acuut inrichten rio240


cemedia

Well-known member
Lid geworden
29 november 2020
Berichten
584
Leeftijd
31
Locatie
Middelie
Hi allen,

Ik heb (toevallig) gisteren een rio240 + kast besteld. De bedoeling was die op zijn plek te zetten en dan de komende weken/maanden de tijd te nemen deze in te richten en benodigde co2/filter/bodem etc. bij elkaar te zoeken en over vissen na te denken..
Helaas ontdekte ik vanmiddag dan mijn huidige (60L) bakje lekt. Ik moet nu dus redelijk vlot (zodra de rio er is) de vissen over zetten en de oude bak leeg halen.

Ik heb momenteel de Dennerle Co2 set primus met wegwerpfles voor 160L als co2 installatie en een Eheim Experience 150 extern filter.

Kan ik met bovenstaande (tijdelijk) uit de voeten in de rio of ben noodgedwongen gelijk een nieuwe co2 set en filter aan te schaffen? heb momenteel een 7tal roodkop zalmpjes en ben niet voornemens dit bij de rio snel te verhogen, dus de belasting zal niet erg hoog zijn.

Lang verhaal kort.. wat kan ik nu het beste doen, ook met betrekking tot bodem en beplanting?
 
Hoe erg is de lekkage en is het echte lekkage of komt het door condens?

Mocht het toch echt moeten dan zou ik nadat je bodem erin ligt (en je evt je externe filter eruit hebt gehaald + achterwand erin indien van toepassing) al het water uit je 60L bak samen met filter overzetten. Je hebt dan immers al een ingedraaid filter erin zitten. Wel zou ik dan geregeld even bemonsteren of het wel goed gaat met de nitriet waardes gezien roodkoppen gevoelig voor vervuiling kunnen zijn. Voor planten zou je tijdelijk als je het even snel moet doen wat snelgroeiende zuurstofplanten als Cambomba's erin kunnen gooien. Bodem is afhankelijk van wat jij wilt. Houdt wel rekening met toekomstige bewoners in deze. Sommige bodemvissen hebben bepaalde eisen, vaak is zand sowieso wel goed maar geen scherpe of te grove bodem over het algemeen. In principe is een voedingsbodem niet nodig en kun je gewoon met voedingscapsules bij de wortelen van je planten voor de bodem van doen. C02 is niet het grootste probleem in deze. Deze moet je toch weer afstellen naar je nieuwe bak. Wel kan het licht van de Juwel indien je de standaard gebruikt fel zijn en wat sneller voor alg zorgen indien onvoldoende plantvoeding in de vorm van Co2 maar ook macro's aanwezig is.

Succes.

Gr
Stefan
 
Hoe erg is de lekkage en is het echte lekkage of komt het door condens?

Mocht het toch echt moeten dan zou ik nadat je bodem erin ligt (en je evt je externe filter eruit hebt gehaald + achterwand erin indien van toepassing) al het water uit je 60L bak samen met filter overzetten. Je hebt dan immers al een ingedraaid filter erin zitten. Wel zou ik dan geregeld even bemonsteren of het wel goed gaat met de nitriet waardes gezien roodkoppen gevoelig voor vervuiling kunnen zijn. Voor planten zou je tijdelijk als je het even snel moet doen wat snelgroeiende zuurstofplanten als Cambomba's erin kunnen gooien. Bodem is afhankelijk van wat jij wilt. Houdt wel rekening met toekomstige bewoners in deze. Sommige bodemvissen hebben bepaalde eisen, vaak is zand sowieso wel goed maar geen scherpe of te grove bodem over het algemeen. In principe is een voedingsbodem niet nodig en kun je gewoon met voedingscapsules bij de wortelen van je planten voor de bodem van doen. C02 is niet het grootste probleem in deze. Deze moet je toch weer afstellen naar je nieuwe bak. Wel kan het licht van de Juwel indien je de standaard gebruikt fel zijn en wat sneller voor alg zorgen indien onvoldoende plantvoeding in de vorm van Co2 maar ook macro's aanwezig is.

Succes.

Gr
Stefan
Bedankt voor je reactie.

Het stroomt er niet uit gelukkig ;). Bij de beide hoeken aan de linker zijde van de bak (voor en achter) zit een soort "sink hole" waarbij het zand de hoek in erg af zakt zeg maar. Langs de rand van de bak buiten rond die plekken lag een klein plasje, die heb ik weg gehaald en is vooralsnog niet terug gekomen. Mogelijk werkt het ingezakte zand als een soort dam oid.

-Vooralsnog ga ik dus mn huidige Co2 set gebruiken (draai hem dan maar vol open met iets langer voor het licht aan gaat zodat er wat buffer ontstaat)
-Huidige filter overzetten (samen met de ingebouwde die nog moet indraaien uiteraard)
-heb 1-2mm grind (25 kg) en 04-0,8mm zand (20kg) besteld, die kan ik morgen ophalen. Dat meng ik en dan heb ik wel een prima bodem denk ik, ook voor eventuele cory's in de toekomst;

Planten moet ik me nog in verdiepen, ik ben niet van plan om hem gelijk vol te gooien, wat snelgroeiers is idd een idee om de alg tegen te gaan.

Vergeet ik nu iets?
 
Zolang het afgerond grind is is het geschikt voor Cory's. Weet niet of het mengen van zand en dit 'grind' dat technisch ook nog zand is het beste resultaat geeft, er wordt doorgaans niet gemengd maar wellicht dat er hier mensen zijn met goede ervaringen. Anders zelf even uittesten. Bij je Co2 gewoon een continue test erbij houden. Is die groen tot lichtgroen dan zit je goed. Vergeet ook de plantvoeding niet, juist als je licht, co2 of plantvoeding niet in evenwicht is kun je last van alg krijgen. Eventueel kan een testsetje (bij voorkeur druppel) nog handig zijn.

Gr
Stefan
 
Nogmaals dank. Voeding etc. heb ik van mn huidige bak nog. Ik heb wat extra fijn zand bij besteld lever de rest tzt wel weer in :)
 
Water kun je net zo goed Laten daar zitten geen bacteriën in, die zitten in je bodem en filter.

Als je je belasting niet vergroot gewoon filter (inhoud) over zetten eventueel eerste week een extra deel wissel uitvoeren dan komt dat wel goed.

Hoe zinvol het is om je te kleine co2 set aan te sluiten weet ik niet. Maar dat maakt lijkt me ook niet het meest belangrijke nu. (je gaat die bak toch nog inrichten)
 
Mocht je echt heel snel moeten overzetten, is het devies meten, meten, en nog eens meten.
's Ochtends en 's avonds je ammonia en nitriet testen, en eventueel een grote verversing doen wanneer je iets meet (Zeker bij ammonia, dat kan zeer snel dodelijk zijn).
Dit zeker drie weken volhouden.
Zoals al gezegd, filter(materiaal) overzetten.
 
Bedankt voor de tips. Bak is inmiddels ingericht / vissen overgezet. ik heb mijn oude Eheim Experience 150 aangesloten en het interne filter gevuld met van boven naar onder grof middel fijne filtermedia er bij zat (van alles 1) en de rest aan ruimte met bio steentjes van HS voor de op te bouwen cultuur. Tevens "turbo" bacteriën toegevoegd voor de zekerheid.

Bijgaand wat foto's, de sproeibuis ben ik wel trots op, eerste keer dat zelf gemaakt. Gaatjes zitten nog niet helemaal op één lijn dus en er is nog genoeg pvc voor een 2e, 3e, 4e, dus er gaat nog een betere komen die wat beter naar beneden gericht kan worden.
Aankomende week komt er nog een amazone zwaardplan, waterpest en wat belgisch groen bij.
 

Bijlagen

  • IMG-20220109-WA0013.jpg
    IMG-20220109-WA0013.jpg
    26.1 KB · Weergaven: 89
  • IMG-20220109-WA0018.jpg
    IMG-20220109-WA0018.jpg
    54 KB · Weergaven: 88
  • IMG-20220109-WA0017.jpg
    IMG-20220109-WA0017.jpg
    38.8 KB · Weergaven: 96
  • IMG-20220109-WA0014.jpg
    IMG-20220109-WA0014.jpg
    45.7 KB · Weergaven: 94
  • IMG-20220109-WA0016.jpg
    IMG-20220109-WA0016.jpg
    44.4 KB · Weergaven: 93
  • IMG-20220109-WA0015.jpg
    IMG-20220109-WA0015.jpg
    50.8 KB · Weergaven: 90

Terug
Bovenaan