Aanpassing visbestand dubai 100 (180Liter)


SaskiaP

Well-known member
Lid geworden
20 juli 2014
Berichten
992
Locatie
Nijmegen
Hallo allemaal,

Door een drama met mijn bio co2 (omgevallen, gist in aquarium, vissen dood) is het tijd om mijn visbestand te herzien.

Het aquarium:

Dubai 180 - 101*40*53
Temperatuur: 24 'c (maar kan uiteraard omlaag)
PH: 7-7,5
Pomp: Eheim buitenfilter eXperience - 350, tot 350 liter

Bestand nu nog over:

2 Diamantgoerami's (1 man, 1 vrouw)
2 Honinggoerami's (1 man, 1 vrouw, tijdelijk opgevangen voor een vriend van wie het aquarium lek was; inmiddels een paar maand)
2 Ancistrus L144 Lemon
15 corydoras paleatus (5 oorspronkelijk en de rest nakweek)
enkele overlevende garnalen

Ik denk allereerst dat het verstandig is om te kiezen tussen de diamantgoerami's en de honinggoerami's. Wat zouden jullie doen?

In de toekomst zou ik wel graag een scholenvis terugwillen, maar het moet wel echt een kleinblijvende vis zijn. Wat zou een leuk, bijpassend visje zijn?

Ik zal in de (nabije) toekomst ook een aantal corydoras wegdoen (doorverkopen) omdat de school wel erg groot is geworden.

Wat lijkt jullie uiteindelijk de beste samenstelling?

Bedankt!

Groetjes,
SaskiaP
 
Jammer dat je zo ver weg bent, ik had die cory's wel over willen nemen.

Waarom geen kegelvlekbarbeeltjes?

Zelf vind ik afrikaanse blauwoogjes ook erg mooi maar ik weet niet of die bij jouw huidige bestand passen.
 
Bedankt voor de suggestie, ik zal er eens naar kijken!
 
Iemand anders nog suggesties? Er vanuit gaande dat ik het koppel honinggoerami's houd, wat voor school zou daar dan leuk bij kunnen?

Ik geef vandaag 6 corydoras mee aan iemand die mijn laatste 2 neon tetra's op komt halen, dus dat zijn er dan 9 geworden.
 
Als je de honinggoeramies houd kan je temperatuur flink naar beneden. Leuke kleine scholenvissen daarbij zijn Vuurtetras of rasbora galaxy.
 
Ik heb bij die Honinggopurami s de Brigittae zitten en dat gaat ook prima.
 
Ik heb er 8 Hyphessobrycon herbertaxelrodi bij zitten. Gaat ook goed.
 
Bedankt voor de suggesties, ik ga er naar kijken! Maar eerst een nieuw huisje vinden voor de diamantgoerami's.
 
Ik heb inmiddels een nieuw huisje voor de diamantgoerami's en 6 corydoras doorverkocht (er zijn er nu denk ik 8 over). Leuke opties vond ik de vuurtetra, de eilandbarbeel, boraras brigittae of puntius tetrazona. Welke zou jullie voorkeur hebben en waarom?

Het bestand is dus op dit moment:

koppeltje colisa chuna
paar Ancistrus L144 lemon
8 corydoras paleatus
10 japonica garnalen (2 cm ongeveer op dit moment)

Welke school past het beste?
 
Vuurtetra als in Hyphessobrycon amandae? Zo ja is dat volgens ons de beste keuze. Om een paar redenen:
- zwemt vooral keurig en rustig in het midden, waardoor hij zowel niet in het territorium van de chuna's komt, als zorgt voor een mooie opvulling van de bak over de diverse waterlagen;
- behoeft niet te warm gehouden te worden, zodat je uitstekend kan voldoen aan temperatuurregionen voor de chuna (onverwarmd, of verwarming op 19/20 graden en voor de rest de lampen en omgevingstemperatuur het werkt laten doen) en matcht beter voor de subtropische paleatus;
- formaat, zodat je �n een mooie grote school kan aanschaffen, �n de chuna's en L144 de blikvangers kunnen blijven.

De drie andere opties die je noemt missen ten minste ��n van deze punten:
- eilandbarbeel: formaat, je chuna's zullen minder als blikvanger werken;
- Boraras brigittae: toch liever wat warmer, wellicht prima voor bij chuna, maar je gaat verder af van het subtropische van de paleatus;
- tetrazona: absoluut geen rustige zwemmers, dus als je van je rust houdt en de chuna's hun rust wil gunnen ;-)
 
@Ivo: bedankt voor je onderbouwing. Het is een prima optie.

Enige reden dat ik nog twijfel is omdat mijn visbestand op de paleatus na alleen maar geel-oranje-rood bevat. Dit is de reden waarom ik altijd neon Tetra's heb gehad, maar daar wil ik juist vanaf. Wat denken jullie van dit esthetische aspect?
 
Tsjah poeh, zijn nogal veel geel-oranje-rode visjes.

Je zou nog kunnen denken aan Celestichys margaritatus of C. erythromicron, maar dat wordt best een prijzig schooltje en zeker margaritatus hebben toch best wel wat mensen knetterharde pech mee (of er is 'iets' wat nog niet goed verklaard is).

Of je zou op zoek kunnen gaan naar een blauwige Aphyosemion. Die houd je dan niet in een 'echte' school, maar als groepje van bv. 3 mannen en 6 vrouwen.

Als je het niet zo'n punt vindt dat de chuna's qua formaat geen blikvanger meer zijn is de eilandbarbeel ook een heel leuke. Combineert en matcht prima namelijk met wat je al hebt.
 
Ik geloof dat het kiezen gaat worden tussen de eilandbarbeel en de vuurtetra's. Bedankt Ivo!
 

Terug
Bovenaan