aansluiting nieuwe stekker waterdicht maken


Nicolientje-W

Well-known member
Lid geworden
30 januari 2018
Berichten
12,323
Locatie
Hellevoetsluis
We hebben wat kleine stromingspompjes waar een nieuwe stekker op gemaakt moet worden, maar hoe maak je de aansluiting waterdicht?
 
Stekkers horen niet met vocht in contact te komen :sorry:
Maar je zou de snoer ingang kunnen af sealen met silicone kit ook de stekker behuizing kan je zo water kunnen dicht maken
Andere oplossing maar die is heel definitief de steker vol gieten met epoxy.
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat het enige antwoord is: dat is niet toegestaan en dus niet mogelijk.

Bedoel je echt onder water of contact met water?

Als het alleen om spatwaterdicht gaat dan kun je er krimpkous omheen doen en dat laten krimpen met een föhn.

Maar misschien begrijp ik het niet goed. De stekker zelf mag sowieso niet in de buurt van water komen
 
Het stopcontact zit schuin boven de bakken in de stelling verwerkt, dus door verdamping is het daar wat vochtiger, het gaat erom dat het dus eigenlijk spatwaterdicht moet zijn. Die krimpkous had ik inderdaad aan zitten denken maar de stekker is megagroot t.o.v. het snoertje dus dat lijkt mij niet te werken?
 
Ahja ik bedoelde eigenlijk het snoer van de stekker.

Maar dan denk ik inderdaad dat opstelling niet juist is. Ik zou dan dezelfde richtlijnen aanhouden die ook voor badkamers geldt. Stekker hoort niet zo dicht bij het water
 
Ik zeg het wel maar goed voor de zeewaterbak zit het stopcontact hier ook in de muur op zn 15 cm van de bak hoor. Ik had al begrepen dat dit niet ideaal is maar ja hij zat daar nu eenmaal en de bak kon niet op een andere plek. Voor alle zekerheid heb ik op de stekker een theedoek liggen al weet ik niet of dit enige soelaas biedt.
 
Het stopcontact zit schuin boven de bakken in de stelling verwerkt, dus door verdamping is het daar wat vochtiger, het gaat erom dat het dus eigenlijk spatwaterdicht moet zijn. Die krimpkous had ik inderdaad aan zitten denken maar de stekker is megagroot t.o.v. het snoertje dus dat lijkt mij niet te werken?
Wanneer je een nieuwe stekker aan je pompje maakt moet je eerst dus alvorens de stekker te bevestigen het krimpkousje om je snoer doen. Dan bevestig je de stekker je schuift het krimkousje zo dicht mogelijk tegen de stekker aan en krimt het ding. Je kan ook wat "hot glue" in je stekker gieten bovenop het hebben van een krimpkous.
fix-59176-fixpoint-lijmpistool-voor-12mm-lijm-sticks-hoofd.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ik zeg het wel maar goed voor de zeewaterbak zit het stopcontact hier ook in de muur op zn 15 cm van de bak hoor. Ik had al begrepen dat dit niet ideaal is maar ja hij zat daar nu eenmaal en de bak kon niet op een andere plek. Voor alle zekerheid heb ik op de stekker een theedoek liggen al weet ik niet of dit enige soelaas biedt.
Wanneer jouw theedoek in aanraking komt met water zuigt het dit op. Dan doen theedoeken, daar zijn ze voor gemaakt. Je hebt dan een vochtige doek op je stopcontact... Je moet er toch nog maar eens over denken.
 
Ahja ik bedoelde eigenlijk het snoer van de stekker.

Maar dan denk ik inderdaad dat opstelling niet juist is. Ik zou dan dezelfde richtlijnen aanhouden die ook voor badkamers geldt. Stekker hoort niet zo dicht bij het water
Alle stellingen (ook die in de winkels) zitten de stopcontacten in de stelling verwerkt, dus daar zie ik het probleem niet in en in de douche hebben wij ook stopcontacten zitten (o.a. voor de wasmachine) en die zijn er in gebouwd toen het huis gebouwd werd
 
Wanneer je een nieuwe stekker aan je pompje maakt moet je eerst dus alvorens de stekker te bevestigen het krimpkousje om je snoer doen. Dan bevestig je de stekker je schuift het krimkousje zo dicht mogelijk tegen de stekker aan en krimt het ding. Je kan ook wat "hot glue" in je stekker gieten bovenop het hebben van een krimpkous.
Bekijk bijlage 315831
Denk inderdaad dat dit d ebeste oplossing is
 
Wanneer jouw theedoek in aanraking komt met water zuigt het dit op. Dan doen theedoeken, daar zijn ze voor gemaakt. Je hebt dan een vochtige doek op je stopcontact... Je moet er toch nog maar eens over denken.
Dat klopt en hij zit niet zo dicht op de bak dat deze echt nat zou worden maar ik heb begrepen dat het met zeewater gevoeliger ligt met de zouten van het verdampingswater. Nat worden met onderhoud zal niet gebeuren denk ik.
 
Alle stellingen (ook die in de winkels) zitten de stopcontacten in de stelling verwerkt, dus daar zie ik het probleem niet in en in de douche hebben wij ook stopcontacten zitten (o.a. voor de wasmachine) en die zijn er in gebouwd toen het huis gebouwd werd

In de douche???

Rond je douche heb je normaal een veiligheidszone, en daar mag geen electriciteit voorzien worden. Dat het zo was wil niks zeggen, het kan fout bijgebouwd zijn door de vorige eigenaar.

En wat je kabel betreft snap ik het nog niet.
Wil je dan het hele stopcontact waterdicht maken?
 
Volgens mij wil ze de stekker zelf zo dicht mogelijk maken, net als bij de originele stekker (die gegoten is) het geval was.
Dat is nog best lastig om hetzelfde resultaat te verkrijgen, ook moet je wel een beetje handig zijn.
Strict genomen is het volgens mij niet toegestaan om de huidige stekker af te knippen en dan zelf iets te fabriceren. Dat staat ook altijd in de handleiding van apparaten.
Nu houd ik me daar zelf vaak niet aan, maar wél als het gaat om contact met water.

De plek van het stopcontact lijkt me hier toch het probleem eigenlijk.
 
Het is inderdaad de bedoeling de stekker zelf (waar het kabeltje de stekker ingaat) zo waterdicht mogelijk te maken, andere oplossing is er niet want het is een buitenlandse stekker (verkeerd toegestuurt gekregen uit China :LOL: en retouneren is erg duur dus dan maar zelf een stekker erop zetten) want een verloopstekker hebben we geprobeerd maar die zijn te breed en passen niet in het stopcontact.
 
Het is inderdaad de bedoeling de stekker zelf (waar het kabeltje de stekker ingaat) zo waterdicht mogelijk te maken, andere oplossing is er niet want het is een buitenlandse stekker (verkeerd toegestuurt gekregen uit China :LOL: en retouneren is erg duur dus dan maar zelf een stekker erop zetten) want een verloopstekker hebben we geprobeerd maar die zijn te breed en passen niet in het stopcontact.
1609765402063.png


Ik gebruik daar deze voor. Maarja dat is niet spatwaterdicht ;-)
 
Je kan wat gaffa tape om de kabel doen waardoor er minder ruimte is voor vocht om in de stekker te komen.
Dat is een aanvaardbaar idee, als de nieuwe stekker maar een goede trekontlasting heeft.

Gaffa ken ik niet, maar ductape is misschien een ideetje.
Daar zelf siliconen of epoxy in gaan prutsen zou ik af raden.
 
Enige goede tape voor waterdichte verbindingen is Vulcaniserende tape.
Gebruikten wij in het leger om coax kabels op straalzenders aan te sluiten die continue in regen en wind staan. Mooie roest gehad. Koppeling ruim intapen en even met een vlammetje verhitten. Het smelt vervolgens waterdicht. En is alleen met een scherp mes weer open te maken.

Dus als je met zo'n verloopstekker aan de gang gaat in 1 wikkel beide koppelingen ruim intapen en verwarmen.
 
Gebruikten wij in het leger om coax kabels op straalzenders aan te sluiten die continue in regen en wind staan. Mooie roest gehad. Koppeling ruim intapen en even met een vlammetje verhitten. Het smelt vervolgens waterdicht. En is alleen met een scherp mes weer open te maken.

Dus als je met zo'n verloopstekker aan de gang gaat in 1 wikkel beide koppelingen ruim intapen en verwarmen.
Dankjewel voor de tip, ik ga eens googelen
 
de juiste oplossing is het hele snoer vervangen door een nieuwe met een aangegoten stekker maar dat wordt lastig als de aansluiting in de pomp ook is ingegoten

deze komt redelijk dicht bij het orgineel
je zou de naad nog kunnen lijmen
Dat lijkt mij eigenlijk d eallerslechtste oplossing, d epomp komt onder water te staan dus die aansluiting moet je niet aan kloten
 
Schrijf ik dat je er aan moet lopen kloten?
professioneel mag van dergelijke apparatuur de stekker niet vervangen.
er moet een heel nieuw snoer aan en zo nodig moet daar de pakking aan de machine zijde ook voor vervangen worden.

Als de machinekant niet open kan is het apparaat klaar voor de kliko.

Verder noem ik dat probleem reeds en geef daarvoor een stekker die redelijk goed een aangegoten exemplaar kan vervangen.
 

Terug
Bovenaan