Achterwand sluit niet aan!

  • Onderwerp starter DaChanny
  • Startdatum

D

DaChanny

Guest
Hallo,

Ik ben ge�nspireerd door alle mooie artikelen en achterwanden die op het forum staan vermeld en dacht bij mezelf ik ga ook een maken.. Goed ingelezen alle materialen gehaald en begonnen.. Helaas heb ik niet goed gepland en nagedacht dus nu is men achterwandje bijna klaar, gister 2de laag epoxyhars aangebracht, ingestrooid met zand.. Maar nu realiseer ik me dat hij hardstikke scheef is.. Ik wil hem wel plaatsen.. Veel werk aan gehad, vind hem mooi uitzien dus zou zonde zijn om nu net verder te gaan..

Loop nu tegen het volgende aan... Hij sluit niet aan (helaas niet maar een beetje)

Ik wil hem vastkitten met aquatiumkit maar er zit erg veel ruimte achter.. Had al gelezen dat ik de ruimte eventueel kan opvullen met filterwatten, maar vraag me af of jullie een ander alternatief / suggestie hebben??

Hoor graag van jullie!!


Vooraanzicht:
mdiUPXQE_l_D7VWq-eFeYB_XrVRx53m6.jpeg

Linksvoor:
mdiUPXQE_l_D7VWq-eFeYB_XrVRx53m6.jpeg

Boven voor:
mdiUPXQE_l_D7VWq-eFeYB_XrVRx53m6.jpeg

Boven (1):
mdiUPXQE_l_D7VWq-eFeYB_XrVRx53m6.jpeg

Boven (2):
mdiUPXQE_l_D7VWq-eFeYB_XrVRx53m6.jpeg

Gr Davy
 
ik zou t inderdaad gewoon opvullen met watten of spons. werkt prima hoor ;-)

mvg Jorrit
 
Watten gaat zitten rotten.

Zet wat tegen het glas, karton of zo,of pakpapier.

Koop een bus purschuim.
Bus purschuim achterkant inspuiten en terug plaatsen.

Dan met latjes tegen houden,tijdens uitzetten.

Zaag eerst de houtjes,he.

Is het uitgehard ,papier of karton er af.
Of iets wat kan blijven zitten, BV. plastic.
 
Hoi,
Is het niet mogelijk om je grot scheef los te snijden en vervolgens vast te kitten ( of klem zetten of purschuim) en nog een klein beetje epoxy er over te doen en met zand afwerken.

Watten is volgens mij heen beste optie.

Wel een mooi wandje trouwens.-)

Gr Martinez
 
Bedankt voor de snelle reacties.. Ben bang omdat ik garnalen erin wil zetten die vrijsnel erachter en erin gaan zitten.. Openingen dichtpurren lijkt momenteel de beste optie... Achterkant recht snijden wordt moeilijk.. Moet dan door zand, 2 lagen epoxy, 3 lagen tegellijm en tot slot door piepschuim icm pur..

Ik wacht nog even of iemand anders nog leuke mooie en praktische suggesties heeft..

Gr
 
ER is een spreekwoord.
Met passen en meten,wordt de meeste tijd versleten. :thumbs:
 
Een goed idee moet je waarmaken. (Dank Bertus!)
Hieronder wat foto's van het gespoten pur in combinatie met de achterwand die inmiddels al 2 lagen epoxy heeft gehad en ingestrooid is met zand.

Vooraanzicht:
FpHdw4n3eBCDxDbuXqStrsANVl-8ZVBa.jpeg

Bovenaanzicht:
FpHdw4n3eBCDxDbuXqStrsANVl-8ZVBa.jpeg

Vooraanzicht:
FpHdw4n3eBCDxDbuXqStrsANVl-8ZVBa.jpeg

Nogmaals boven alleen andere hoek:
FpHdw4n3eBCDxDbuXqStrsANVl-8ZVBa.jpeg

Achterzijde waar de pur goed zichtbaar en mooi verdeeld is:
FpHdw4n3eBCDxDbuXqStrsANVl-8ZVBa.jpeg

Zijkant (in grot/pomp/verwarmingstuimte)
FpHdw4n3eBCDxDbuXqStrsANVl-8ZVBa.jpeg

Gr Davy
 
Nu verder netjes afwerken.

Dit geeft mij meer voldoening dan die tekenwedstrijd.
 
Haha, ik wacht 2 dagen voordat ik hem eruit haal.. Afhankelijk hoe het uitziet ga ik wel of geen tegellijm erop smeren.. Wel even zwart met klein beetje rood spuiten, met epoxy-hars bekleden.. Beetje zand instrooien en dan dan weer 2 dagen wachten... Dan aquarium schoon maken, aquarium vastkitten nog 7 dagen wachten.. Erna om de dag water volledig verversen.. Dus daar gaan weer 4 a 5 dagen en dan eindelijk vullen met water ( 30% van 2 aquariums die ik al heb draaien dus samen 60% water uit 2 lopende aquariums) dan bijvullen met kraanwater.. Dan later draaien en langzaam
Planten erin.. Als ie dan eenmaal ingericht is en volledig draait kunnen de diertjes erin.. Voordat dit alles gedaan en gebeurd is ben ik een kleine 20 a 25 dagen verder:D

Is wel tijdrovend zo'n achterwandje haha!

Ik zal hier het een en ander updaten mochten mensen het interessant vinden!

Gr Davy
 
Ja,moet eerst goed uitharden.


Gedult is een schone zaak.
Komt best goed.
 
Alles is droog, afgewerkt en kon eindelijk gaan vast kitten.. Toen ik hem had geplaatst zag ik dat er nog wat openingen langs de randen zat.. Veiligheid voor de beestje voor alles:$

90ZYa-P1vBuDY-O-mBGfrewr11Hfvr64.jpeg

90ZYa-P1vBuDY-O-mBGfrewr11Hfvr64.jpeg

90ZYa-P1vBuDY-O-mBGfrewr11Hfvr64.jpeg

90ZYa-P1vBuDY-O-mBGfrewr11Hfvr64.jpeg

90ZYa-P1vBuDY-O-mBGfrewr11Hfvr64.jpeg

90ZYa-P1vBuDY-O-mBGfrewr11Hfvr64.jpeg


En nu 6 a 8 dagen wachten.. Dan 5 dagen om de 24uur water verversen en dan eindelijk inrichten enz:D

Graag feedback.. Had ik het anders kunnen doen of did I do a good job?


Gr Davy
 
Slim gedaan ,toch ,he.
Met de tempex als drukstuk, maar !!
Je hebt nu wel stilstaand water erachter ,he. Dat word dood water.

Dat zou je op kunnen lossen door een pijpje 11 cm in de hoek te steken laatste foto.

Doe er een bocht op,terug het water in.

Maak een gaatje onder in de pijp, net als bij een sponsfilter.

Daar hoekje in lijmen,waar je het slangetje op kunt steken.

Als dit steeds blijf pompen,heb je daar geen last van.

Hou onderin een cm vrij van siliconen. beetje grint of bodem ertegen.
 
Ik heb de andere kant niet dicht gekit omdat daar niet voldoende ruimte is om achter te komen.. Echter w
Voldoende voor het water..

Ik weet niet precies hoe je bedoeld met je bovenstaande uitleg.. Hoe hou ik het wat dan jn beweging? Moet ik daar een pompje op aansluiten?
 
Hoe werkt een sponsfilter?

Met een luchtpompje.
Lucht gaat omhoog en neemt water mee.

Kijk ,hier heb ik het ook voor bodemafzuiging.
Pijpje luchtslang. zo het bioloogje Rechts in.

wkP8p-OODPS6Sly9LN_ggV7YSsPPWXU2.jpeg


Elk kiertje weten ze te vinden,hoor.
 
Oke, op die manier.. Heb een kweekbakje liggen die op dezelfde manier water circuleert.. Deze gebruik ik niet meer na het lezen van meerdere topics en verslagen..

De kit is inmiddels ver droog, heb nu geen pijpje in bezit.. Hoe zou ik dit als nog kunnen doen ? Gaatje boren in de kit/achterwand?

Dus je adviseert de andere kant ook dicht te kitten?
 
Nee,niet alles afsluiten.
Doorstroming moet wel blijven.
Bij lange achterwanden houden ze een of 2 gaten, met gaas erachter.

Als je het doet doe het in de hoek ,daar is het makkelijk te maken.

Kijk voor wat materiaal,en ga dan aan de knutsel.
Knutselsmurf. ;)

Zo ben ik ook altijd bezig.
Kijken,proberen,lukt het niet,leg ik het opzij.
Morgen lukt het we.
 
Is gelukkig maar een bakje van 60-30-30.. In ieder geval erg bedankt voor de tips! Heb veel aan je tips gehad en hoop dat ik in de toekomst je hulp vaker kan en mag toepassen in mijn hobby!:D

Misschien dat ik je dan nog iets mag vragen.. Of andere forumleden die tips hebben..
De opening aan de rechter kant (boogje/tunneltje)
Ik heb een algeneter.. Zou het zonde vinden als deze zich constant zou verstoppen in deze ruimte.. Hoe kan ik dit afdekken zodat er wel nog water en misschien kleine baby vuurgarnalen daar veiligheid en beschutting kunnen vinden? Gaasje? Metaal? Nylon? Of anders en hoe te bevestigen?

Gr Davy
 
Nylon horregaas in passen.
Of een stuk spons in snijden/knippen.
Kan je klem zetten.
 
Je hebt ook speciale mos-gaasjes. Kun je er meteen wat mos op vast zetten.
DGwVVEFVSppOVAf_JI2fu9xMxTR3Ti2C.jpeg
 
Ik ben eruit, wil voor de opening 2 aluminium paaltjes (geverfd en gecoat met epoxyhars) plaatsen zodat het 2 verroesten palen lijken die de doorgang afsluiten, dit zullen ze ook dan ook daadwerkelijk doen voor de grotere dieren.. Op deze manier kunnen de garnalen er eieren/baby's afzetten/baren en hier schuilen. Ik zal foto's uploaden zodra ik er morgen mee aan de slag ga:D

Overigens... Is het noodzakelijk om het water achter de achterwand in beweging te houden door zo'n pompje wat bertus aan geeft?
 
Overigens... Is het noodzakelijk om het water achter de achterwand in beweging te houden door zo'n pompje wat bertus aan geeft?

Heb je al eens dood water geroken? dan weet je direct of het nodig is wat Bertus aanhaalt of niet ;)
Hier heeft Bertus zeker gelijk in.
 
Eindresultaat:

2Ge6eyCekwb0ajrBTNZV9TACcAGhVIik.jpeg

2Ge6eyCekwb0ajrBTNZV9TACcAGhVIik.jpeg
 

Terug
Bovenaan