Aanpassing in de LED opstelling (100cm bak)


J

Jeroen_S

Guest
Hoi allemaal!


Ik heb sinds ruim een jaar een nieuw aquarium waar standaard LED verlichting in zit. Naast deze standaard strip, heb ik een RGB strip bevestigd om zo zonsopgang en zonsondergang een beetje na te bootsen (met TC420).

afmetingen aquarium: 100cm breed, 60cm hoog, 40 cm diep.

Echter vind ik dat mijn planten het erg slecht doen op de LEDstrip die standaard in mijn bak zit. De enige informatie die ik heb kunnen achterhalen over de standaard led strips, is het volgende: 2800-3100 lumen, 150 LEDs. In mijn vorige bak had ik TL verlichting, en was ik toch om de week wel flink aan het snoeien. Bij de nieuwe bak groeien de planten erg slecht, en sterven vaak langzaam zelfs af. Ik heb geen CO2 installatie oid.

Ik vermoed dat dit komt door te weinig of gewoon geen goede LED strip die standaard meegeleverd is. Nu zit ik er aan te denken om de standaard LEDstrip te vervangen voor 2 goede (bijv. warm wit en koud wit), en om de RGB te behouden voor wat extra kleur eventueel.

Ik heb geen bomvolle plantenbak, maar ik wil wel graag een mooi aquarium met mooie planten!
Wat kunnen jullie mij aanraden? 1 of 2 LEDstrips, warm wit, koud wit? SMD 5050 of toch SMD5630?


Ik hoor graag jullie meningen en adviezen, of als jullie bijvoorbeeld goede ervaringen hebben met bepaalde strips/webshops sta ik daar voor open!
 
Geen SMD..
Met 60cm hoogte is je bak te hoog voor SMD ledjes om voldoende licht op de bodem te krijgen.
Zou toch kijken richting JMB of daytime cluster/matrix met zo’n hoge bak
 
Dat wou ik ook net zeggen dat de hoogte van je bak te hoog is.
Is een standaardbak normaal niet 50 hoog ?
 
Hmm, dat is balen... dat de standaard led die erbij geleverd is niet geweldig is kan ik nog begrijpen.
Ik heb niet echt de ruimte om zo’n ledbalk in te kunnen bouwen, en als ik het zo snel even zie is alleen SMD in strips te verkrijgen?

De prijzen zijn (helaas) ook wel heel anders!

En ja, de bak (Ciano) is 60cm hoog!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Zijn er nog andere mensen met een bak van plusminus dezelfde hoogte, en ervaring met LED verlichting?
 
Hmm, dat is balen... dat de standaard led die erbij geleverd is niet geweldig is kan ik nog begrijpen.
Ik heb niet echt de ruimte om zo’n ledbalk in te kunnen bouwen, en als ik het zo snel even zie is alleen SMD in strips te verkrijgen?

De prijzen zijn (helaas) ook wel heel anders!

En ja, de bak (Ciano) is 60cm hoog!
Luister naar @tuinkabouter! Hij geeft hier een belangrijke tip nl. je bak is te hoog voor SMD. Zelf zou ik het hele strip idee uit mijn hoofd zetten. Wil je dit niet kun je nog beter eens kijken naar TL. Voorkom teleurstellingen die je ook nu al hebt met de bij je bak behorende verlichting. Strips hebben veelal een nog mindere kwaliteit dan de ingebouwde leds. Het beste advies blijft; ga voor kwaliteit. Het is zelfs beter om wat over te hebben, dimmen kan altijd, mocht je lichtbehoefte later toch wijzigen dan hoef je niet wéér iets nieuws te kopen. Het volstaat om de licht topics hier eens na te lezen om te zien welke teleurstellingen mensen ondervinden met zogenaamde goedkope oplossingen. Naderhand moet er toch weer gekocht en blijkt goedkoop duurkoop!
 

Terug
Bovenaan