Achterwand in een Juwel Rekord 800


Foto's 16:

Als eerst heb ik de achterwand (3 delen) gekit met zuurvrije en aquariumvriendelijke kit.
Dit alles vast gezet met rest tempex en 24u laten drogen.

931147basbm_0_82_20140129_19.jpg


827823basbm_0_82_20140129_19.jpg




Nu ook de zijwanden gekit en ook deze gekit en vast gezet met tempex.

952938basbm_0_82_20140130_20.jpg


169352basbm_0_82_20140130_20.jpg
 
Foto's 17:

Vandaag is ook de verlichting compleet gearriveerd uit CHINA, dus even een klusje tussen het wachten door.

Ik heb gekozen voor LED verlichting, het oude TL systeem ga ik niet meer gebruiken. Even een PB-tje voor info over de LEDS. Die waren in totaal 59,- Euro (80,- Dollar)

335786basbm_0_82_20140126_16.jpg


638697basbm_0_82_20140125_22.jpg


118966basbm_0_82_20140130_18.jpg



Na installatie, komt waarschijnlijk nog verandering in. Ik zal eerst een paar posities van de verlichting proberen.

226534basbm_0_82_20140126_21.jpg


941128basbm_0_82_20140130_20.jpg
 
Foto's 18:

Drukleidingen in de lijm gezet.

391524basbm_0_82_20140204_18.jpg


232817basbm_0_82_20140204_18.jpg


722311basbm_0_82_20140204_18.jpg


Met verlichtingsbak was ik tevreden evenals de kitlaag aan de onderkant, daarom wordt dit in de volgende foto's verbeterd.
 
Met verlichtingsbak was ik tevreden evenals de kitlaag aan de onderkant, daarom wordt dit in de volgende foto's verbeterd.
 
Foto's 19:

Verandering lichtbak en afkitten randen;

515726basbm_0_82_20140210_14.jpg


476789basbm_0_82_20140210_14.jpg


952819basbm_0_82_20140210_14.jpg


519877basbm_0_82_20140206_20.jpg


728881basbm_0_82_20140206_20.jpg
 
Flink bezig!
Die zelfklevende kabelklemmetjes gaan na verloop van tijd allemaal loslaten vrees ik en hangt heel de boel te bungelen.
 
Hoi John,

dat is precies wat ik ook dacht toen ik die klever erop aan t maken was.
Daarom heb ik extra superlijm op die losse stukjes geplakt, hopelijk houdt dat beter.

Bedankt voor je reactie! :)
 
Ok heel slim van je!
Ben benieuwd als straks heel de bak klaar is.
 
Foto's 19:

Vandaag 10-02-2014 de eerst keer water in de bak gedaan.

Start spoelen volgens protocol:

Dag 1: Water en 1 kilo zout 24 uur draaien zonder filtermateriaal.

De nieren van het aquarium draait (AQUA PRO 2) maakt wat veel geluid vind, maar is ook 2e handsje.
Misschin nog een nieuwe kopen. Het valt op dat er weinig tot geen stroming is. Iemand nog ervaringen hiermee?

441999basbm_0_82_20140210_16.jpg



Kabels aan de achterkant in een Ikeahuls

648557basbm_0_82_20140210_16.jpg



Water en zout erin en draaien maar...

767325basbm_0_82_20140210_20.jpg
 
Het valt op dat er weinig tot geen stroming is.

Ken je nagaan,nu nog zonder vulling.

Heb hier de 3 staan.
Is ook niet zo sterk,hoor.
 
Bertus zei:
Het valt op dat er weinig tot geen stroming is.

Ken je nagaan,nu nog zonder vulling.

Heb hier de 3 staan.
Is ook niet zo sterk,hoor.

Bedankt voor je reactie Bertus.

Even een vraag, moet ik een stromingspomp installeren? Of wat raad jij aan?
 
Vandaag 11-02-2014 de bak leeg gelaten en weer opnieuw water in de bak gedaan.

Start spoelen volgens protocol:

Dag 2: Water en 1 kilo zout 24 uur draaien zonder filtermateriaal.

2 led strips hebben het niet gehouden en lagen in het water :-(

Dat wordt nieuwe bestellen helaas. Tip: nooit het geleverde plakmateriaal vertrouwen, ook niet van 3M.
 
Mooi zeg, ik zou er niet aan durven aan beginnen en zeker niet met een nieuwe aquarium. Doe zo voort het wordt helemaal te gek.
 
Mooie klus, ik ben er ook mee bezig! Maar waarom doe je een kilo zout bij het water in?
 
MndE zei:
Mooie klus, ik ben er ook mee bezig! Maar waarom doe je een kilo zout bij het water in?

Hallo MndE,

het is om het aquarium te ontsmetten zegt men. Het is een protocol wat ik op internet gevonden heb.
Voor mijn gevoel zit dat goed in elkaar, vandaar dat ik het ook hanteer.

Dag 1 vullen met water, 1 kilo zout en zonder filter materiaal 24u draaien laten.

Dag 2 Legen, vullen met water, 1 kilo zout en zonder filter materiaal 24u draaien laten.

Dag 3 Legen, vullen met water, actieve kool in de filter en 24u draaien laten.

Dag 4 Legen, vullen met water, actieve kool in de filter en 24u draaien laten.

Dag 5 Legen, vullen met water en filtermatriaal compleet vervangen en juist installeren.

Dag 6 Inrichten en bacterien toevoegen

Hopelijk heb je hier wat aan, maar men kan natuurlijk altijd afwijken van een protocol.
"Er leiden meerdere wegen naar Rome" ;-)
 
Hey klinkt duidelijk. Ik had alleen gehoord 3x 24 uur laten staan met vers water..
Ik ga niet met kool filteren en ook geen bacterien gebruiken doordat ik volledig aquariumwater kan gebruiken. Dus dan
zou het neerkomen op 2x 24 zonder filtermateriaal met zout draaien en daarna 2x 24 uur zonder zout met filtermateriaal draaien.. toch?
 
Morgen ga ik kitten, heb je een week gewacht voor je er water in doet??
 
MndE zei:
Morgen ga ik kitten, heb je een week gewacht voor je er water in doet??

Absoluut, 7dgn wachten na het kitten, na 24uur is het droog, maar na 7 dgn kun je er zeker water in doen. Beter even wachten dan overhaast werk, toch.
 
MndE zei:
Hey klinkt duidelijk. Ik had alleen gehoord 3x 24 uur laten staan met vers water..
Ik ga niet met kool filteren en ook geen bacterien gebruiken doordat ik volledig aquariumwater kan gebruiken. Dus dan
zou het neerkomen op 2x 24 zonder filtermateriaal met zout draaien en daarna 2x 24 uur zonder zout met filtermateriaal draaien.. toch?

Ik zou toch als ik jouw was met actieve kool filter (2x 24u) ,om er zo zeker van te zijn dan alle mogelijk giftige stoffen gevangen zijn.
Het zou ook zonde van kant en klaar aquariumwater zijn als blijkt dat bij je eerste controle giftige stoffen aanwezig zijn.

Succes!
 
Ja daar zit wat in, maar als ik nou een filter heb waar dat niet in kan?
 
Dag 3 Legen, vullen met water, actieve kool in de filter en 24u draaien laten.

De actieve kool tussen de filterwatten gedaan dan heb ik ze niet door de hele bak verspreid liggen.
Ik heb 100 gram gebruikt, volgens de verpakking genoeg voor 100 L water.
 
Dat met zout spoelen,is kul.
Dat doe je 1 x,en niet meer.

Als jij er een zwik zuurstofplanten in gooi, komt het ook goed.

Kijk naar de natuur buiten,hersteld zich zelf ook, door de begroeing.

Gewooon met filter en materiaal in gaan draaien.
 
BasBM zei:
MndE zei:
Morgen ga ik kitten, heb je een week gewacht voor je er water in doet??

Absoluut, 7dgn wachten na het kitten, na 24uur is het droog, maar na 7 dgn kun je er zeker water in doen. Beter even wachten dan overhaast werk, toch.

Waarom 7 dagen wachten.
Bij epoxy moet je 7 dagen wachten, bij kit kan je de bak al na 2 dagen vullen.
De bedoeling van logen is dat je probeert de gassen die vrij komen weg te halen.
Ik doe het zo.
Ik doe in mijn filter enkel wat blauwe mat en wat witte watten.
De bedoeling van de blauwe mat en witte watten is enkel om het los vuil op te vangen dat door de filter komt, de waterbeweging die de filter veroorzaakt is bedoeld om de gassen te laten ontsnappen, best kan je dan ook de verlichting uitlaten en de lichtkap gewoon open zetten.
Ik laat de bak 24 uur draaien en maak hem leeg, doe hem weer vol en laat hem nog eens 24 uur draaien.
De derde keer maak ik mijn bak leeg en dan haal ik mijn filter leeg, was/spoel de blauwe mat goed uit en vul mijn filter zoals het hoort, vul de bak en richt hem in, zodat hij kan beginnen te rijpen.
 
Als je een paar dagen wacht na de epoxy kun je 'm toch gewoon kitten en dan een week wachten?
 
Er zijn dus verschillende mogelijkheden, ik heb dit zo van een andere zelfbouwer,zodoende dat ik me eraan vast hield. Maar wel fijn dat ik jullie feedback krijg, daarom ben ik ook lid geworden van dit leuke forum! ;-)

Kan ik de bak nu inrichten na 1 dag met actieve kool te hebben gedraaid dan? Natuurlijk eerst legen...
 
Kijk, ik denk dat er wat zaken door elkaar worden gedaan.

Als je wand in de epoxy staat kan je hem bv. na 5 dagen drogen in je aquarium plakken en afkitten.
Dan wacht je nog twee dagen en kan je beginnen met te logen.
Bij het logen heb je geen actieve kool nodig.
 
Maar wat is voor mij nu de beste manier om verder te gaan?
De filter draait nu dus met kool en witte filterwatten...
 
Hoelang draait hij nu?

Je doet gewoon verder, elke 24 uur water verversen en de derde keer definitief inrichten en je kool eruit halen,
Het is niet dat kool niet kan, het mag natuurlijk wel, alleen doet hij niets bij het logen en zijn het extra kosten.
Het logen wil in dit geval enkel zeggen dat de gassen door de waterbeweging uit het water gaan, of je nu kool hebt of niet ;)
 
Hij draait nu in totaal 96uur, de bak is nu 3x ververst met water, nu schoon water zonder zout en met de dan nutteloze kool in de filter.
 
96 uren zijn 4 dagen,
dan mag nu al je water eruit en kan je hem opnieuw vullen en gelijk inrichten :)
 
Knap werk verricht met die achterwand, ik durfde het niet aan!
Ben benieuwd als je bak straks ingericht is, moet wel mooi worden.
Ik ga je bak in de gaten houden!
 
Even een korte samenvatting gericht op dat waar ik mee bezig ben, ik heb 7 dagen geleden heb ik epoxy aangebracht, 3 dagen geleden heb ik gekit. Kan ik dan nu al beginnen met spoelen? En dan volgende week dinsdag inrichten? En spoelen hoeft niet met zout maar mag ook met kool?
 
hakkiee zei:
Knap werk verricht met die achterwand, ik durfde het niet aan!
Ben benieuwd als je bak straks ingericht is, moet wel mooi worden.
Ik ga je bak in de gaten houden!

Dankjewel...

nog een paar dagen en dan komen de eerste eindresultaatfoto's!
 
MndE zei:
Even een korte samenvatting gericht op dat waar ik mee bezig ben, ik heb 7 dagen geleden heb ik epoxy aangebracht, 3 dagen geleden heb ik gekit. Kan ik dan nu al beginnen met spoelen? En dan volgende week dinsdag inrichten? En spoelen hoeft niet met zout maar mag ook met kool?

Volgens eerder bericht van Luc, alleen spoelen. 3 x vol en 3x legen zonder zout of kool.

Komt jouw bak/project ook online? Ben benieuwd!
 

Terug
Bovenaan