Aanschaf PH controller


Daniel 82

Well-known member
Lid geworden
14 januari 2010
Berichten
1,391
Leeftijd
41
Locatie
Maastricht
Beste mede hobbyisten,

Ik ben aan het overwegen om mijn Co2 te gaan sturen met een magneetventiel die ik wil schakelen met een PH controller.

Mijn PH zit nu tussen de 6.9 en 6.6.
Het kost mij alleen veel tijd om dit handmatig bij te houden via het afstellen van mijn co2 installatie.
En naarmate de planten meer groeien en dus meer Co2 gaan gebruiken moet er elke keer worden bijgesteld.

Mijn waterwaarden die invloed hebben op co2 zijn;

Aquarium water:
24°
PH 6.7 (6.6 - 6.9)
KH 7
GH10

Kraanwater:
Ph 7.6
KH 5
GH 12

Nu ben ik nog aan het twijfelen om een controller aan te schaffen die ook de heater schakelt. Heb een inline heater van JBL.

Nu is mijn vraag of een PH controller in mijn geval iets toevoegt.
Ik lees namelijk dat als je KH te laag of te hoog is dat je een dodelijke dosis Co2 kan gaan toevoegen zonder dat je het in de gaten hebt. En dat dan de PH goed is maar de vissen dit niet aan kunnen.
 
Een controller stel je in op de door jouw gewenste waardes. Behalve dat er af en toe geijkt moet worden heb je naar een dergelijk systeem geen omkijken meer. Een pH controller wordt aangestuurd door een electrode. Een heater valt buiten een dergelijk systeem. Daarvoor kan je uiteraard wel een aparte controller aanschaffen.
U6ebfeb33056040fe8d7e7aaafc4c65d7z.jpg_480x480q90.jpg
 
Een controller stel je in op de door jouw gewenste waardes. Behalve dat er af en toe geijkt moet worden heb je naar een dergelijk systeem geen omkijken meer. Een pH controller wordt aangestuurd door een electrode. Een heater valt buiten een dergelijk systeem. Daarvoor kan je uiteraard wel een aparte controller aanschaffen.
Bekijk bijlage 316269
Ik snap het principe van het systeem.
Maar ik lees op dit forum en op het NET dat je KH waarde wel moet toelaten om de juiste ph te behalen zonder teveel Co2 toe te voegen.

Tabella-pH-KH-CO2-a-25-gradi-1024x715.jpg



Als ik een KH van 7 heb dan zou een ph van 6.9 of 6.8 voor mij de beste waarde zijn als ik de schema's van internet mag geloven.
 
Ik denk dat Ben dit ook bedoeld maar je meet je kh en kijkt dan welke co2 waarde je wil hebben en dan stel je daar de controller op in. Je bedoelde denk ik dat men weleens zegt dat bij een lage kh de buffer kleiner is en je snel teveel co2 kan krijgen. In feite valt dat wel mee want ik heb gelezen dat een kh van 2 al genoeg is om te bufferen.
Als je weet met wat voor water je ververst dan zal je kh ook vrij stabiel zijn lijkt me zo toe. Daarbij is een dropchecker altijd aan te raden voor controle.
 
Je kraanwater is kh 5, je aquarium water kh 7
Voeg je iets toe ? natriumbicarbonaat of zo en waarom.

De controller van Dennerle stelt zichzelf in aan de hand van de KH die ingeeft, vervolgens signaleert die maandelijk om geijkt te worden.
En als je bang bent dat de ph omlaag doorschiet dan geeft die ook nog een alarm af.

 

@janjdk
Ik voeg co2 toe door cittoenzuur te druppelen over natriumbicarbonaat om zo een reactie te krijgen die de 2 stoffen omzet tot Co2. Dit gebruik ik nu al heel wat jaren.
Ik denk dat er dan wat oplost en wordt toegevoegd aan het water door de Co2 bellen.

@jessicapilon
Ik snap wat jij en @benvo nu bedoelen.

De KH is een vaste waarde, als je nu 31ppm Co2 wilt bereiken dan stel ik de PH op de controler in op 6.9

En met voordeel dat er nooit teveel Co2 kan worden toegevoegd.
Ik neem aan dat ik dan een paar keer per maand alleen maar de KH hoef te meten en eens per maand de PH sensor callibreren.

En uiteraard heb ik een dropchecker in de bak hangen.
 

Terug
Bovenaan