Aanschaf Akvastabil Mark II


H

Harold

Guest
Ik overweeg een nieuw aquarium te kopen. Mijn keus is gevallen op de Akvastabil Mark II 100x50x55 cm.

Nu vraag ik mij af of er in de lichtkap ook openingen zijn aangebracht om bijv. de slang van het filter door te voeren.

Kan iemand mij daar info over geven, of nog beter is foto`s?
 
Ik heb een akvastabil eerste editie, daar zit achterop de achterklep links een ruime uitsparing voor slangen, afgedekt met een rubber klep waar je uit kan knippen wat je aan ruimte voor je slangen nodig hebt.
Neem aan dat dat op de markII net zo of nog beter is geregeld!
 
Bevalt jou de bak Saskia? Heb jij er op dit forum ook foto`s van staan?
 
Hij bevalt me wel, lekker stevige en zware kap, beter dan het plastic spul dat ik verder heb (juwel, hagen). De kast is ook prima. De katten krijgen de klep wel wat omhoog maar niet zo ver als de plastic kappen (ik heb sloop-katten...). Die randen eromheen, tja, ben daar nog niet over uit. Zwarte kit zoals mijn andere bakken is ook niet alles (heb ook al eens een bak gehad met blauwe kit, van de medicatie dat was nog erger...), dus randen heb je toch, deze vallen alleen wel erg op (ik heb de zwarte). Het is mijn roofvissenbak, foto's zijn meer van de inhoud dan de bak zelf. ik heb de tl's vervangen door ledstrips maar de tl armaturen kreeg ik niet uit de kap, zit allemaal stevig vast, dus die zetten er ook nog in. Ik mis wel een klein voerklepje, voornamelijk omdat ik springers heb: heb al een keer een hongerige vlindervis op de grond gehad... De kap zit ook relatief laag boven het water, hoor de vlinders weleens botsen. Is wel mooier dan een hoge kap vind ik, maar afhankelijk van je vissen misschien wel een nadeel. Verder is de stabilisatiestrip bij mij losgekomen, had er dan ook een paar stukken hout aan vastgemaakt dus eigen schuld.
Prima bak, veel beter dan de veelverkochte 'plastic fantastic' bakken, maar wel prijzig en je moet van het design houden.
 
Zitten er aan de bovenkant van de ruiten ook verstevigingsstrips van glas?
 
Zitten er aan de bovenkant van de ruiten ook verstevigingsstrips van glas?
 
Nee, geen glasstrips. Ik heb dezelfde bak. Het enige nadeel is het feit dat de klep niet in zijn geheel open kan, waardoor je beperkt ruimte heb om in de bak te werken. Je kan natuurlijk wel de hele klep eraf tillen, maar dan heb je geen licht. Waarom ga je niet voor de akvastabil move. Daar kan de hele klep van open.
 
Tja ik ben juist blij dat de kap er niet af gaat, in tegenstelling tot bv een record 800 waar bija de hele kap mee omhoog komt - ik heb veel springende vissen, dan is meer 'dakbedekking' zeer aan te raden! Met de beide kleppen van de mark I (aan de achterkant zit er ook 1) kom ik overal wel bij, alleen niet als er bv een stuk hout in of uit de bak moet til ik de hele kap eraf. YMMV ;)
 
Als de bak geen glasstrips heeft tegen doorbuigen van de ruit, gaat de ruit dan niet bol staan?

De akvastabil Move heeft LED verlichting.
 
Heb jij foto's van je bak?
 
Verder niemand ervaring met Akvastabil aquariums?
 
Helaas dub ik over dezelfde vragen

Ik kijk naar de 130 versie met walnoten onderkast maar allez dan zit je al op 1300 Euri
 
Ik heb zitten twijfelen tussen de Akva Stabil Marke II (de grootste bak) en MP Scubaline (deze had je niet in 160, dus zou dat in dit geval 180 zijn).

Bij mij is de Akva Stabil afgevallen. Ik heb hier gelezen dat de waterrand heel dicht bij de lampen is, en ook heb ik gelezen dat als je de kap omhoog zet, deze gevoelig is voor trilling waardoor deze dan omlaag valt. Buiten dit past de MP beter tussen de stijl van de andere meubels. Maar dat is natuurlijk smaak-gevoelig.

Verder vind ik de Akva Stabil nog steeds zeer prachtig!
 
Tamara1988 zei:
Buiten dit past de MP beter tussen de stijl van de andere meubels.

Dit is dus voor mij ook heel belangrijk, ik vind het bijna frustrerend dat de meeste merken nog steeds dezelfde jaren 70-80 kleuren gebruiken op spaanplaat.

Waar is de design ? Waar is de innovatie ? En als er dan wel iets moois word gemaakt zit je gauw aan de 1000 euri plus.
 

Terug
Bovenaan