aantal vraagjes nog voor aanschaf nieuw aquarium


M

marline

Guest
Hallo,

Heel binnenkort koop ik een groter aquarium.
Ik wil de rio 300 van juwel.
maar heb een aantal vraagjes.

ik koop er ook een externe pomp bij,
- maar moet ik de interne er gelijk uithalen en dan de externe aansluiten of moet ik ze beiden laten draaien?
ik wil de interne er hoe dan ook uit, dus weet dan niet precies wat ik het beste kan doen, qua opstarten met het aquarium.

en

- Wat voor verwarmings element adviseren jullie mij voor dit aquarium?
het is bedoelt voor sluiers maar wil wel graag een verwarmings element om de temperatuur constant te houden.

en

ik wil graag een bubbelwand achter in, ik zat aan een membraan staaf te denken,
- iemand ervaring met zulke staven, en bubbelen ze wel goed?

groetjes en alvast bedankt
 
Zit er geen verwarming bij?
Meestal zal een 200watt ruim volstaan.

Dat kan je trouwens berekenen:
<iframe width="620" height="170" frameborder="0" scrolling="no" marginheight="0" marginwidth="0" src="https://drive.google.com/embeddedtemplate?id=0AjCmfhWTlJiDdDJVelNEemYyU3ZEY216b041VzZPLWc"></iframe>

Heb er geen ervaring mee, maar voor een bubbelwand zal je volgens mij een stevige pomp nodig hebben.
De klassieke 300l/u zal niet volstaan. Denk richting vijverpompen/compressors.(1000-1500l/u)
 
Hey

Ik weet eigelijk niet of er een verwarming bij zit, het word mijn eerste rio 300 dus ik zou het niet weten :p

Dat berekenen... ik ben geen wiskunde wonder :p

ik wou denk ik een membraan staaf van 75 cm.. wat voor pomp heb ik daarvoor nodig denk je?

op deze site zijn ze te koop, zie alleen niet welke pomp je nodig bent :p http://www.gdkoi.nl/a-22045063/membraam ... omer-75cm/
 
Een nieuwe heeft een verwarming erbij.Standaard 300W staafverwarming.

Ik heb het internefilter, door de leverancier laten uitbouwen.
 
Bij de Rio 300 zit een verwarming van 300W, maar de verlichting warmt het water op tot zo'n 24-26 graden als je alle 4 de tl's aan hebt en 22 graden als je er 2 aan hebt (natuurlijk afhankelijk van de omgevingstemperatuur). Als de verlichting uitgaat koelt het water maar 1 a 2 graden af gedurende de nacht dus een verwarming is nergens voor nodig.
 
oeps:
<iframe width="620" height="170" frameborder="0" scrolling="no" marginheight="0" marginwidth="0" src="https://drive.google.com/embeddedtemplate?id=0AjCmfhWTlJiDdDJVelNEemYyU3ZEY216b041VzZPLWc"></iframe>
 
Oke bedankt allemaal.

Mondeo zei:
Een nieuwe heeft een verwarming erbij.Standaard 300W staafverwarming.

Ik heb het internefilter, door de leverancier laten uitbouwen.

Maakt dat met opstarten geen verschil? want een externe filtert meerdere liters, en met de bacterie cultuurtjes..

Jones zei:
Bij de Rio 300 zit een verwarming van 300W, maar de verlichting warmt het water op tot zo'n 24-26 graden als je alle 4 de tl's aan hebt en 22 graden als je er 2 aan hebt (natuurlijk afhankelijk van de omgevingstemperatuur). Als de verlichting uitgaat koelt het water maar 1 a 2 graden af gedurende de nacht dus een verwarming is nergens voor nodig.

Oke bedankt. :)


JurgenD zei:
oeps:
<iframe width="620" height="170" frameborder="0" scrolling="no" marginheight="0" marginwidth="0" src="https://drive.google.com/embeddedtemplate?id=0AjCmfhWTlJiDdDJVelNEemYyU3ZEY216b041VzZPLWc"></iframe>

ow haha dat bedoelde je met die tekentjes, ik snapte het al even niet hihi ;)
 
Binnen als buitenfilter, hebben tijd nodig om op te starten.

En naderhand, het filter uit de bak demonteren is ook niet je van het.
 
Waarom niet Mondeo?
 
Omdat je de kit waarmee de filter vast zit los moet krijgen en dat gaat niet als de bak vol is dus kan je 'm er beter van tevoren uithalen.
 
Precies, had deze gemist. Thx Jones.
 
Oke bedankt.. ja ik twijfelde al.. :p ik dacht zelf ook al, hoe moet je dat er uit krijgen zondat dat die troep in het water beland.. maar dan laat ik het eruit halen, of ik haal het erzelf uit.. moet ik even zien.. want ik wil hem bestellen bij hornbach en ik weet niet of ik dan ook een bestelling zonder intern filter kan doen.

bedankt :)
 
Bestellen niet, maar misschien willen ze hem in de zaak eruit halen.
 
oke :p dat kan ook.. :)
 
Nog een vraagje.. weten jullie ook wat voor lucht pompje moet op een membraan staaf van 75 cm??
 
Dat is een flinke dus moet het een pomp zijn met een behoorlijke capaciteit om een mooi gelijkmatig effect te hebben.
Welke precies is een goeie vraag,neem je er 1 van rond de 500 liter per uur dat moet genoeg zijn.
 
Oke bedankt
 
Geen idee wat de inrichting van je bak gaat worden maar je weet denk ik wel dat de bubbels niet positief zijn in combinatie met planten toch?
 
Onee dat wist ik niet.. maar geen punt hoor, ik wil bare-bottom aquarium met nepplanten, en af en toe een waterpest..
 
Nepplanten doen niets voor je water. Echte planten nemen onder andere ammoniak op en problemen met ammoniak komen maar al te vaak voor bij sluiers. Even buiten beschouwing gelaten dat sluiers karpers zijn die graag wat te wroeten en te knabbelen hebben (oftewel bodem en planten).
 
Ok op die manier want luchtbellen verdrijven het co2 uit het water maar dat is voeding voor de planten.
Hebben nepplanten niet nodig dus geen probleem ;)
 
Jones zei:
Nepplanten doen niets voor je water. Echte planten nemen onder andere ammoniak op en problemen met ammoniak komen maar al te vaak voor bij sluiers. Even buiten beschouwing gelaten dat sluiers karpers zijn die graag wat te wroeten en te knabbelen hebben (oftewel bodem en planten).

daarom af en toe een waterpest.. :p gewoon. als knabbel bron..
 
En dan zit je nog met ammoniak...
 
dat filter je er toch wel uit?
 
Zou een hoekje maken,met groen gaas,waar je een flinke dot neer kunt zetten.

Kunnen ze er niet bij,en je water wordt gezuiverd.
 
Dat duurt langer en dan hebben de vissen er alsnog last van. Je hebt ook geen bodem als buffer h�...
 
Dat duurt langer en dan hebben de vissen er alsnog last van. Je hebt ook geen bodem als buffer h�...
 
oke.. :p is er verder nog een optie om dat ammoniak te verliezen zonder bodem ?
 
Zeoliet kan helpen. Vanwaar de noodzaak om geen bodem te nemen? Zorgt alleen maar voor onstabiliteit waardoor je meer moet verversen.
 
de reden van geen bodem omdat sluiers nog al een aardige bende maken, ik heb geen zin om steeds de bodem te moeten cleanen , al die bende die er tussen blijft liggen :p en ik vind het wel heel mooi, zonder enige bodem. :D
en verversen moet je toch wel met sluiers, een keer meer of minder maakt dan ook niet meer uit.

wat is zeoliet?
 
Plak je toch een soort posterachterwand aan de onderkant ?

Met een grindmotief.
 
Dat gaat je nog vies tegen vallen. Aan bare bottom had ik veel meer onderhoud. Het glas van de bodem wordt hartstikke smerig + dat de vissen na een tijdje stopten met grondelen wat basisgedrag is voor goudvissen.

Wat zeoliet is kan je googlen.
 
Oke.. nouja, bare bottom lijkt mij gewoon vet. als het alsnog tegen gaat vallen kan ik er altijd nog een bodem in doen.
 
Ook ik ben in de keuken aan mijn tweede sluierbak begonnen met een bare-bottom. Wel geef ik Jones gelijk is dat je bodem heel snel vies is (aanslag/bruinalg) en je er vrijwel altijd poep op ziet liggen. Na vele pogingen om de bare-bottom draaglijk te maken ben ik toch overgestapt op een klein laagje filterzand erin.
Zie hier het verloop van mijn bak en kijk wat je ervan vindt.

Zo begonnen met bare bottom en plantenbak
374644_0_82_vakantie_mei_2012_187.jpg


Paar plantenbakjes aan zijkant erbij
515555_0_82_vakantie_mei_2012_190.jpg


Binnenfiltertje op bodem voor vuil af te hevelen, anders zie je altijd poep op de glasplaat liggen pffff
515269_0_82_bij_dino_aug_2012_016.jpg


Met steentjes en binnenfilter rechtop:
897727_0_82_sluierstaarten_sept_12_017.jpg



En hoe de bak er nu bijstaat met een heel dun laagje filterzand, ben hier nu echt super tevreden over. De drijvende (nep)plant is de Giant Bamboo zoals je die wel meer in sluierbakken ziet.

956245_0_82_sluierstaarten_sept_2013_007.jpg


943345_0_82_sluierstaarten_sept_2013_008.jpg



PS Wel erg leuk dat je nu ook een sluierbak gaat maken!!! Ben erg benieuwd hoe het wordt. Wel lekker veel foto's maken en snel een fotoalbum openen hoor :p
 
Hey Mooie bak hoor en mooie visjes, groot ook.
En dat filterzand ziet er ook niet slecht uit, maar toch wil ik eerst de bare-bottom proberen. (eigenwijs hoor :D )
Niet geschoten is altijd mis.
En als het zover is ga ik zeker veel foto's maken en zal ik ook een foto album openen :)
 

Terug
Bovenaan