aansluiten 2 filters in/uitstroom


B

brian tel

Guest
Hallo.

Ik heb een vraag over het hoe plaatsen van mijn 2de filter.

Sinds vandaag heb ik een Fluvalg3 filter goedkoop kunnen kopen om als 2de filter te gaan gebruiken.
Mijn hoofdfilter is een eheim 2026 hiervan heb ik de aanzuiging links onder achterin en de uitstroom linksboven, de uitstroom staat schuin naar voren richting de voorruit gericht en deze blaast het water naar onderen toe.

Mijn 2de filter wil ik apart aansluiten zelf zat ik te denken om de aanvoer linksonder achterin te maken en de uitstroom rechtsboven hierdoor is de beweging aan het wateroppervlakte beter. Hoe denken jullie hier over?

voor de duidelijkheid heb ik nog een tekening gemaakt.
766999_0_82_waterstroom_voor.jpg



872658_0_82_waterstroom_boven.jpg
 
Heb jij dan zo,n grote bak? voor 2 filters?
2026 kan makkelijk tot 1.20 m
Voor reserve bij schoonmaken,wel mooi natuurlijk.
Maar instroom zo 5 cm boven de bodem.
uitstroming boven in houden,1 naar opp. ander naar de bodem.

En ,proefondervinden,he.
 
Zo groot is de bak niet Juwel vision 260

Maar wat mij de laatste tijd heel erg opviel is de het eheim filter niet meer de beloofde capaciteit haalt. Ander punt is dat ik de fluval G3 bijna gratis kon overnemen en ik dit gewoon ene mooi filter vind.
Het voordeel van 2 filters is dat ik ook makkelijker de uitstromen kan regelen in de bak. En het voordeel met de bacteriecultuur met schoonaken vind ik wel makkelijk.

@Bertus
Is het dan slimmer om de aanzuigingen alle 2 aan 1 kant te doen en de uitstromen aan de andere kant? Eentje naar de bodem richten en de ander voor het oppervlak?
 
Ik denk dat je het jezelf onnodig moeilijk maakt.

Wat je zegt (en bertus eigenlijk ook) de bak is niet zo groot, dwz je kunt makkelijk beide aanzuigingen bij elkaar zetten (is ook makkelijker uit t zicht te verwerken) en dan kun je met elk vd instromen een beetje spelen en richten om 'de hele bak te pakken' qua stroming.

En als capaciteit terugvalt is het ook goed ns een borstel door slangen enzo te halen.
 
Dat is waar.
Heb ik net ook gedaan,op de 1,60 m.
Voelde aan de uitstroom,weinig.
Nu sneeuwt het in de bak.(witte alg)
Gelijk even een filter erbij,en de bodem af gezogen.
Wat een troep komt daar uit.
 
De stroming zoals in de tekening gaat niet werken. Ik vind dat doordat je twee stroming tegen elkaar in laat werken je een rare stroming in het midden van de bak krijgt.

Morgen ga ik de filters als volgd aansluiten:
Rechts achterin 2 aanzuigingen de fluval en de eheim met de co2 toevoer (microperler) special.

Linksachter in de bak komen de uitstromen de fluval uitstroom komt boven in voor beweging aan het oppervlakte
De ehiem uitstroom met co2 water van de eheim ga ik lager plaatsen hierdoor word het co2 rijke water laag in de bak ingevoerd.

Wat denken jullie van deze opstelling?
 
Na wat afstellen van de in en uitstroom ben ik tevreden, en ik vind zelf dat het redelijk goed opgelost is.

DE aanzuigingen heb ik rechts achterin geplaatst. De aanzuiging van de Eheim onder vlak bij de bodem met de micro perler er op aangesloten.
De aanzuiging van de Fluval daarboven zodat het voorfilter van de Fluval niet te snel dicht slipt.

De uitstroom van de Eheim met co2 heb ik halverwege de hoogte van de bak, aan de uitstroom zit een filterkorf waardoor het water rustiger de bak in stroomt.
De uitstroom van het Fluval filter zit bovenin de bak hierdoor is het wateroppervlak licht in beweging.


415692_0_82_img_6954.jpg
 

Terug
Bovenaan