Aanvaardbaar geluidsniveau?


mikkelnl

Active member
Lid geworden
19 oktober 2023
Berichten
38
Locatie
Zuidplas
Hoi!

Heb een JBL e1502 in gebruik genomen, gloednieuw. En ik vind dat 'ie bromt. Het is geen resonantie tegen de kast, hij staat op een handdoek enz, en ook buiten de kast bromt hij. Ook de slangen raken de kast niet. Het geuild komt duidelijk uit de motor lijkt het.

Ik kwam exact hetzelfde tegen op een Youtube linkje, deze is niet van mij maar ik ervaar dezelfde bromtoon:



Iemand tips, is dit bijv. iets wat na een dag of twee verdwijnt? Of is het volkomen normaal? :)
 
Herkenbaar en meestal moeten ze even indraaien zodat er een biofilm in ontstaat. Ik heb de mijne 2,5 meter van de bank af en ik hoor hem niet en ook niet met het kastje open.
 
Ik zou eens met je telefoon en een app meten, dan heb je feiten en weet je waar je over praat.

Voor iedereen is geluid anders. Als iemand het stil vind, kan zijn dat ik het een piep herrie vind.

Meten is weten en ook of er ruimte voor verbetering is, of niet.
 
Al vaseline op de rotor gesmeerd en beetje schuin gehouden voor evt. lucht eruit te laten?
Nee, hij komt net uit de doos en draait pas een paar uur :)

Ik zou eens met je telefoon en een app meten, dan heb je feiten en weet je waar je over praat.

Voor iedereen is geluid anders. Als iemand het stil vind, kan zijn dat ik het een piep herrie vind.

Meten is weten en ook of er ruimte voor verbetering is, of niet.
Eens! Ga ik proberen.. hoeveel dB zou zoiets mogen geven denk je?
 
Des te meer redenen om te ontluchten en smeren
Oh OK...! Zal 's kijken hoe ik wat vaseline op de rotor kan krijgen dan. Dat is wel mijn idee wat geluid maakt namelijk. Lucht lijkt er wel uit te zijn inmiddels.
 
Nieuw onder de 40 dB, ingedraaid toch onder de 35 dB, liever meer naar de 30 dB. Alles boven de 40 dB is imo shit en heb je niets aan.

Weet dat 3 dB een verdubbeling van geluid is. Een pomp op 40 dB maakt dus ruim 3 x zo veel herrie als 1 op 30 dB.
 
Nieuw onder de 40 dB, ingedraaid toch onder de 35 dB, liever meer naar de 30 dB. Alles boven de 40 dB is imo shit en heb je niets aan.

Weet dat 3 dB een verdubbeling van geluid is. Een pomp op 40 dB maakt dus ruim 3 x zo veel herrie als 1 op 30 dB.
Ik zit op 46 dB als ik meet met een app op iPhone, vlak bij de pomp... Als ik snel google is dat normaal :unsure:
Denk dat JBL dat ook zal zeggen als ik ze er naar vraag...

Maar ik kwam hier interessante topics tegen waar men geluidswerende foam/platen gebruikt heeft, dat is denk ik een goede oplossing. Het zijn i.i.g. niet de slangen die resoneren; komt echt uit de motor.
 
Ik denk dat het na enkele weken als hij is ingedraaid ook wel beter is hoor.
 
wilde vandaag de E402 gaan bestellen, maar nu weer twijfel, het bakkie staat achter mijn bank waar ik zit.
dus is een stille pomp een must. en ik wil de kast niet gaan behandelen met foam voor geluid te dempen.

Dus maar weer eens verder zoeken
 
Ik heb net mijn 1502 gemeten en die zit op 25cm afstand op zo n 39 decibel. Hij hupt van 38-40.
 
Ik zou het ook even een tijdje aankijken en dan weer even meten.
 
Je kunt het filter ook inwikkelen met een rol noppenschuim of iets vergelijkbaars geluiddempend. Dit heeft mij enorm geholpen om een Fluval FX5 stil te krijgen. Gewoon onder/boven/zijkanten inrollen zoveel mogelijk en dat scheelt heel veel.
 
Mijn Hydor Pro 600 doet 34 dB.
Vorige week een FX2 nieuw uit doos, deed 38 dB.
Als het goed is vandaag Aquael Ultramax 2000 in huis, benieuwd wat die doet.

Grappig dat sommigen 40 dB als stil omschrijven, terwijl ik dat echt verschrikkelijk veel herrie vind.

Maar 46 is echt niet weinig, ook niet nieuw.

Zal mijn meting van ergens vanmiddag doorgeven, als ik zover ben
 
Ik zit op 46 dB als ik meet met een app op iPhone, vlak bij de pomp... Als ik snel google is dat normaal :unsure:
Denk dat JBL dat ook zal zeggen als ik ze er naar vraag...

Maar ik kwam hier interessante topics tegen waar men geluidswerende foam/platen gebruikt heeft, dat is denk ik een goede oplossing. Het zijn i.i.g. niet de slangen die resoneren; komt echt uit de motor.

Kastje dempen helpt zeker, maar dan moet de bron al wel aardig op orde zijn. Als je je kast behandeld, heb ik ook, dan nog hoor je het, doe ik met ze Hydor namelijk ook, maar dat is net acceptabel, voor mij persoonlijk. Liever heb ik nog stiller, dat zou nog prettiger zijn.
 
Mijn Hydor Pro 600 doet 34 dB.
Vorige week een FX2 nieuw uit doos, deed 38 dB.
Als het goed is vandaag Aquael Ultramax 2000 in huis, benieuwd wat die doet.

Grappig dat sommigen 40 dB als stil omschrijven, terwijl ik dat echt verschrikkelijk veel herrie vind.

Maar 46 is echt niet weinig, ook niet nieuw.

Zal mijn meting van ergens vanmiddag doorgeven, als ik zover ben
Interessant! Hoe meet je? Met een app op een iphone bijvoorbeeld?
 

Iedere telefoon zal ook wel afwijking hebben als je ze naast elkaar houdt, maar ja, je moet toch iets......
 
Ik zou ook eens met REW en een UMIK kunnen meten, dan is het een gekalibreerde meting, maar dat vind ik net te veel gedoe.

En voor mijn eigen referentiekader is vergelijk op dezelfde telefoon betrouwbaar genoeg
 
En deze wijkt ook af van de telefoon, maar weet niet hoe betrouwbaar die ook is.

Telefoon ruimte noise circa 26 dB
Tasi ruimte noise circa 33 dB
 

Bijlagen

  • 17000480806132535285694534575447.jpg
    17000480806132535285694534575447.jpg
    1.1 MB · Weergaven: 15
Heb nog even de moeite genomen om de UMIK-1 met REW "op" het filter te leggen. Dit is de meest betrouwbare meting met een gekalibreerde microfoon.
Ik meet dan beduidend meer als met mijn telefoon, dus dat maakt telefoon meting voor mij een beetje dubieus, maar.......

Telefoon meting 34 dB
Geluidsmeter (chinees) 40 dB A

PXL_20231115_130106832.MP.jpg


REW met UMIK-1 44,2 dB A

PXL_20231115_130017976.jpg


Wat ik nog niet weet is of de eerste meting met telefoon ook een dB A meting is (conform de gemiddelde oor/hoor curve)
De REW meting is gekalibreerd, dus die "klopt"

Zie wel dat ik mijn telefoon app kan kalibreren. Ga ik nog even niet doen, tot nadat de Aquael binnen is, dat is voor nu namelijk makkelijker vergelijken.

Afijn, blijkt maar weer dat de telefoonmeting niet heel betrouwbaar lijkt, ff snelle interpretatie
 
Nou dan heb ik voor niks een kwartier met de telefoon bij de filter gezeten:DD:DD
Ach ik had van een simpele app op de foon ook niet een echt betrouwbare uitslag verwacht.
 
Ik heb de Aquael draaien

WHOUW

Deze zakt naar rond de 30 dB, of zelfs iets eronder, maar meet in de keuken, waar de omgeving al wat meer lawaai met zich mee brengt dus als ik hem verder van de pomp af houdt, zie ik eigenlijk geen verschil.

Met mijn oren moet ik echt moeite doen om hem te horen, en dan denk ik dat ik nog meer de waterflow hoor als een brom van de unit.

Ik heb mijn persoonlijke keuze gemaakt ter vervanging van mijn defecte Hydor.
 
Ik denk dat een JBL 402 ook aanzienlijk minder geluid maakt dan bv een 1902 dus is het ook oppassen om niet te snel merken te vergelijken. Tenminste dat is wat ik verwacht.
 
Thuis heb ik een home muziek studio. Een plek waar geluidsisolatie een belangrijke rol speelt. Daar gebruik onder meer ook noppen geluidsisolatie. Maar dat werkt ook prima wanneer je de aquariumkast wilt isoleren!

 
wilde vandaag de E402 gaan bestellen, maar nu weer twijfel, het bakkie staat achter mijn bank waar ik zit.
dus is een stille pomp een must. en ik wil de kast niet gaan behandelen met foam voor geluid te dempen.

Dus maar weer eens verder zoeken
Maak je niet teveel zorgen. De kleine pompen zijn over het algemeen wel stil.
Ik denk dat JBL tm de 702 wel stil zijn.
De Eheim filters tm de 600 serie zijn ook stil.
Alleen de electronic serie bij Eheim zijn niet stil op vol vermogen.
 

Terug
Bovenaan