliumfosfaat/kalium omgewisseld had) hiervoor af en toe eens meten met testsetje is een dubbele check.
-je licht Chihiros wrgb 2 en brand 8 uur op 15 % watt en hoeveel lumen dit geeft ken ik niet maar zou hier eerst de oorzaak in zoeken probeer minimaal 3a4 uur je planten te voorzien van 35 a45 Lummen en rest van de tijd zou ik op je 15% houden.
Zie dat je oa Alternanthera reineckii staan hebt is niet echt een moeilijke plant maar de onderste bladeren durven vlug verouderen/belagen bij te weinig voeding/licht
Dus wat extra voeding onder de wortels
 

Terug
Bovenaan