Achterwand verven/zwart maken


Koen07

Well-known member
Lid geworden
2 maart 2022
Berichten
168
Leeftijd
16
Hallo forumleden,

Ik heb laatst mijn nieuwe aqaurium opgestart en inmiddels alle vissen erin gezet. Alleen heb ik toen niet aan de achterwand gedacht. Ik zou deze nu eigenlijk zwart willen hebben. Ik heb geen goede ervaring met folie. Ik zat zelf te denken aan 2 mogelijke oplossingen:

1. Ik haal water uit mijn nieuwe aqaurium en doe dat in me oude aqaurium, ik koop wat zuurstofplantjes en ik zet de vissen over. Daarna probeer ik het aqaurium iets te draaien zodat ik bij de achcterwand kan. Dan verf ik het met schoolbord verf 2 of 3 lagen (weet niet hoelang het duurt om te drogen.) En als het droog is vul ik het aqaurium met water en zet ik de vissen er weer in.

2. Ik koop een dunne plaat (verf deze zwart) op maat en plak deze strak tegen het glas aan met tape bijvoorbeeld.
Heeft iemand ervaring met optie 2?

Welke manier zouden jullie aanraden?
 
Ik heb optie 1 gedaan. Ook het aquarium heel ligt gedraaid zodat ik er net bij kon. Dunne roller en gaan. De verf droogt snel omdat de glaswand relatief warm is door het water.
 
Ik heb optie 1 gedaan. Ook het aquarium heel ligt gedraaid zodat ik er net bij kon. Dunne roller en gaan. De verf droogt snel omdat de glaswand relatief warm is door het water.
Ik denk dat ik dit ga doen, maar ik heb nu een ander idee, ik haal al het water er uit en doe dat in emmers. Dan vang ik de visjes en doe die in 1 of 2 emmers met hetzelfde aqaurium water. Dan verschuif ik het aqaurium. Dan vul ik het water weer en doe ik de vissen erin. Dan ga ik bezig met verven en als het droog is haal ik het water er weer uit. Vang ik de visjes en zet ik het aqaurium weer recht. En dan weer de visjes erin. Dit omdat dan het water hetzelfde blijft en de planten in water blijven.

Is dit een beter idee of heeft iemand een tip?
 
Hoe groot is het aquarium in kwestie?
 
125liter, denk met grind etc 110 liter ofzo

Oooh!

Haal de helft van het water uit het aquarium, schuif m een stukje naar voren (dat moet lukken met een 125l bak die half leeg is) en begin de achterwand te verven. Alleen even goed de kap afdekken zodat er geen verf in het water terecht komt.
Filter: zou mooi zijn als die kan blijven draaien, maar als die een paar uurtjes stil staat is dat ook geen probleem.

Als de bak weer op zijn plek staat vul je m gewoon weer af met kraanwater.

Dan hoef je geen water apart te houden of vissen uit te vangen.
 
Oooh!

Haal de helft van het water uit het aquarium, schuif m een stukje naar voren (dat moet lukken met een 125l bak die half leeg is) en begin de achterwand te verven. Alleen even goed de kap afdekken zodat er geen verf in het water terecht komt.
Filter: zou mooi zijn als die kan blijven draaien, maar als die een paar uurtjes stil staat is dat ook geen probleem.

Als de bak weer op zijn plek staat vul je m gewoon weer af met kraanwater.

Dan hoef je geen water apart te houden of vissen uit te vangen.
Dankuwel, en ook iedereen die heeft gereageerd. Ik ga dit denk ik in het weekend proberen! En is schoolbord verf het handigst of raden jullie wat anders aan?
 
Dankuwel, en ook iedereen die heeft gereageerd. Ik ga dit denk ik in het weekend proberen! En is schoolbord verf het handigst of raden jullie wat anders aan?

Ik zelf gebruik altijd schoolbordverf.

laag of 2 a 3 is doorgaans voldoende, vaak kan je na een uurtje de 1e laag al weer overschilderen.
 
Ik zelf gebruik altijd schoolbordverf.

laag of 2 a 3 is doorgaans voldoende, vaak kan je na een uurtje de 1e laag al weer overschilderen.
Dankuwel! Dan ga ik het morgen halen en in het weekend uitvoeren. Dankuwel voor uw hulp!
 
Ja gewoon schoolbordverf van de action hier gebruikt.

Daarnaast is het uitvangen van je vissen 2x niet heel bevorderlijk voor het stress niveau van de beestjes. Rustig het aquarium verschuiven kan makkelijk als je er iets water uit haalt.
 
Ja gewoon schoolbordverf van de action hier gebruikt.

Daarnaast is het uitvangen van je vissen 2x niet heel bevorderlijk voor het stress niveau van de beestjes. Rustig het aquarium verschuiven kan makkelijk als je er iets water uit haalt.
Dankjewel
 
Ik heb optie 2 gedaan, piepschuimplaat geverfd met latex in de kleur bamboegroen, omdat je latex gebruikt kan je elke gewenste kleur nemen die je wil, opbrengen met een roller
 
gewoon de bak naar voren schuiven en de achterwand verven (aan de buiten zijde)
iedere kleur kan maar zwart gaat prima en geeft een mooi effect.
hier gewoon zwarte verf van de Action gebruikt.
1648800553896.jpg
1648800517504.jpg
1648800536751.jpg
 
Schoolbordverf? Die heb ik erop zitten. Is heel mooi mat en komt er ook makkelijk weer af.
Niks hoor deze
1648815798552.jpg
waarom meer betalen 2 lagen en klaar.
 
Ik heb de verf en roller gehaald. Maar nog ff voor de zekerheid als ik het niet mooi vind, is het makkelijk te verwijderen? Zoja hoe?

Mvg
 
Makkelijkst werkt het op een plaat triplex of tempex het te verven, vind je het niks heb je er in 4 seconden geen last meer van door de plaat te verwijderen
 
Ik heb de verf en roller gehaald. Maar nog ff voor de zekerheid als ik het niet mooi vind, is het makkelijk te verwijderen? Zoja hoe?

Mvg
Met een glasmesje is het er zo af te strippen.
 
Het resultaat is er en het is top! Iedereen bedankt met de tips voor welke verf en hoe ik het het beste kan doen.

Ik zou het iedereen aanraden!
 
Foto's!!!!
 
Sorry ik heb het aqaurium al weer terug gezet en het lukt nu niet echt met de reflectie, ik probeer het morgen nog een keer met een andere telefoon en dan zorg ik voor minder reflectie
 

Terug
Bovenaan