Aanvulling visbestand


coen-jansen

Member
Lid geworden
14 oktober 2010
Berichten
24
Locatie
Hoofddorp
Goedemiddag,

Ik ben op zoek naar informatie over het uitbreiden van mijn visbestand.

Eerst wat achtergrond informatie:
Ik heb een open, geen deksel, 80 x 40 x 40 aquarium. Zie foto:

IMG_3919.jpg


Hierin zwemmen op het moment;
- 10 corydoras Paleatus (waarvan 1 spontane in het aquarium geboren 3 maanden oude cory)
- 12 Danio Choporae
- 6 japanico garnalen (waarvan 1 hoog zwanger)
- heel veel, maar echt heel veel, kleine bruin/grijze garnaatljes
- 2 zebra slakken
- 3 Ottocinclus Vittatus (helaas 5 overleden)

De bak draait nu zo'n 6 maanden, plantjes groeien goed en de alg is onder controle.
Tempratuur in de winter is 21 graden en nu in de zomer soms wel 27.

Wat nu opvalt is dat de Danio erg schuchter zijn. Zodra je in de buurt komt gaan ze achterin zitten. De rest van de vissen is gelukkig wel lekker de hele dag bezig op de voorgrond.

Nu is mijn vraag: wie weet een leuke aanvullig op dit bestand? Helemaal leuk zou zijn als deze medebewoners ervoor zorgen dat de Danio wat meer naar voren komen.

Bij voorbaat dank,

Coen
 
Ik heb geen ervaring met jouw danio's, maar ik heb wat opgezocht (https://aquainfo.nl/artikel/danio-choprae-vuurdanio/) en het zou al veel kunnen helpen als je de groep flink uitbreidt. Voor kleine visjes geldt: 'samen staan we sterk' en ze krijgen wat meer zelfvertrouwen als ze met meer zijn.
Ook wat drijfplantjes aan het oppervlak (of een plant die drijfbladeren vormt zoals hydrocleys nymphoides) kan ze een gevoel van veiligheid geven.

Daarnaast:
Betta misschien? Ik weet zo niet wat danio's met de vinnen van een betta doen, er is vast wel iemand die daar wel wat overzeggen kan en of je dan een langvinnige kunt nemen, of dat je beter een kortvinnige uitzoekt
Goerami, bijv chuna? (Dwerggoerami doe je voorlopig beter niet, die zijn nogal vaak besmet en gevoelig voor iridovirus.)

Houd er wel rekening mee dat die opties wel een garnaal lusten. Dat is hoe dan ook een uitdaging om een vis te vinden die niet je garnalen opvreet.

Los hiervan: erg mooie bak heb je!
 
Ik heb geen ervaring met jouw danio's, maar ik heb wat opgezocht (https://aquainfo.nl/artikel/danio-choprae-vuurdanio/) en het zou al veel kunnen helpen als je de groep flink uitbreidt. Voor kleine visjes geldt: 'samen staan we sterk' en ze krijgen wat meer zelfvertrouwen als ze met meer zijn.
Ook wat drijfplantjes aan het oppervlak (of een plant die drijfbladeren vormt zoals hydrocleys nymphoides) kan ze een gevoel van veiligheid geven.

Daarnaast:
Betta misschien? Ik weet zo niet wat danio's met de vinnen van een betta doen, er is vast wel iemand die daar wel wat overzeggen kan en of je dan een langvinnige kunt nemen, of dat je beter een kortvinnige uitzoekt
Goerami, bijv chuna? (Dwerggoerami doe je voorlopig beter niet, die zijn nogal vaak besmet en gevoelig voor iridovirus.)

Houd er wel rekening mee dat die opties wel een garnaal lusten. Dat is hoe dan ook een uitdaging om een vis te vinden die niet je garnalen opvreet.

Los hiervan: erg mooie bak heb je!
Bettas moeten veek warmer net zoals gouramis.

Je otos uitbreiden is misschien een optie? Of een sewillia erbij? Iets wat van kouderwater houdt iig.
 
@Lysia dank je voor het compliment!
De Danio's uitbreiden is zeker een optie, daar ga ik eens naar kijken. Ook de plantjes ga ik eens naar kijken wat er nog bij past.
Als er wat garnalen opgegeten worden is dat geen probleem, ze planten zo snel voort.

@Kjell.. Ook de Otto's uitbreiden klinkt goed! Voor hoeveel zou je dan gaan? Een Sewilla leeft met name op de bodem en het glas toch?

Iemand anders nog leuke suggesties?
 
Ik zou de danio’s uitbreiden tot een stuk of 20 en een koppel of trio honinggourami’s erin doen. Die heb je in geel en wildkleur. Wat drijfplantjes erbij, dan voelen de gourami’s zich prettig. De oto’s zou ik niet zomaar uitbreiden als er vijf dood zijn gegaan. Misschien hebben ze te weinig algen en aufwurts.
 

Terug
Bovenaan